Niet elke mountainbiker is gezegend met fabuleuze trails in de achtertuin. Maar zelfs al heb je dat geluk; verandering van spijs doet eten en dus komt het nog al eens voor dat je met de auto op pad gaat op zoek naar heilige grond. We kennen allemaal de über-coole Dodge, Ford en Chevy pick-ups uit de bike videos. Je tilt je fiets in de bak, met het voorwiel over de achterklep. Ideaal. Petje scheef op, broek op half-elf, koelbox vol met bier mee en met je maten op pad naar toffe trails. Een leuk plaatje, maar in Nederland heden ten dagen niet echt realistisch meer. Daarbij kun je je afvragen of het wel een stevige en veilige manier is om je fiets te vervoeren. Om nog maar te zwijgen over het ontstaan van transportschade. Maar hoe vervoer je je fiets dan?
Het antwoord op die vraag wordt beïnvloed door vele factoren, waar we eerder ook al eens naar keken. De fiets in, op of aan de auto? Soms worden die mogelijkheden al sterk beperkt door het type auto dat je hebt, kunt kopen of kan leasen. Grote auto’s zijn nu eenmaal niet goedkoop in gebruik en met het huidige bijtellingsstelsel wordt de gemiddelde leaserijder ook meer en meer gelimiteerd om een ruime auto te kunnen rijden.
Opel biedt sinds enige tijd een optie aan die af-fabriek verkrijgbaar is: FlexFix. Wij gingen er mee op pad. Een fietsendrager van ruim €29.000… en dat is best een scherpe prijs!
Opel’s FlexFix is een fietsendrager die je altijd bij je hebt, verstopt in je achterbumper. Op het moment dat je hem nodig hebt, tover je hem met een ruk aan een hendel tevoorschijn. Er is een aantal verschillende uitvoeringen van de geïntegreerde drager. De Meriva waarmee wij op pad gingen is voorzien van een drager met een bevestigingssysteem dat je nog het meeste kunt vergelijken met oude concept van de Twinny Load. Dat betekent dat de fiets vastgezet wordt rondom de crank, waarbij een deel van de klemconstructie rond de trapas tussen de crank en het frame gepositioneerd wordt. Een latere – verbeterde versie – pakte enkel de crankarm nog vast. De ondersteuning die daarbij werd gebruikt, werkte vaak niet ideaal samen met brede crankarmen. Toen we de auto bij Opel Nederland oppikten en uitleg kregen over de auto én drager dachten we meteen: “Hmm… dat wordt nog lachen! Daar gaat geen moderne fiets op passen…” – Maar we hadden beter moeten weten. Duitsers maken geen grappen en ook het ontwerpen van accessoires is voor de Opel constructeurs een zeer serieuze aangelegenheid.
RTFM!
Het uit- en openklappen van de drager vergt toch wel een kleine studie van de handleiding. Er aan beginnen zonder de handleiding te raadplegen bevordert de snelheid van het op pad gaan niet. Dus RTFM! Na het doornemen van die handleiding, en het doorgronden van alle klemmen, vergrendelingen en opzetstukken kregen we bewondering voor deze ‘kermisattractie’ in de achterbumper. Typisch gevalletje: ‘Je moet het een keer gezien hebben’. Hoe dan ook: de drager zit logisch in elkaar en komt zeer degelijk over. Duits, dus… nou ja… dat cliché dus, toch?
Om de fietsen te monteren stel je uiteraard eerst de breedte in van de wieldragers. Daarna schuif je de crankarm verticaal in de centrale bevestigingskoker. In tegenstelling tot Twinny Load’s ‘originele’ versie klemt de koker dus niet tussen crankarm en bracket lager, maar wordt de hele crankarm op een lager punt vastgezet. Rondom de trapaslagering is de koker dan ook voldoende ruimte geconstrueerd om plaats te bieden aan alle huidige crank- en trapaslager-typen. Vervolgens klem je de crankarm met een klembout die je aan de voorzijde over het geheel naar beneden schuift. Dit kon in eerste lijn vooral op commentaar rekenen van enkele redactieleden: “F@#k it, géén klemmen op mijn carbon cranks!”.
De Opel constructeurs hebben echter goed begrepen dat we zuinig zijn op onze spullen en zowel de centrale bevestigingskoker als de schuif met klembout zijn aan alle zijden voorzien van kunststof om beschadiging te voorkomen. Daarbij rust de achterzijde van de crank tegen een kunststof zadel. De diepte van dat zadel is instelbaar om zodoende met verschillende crankarm diktes te kunnen werken. Met deze verstelling waarborg je ook dat de fiets rechtop op de drager staat. Ook de klemconstructie die over het geheel heen schuift heeft eenzelfde kunststof zadel, zodat de klembout nooit rechtstreeks op je crankarm draait. Dat was bij Twinny Load’s eerste iteraties wel anders…
Flex
Waar we aanvankelijk bedenkingen hadden bij de crank-bevestigingsmethode, zagen we vooral voordelen ontstaan. Diverse dragers op de markt houden de fiets vast door middels een beugel één van de framebuizen te fixeren. Tegenwoordig zijn framebuizen dusdanig gevormd dat veel van de klembeugels op dragers niet ‘lekker’ pakken en het gevaar bestaat dat je de buis te strak inklemt, met alle gevolgen van dien. Alternatief kun je dit soort klemmen ook de zadelpen laten vastpakken, maar met een dropper zadelpen werkt dit ook niet ideaal gezien de verschillende diameters en met het bovenste gedeelte van de pen fixeer je liefst niet je hele fiets…
Doordat de FlexFix rechtstreeks aan de auto is bevestigd, is de drager uitermate stabiel. De crankbevestiging is ook stabiel en houdt zelfs lompe full suspension bikes centraal op de drager strak op hun plek in alle richtingen.
De wielsteunen zijn echter wat minimalistisch en kort uitgevoerd en bij lange fietsen moet je echt de uiterste standen opzoeken om ze nog enigszins voldoende onder de wielen te krijgen. Dat maakt vervolgens dat de fietsen toch niet heel stabiel meer staan en met name de voorwielen gaan daardoor zwabberen. Simpele oplossing: Een setje riempjes zou een nuttige accessoire zijn. Daarmee kun je het voorwiel van fiets 1 vastsjorren aan het achterwiel van fiets 2 (en omgekeerd) waarmee het geheel wél stabieler wordt.
De verstelweg van de wieldragers is groot en laat het goed toe om de fietsen onderling dusdanig te oriënteren dat stuur en zadels en/of zadelpennen mooi vrij van elkaar gehouden kunnen worden. De wieldragers zijn echter dun en kort en bij lange fietsen is het lastig ze nog onder het wiel te krijgen voor de meeste stabiliteit.
Fietsendrager met de meeste opties!
De FlexFix waarmee wij op pad gingen heeft een prijs van €28.855,- Dat klinkt stevig, maar voor die prijs was een Opel Meriva inbegrepen, voorzien van nagenoeg alle denkbare accessoires. Van een achteruitrijcamera, park pilot, comfortstoelen tot een zeer uitgebreid navigatiepakket en uiteraard geheel rollend op lichtmetaal. Welke fietsendrager ken jij met die opties? Precies.
Het FlexFix systeem is verkrijgbaar op 8 verschillende Opel modellen met elk nog hun eigen, uitgebreide optie-pakketen. Let op: Het is géén retro-fit en kun je dus alleen bestellen bij een nieuwe auto (of je moet specifiek opzoek naar een occasion.) Bij de compactere Mokka, Adam en Corsa modellen is dit een drager waar slechts 1 fiets op kan en deze houdt de fiets vast met een buisklem. Dat werkt dus mogelijk niet met alle fietsen even deugdelijk. Voor de Adam kan een extra set gekocht worden om tot 2 fietsen mee te nemen.
Bij de Meriva, Astra en de Zafira kunnen 2 fietsen worden vervoerd met de FlexFix uitvoering zoals wij deze mee hadden. Voor de Astra en Zafira is eveneens een uitbreiding mogelijk, waarbij je tot maximaal 4 fietsen kunt vervoeren.
De basisprijs van de drager is €795,-. Voor een drager lijkt dat een flinke prijs, maar het is goed om je te beseffen dat je bij een nieuwe auto – afhankelijk van het merk en type – al zo’n €500,- tot €700,- kwijt bent voor het laten monteren van een trekhaak (tot zelfs €1.000,- voor een afneembare variant) en dan moet je nog een losse fietsendrager kopen. Als je dus nooit een caravan of iets anders rollend achter je auto hoeft te trekken, is de FlexFix drager een goed alternatief. Compact, gemakkelijk in het gebruik, ruimtebesparend en financieel slim (Onderhandel wel eventjes een setje riempjes om de fietsen écht stabiel vast te zetten.). Althans, als je in de markt was voor een nieuwe Opel, want die zit er wel aan vast.
Meer informatie: www.opel.nl
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
IK BEN TEVREDEN MET DE OPEL fLEX FIX MAAR HOEVEEL KILO KAN HET DRAGEN 40 ?