Eindelijk groen!
Nu de lange, lange winter voorbij is, is het hoog tijd om onze bevindingen met onze producten van Green Oil te delen. Dit bedrijf, dat milieuvriendelijke smerings- en onderhoudsproducten voor de fiets levert, probeert in 2013 opnieuw voet aan de grond te krijgen in Nederland.
Wie benieuwd is of het de moeite loont om groen te smeren, leest verder hoe het er in de praktijk aan toe ging.
De praktijktest
…volgens Lars:
Oke, ik geef het toe: ik ben een lustpoetser. Ik kan er uren in totale verbazing naar kijken: mensen die hun fiets met één hand vasthouden, terwijl ze hem met de andere hand proberen schoon te schrobben. Ik snap het niet. Vage bakjes met ontvettingsvloeistof die je om de ketting moet slingeren: Prutswerk!
Een complete poetsbeurt voorkomt verrassingen onderweg! En onder compleet versta ik het volgende ritueel:
- Fiets in de standaard hangen.
- Indien nodig: met de tuinslang er over.
- Wielen er uit halen.
- Warm sopje maken met Cyclon Bionet (overigens ook een product dat volgens de fabrikant biologisch afbreekbaar is).
- Ketting er af halen. Klik-klak klaar. PowerLink = Properlink. Onmisbaar!
- Ketting in het sopje laten weken.
- Indien nodig: cassette en tandbladen ook in het sopje gooien, ook laten weken.
- Fiets schoonmaken met sop, spons en borstels.
- Losse onderdelen uit het water vissen en schoon boenen met een afwasborstel.
- Remmenreiniger op de schijven spuiten.
- Fiets weer opbouwen.
- Ketting smeren.
- Napoetsen met siliconenspray, until it shines like Danny Torrance.
Afijn, dáár ben je wel even mee bezig…
Logisch dus dat ik degene was die de producten van Green Oil mocht testen. Dát en mijn imago als boomknuffelaar. Ofzo. Hier dan mijn ervaringen!
- Green Clean Bike Cleaner
Dit product wordt geleverd in een literfles, en komt met een (gerecyclede Cola-!) dop, plus een sproeier. De eerste keer dat ik dit product gebruikte, volgde ik de aanwijzingen op de verpakking. Fiets níet demonteren (whaaaat?), inspuiten met de cleaner, 10 minuutjes espresso drinken. Afspuiten. Dit werkt, mmm aardig naar mijn standaard.
Maar het gebuik… Allemachtigachtig, met 1 fiets maatje XL gebruik ik bekant een kwart van de fles! Is dat efficiënt? Nee. Is dat milieuvriendelijk? Nee! Bij de tweede schoonmaakbeurt val ik daarom terug in mijn eigen, veilige ritueel. Ik maak een sopje van een emmertje warm water en een scheutje cleaner. En zie daar: dit werkt prima.
Al met al een goed product. Tot nu toe ook geen klachten over wegsmeltende of opzwellende rubberen pakkingen.
Maar, let op: het kán zijn dat schijfremblokken reageren op het sop. Mijn metal XTR’s remden onlangs niet goed meer, ik heb ze moeten vervangen. Ik kan echter niet met zekerheid zeggen of de cleaner daarvan de oorzaak was.
- Clean Chain
Dit product past al helemáál niet in mijn schoonmaakritueel voor de mountainbike, maar…. voor fietsen die je niet zomaar even uit elkaar haalt, zoals mijn mooie mooie rooie stadsracer, is het perfect. Het spul doet wat het belooft als je de aanwijzingen op de verpakking volgt. Uiteraard doe ik de rest van de fiets gewoon wél met het sopje…
Tip: aangezien dit de onverdunde variant van de cleaner is, heb je met de Clean Chain ook altijd een reservevoorraadje cleaner in huis.
- Green Oil Chain Lube
Dit is Green Oil’s all round kettingolie. Hier over kan ik kort zijn: het werkt onopvallend goed. Het vraagt geen speciale voorbereidingen of inwerktijd, gewoon indien nodig voor de rit aanbrengen. Het druppelt wat dik uit de fles, maar verspreidt zich direct, smeer goed, de ketting wordt lekker stil en pakt weinig troep aan. Goed spul, zeer tevreden mee!
- CF3 spuitbus
Dit is een herbruikbare, drijfgasloze spuitbus die je zelf oppompt voor gebruik. De mijne kwam afgevuld met Chain Lube. Omdat ook het opspuiten van kettingsmering weinig efficiënt is, gebruik ik hem voor nu als voorraadbus Chain Lube, en daarna ga ik hem in de keuken gebruiken.
… en volgens Eric:
Als het op fietsen schoonmaken aankomt beken ik een ransaap te zijn. Een natte, vieze fiets droogt in een nachtje in de berging helemaal uit; de modder ligt de volgende ochtend in een hoopje op de vloer. Slechts in het extreemste geval gaat er eens een doekje over de ketting – of een tandenborstel over de tandwielen – er er een nieuwe laag olie op komt. Poetsen? Nee, ik ga liever trainen of een Westmalle uit de koelkast pakken. Daarbij kan de gedachte me niet ontgaan dat de mileuvriendelijkheid van bio kettingvet totaal te niet wordt gedaan door de volume’s water en kilowatturen stroom die gespendeerd worden tijdens uitvoerige avondlijke poetssessies. Om maar niet te beginnen over de belasting op het mileu van al die familieverpakkingen Bionet en liters silicone die in het bos terecht komen in naam van een glimmend frame.
Kortom: mij schoonmaakmiddelen laten testen is ongeveer zo nuttig als je kat een fototoestel geven. Waar ik wel wat ervaring mee heb opgedaan (nee, niet de kat en het fototoestel, je zou het haast denken….):
- White Super Dry Chain Wax
Ja, het is super droog. Iets zegt me dat Green Oil het voor in thuisland Engeland nimmer voorkomende zomerse omstandigheden heeft ontworpen. Dat gezegd hebbende: ik heb er de hele prutwinter met alle regen en modder gewoon mee gereden. Het smeerde prima, maar vereiste ook wat regelmatiger aanbrengen. Niet zo gek als het makkelijk(er) afbreekbaar is.
- Green Grease
Deze tube vet staat in mijn berging en is hier en daar voor wat lagers gebruikt, maar ook misbruikt (jullie weten inmiddels genoeg van me….) als montagevet. In beide opzichten voldeed het. De viscositeit is wat lager dan het alom bekende groene goedje van Shimano. Bij onvoldoende afgesloten lagers is natuurlijk de vraag hoe snel Green Grease desintegreert als er vocht bij komt. Vooralsnog lijkt dat niet een probleem te zijn.
Kwestie van smaak?
Tot zover de review van de producten in hun primaire functie. Maar: Naar aanleiding van de geurtest in de aankondiging, kregen we massa’s vragen van lezers die wilden weten of de Green Oil producten net zo goed smaken als ze ruiken. Oftewel: kan ik er inderdaad mijn salade mee aanmaken? Het antwoord hierop moet helaas luiden: neen. Een smaaktest bracht namelijk de volgende uitkomsten:
Aldus de lustpoetser:
- Green Oil Chain Lube
Vies scherpig, terwijl de bijzondere geur zijn best doet om het toch lekker te laten lijken. Oneetbaar, maar toch niet half zo smerig als ik verwacht had.
- Clean Chain
Zoutig als shampoo, maar milder dan dat, en met een vleugje sinaasappelolie.
Aldus de ransaap:
Het feit dat ik het op m’n ketting druppel, weerhoudt me om Green Oil over de salade te gooien, laat staan er van te proeven. Ik doe immers ook geen frituurvet in de Fox. Daarbij, Lars, wat bracht je ertoe aan shampoo te proeven? Jij was zeker ook zo’n kind dat aan 9V batterijen likte?
Oké, ik heb als 5-jarige wel eens in het blok zeep gebeten. En ik geef het toe: de Super Dry Chain Wax smaakte naar hoe ik denk dat lauwe was zou smaken. Erg voor de hand liggend allemaal.
Groen is goed!
Onze conclusie luidt: de producten van Green Oil werken als bedoeld (mits je ze niet oneigenlijk gebruikt en het houdt bij de fiets). Ze gaan dus zeker niet ongebruikt de chemobox groene kliko+plasticbak in. Zoals we in januari al meldden: het merk heeft inmiddels in Rivo Sports een nieuwe Benelux distributeur gevonden. Dát, plus het feit dat het groene denken in opmars is, maakt dat niks het succes van Green Oil meer in de weg hoeft te staan. Wat Velozine betreft kun je je groene gedrag dus gerust uitbreiden met deze producen.
Straks nóg groener?
Als afsluiter hebben we nog wat suggesties voor Green Oil om de productreeks nog beter en completer te maken:
- Bike cleaner: leveren zonder sprayknijper
- Groene powerlinks!
- Een goed alternatief voor siliconenspray om de boel te laten glimmen.
Meer informatie: www.Green-oil.net
Tekst: Lars Vogelenzang, Eric Wictor
Foto’s: Eric Wictor
“Dit product wordt geleverd in een literfles”, “Allemachtigachtig, met 1 fiets maatje XL gebruik ik bekant een kwart van de fles”. Zitten er bijna alleen maar H2O moleculen in die fles?
Overigens valt te concluderen dat de gemiddelde Rohloff of Pinion gebruiker een ransaap is. :)
De bike cleaner is inderdaad een dunne waterige oplossing, waarvan je relatief veel gebruikt als je de hele fiets inspuit.
De chaincleaner, oftewel de verdikte vorm van dezelfde werkzame stof, is echt een blauwe niet-doorzichtige vloeistof. Maar ook nog dun vloeibaar.
Verder laat ik me niet verleiden tot uitspraken over versnellingsnaafgebruikers ;-) :-D
Dat was het tofste verhaal dat ik ooit heb gelezen over smeermiddelen (voor de fiets)! Nice. :)