Op mijn alpenfiets heb ik altijd 203 mm schijven voor en achter. Echt noodzakelijk, zo’n grote diameter? Met mijn 70 kilo misschien niet, maar liever mee verlegen dan om verlegen. Hetzelfde geld voor mijn remmenkeuze: Shimano Saints met dubbele zuigers in iedere remklauw. Daarop kan je altijd vertrouwen en dat heb ik in het verleden met remmen van andere merken wel eens anders meegemaakt. En niks zo vervelend als een rem die het begeeft als je nog dik duizend negatieve hoogtemeters te gaan hebt. Bovendien: de grote 29er wielen waarmee ik tegenwoordig in de Alpen rijd, stellen duidelijk hogere eisen aan de remkracht dan vroeger bij de kleinere wielen het geval was.
Hoe dan ook, toen de Shimano Ice Tech-schijven aan vervanging toe waren heb ik een setje Dächle Heavy-Duty discs van Trickstuff aan mijn voor- en achterwiel geschroefd. En omdat ik toch bezig was, zijn ook de originele gesinterde Shimano-remblokjes overboord gegaan ten faveure van een setje Trickstuff-remblokjes.
Trickstuff Dächle-remschijven: dikker is beter
Eerst maar even over die Dächle Heavy Duty-remschijven. Trickstuff claimt dat ze van een buitengewoon hoogwaardig staal gemaakt zijn, dat over een 25% hogere trekkracht beschikt. Leuk om te weten, maar helaas niet verifieerbaar. Wat wél meetbaar is, is de grotere dikte die de Dächle HD-remschijven kenmerkt. 2,05 mm. Ter vergelijking: de originele Shimano-remschijven zijn nieuw maar 1,80 mm dik. Als het om remschijven gaat, is dikker beter. Méér metaal voert namelijk niet alleen warmte beter af, maar levert ook een remschijf op die onder invloed van hitte en ongewenst contact met rotsen minder snel verbuigt én langer meegaat.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. Een dikke remschijf weegt meer dan een dunne. Bovendien laten veel schijfremmen zich minder makkelijk sleepvrij afstellen met een dikke schijf á la Trickstuff. En ook al raadt menig schijfremfabrikant het af om een ander merk schijven en/of blokken in hun remklauwen te monteren; in veel gevallen kan dat zonder enig noemenswaardig praktisch bezwaar. Zo is dat bij mijn trouwe Saints óók geen enkel probleem. Wiel inhangen, rem inknijpen, remklauw aandraaien, klaar. Dat inhangen van het wiel op zich is trouwens ook appeltje-eitje, met dank aan de afgeschuinde buitenzijde (“Dächle”) waardoor de schijf makkelijker tussen de remblokken doorschuift.
Trickstuff Dächle-remblokken: alleen organisch
Zijn de originele Shimano Saint-remblokjes van gesintered materiaal, Trickstuff levert uitsluitend remblokken van organisch materiaal, waarbij dus géén metaaldeeltjes ingebed zijn in de kunsthars, maar andere materialen. Wat voor materialen dat zijn is het geheim van de smid, daar laat Trickstuff zich niet over uit. Ze bieden voor mijn Saints rode Power-blokjes en grijze Standard-blokjes aan. De eerste zouden over de hoogst mogelijke remkracht en doseerbaarheid beschikken, de tweede zouden wat slijtvaster zijn. Ik besluit van beide varianten twee paar te nemen en mijn test te beginnen met de Power-blokjes.
Gewichten en prijzen
Trickstuff Dächle-Disc HD remschijven
- 180 mm: 153 gram, € 37,90;
- 203 mm: 196 gram, € 44,90 (getest);
- 223 mm: 214 gram, € 99,00.
Trickstuff 260 remblokken
- Standard: € 16,90;
- Power: € 19,90.
Meer info: trickstuff.de
Makkelijker vertragen
Ik heb de Trickstuff Dächle-remschijven en de Power- en Standard-remblokken inmiddels twee jaar in gebruik. Dat klinkt lang, maar omdat ze op mijn alpenfiets zitten valt dat natuurlijk wel mee. Of niet, het is maar hoe je het bekijkt. Ik breng beroepshalve namelijk relatief veel tijd in de bergen door en een kleine tien- tot vijftienduizend negatieve hoogtemeters hebben de remmen daarom wel voor hun kiezen gekregen, schat ik zo. En mijn ervaring daarbij is zéér positief. Voordat ik dat motiveer eerst nog dit: ik heb eigenlijk niet de juiste testprocedure gevolgd. In plaats van het hele spul – remschijven en remblokken – in één keer te vervangen, had ik deze onderdelen eigenlijk los van elkaar moeten testen. Alleen dan kan je immers uitvinden of het nieuwe onderdeel beter, gelijk of minder goed functioneert dan het origineel.
Maar goed, dat heb ik dus niet gedaan. Desondanks denk ik dat mijn ervaring met de Trickstuff Dächle-remschijven en Power-remblokken relevant is. De remmerij is er namelijk aan alle kanten duidelijk op vooruit gegaan. Als de remblokken en de remschijven eenmaal ingeremd zijn, is het eerste dat opvalt dat ik minder hard hoef te knijpen om de fiets te vertragen. Waar ik voorheen flink kracht moest zetten, daar volstaat nu een veel meer ontspannen greep aan de remhendel. Tijdens lange afdalingen resulteert dat in minder vermoeidheid van de vingers en pezen in de hand en onderarm. Ander opvallend punt is de verbeterde doseerbaarheid. Zijn de Saints met de originele remschijven en –blokken nogal abrupt aan/uit qua remgevoel, met de Trickstuff-onderdelen is de doseerbaarheid echt veel beter. Ook is de nieuwe set-up stiller dan voorheen. Alleen bij regen ontstaat er wat rumoer, maar na een paar remacties verdwijnt dat ook weer.
Geringe slijtage
Of de dikkere remschijven de warmte beter afvoeren dan de originele Shimano Ice Tech-schijven kan ik niet zeggen, je zou dan in de lab de temperaturen moeten meten. Warm worden de Trickstuff-schijven in ieder geval net zo goed, de achterste schijf vertoont duidelijk hitteverkleuring. Echter, na al die afdalingen zijn de schijven nog net zo recht als toen ze nieuw waren. De slijtage is zeer gering: afgerond naar boven meet ik maar 0,05 mm slijtage bij de voorste schijf en 0,15 mm bij de achterste. Bij de remblokken hetzelfde beeld, met achter meer slijtage dan voor.
Over slijtage gesproken: al het bovenstaande heeft betrekking op de rode Power-remblokken. Ik ben daar zo tevreden over, dat ik niet meer aan gedacht aan de grijze Standard-remblokken, die al die tijd in mijn gereedschapskist ongeduldig lagen te wachten tot ze ook actief mochten worden. Althans, tot het eind van afgelopen zomer. Ik heb toen achter de Power-remblokken vervangen voor een paar Standard-remblokken. Reden: deze Standard-remblokken zouden slijtvaster zijn, wat bij de achterrem een voordeel is, met als compromis iets minder remkracht. Dat laatste kan ik bevestigen, dat eerste, gezien het relatief geringe aantal hoogtemeters dat deze blokken te verwerken hebben gehad, nog niet.
Trickstuff Dächle-remschijven en Power-remblokken: conclusie
Eerlijk gezegd was ik voorafgaand aan de test van de Trickstuff Dächle-remschijven en Power-remblokken nogal sceptisch. Immers, wat zou een kleine Duitse leverancier nou beter kunnen doen dan een gerenommeerde gigant als Shimano? Ze doen in Japan toch ook hun huiswerk? Toch is het zoals het is; met de Trickstuff Dächle-remschijven en de Power-remblokken veranderen mijn Saints van een set hele goede remmen in een set sublieme remmen. Op alle fronten zijn de verbeteringen duidelijk merkbaar: met minder inspanning vertragen, een verbeterde doseerbaarheid, minder herrie en een geringere slijtage van de remschijven. Tel uit je winst. Als je zelf nog goede remschijven en –blokken hebt zou ik ze niet stante pede vervangen, maar als ze wél aan vervanging toe zijn, dan kan ik het door Trickstuff-spul van harte aanbevelen. Zelfs voor de prijzen hoef je het niet te laten, want die zijn voor zowel de schijven als voor de remblokjes zeer concurrerend.
Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Thx voor de review, mooi dat er nog wat te halen valt wbt remblokken/schijven.
Vraag; als je dikkere schijven op je shimano remmen gebruikt zul je misschien geen clearance probleem hebben vanwege het servo-wave systeem, maar je remmen zullen wel aangrijpen in het deel van de slag waar de blokken relatief veel beweging maken. Heeft Trickstuff hiervoor gecompenseerd door minder voering op de blokken te zetten?
Goede vraag. De Trickstuff-remblokken zijn niet dunner dan die van andere leveranciers. Toch lopen ze niet aan. Ik heb dezelfde ervaring met remblokjes en -schijven van Trickstuff op een bike met Sram Code-remmen: ook geen problemen met aanlopen of verandering van het aangrijppunt. De verklaring: remklauwen beschikken over redelijk wat speelruimte. Je kunt immers de remblokken verder naar buiten duwen, waarna de remgreep in eerste instantie ook verder ingeknepen kan worden, totdat de remblokken zich hebben ‘gezet’. De teruggaande slag van de remblokken wordt bepaald door de zuigerafdichting die tegelijkertijd fungeert als veer. Na het naar buiten duwen van de… Lees meer »
Kun je ook Shimano pads gebruiken voor deze schijven?
Dag Mark, Geen enkel probleem. Er gelden voor deze schijven geen beperkingen ten aanzien van merk of type remblokjes.
Top, thanks!