En wat extra waarschuwing voor achteropkomend verkeer kan de veiligheid nog verder vergroten. Wij gingen op pad met Lezyne’s KTV achterlicht mét remlicht funtionaliteit. We combineerden hem vooraan met de Micro Drive Pro 800XL koplamp.
Nightbiken? Lees ook de disclaimer onder aan dit artikel
Lezyne kop- en achterlampen zijn al meerdere keren aan bod gekomen. Zelf heb ik in 2017 nog de Epic Enduro gereden met de volle 1500 lumen van een Deca Drive XXL op mijn helm. Ook draadloos bediende en met de telefoon instelbare modellen zijn inmiddels de revue gepasseerd. De gemene delers zijn intuitiviteit, een compact maar robust design en een flinke lichtopbrengst. Nieuw voor deze herfst en de aankomende winter zijn het bestaande KTV achterlicht uitgevoerd als remlicht, en de compacte Micro Drive Pro 800XL koplamp.
Lezyne KTV Alert
Het KTV Alert achterlicht — ‘Alert zegt het al’ — is een versie van de bestaande KTV lamp, die aangeeft wanneer je remt. Remlichten voor fietsen zie je eigenlijk alleen op speed-pedelecs (omdat het verplicht is!). Natuurlijk is het handig als een automobilist die op een smalle landweg je op zit te duwen weet dat je remt. Het nut strekt zich echter veel verder dan de (openbare) weg. Wat te denken van het rijden in een groep in dichte mist, of in het pikkedonker, met name het night-biken? Off-road is er natuurlijk een totaal gebrek aan straatverlichting. Dan is het voor je achterligger al snel giswerk of je rode LEDje nou stilstaat of niet.
Onregelmatig geknipper
Voor alle winteravond-doortrainers, 24u rijders en anderen die het donker niet schuwen en zelfs in groep nog doorrijden biedt Lezyne met de KTV Alert een uitkomst. Deze achterlamp gaat knipperen — en behoorlijk nerveus en onregelmatig, ook! — zodra je flink vertraagt. Natuurlijk is het voor een willekeurige bestuurde achter je niet evident dat knipperen remmen betekent, maar dat er iéts gebeurt is overduidelijk.
De KTV Alert heeft een constante brandstand, alsmede twee knipperfuncties. Die laatste zijn beide ‘gewoon’ regelmatig en daarmee niet te verwarren met het onverwachte, onregelmatige geknipper zodra je remt. De knipperstanden beïnvloeden vooral de batterijduur, die je er — uiteraard — mee oprekt. De batterij is overigens een oplaadbare accu: Makkelijk toegankelijk via een waterdichte rubberen dop, en op te laden via een USB (A) poort in je auto, computer of zelfs wandcontactdoos.
In totale donkerte is de Lezyne KTV Alert behoorlijk fel — zie ook de 75 lumen lichtopbrengst. Hoewel de lamp vol in de spray van je achterwiel zit is dit voor de zichtbaarheid niet echt een punt; die blijft gewoon érg goed. Waterdichtheid is evenmin een issue, net als bij overige KTV modellen, overigens. Wat wel opmerkelijk is — en je kan het scharen onder kop ‘bijkomend voordeel’ — is dat het remlicht óók knippert bij een heftige schok. Ik gok dat er een piepkleine versnellingsopenemer in de lamp zit, en die reageert kennelijk op versnellingen/vertragingen in meerdere richtingen. Is dat erg? Absoluut niet. Rij door een flinke put of over een grote wortel en je achterligger krijg wederom een visuele waarschuwing. Handig voor alles van groepsritten op de weg tot legaal nightbiken op ruige Franse paden!
Lezyne Micro Drive Pro 800XL
Nóg meer licht in het duister
De eveneens nieuwe Micro Drive Pro 800XL is een compacte koplamp met een lichtopbrengst tot — je raadt het al! — 800 lumen. Zoals we eerder ook al ontdekte bij de Connect Drive 800XL is dit — mede afhankelijk van de vorm van de lichtbundel — voor een aardige offroad rit al ruim voldoende. Verder zijn er constante standen van 150, 250 en 400 lumen beschikbaar, alsmede knipperstanden van 15, 150 en 800. Het geheel zit verwerkt in een waterdichte, grotendeels aluminium behuizing. Een klem and voor 31,8 en 35 mm sturen wordt meegeleverd maar je zou de 800XL ook op je helm kunnen monteren (middels een los leverbare bracket). Off-road geeft de hogere montage betere weergave van diepte.
De behuizing van de 800XL voelt stevig aan en mag je officieel tot 1 m laten vallen (….). Heel anders dan eerdere Lezyne lampen is dit niet, en naar onze ervaring kan het de tand des tijds goed weerstaan. De bevesting aan het stuur redelijk ‘grippy’. Hierdoor kan je de lamp nog wel tijdens het rijden verstellen, maar trilt of schuift het geheel niet.
Bediening verloopt middels een enkele knop bovenop, voorzien van een backlight-LED. De kleur daarvan geeft de status van de accu. Des te roder, des te minder brandtijd je over hebt. Een mooi detail hier is dat deze indicatie per modus verschilt. Schakel over naar een lagere opbrengst en de LED wordt groener, omdat de accu in die stand langer mee gaat. Dead obvious, wellicht, maar ook een handig detail dat andere fabrikanten overslaan.
Voor het laden van de accu is een micro-USB poort voorzien aan de achterkant van de lamp. Echt lange ritten in het donker kan je dus nog een USB accu in je frametas mee nemen. De poort is afgedicht met een rubberen plug. Detail: doordat de plug om een boutje weg kan draaien, verfrommel je het rubber mettertijd niet.
Bediening
De bediening is supersimpel en intuïtief: met één verlichte knop schakel je de lamp aan, uit of tussen verschillende standen. Zoals eerdere Lezyne lampen als de Deca Drive modellen kan je met de aan/uit knop óók naar ‘race’ modus overschakelen. Simpelweg: je hebt dan alleen de felste en minst felle stand tot je beschikking. De rest (150 t/m 400 lumen en knipperen) vallen dan weg. Mocht je grijpen naast je stuurpen toch nog te onhandig vinden, dan biedt Lezyne ook nog een Remote Switch (€ 14,95) aan die je via de USB poort kan koppelen. Hiermee kan je de lamp vanaf je handgrepen bedienen.
Accuduur
De accuduur is uiteraard gerelateerd aan de stand van de lamp: hoe feller, hoe korter de accu mee gaat. Dit varieert van 1u45 in de 800 lumen “Overdrive” stand tot wel 87 uur in “Femto” knipperstand. Tenzij je in Frankrijk nachtelijke endurowedstrijden gaat rijden zullen de 150 t/m 400 lumen constante standen veruit het meest gebruikt worden: dan mag je rekenen op 4 tot 9 uur gebruik. Dat is aardig wat voor een lamp van 100 g en een beetje!
Praktijkervaring: zien en gezien worden
De lichtbundel van de Micro Drive Pro 800XL lijkt door Lezyne redelijk optimaal gekozen. Dat wil zeggen: smal genoeg om er nog aardig mee te kunnen richten (en ver vooruit te kijken). Maar ook weer niet te smal, zodat je directe omgeving nog alle obstakels op je pad aardig kan zien. De zwakkere constante standen — 150 en 250 lumen — zijn voldoende voor de schemering, een slecht verlichte weg of simpel, rechtdoor onverhard. Wordt het pad voor je lastiger, volgen de bochten elkaar vlotter op of neemt de snelheid toe dan grijp je beter naar 400 lumen. De volle 800 ‘overdrive’ heeft enkel nut als je echt op smalle singletrack of op hoge snelheid gaat rijden.
Qua zichtbaarheid is de minimale 150 lumen al van ver van (te)voren goed te zien. Gebruik de 400 of 800 lumen stand dan is het zaak de lamp te dimmen of naar beneden te draaien, anders verblind je een willekeurige tegenligger. Gezien worden is dus geen probleem, tenzij… iemand haaks op je af komt rijden. Er is namelijk weinig licht dat zijdelings straalt door de lens van de behuizing. Juist in situaties waar het zicht niet bijzonder goed is, maar je zelf nog wel voldoende kan zien, zijn de knipperstanden handig. Te denken valt aan schemering en dichte mist.
Conclusies
Zowel de Micro Drive Pro 800XL als de KTV Alert zijn degelijke en functionele lampen. Samen vormen ze een veelzijdige combinatie voor alles forenzen op openbare wegen tot offroad gebruik in — uiteraard onverlicht — bos. De enige toevoeging die we graag hadden gezien is quick-release houdertjes in plaats van de rubberen bevestigingsriemen. Onze vrees is toch dat dat rubber in weer en wind uiteindelijk gaat slijten of uitlubberen. Zeker als je dagelijks de lampen monteert om de accu’s op te laden.
Specificaties
Lezyne Micro Drive Pro 800XL
Lichtopbrengst en accuduur:
Gewicht: 114 g
Adviesverkoopprijs: €59,95
Lezyne KTV Alert
Lichtopbrengst en accuduur:
Accuduur: 14 uur (maximaal)
Gewicht: 56 g
Adviesverkoopprijs: €29,95
Website fabrikant: www.lezyne.com
Tekst & foto’s: Eric Wictor