Test | Boa-garantie: Boa-sluiting stuk? Repareer ‘m zelf, gratis!

Je banden verliezen grip, je rijdt lek. Je ketting slaat over of breekt. Je wiellagers gaan rauw lopen, gevolgd door speling. Spullen slijten, dat is onvermijdelijk. Maar wanneer een onderdeeltje faalt van een verder nog prima product, is natuurlijk hartstikke zonde. Mocht dat falende onderdeeltje de Boa-sluiting van je schoenen zijn, dan heb je geluk. Die zijn namelijk onder garantie te vervangen. En het mooie daarvan: het is nog gratis ook!

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Boa sluiting, Boa garantie, reparatie, Shimano RX6

Eén glijpartij met onhandige (en vooral: onvrijwillige) afstap en de Boa-sluiting van m’n RX6-gravelschoen weigert dienst. Einde oefening voor deze relatief nieuwe schoenen? Nee, gelukkig niet, want Boa stuurt onder garantie gratis een nieuwe sluiting!

Boa-sluiting kapot: einde oefening?

Op veruit de meeste van mijn fietsschoenen prijkt een Boa-sluiting. Toevallig? Nee, niet echt. Als je sportieve schoenen voor de mountainbike, gravelbike of racefiets zoekt, is de kans vrij groot dat er een Boa-sluiting op zit. Het concept van de sluiting is eigenlijk best briljant en werkt goed en doeltreffend. Feilloos is het systeem niet. Of meer bepaald, de plaatsing van de sluiting blijkt bij onvrijwillige afstappen van je fiets nog al eens onhandig gekozen. De draaiknop steekt namelijk best ver uit en als-ie dan – zoals zo vaak – op de zijkant van de schoen is geplaatst, zit-ie in de vuurlinie.

Zo ook bij de Shimano RX6-gravelschoenen die ik sinds een paar maanden gebruik. Eén lullige glijpartijtje van het voorwiel van m’n gravelracer in een diep spoor met modder, was voldoende om een vroegtijdig einde te maken aan de functie van de Boa-sluiting. De valpartij was niet eens hard en op wat schaafsporen op de Boa van m’n linkerschoen na, leek er weinig aan de hand. De sluiting opent nog prima, maar voor vertrek van de eerst volgende rit, blijkt de Boa niet lekker meer te sluiten. Einde verhaal dus en kan ik een goed paar schoenen nu weggooien omdat een onderdeel stuk is? Dat is natuurlijk enorme zonde.

Een schuiver heeft z’n sporen na gelaten. Aan de buitenkant en helaas ook aan de binnenkant.

Boa onder garantie vervangen

Gelukkig is weggooien niet nodig, want Boa blijkt een garantieprogramma te hebben. En die Boa-garantie werkt simpel. Je scrolt op de website van Boa even door een vragenlijstje heen, vinkt aan welke type Boa je nodig hebt, laat je adres achter en een paar dagen later valt er een envelop met nieuwe Boa’s op de mat. Visueel kan dat soms een andere knop zijn, maar qua mechanisme én kabel past de Boa dan wél op je schoen. Zo ook in het geval van de Boa’s van de RX6. Die hebben een transparante kunststof draaiknop. De vervangende exemplaren zijn niet transparant en hebben zelfs rubber grippers op de hoeken.

Via de website van Boa geef je via een vragenlijst aan welke schoenen je hebt en binnen enkele dagen heb je een vervangingssetje kosteloos in huis.

Boa stuurt een compleet setje, dus voor beide schoenen: twee kabels, twee draaiknopmechanismes en een tooltje.

Tien minuutjes werk

Boa levert de vervangingssetjes met een relatief goed te volgen instructiehandleiding. Ook hebben ze online video’s waarin ze alles uitleggen. Er zijn namelijk wel wat verschillende varianten van de Boa-sluiting. Aan gereedschap heb je alleen een kniptang nodig om de Boa-draad door te knippen. En natuurlijk het gereedschapje dat Boa meelevert.

Boa garantie, boa vervangen op Shimano RX6 gravelschoen

Na het doorknippen van de originele draad, druk je met het gereedschapje het Boa-mechaniek los van z’n zitting op de schoen.

Daarna rijg je de nieuwe draad door alle lusjes op je schoen. Daarbij meteen twee tips. Tip 1: Mocht je van beide schoenen de Boa willen vervangen, doe het dan toch per schoen, zodat je altijd een referentie om te zien hoe de draad loopt. Tip 2: Als je – net als bij mijn schoen – een lange lus hebt van stof, dan is het lastig hier de draad doorheen te duwen. Het leven wordt een stuk gemakkelijker wanneer je de draad in een lusje legt en dat lusje dóór de stof duwt.

Na het aanbrengen en inkorten van de Boa-draad moet je hem door de sluiting rijgen. Vervolgens leg je knoopjes in beide uiteinden, kort de kabel verder in en klikt de nieuwe Boa-sluiting in de zitting. Als je hierbij de instructies gewoon netjes volgt is dat écht een klusje van nog géén tien minuten.

Meer informatie: boafit.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
6 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Bart Kestelyn
Bart Kestelyn
4 jaren geleden

Had iets vergelijkbaar voor met de Atop sluiting van mijn Rogelli schoenen, en de after sales van Rogelli heeft dat ook gratis opgelost op dezelfde manier …

Marcel
Marcel
4 jaren geleden

Super tip

Giovanni Serra
Giovanni Serra
3 jaren geleden

Supertip,was al bijna van plan om nieuwe schoenen te kopen,heb hetzelfde probleem(met dezelfde schoenen). Ben benieuwd of/wanneer het revisiesetje binnenkomt!! Thanks

nN.
nN.
1 jaar geleden

Wat een super tip! Scheelt weer onnodige kosten voor te dure setjes bij de winkel. Dank!

Lars
Editor
Lars
1 jaar geleden
Reply to  nN.

Graag gedaan!

Peter
Peter
8 maanden geleden

Wat top zeg! Was super blij met mijn nieuwe winterschoenen, pas een rit of 10 gedragen maar helemaal happy, tot een glijpartij. Jas, broek en schoenen stuk. Na was inspectie van de schoenen kreeg ik hoop dat de BOA nog te vervangen zou zijn. Dit artikel was de eerste hit op Google en maakt mijn dag weer een stukje beter. Kudo’s voor het artikel én voor de service van BOA! Hartelijk dank!