Testrijder Arjan Kruik zweert sinds jaar en dag bij de ergonomisch vormgegeven 611 Ergowave van de Duitse zadelmaker SQlab. Kan de nieuwe, extremer gevormde 60X Ergowave hem ook overtuigen?
Beetje vreemd is-ie wel, het 60X Ergowave Active-zadel van het SQlab. En als het er vreemd uit ziet, zal het ook wel vreemd zitten, toch? Wat mij betreft niet. In tegenstelling tot collega Lars ben ik namelijk wél fan van de zadels van deze Duitse ergonomiespecialist. Sterker: ik heb hun 611-model op allebei mijn mountainbikes zitten. En mijn racefiets wordt gesierd door een 612. Dus als je nu stopt met lezen van deze rijimpressie wegens onvoldoende objectiviteit van de auteur, dan hou ik je niet tegen. Aan de andere kant: wat mijn zitvlak waardeert kan net zo makkelijk ook voor dat van jou gelden. En dan is het toch de moeite waard even verder te lezen.
Zadelfilosofie
Voordat ik wat meer vertel over de nieuwe 60X, eerst wat meer info over de SQlab-zadels in het algemeen en mijn 611 in het bijzonder. Even een SQlab-zadeltje bij de goedkoopstezadels-punt-nl bestellen is er namelijk niet bij. Omdat SQlab van mening is dat een zadel bij de positie van je zitbotten en bij de zitpositie op je bike moet passen, voeren dealers van dit Duitse zadelmerk eerst een meting uit voordat je er eentje meekrijgt.
Mijn zitbotjes blijken twaalf centimeter uit elkaar te staan. In combinatie met de zit op mijn trailbike – relatief rechtop met het stuur net zo hoog als het zadel – heeft mijn SQlab 611 op die bike een breedte van veertien centimeter. En op m’n xc-bike zit vanwege de diepere zit een exemplaar dat een centimeter smaller is. Het is bij SQlab dus de combinatie van zitbotjesafstand én zitpositie die bepaalt welke zadelbreedte je nodig hebt.
Het primaire uitgangspunt van SQlab is dat het lichaamsgewicht het best gedragen kan worden door de zitbotjes. Deze zijn immers direct verbonden met het bekken. En bovendien veel robuuster dan de weke en kwetsbare delen daartussen. Vandaar het vlakke dwarsprofiel en het geultje in het midden. Dat dient om de gevoelige delen zoveel mogelijk te ontzien. En vandaar ook de relatief dunne en straffe polstering van de 611. Immers, bij een dikke en zachte polstering zouden de zitbotjes dieper in het zadel wegzakken, waardoor de gevoelige delen alsnog overmatig belast zouden kunnen worden.
Golvend profiel
Daarnaast wordt de 611 gekenmerkt door een opvallend golvend profiel. De gedachte achter deze zogenaamde ‘ergowave’ is, dat de zitbotjes dankzij de achterste ‘golf’ in steile beklimmingen niet naar achteren glijden. Met als bijkomend voordeel dat je de de trapkracht beter op de pedalen kwijt kunt. In het begin is het flink wennen om op alleen maar op de zitbotjes te zitten. Maar na een paar ritten weet je niet beter, zo is mijn ervaring. Op mijn gevoelige delen rust geen enkele druk meer. Tijdens lange tochten komen tintelingen dan ook niet meer voor.
Ook het ergowave-principe snijdt in de praktijk hout. Vooral tijdens het soort klimmen waarbij je gewoon in het zadel kunt blijven zitten, is de ondersteuning aan de achterkant duidelijk en in positieve zin voelbaar. Wordt de klim steiler en moet je naar voren om het voorwiel aan de grond te houden, dan vindt je zitvlak een kleine zeven centimeter meer naar voren een tweede, meer subtiele ‘wave’.
SQlab 60X Ergowave Active: extremere vormgeving
Goed, dan nu de 60X Ergowave Active. Die heeft afgelopen zomer op mijn trailbike de plaats ingenomen van een 611 Ergowave Active. De vormgeving van dit zadel lijkt op die van de 611, maar dan extremer. Dat wil zeggen, dat de tweevoudig getrapte ergowave-vorm veel nadrukkelijker is. Kan je bij oppervlakkig beschouwen bij een 611 nog denken dat het om een ‘gewoon’ zadel gaat, de 60X schreeuwt echt aan alle kanten “ergo!”.
En zoals het eruit ziet, zo rijdt het ook. Zodra je plaats neemt op het zadel, worden de zitbotjes namelijk automatisch op de juiste plek geparkeerd. Op de middelste trede, tegen de verdikking op de achterkant dus. In lange beklimmingen is dat best prettig. Je glijdt namelijk niet naar achteren en kunt al je energie in het klimmen zelf stoppen.
Maar in snel wisselend terrein dat voortdurend op en neer gaat – denk aan de Utrechtse Heuvelrug of andere Patrick Jansen-routes in Nederland – vind ik de geprononceerde trapvorm van de 60X té dwingend. Juist in die situaties prefereer ik de meer fluïde vorm van de 611. Hetzelfde geldt voor parkoersen die voornamelijk vlak zijn. Naast nog meer uitgesproken trapvormig is de 60X tevens voorzien van een iets dikkere en iets minder harde polstering. Het onderscheid is relatief gering, maar als de afstanden langer worden merk ik dat mijn zitvlak zich uiteindelijk prettiger voelt op de nog wat hardere 611.
Conclusie
Als je de zadeltests op deze website even naloopt, komen de conclusies vrijwel allemaal op hetzelfde neer: de keuze van een zadel is zeer persoonlijk. En ook voor de zadels van SQlab gaat dat natuurlijk op. Collega Lars kan er geen vrienden mee worden, ik loop ermee weg. Althans, als het gaat om de SQlab 611, het sportieve mountainbikezadel van SQlab.
Mijn houding ten opzichte van de nieuwe SQlab 60X Ergowave Active is wat meer ambivalent. Tegen de zeer expliciete trapvorm zeg ik op routes met lange beklimmingen en dito afdalingen volmondig ja. Maar in vlak terrein of op parkoersen waar klimmen en dalen elkaar snel afwisselen, ervaar ik de meer gematigd vormgegeven 611 als prettiger. Dat betekent dat de 60X tijdens Alpentrips een plaats krijgt op mijn trailbike, maar dat ik bij het polderbiken mijn oude 611 trouw blijf.
Een SQlab 60X Ergowave Active kost € 149,95, net als een 611 Ergowave Active. In tegenstelling tot de 60X is de 611 ook zónder active-systeem verkrijgbaar en kost dan € 129,95.
Meer informatie: www.sqlab.nl
Tekst & foto’s: Arjan Kruik
“Even een SQlab-zadeltje bij de goedkoopstezadels-punt-nl bestellen is er namelijk niet bij.”
Nou, zie Futurum, 12Go, Bike-Discount, Bike-components etc. etc. Zelfs op Bol kun je ze gewoon kopen. En 12Go staat bij de dealerlijst. Lijkt dus niet helemaal op te gaan dit verhaal.
Klopt. Maar handig is het niet om je zadel daar te bestellen omdat je vooraf niet de juiste breedte maat weet.
Rij je de 611 in dezelfde breedte als de 60x?
Ik ben ook al jaren 611 fan, ik rij nog met de voorloper van deze 611. En heb ervaren dat op de UHR routes een14cm te breed was. Zou dat voor de 60x ook kunnen gelden?
O ja, ik heb de 611 en de 60X beide in de 14 cm uitvoering gereden.
Op mijn xc bike heb ik vanwege het lagere stuur een 23 cm 611.