Wij kregen een van de eerste testsamples en delen onze bevindingen.
Spherical MIPS — MIPS aan de buitenkant
De fietshelm heeft de afgelopen decennia een flinke evolutie doorgemaakt. De piepschuim basis met harde schaal hebben we al sinds begin jaren ’90. Daarna begonnen de race- en MTB-specifieke helmen langzaam maar zeker zichzelf afzonderlijk op de kaart te zetten. En pas de laatste jaren maakt ook de veiligheid van de helmen extra stappen met technologieën als MIPS, Koryod en Wavecel. Giro zet nu door met een soort MIPS 2.0: Spherical. En de Manifest Spherical is de eerste mountainbike helm van Giro met deze techniek.
De essentie daarvan is dat de helm feitelijk uit een losse buiten- en binnenschaal bestaat, vergelijkbaar met een kogelgewricht. Waar voorheen de MIPS-techniek binnenin de helm zat (in de vorm van een liner tussen buitenschaal en de kussentjes die op je hoofd rusten), zit deze nu tussen binnenste en buitenste schaal. Dat geeft — op zijn zachtst gezegd — wat ontwerpuitdagingen voor een esthetisch verantwoorde helm. In tegenstelling tot de two-tone versies komt in het wit meer als één geheel over en ziet ‘ie er naar mijn mening netjes uit. Ook de bevestiging van de helmklep moest door de binnen-/buitenschaal toepassing verhuizen naar de bovenste van de twee. En dat ziet er bij een eerste aanblik wat vreemd uit.
What else?
De Giro Manifest Spherical is beschikbaar in 3 maten: S (51-55cm) – M (55-59cm) – L (59-63cm) en middels het bekende Roc Loc (Trail Air) afstelmechanisme op de hoofd te finetunen. De helmbandjes zijn voorzien van een FidLock magnetische sluiting en het geheel weegt 345 gram. De helm heeft wat meer body dan zijn broertje de Montaro (of zusje Montara). Qua omvang is ‘ie nu wat meer vergelijkbaar met een Troy Lee A2 helm.
De eerste indruk?
Als een voorwerp bij mij een goede eerste indruk achterlaat, dan moet het al raar lopen als ik mijn mening daarna bijstel. Direct na het uit pakken, was ik al positief verrast met de aanblik en de degelijke ‘feel’ ervan. Ook mijn hoofd was al vrij snel tevreden. Helm op, Roc Loc vastdraaien en hij zat eigenlijk al meteen goed. In eerste instantie heb ik de bevestiging van de Roc Loc nog in de onderste stand gezet, zodat ik makkelijker aan de knop kan draaien. Deze heb ik tijdens de eerste rit overigens weer terug in de middelse stand gezet, omdat mijn nek de helm aan de achterkant naar boven duwde. Grootste voordeel van de Spherical-techniek vind ik dat je gewoon weer een helm tegen je hoofd aan hebt, die niet verdraait. Alleen de buitenste schaal verdraait immers, maar daar heb je als drager geen last van.
Rij-indruk
Geen hoofd is hetzelfde, dus hoewel deze alinea een vrij uitgebreide beschrijving geeft hoe de helm mij bevalt, is en blijft ‘zelf uitproberen’ het devies. Dat gezegd, de testhelm waarmee ik nu een aantal weken rondrij is een medium. Ik heb zelf een vrij normaal hoofd — al zeg ik het zelf — met een omtrek van 58 cm. Als ik tussen maten in zit, kies ik doorgaans voor de kleinste variant. Mijn grootste ergernis is namelijk een helm die té los op mijn hoofd zit. De maatvoering van de Manifest komt daardoor goed overeen met die wens. Er is nog iets aan ruimte voor een groter hoofd, maar mede dankzij het Roc Loc systeem zit de helm strak om mijn hoofd.
Ook de riempjes zitten lekker dicht tegen mijn hoofd aan en zijn geheel instelbaar. Hoewel deze wat ouderwets dik en stug aanvoelen, blijft de kinsluiting daardoor wel goed op zijn plaats. Met andere (dunnere) riempjes van andere helmen heb ik nog wel eens dat de kinband gedurende de rit wat losser gaat zitten. En aangezien mijn enige reden om een helm te dragen is dat hij de inhoud van mijn schedel beschermt, moet een helm ook gewoon blijven zitten zoals bedoeld.
Fidlock magnetische sluiting
Die kinband is voorzien van een magnetische Fidlock sluiting. Nu heb ik nooit echt wakker van gelegen van een bepaald type sluiting en leek een Fidlock-uitvoering ook mij wel praktisch. Sterker nog, ik heb een aantal jaren geleden een racefietshelm achteraf voorzien van een dergelijke sluiting. Bij deze Giro Manifest Spherical ontdekte ik echter dat deze sluiting wat groter is dan de traditionele kliksluiting. Daardoor prikt ie meer in mijn strottenhoofd. En waar sommigen een gouden strot hebben, heb ik vooral een grote strot. En dat matcht iets minder fijn met zo’n Fidlock heb ik gemerkt. Toegegeven, na een aantal ritten was ik er wel aan gewend, maar het viel wel op.
Visor
De visor van de helm scharniert hoger op de helm. Dat ziet er op het eerste gezicht wat raar uit. Al valt het bij neutrale kleuren al snel niet meer op. Als ik naar de foto’s kijk, dan stoor ik me er in ieder geval niet aan. Ook de verstelbaarheid ervan is voor mij ruim voldoende. Hij kan voor mij ver genoeg naar boven (dat is met andere helmen nog wel eens een issue geweest), maar gaat niet dusdanig ver omhoog dat je er nog een goggle onder kunt parkeren. Aan de achterkant van de helm zit overigens wel weer een rubberen strip die de band van je goggle op zijn plaats houdt.
En de veiligheid…?
Een collega-redacteur merkte nog op dat de Giro Manifest Spherical alleen bovenop van de dubbele (beweeglijke MIPS-) schaal voorzien is. Terwijl Giro bij hun racefietshelm (de Aether) nagenoeg de volledige buitenschaal rondom zwevend heeft gemaakt. Een goede vraag die ik nog even expliciet aan Giro voorgelegd heb. Hun redenatie is dat een val waarbij je uitsluitend op de zijkant van je hoofd valt, zelden voorkomt. Ze baseren zich hierbij op organisaties die zich bezig houden met helmtesten en de veiligheidsstandaarden daarvoor. En daarnaast betrekken ze ook allerlei andere experts in dat werkveld. Giro zegt dat ze ook bij deze Manifest de schaal verder hadden kunnen laten doorlopen. Dit was dan ten koste gegaan van gewicht én vorm van de helm. Maar de voordelen daarvan zijn echter nauwelijks te kwantificeren, aldus Giro.
Van een mooi bord kun je niet eten
Alles bij elkaar is mijn oordeel dat deze Giro Manifest Spherical misschien niet de allermooiste helm is die je momenteel kunt kopen. Het is echter in mijn beleving wél de fijnste qua draagcomfort. Waar ik bij andere testhelmen na een paar weken nog terug begon te grijpen naar mijn oude helm, heb ik sinds ik met deze helm rij, alle andere helmen die hier in huis rondzwerven niet meer aangeraakt. Hij kost € 269. En links- of rechtsom, daarmee is ‘ie beslist geen koopje…
Website fabrikant: www.giro.com
Tekst: Coen de Jongh
Foto’s: Thijs Roeleveld & Coen de Jongh
Gistermorgen demonstreerde een fietsvriend deze “MIPS 2.0” van Giro. Zelf heb ik een MIPS 1.0 en ik dacht meteen, maar die 1.0 werkt beter en is veiliger. Dat is een ontwerpkwestie. De impact van een botsing of val op je hersenpan minimaliseren, dat lijkt mij de bedoeling. Ik denk dat de 1.0 dat beter doet. Vraag: zijn er serieuze testresultaten beschikbaar?