2021: Het jaar van ‘Downcountry’
Het begrip crosscountry verwatert. Althans, als je naar de nieuwste generatie crosscountry fullsuspensions kijkt. Want als één ding gebleken is uit onze tests van crosscountry fullsuspension bikes in 2021, dan is het wel dat dit type bikes steeds capabeler worden. Maar omdat dat blijkbaar nog niet genoeg is, worden sommige racefullies ook nog eens getuned tot halve trailbikes. ‘Downcountry’ heet dat dan. Een naam bedacht door een collega bij Pinkbike, met een hele dikke, vette knipoog naar de vele marketinghypes die de mountainbikeindustrie de afgelopen decennia passeerden. Marketeers hebben echter een chronische blinde vlek voor ‘ironie’. En dus krijgt Pinkbike’s ‘downcountry’ in de mountainbike-industrie flink wat tractie.
Downcountry, dikke crosscountry fullsuspension, marathon fullsuspension; hoe je ze ook noemt, we hebben er in 2021 ondanks opgedroogde voorraden en andere leverproblematiek nog flink wat mee kunnen voor een test in binnen- en buitenland. Mooi spul, het was weer een feestje! In het onderstaande overzicht van de tests van crosscountry fullsuspensions die we in 2021 uitgevoerd hebben vind je ze allemaal. Met als uitsmijter een vergelijking tussen een ‘harde’ fully en een ‘zachte’ hardtail. Weke van deze is het fijnst voor meerdaagse tochten? Je leest het in het 2021 test overzicht van crosscountry en marathon fullsuspensions.
Conway RLC FS 6
Wie wil beginnen met mountainbiken en bij vrienden en bekenden een beetje rondvraagt, hoort al snel dat je “een Duitser” moet hebben als je zoveel mogelijk waar voor je geld wil. Waar of niet, feit is dat de nieuwe xc-fully van Conway, de RLC FS 6, de reputatie van de Duitse merken zeker niet onderuit haalt, met een fraai carbon frame en een karrevracht aan hoogwaardige onderdelen voor een prima prijs. En het mooiste is, dat deze dubbelgeveerde Oosterbuur óók nog eens lekker rijdt, zo vinden onze testrijders Arjan en Frank.
De volledige test van de 2021 Conway RLC FS 6 lees je hier.
Merida Ninety-Six 8000
Het kan je bijna niet ontgaan zijn. ‘Downcountry’ is in het mountainbikewereldje het nieuwe buzzword. Dit begrip staat voor lichtgewicht xc-fullies die met diverse modificaties – denk aan meer veerweg, dikkere banden en een dropperpost – geschikter zijn gemaakt voor gebruik op lastige, technische trails. Ook van de Merida’s carbon xc-kanon Ninety-Six is zo’n ‘opgedikte’ uitvoering: de Ninety-Six 8000. Testrijder Sebastiaan ging er mee de bergen in. “Zo’n opgeklopte xc-fully als dit maakt een trailbike bijna overbodig…”
De volledige test van de 2021 Merida Ninety-Six 8000 lees je hier.
KTM Scarp Exonic
Wie met de oranje KTM Scarp Exonic door het bos rijdt, krijgt steevast het volgende te horen: “Hey, dat is toch dat merk van die motorfietsen?” Als mountainbikemerk mag KTM in Nederland dus nog wel wat aan z’n naamsbekendheid werken. Aan de bikes zélf zal het namelijk niet liggen; die zijn dikke prima. Althans, als de pijlsnelle xc-fully Scarp Exonic representatief is voor de kwaliteit die KTM levert. Testrijder Arjan: “Onvoorstelbaar maar waargebeurd: ik heb op deze bike ál mijn beste tijden verbeterd!”
De volledige test van de 2021 KTM Scarp Exonic lees je hier.
Trek Top Fuel 9.9 XX1 AXS
Van hardcore xc-kanon naar trailbike, zo kan je de ontwikkeling van de Top Fuel van Trek wel omschrijven. Alhoewel, trailbike… met de juiste banden is de nieuwe Top Fuel nog steeds razendsnel. Alleen véél capabeler in de afdaling dan z’n voorgangers. Testrijder Arjan: “Deze bike herdefinieert de term ‘allround’”
De volledige test van de 2022 Trek Top Fuel 9.9 met Sram XX1 AXS afmontage lees je hier.
Kona Hei Hei CR DL
Met z’n nieuwe Hei Hei CR neemt Kona een interessante positie in. Met twaalf centimeter voor en achter heeft deze dubbelgeveerde Canadees namelijk teveel veerweg om tot de xc-fullies gerekend te kunnen worden, terwijl de veerweg naar huidige maatstaven juist te gering is voor het trailbike-segment. Dus wat voor mountainbike is de Hei Hei CR DL? Vlees noch vis of juist een schaap met vijf poten? Arjan ging met de Hei Hei CR DL aan de haal om het antwoord te vinden.
Lees de volledige test van de 2021 Kona Hei Hei CR DL hier.
Stoneman Arduenna rijden: Trek Procaliber of Trek Supercaliber
Frank: “Mmm, als je budget beperkt is kan wat mij betreft de Trek Procaliber 9.8 misschien toch de betere keus zijn. Vooral als je je rondjes voor het grootste deel in Nederland rijdt. Maar als geld geen rol speelt zou ik zeker de Trek Supercaliber 9.8 nemen.”
Als Velozine-vrienden Frank en Henk besluiten de Stoneman Arduenna te gaan rijden, doet zich de vraag voor welk type bike voor deze meerdaagse tocht door de Ardennen het meest geschikt is: een hardtail of een fully? Ze besluiten de proef op de som te nemen en zetten een Trek Procaliber 9.8 hardtail en een Supercaliber 9.8 xc-fully achterin de bus.
De volledige vergelijkingstest tussen de 2021 Trek Procaliber 9.8 hardtail en Supercaliber 9.8 full suspension lees je hier.