Het leuke van een Demodag bij de EuroBike is dat je, als je tenminste een beetje op tijd aansluit in de rij, een fiets voor een korte eerste indruk uit het rek kunt trekken die je in Nederland niet snel ziet. Helaas valt GT tegenwoordig ook wel wat in die categorie. In de jaren ’90 was het merk nog redelijk vertegenwoordigd in Nederland en zag je het met regelmaat bij de toertochten en wedstrijden. Ik herinner me de dagen nog dat ik stond te kwijlen voor de vitrine waar de bekende gepolijste aluminium Zaskar hardtail in stond. Die moest en zou ik hebben, wat jaren later dan ook gebeurde. Grofweg 20 jaar verder gebruikt GT de Zaskar naam nog steeds op de cross country fietsen waaronder tegenwoordig ook volledig geveerde fietsen.
De Zaskar 100 9R Expert is er een van de jongste lichting voor 2013 en is eveneens een fully. Geheel volgens de laatste trends voorzien van 100 millimeter veerweg en 29″ wielen. GT blijft vast houden aan een veerconcept dat zijn oorsprong vindt in het I-Drive systeem dat men eind jaren ’90 begon toe te passen. In de huidige versie heet het ‘Independent Drivetrain’. Daarbij is de trapas gemonteerd in een soort ‘schommel’ die scharnierend is opgehangen aan de achtervork. De achtervork scharniert op zijn beurt op een vrij hoog gepositioneerd scharnierpunt met het voorframe. De trapas-schommel is via een linkage ook weer verbonden met het voorframe. Tijdens het inveren zou hiermee elke invloed van het trappen buiten het veer systeem gehouden moeten worden. Zeker in de tijd dat er nog geen platform dempers waren een heilige graal, maar tegenwoordig zijn er die wel, zo ook in deze GT. In dit geval een Fox Float CTD met Boost Valve met de inmiddels bekende Climb, Trail en Descent demper settings. De combinatie maakt absoluut een som van beide; het veersysteem reageerde bij elke demper setting nauwelijks op pedaalinvloeden.
Waar veel cross country fietsen met 100 millimeter veerweg en 29″ wielen nog al eens de neiging lijken te krijgen eerder ’toer fullies’ te worden, gaf de Zaskar mij een scherpe indruk. De toch wel progressief aan voelende 100 millimeter veerweg was hier deels debet aan, maar ook het zijdelings voldoende strakke frame en de voor mijn gevoel iet wat korte bovenbuis resulteerde in een wat meer ‘racey’ zitpositie op deze demofiets.
De fiets wordt af-fabriek geleverd met Easton wielen, maar voor de Demodag had de importeur er een goedkoper wielsetje in gemonteerd met als argument dat ze vaak kromme wielen terugkregen na de demo-ritten. Begrijpelijk, maar ook jammerlijk aangezien het niet bepaald een lichte wielset betrof. Dat was duidelijk merkbaar en beïnvloedde, zeker op hogere snelheden, het rijgedrag dusdanig dat subtiel de fiets een bocht in sturen tot wringen en hard werken verwerd. Dit zal dus bij de uiteindelijke fiets die je in de winkel koopt eerder een non-issue zijn.
Verder is de bidonmontage er een uit de categorie ‘die kende we nog niet’. Door de positie van het demper centraal in het voorframe, hebben de techneuten van GT een andere positie moeten bedenken voor een bidon. Dat is uiteindelijk de onderzijde van de bovenbuis geworden. Ja, daar is ruimte, maar ik kon er niet echt handig mijn bidon in plaatsen. Er zijn bidonhouders waarbij je de bidon vanaf de zijkant kunt plaatsen en dit mogelijk verhelpen. Bij het betere bochtenwerk willen de benen de bidon nog al eens raken; dat is gewoon irritant. De eerder genoemde centrale positie van de demper heeft echter als voordeel dat je makkelijk bij de CTD keuze hendel kunt komen. Als je echter optimaal van de goed onderscheidende settings CTD gebruik wilt maken moet je veelvuldig naar beneden grijpen. Bij dit soort dempers wil je eigenlijk gewoon een remote hendel binnen handbereik op je stuur, zodat je je handen niet eens van je stuur hoeft te halen.
Tekst: Dennis Jöris, m.m.v. Jeroen van den Brand
Foto’s: Dennis Jöris en Pieter d’Haens
Prachtige fiets! Was het merkbaar dat de trapas mee beweegt tijdens het rijden en heeft dat invloed op je zitpositie?
Niets van gemerkt, volgens mij beweegt het bracket ook niet heel veel. Volgens mij was het idee van deze constructie juist dat je bracket op ongeveer dezelfde positie bleef, terwijl het toch een soort van unified rear triangle moest zijn.
Wat voor maat is dit? Een L? Die zou volgens de tabellen toch niet heel erg kort moeten zijn (~60cm).
’t Is wel zo’n beetje de eerste I-drive die een beetje cleane lijnen heeft…
Het was een M. Volgens het boekje met een 578mm bovenbuis. Iets korter dan ik normala rij (tussen 595 en 605).