Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Boa-sluiting kapot: einde oefening?
Op veruit de meeste van mijn fietsschoenen prijkt een Boa-sluiting. Toevallig? Nee, niet echt. Als je sportieve schoenen voor de mountainbike, gravelbike of racefiets zoekt, is de kans vrij groot dat er een Boa-sluiting op zit. Het concept van de sluiting is eigenlijk best briljant en werkt goed en doeltreffend. Feilloos is het systeem niet. Of meer bepaald, de plaatsing van de sluiting blijkt bij onvrijwillige afstappen van je fiets nog al eens onhandig gekozen. De draaiknop steekt namelijk best ver uit en als-ie dan – zoals zo vaak – op de zijkant van de schoen is geplaatst, zit-ie in de vuurlinie.
Zo ook bij de Shimano RX6-gravelschoenen die ik sinds een paar maanden gebruik. Eén lullige glijpartijtje van het voorwiel van m’n gravelracer in een diep spoor met modder, was voldoende om een vroegtijdig einde te maken aan de functie van de Boa-sluiting. De valpartij was niet eens hard en op wat schaafsporen op de Boa van m’n linkerschoen na, leek er weinig aan de hand. De sluiting opent nog prima, maar voor vertrek van de eerst volgende rit, blijkt de Boa niet lekker meer te sluiten. Einde verhaal dus en kan ik een goed paar schoenen nu weggooien omdat een onderdeel stuk is? Dat is natuurlijk enorme zonde.
Boa onder garantie vervangen
Gelukkig is weggooien niet nodig, want Boa blijkt een garantieprogramma te hebben. En die Boa-garantie werkt simpel. Je scrolt op de website van Boa even door een vragenlijstje heen, vinkt aan welke type Boa je nodig hebt, laat je adres achter en een paar dagen later valt er een envelop met nieuwe Boa’s op de mat. Visueel kan dat soms een andere knop zijn, maar qua mechanisme én kabel past de Boa dan wél op je schoen. Zo ook in het geval van de Boa’s van de RX6. Die hebben een transparante kunststof draaiknop. De vervangende exemplaren zijn niet transparant en hebben zelfs rubber grippers op de hoeken.
Tien minuutjes werk
Boa levert de vervangingssetjes met een relatief goed te volgen instructiehandleiding. Ook hebben ze online video’s waarin ze alles uitleggen. Er zijn namelijk wel wat verschillende varianten van de Boa-sluiting. Aan gereedschap heb je alleen een kniptang nodig om de Boa-draad door te knippen. En natuurlijk het gereedschapje dat Boa meelevert.
Na het aanbrengen en inkorten van de Boa-draad moet je hem door de sluiting rijgen. Vervolgens leg je knoopjes in beide uiteinden, kort de kabel verder in en klikt de nieuwe Boa-sluiting in de zitting. Als je hierbij de instructies gewoon netjes volgt is dat écht een klusje van nog géén tien minuten.
Meer informatie: boafit.com
Had iets vergelijkbaar voor met de Atop sluiting van mijn Rogelli schoenen, en de after sales van Rogelli heeft dat ook gratis opgelost op dezelfde manier …
Super tip
Supertip,was al bijna van plan om nieuwe schoenen te kopen,heb hetzelfde probleem(met dezelfde schoenen). Ben benieuwd of/wanneer het revisiesetje binnenkomt!! Thanks
Wat een super tip! Scheelt weer onnodige kosten voor te dure setjes bij de winkel. Dank!
Graag gedaan!
Wat top zeg! Was super blij met mijn nieuwe winterschoenen, pas een rit of 10 gedragen maar helemaal happy, tot een glijpartij. Jas, broek en schoenen stuk. Na was inspectie van de schoenen kreeg ik hoop dat de BOA nog te vervangen zou zijn. Dit artikel was de eerste hit op Google en maakt mijn dag weer een stukje beter. Kudo’s voor het artikel én voor de service van BOA! Hartelijk dank!