Test | Giant Charge Pro fietsschoenen: stijve trappers

High-end fietsschoenen van de grootste

Van fietsschoenen waarmee je ook een flink stukje kunt lopen, heb je andere verwachtingen dan wanneer het vooral om efficiënt trappen gaat. Bij die laatste wil je vooral stijve zolen… en dat hebben de Charge Pro’s van Giant dan ook.

Met 315 gram per schoen zijn ze nog behoorlijk licht ook. Alleen, Giant schreeuwt er niet zo over. Dat siert ze, maar ze zouden dat best mogen…

Giant Charge Pro

Dat ze bij Giant wel weten hoe je fietsen maakt, weet iedereen wel. Ze maken niet alleen hun eigen Giant (en Liv) fietsen, ze produceren ook voor veel andere merken. Ook op het gebied van onderdelen is het geen kleintje (…). Zo maken ze echt veel zelf. Van aluminium velgen voor budget fietsen tot high-end carbon velgen die zelfs een eigen merknaam waardig zijn; zo wordt nu Cadex als los merk op de markt gezet.

Net als menig ander fietsmerk heeft Giant dan ook een hele lijn accessoires. Van misschien wat minder spannende zaken als een fietsshirt of een multitool, tot helmen en fietsschoenen. En dat ze onder andere bij die schoenen niet zomaar wat neerzetten, bleek wel toen ik op pad ging met de Charge Pro schoenen van ze.

Giant Charge Pro

Carbon zool

Met de Charge Pro schoenen, met een prijs van € 299,95, mikt Giant niet alleen op prestatiegerichte XC-rijders, maar ook evenzo prestatiegerichte crossers en gravelbikers. ‘Prestatiegericht’ bij fietsschoenen betekent in de regel dat ze stijf zijn, om zo efficiënt mogelijk de kracht van je benen over te brengen naar de pedalen. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat bij deze schoenen de zolen dan ook van carbon zijn gemaakt.

Giant claimt dat die zolen van de Charge Pro ‘getuned’ zijn op torsiestijfheid. Wat heet: er zou nog enige mate van torsieflexibiliteit in de zool aanwezig zijn om de druk en de ‘spanning in het onderbeen te verminderen’. Dat klinkt als iets dat je wilt… Of het er écht in zit, kan ik eigenlijk niet zeggen. Ik merk er in elk geval weinig van: de schoen voelt vooral stijf en – daar is dat woord weer – ‘efficiënt’. Betekent dat dat het werkt? Misschien. Bij andere schoenen viel me die spanning op de onderbenen niet meer of minder op…

Giant Charge Pro - Carbon zool én doorlopende 'Exobeams'

De ‘Exobeams’ lopen over nagenoeg de gehele lengte van de zool en dragen bij aan de trapstijfheid.

Giant Charge Pro - Exobeam; extra stijheid

‘ExoBeam’

Niet alleen de carbon zool draagt bij aan de trapstijfheid; aan de onderzijde zijn kunststof en rubber noppen aan de voorzijde verbonden met die van de achterzijde, door twee steunbalken, of ‘ExoBeam’ zoals Giant ze noemt. Bij veel schoenen zit in dit gebied niets. Over de gehele lengte zijn deze ook voorzien van rubber met veel grip zodat je zeker grip hebt wanneer je wél moet lopen. Bijkomend voordeel is dat je de carbon zool niet of nauwelijks meer zult beschadigen.

Ik rij altijd met Time pedalen, waarbij de schoenen naast de binding nog wat extra ondersteuning op de pedaalkooi hebben. De dikte van de noppen én het zachte rubber op die noppen rondom de schoenplaatjes geven wel meer wrijving dan me lief is. Mijn voeten kunnen dus niet zo vrij bewegen als ik wil. Normaal los ik dat op met een vulplaatje, zoals je ziet op deze foto, ware het niet dat ik die geen los meer heb. Dat is een stukje huisvlijt, want perfect passende vulplaatjes voor Time pedalen zijn niet op de markt verkrijgbaar. Al schijn je ook die van Crank Brothers werkend te kunnen krijgen.

Giant Charge Pro

Sublieme afwerking

Zo understated als de Charge Pro fietsschoenen ogen, zo verfijnd heeft Giant ze gemaakt. De stiknaden zijn strak en nergens rafelt er iets. Ook tussen de individueel verlijmde delen zijn de overgangen strak; alles sluit goed aan en nergens puilen er lijmresten uit. De afwerking is écht van hoge kwaliteit en zelfs beter dan van menig ander high-end schoenmerken. De neus wordt netjes beschermd door een thermoplastisch polyurethaan (TPU) teenbeschermer die tot onder op de zool doorloopt. Ook hier dus geen randen die los kunnen komen na een paar keer de neus stoten. Iets dat toch sneller gebeurd dan je zou denken. De bovenzijde van de schoen is gemaakt van polyurethaan (PU) met gelaserde gaatjes voor enige ventilatie. Hoewel de schoenen gevoerd zijn, is de leest niet dik en ook niet overdreven stug.

Giant Charge Pro

De afwerking van de Giant Charge Pro fietsschoenen is op een erg hoog niveau. Stiknaden zijn strak en bij alle gelijmde delen zijn de overgangen strak én puilen er geen lijmresten uit.

Geen uitstekende delen aan de binnenzijde

Aan de ‘crankzijde’ van de schoen is alles mooi strak. De kunststof lussen voor de BOA-kabeltjes zitten voldoende ver naar boven om nooit met de crank in aanraking te komen.

Boa constrictor

Middels de twee BOA IP1 sluitingen zijn ze dan ook goed aan te sluiten aan je voeten. Daarbij opgemerkt dat de schoenen niet uitgesproken smal of breed uitvallen. Opvallend is wel dat het kabeltje van de bovenste BOA sluiting óók doorloopt tot onder de onderste BOA sluiting. Primair maak je de schoenen dus dicht met de bovenste BOA, waarna je met de onderste de laatste fine tuning doet om hem met de juiste druk aan te laten sluiten. In het begin vond ik dat wat wennen. De druk wordt verdeeld over een groter oppervlak en bij mij werkt dat wel omdat mijn voeten aan de bovenzijde relatief vlak zijn. Heb je dat niet, dan kan deze Boa constrictor misschien een nadeel zijn. De reden van combineren is me niet zo duidelijk, vooral omdat ik denk dat je méér vrijheid hebt om ze fijn te laten zitten, wanneer je gewoon twee volledig individuele BOA’s zou hebben.

Giant Charge Pro

Twee BOA IP1 sluitingen, waarbij de bovenste ‘kabel’ doorloopt tot onder de tweede BOA. De klittenbandsluiting is te gebruiken voor de laatste fine-tuning; ik heb hem echter nooit verteld.

Verstelbare inlegzolen

Geen voet is hetzelfde, dus geen enkele schoen zal iedereen perfect passen. Een schoen moet qua lengte en breedte uiteraard passen. Maar ook wat betreft de voetzool zijn er nog genoeg variabelen. De ene voet is platter dan de andere en juist een goede ondersteuning van de voetzool is essentieel voor het efficiënt én comfortabel trappen. Giant levert de Charge Pro schoenen met ‘TransTexture Plus’ inlegzooltjes. Hierbij is de voetboogondersteuning aan te passen. Er worden twee versies meegeleverd. Het dekt allerminst alle variabelen die mee kunnen spelen tot een goed contact schoen en voetzool, maar je kan ze dus enigszins personaliseren. Voor mij was de minst hoge prima. De inlegzooltjes zijn overigens gemaakt van een antibacterieel materiaal; een welkome eigenschap, zeker warmere tijden.

Giant Charge Pro - De TransTextura inlegzool met verstelbare voetboogondersteuning

De voetboogondersteuning is aan te passen

De passtukjes zijn eenvoudig te wisselen; het klittenband zorgt er voor dat ze netjes op hun plek onder de voetboog blijven.

Schoenmaker blijf bij je…

… leest: Een welbekende spreekwoord. ‘Fietsschoenen koop je van een fietsschoenmerk’. ‘Want je koopt je auto ook niet bij de slager’. De tijd dat fietsmerken alleen fietsen maakten ligt echter al lang achter ons, waarbij meer en meer merken hun kennis van productontwikkeling óók nuttig in weten te zetten of uit te breiden op andere vlakken. Giant is hierop beslist geen uitzondering. Ze lopen er alleen niet mee te koop. Zo ademt hun website en hun catalogus slechts beperkt uit wát ze technologisch gezien allemaal in huis hebben. Zonde, want daar zouden ze best wat meer mee mogen pronken. Niet alleen qua fietsen, maar wat mij betreft beslist ook met hun schoenen.

De Charge Pro schoenen komen erg degelijk over. Ze zijn met 315 gram (maat 42) per schoen licht, verfijnd en doen allerminst onder voor de high-end modellen van menig specialistische aanbieder van fietsschoenen. Sterker nog; ik denk dat menig schoenmerk nog wat kan leren van de afwerkingskwaliteit van deze Charge Pro’s. Uiteraard zijn schoenen enorm persoonlijk. Zoek je echter een set stijve ‘trappers’, dan doe je jezelf te kort als je de Charge Pro’s voorbij loopt fietst.

De Charge Pro schoenen zijn er in het zwart (zoals getest) en in het blauw, in in de Benelux verkrijgbaar in hele maten van maat 40 tot en met 48. Ze kosten € 299,95 en komen met een kêk tasje.

De Charge Pro's worden geleverd met een kêk tasje.

Website fabrikant: www.giant-bicycles.com

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments