Licht uit, spot aan! BBB Strike 500

Begin november vorig jaar belichtten (…) we al eens wat er zoal bij de selectie van een goede fietslamp komt kijken. Zo zijn er de lampen met een externe accu met een lichtopbrengst die op een gemiddelde bouwlocatie nog niet mis zou staan en de compacte lampen met een geïntegreerde oplaadbare accu of uitwisselbare batterijen.

Allereerst kijken we naar een lamp van de laatst genoemde soort; een compacte LED lamp van Triple B, bedoeld voor een montage op het stuur.

Triple B heeft een flinke selectie LED lampen in het assortiment en de Strike 500 is het topmodel onder de lampen met een geïntegreerde accu, met een geclaimde 500 Lumen. De compacte LED lamp meet 110 mm lang en 33 mm breed. Waar veel merken aluminium gebruiken voor de behuizing, verkoos Triple B bij deze Strike voor kunststof. Het doet echter allerminst goedkoop aan met zijn futuristische vormgeving die niet zou misstaan voor een nieuw type ruimteschip van de United Federation of Planets… De lamp is leverbaar in het wit of het meer stealthy zwart, zeg maar een cloaked versie. Nu wordt de lamp vooral binnen de atmosfeer van de Aarde gebruikt, dus uiteraard is ie spatwaterdicht en wordt hij geleverd met een fysieke klemband voor de montage op een standaard of oversized stuur. We kijken al uit naar de volgende versie, voorzien van een krachtveld die de fysieke klemband overbodig maakt.

De lamp kent maar liefst 5 standen, die je bedient middels de multifunctionele knop boven op de lamp. Van de sterkste lichtbundel klik je zo door naar een knipper functie. Deze knop dient eveneens als indicator. Als je de lamp aan zet en de batterij vol is licht deze blauw op. Rood betekend dat de accu bijna leeg is. In de eerste stand met de meeste lichtopbrengst kun je op een volle accu rekenen op zo’n anderhalf uur licht. In de meest zuinige stand kun je maar liefst 8 uur rijden op een volle accu. Ideaal voor de fietskoeriers met overwerk!

Size doesn’t matter
De Strike is voor een acculamp redelijk compact, maar toen we de lamp aanzette hadden we het idee op pad te zijn met een flinke acculamp uit het hogere segment. De lichtopbrengst is groots, waarbij de lichtbundel een nuttige vorm heeft. Daarmee bedoelen we dat deze niet sterk overdreven een spot-vorm (smalle, geconcentreerde bundel) heeft, maar ook niet dusdanig verstrooid (flood) is, dat de hoeveelheid licht die je lijkt te hebben niet echt veel meer zicht op de weg of het pad voor je geeft. De lichtbundel rijkt ver vooruit, zodat je op hoge snelheid voldoende voor je uit kunt kijken, maar ook de zij-uitlichting van het pad is ruimschoots voldoende zodat je niet het idee hebt in een smalle licht-tunnel te rijden. Het beeld voor je wordt daarmee rustiger en overzichtelijker. Daarmee is de lamp volgens ons dan ook zeer geschikt om zelfs de donkerste, smalle, onverharde fietspaden mee te berijden. Zelfs voor een nachtelijke singletrack-sessie bleek de lichtbundel erg nuttig. Toegegeven; we hadden de back-up van een helm-lamp om ‘door de bocht’ heen te verlichten, maar deze Strike was een goede match voor op het stuur.

Een indrukwekkende hoeveelheid licht uit een kleine lamp. Dit is de sterkste lichtstand van de Strike. Ter indicatie; het hekwerk staat 20 meter verder op.

Alles rozengeur en LED-lampschijn?
Nee. Triple B noemt de montageklem ‘TightFix’. ‘EasyFix’ was namelijk wat ons betreft ook niet de juiste term geweest. Om de klem vast te zetten is een losse inbusbout toegepast. Een boutkop met externe karteling had het een pak eenvoudiger gemaakt om een gereedschaploze montage snel te bewerkstelligen. Datzelfde geldt eigenlijk voor het los nemen van de lamp van deze montageklem. Je kunt de lamp van de klem afschuiven, maar dat kan pas nadat je het kleine blokkeerknopje aan de linker zijkant van de klem gevonden hebt . Daarnaast, of liever, daar boven op, is de multifunctionele knop een goed idee, maar de uitvoering wat minder. De rubberen knop is vrij klein uitgevoerd en zelfs met een dunne handschoen aan is deze lastig te bedienen. Inmiddels hebben we van Triple B vernomen dat deze punten mee worden genomen in een herontwerp van de Strike lamp.

Conclusie
Op de montagebout en bedieningsknop na heeft de Strike 500 ons positief verrast. De lamp heeft een grote hoeveelheid nuttige lichtopbrengst die we niet eerder bij een compacte acculamp tegen kwamen. Als secundaire lamp op het stuur naast een lamp op je helm is deze lamp zelfs geschikt voor offroad gebruik! In dat opzicht is deze lamp dan ook zeker een absolute ‘strike!’

 

BBB Strike 500
Lichtopbrengst 500 Lumen
Batterij Lithium ion polymeer, 2300mAh, 3.7V
Opladen via USB kabel, laadtijd 4 uur
Standen 5, inclusief knipperstand
Prijs € 99,95

 

Score
Lichtopbrengst ++
Brandtijd ++
Veelzijdigheid ++
Bediening
Montage o
Prijs/kwaliteit +
++  Uitstekend
+    Goed
o     Voldoende
–     Matig
– –   Jammerlijk

 

Meer informatie: www.bbbcycling.com

Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand

Geplaatst in Reviews.
Subscribe
Notify of
guest
7 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Hoe zit het met die blauwe knop aan de bovenkant? Verblindt deze je niet te erg? Een indicator lampje is leuk, maaar ik heb gemerkt dat elk beetje licht wat in je ogen schijnt op donkere single-tracks ervoor zorgt dat je niet op volle snelheid over de paden kan gaan. Op mijn lamp heb ik zo’n indicator led dan ook afgeplakt met tesa tape.

Gene
Gene
11 jaren geleden

Maar eigenlijk geen echte strike dus. Ik bedoel anderhalf uur is in licht jaren natuurlijk peanuts. Daarbij zul je dus nog genoodzaakt om een helmlamp te dragen. Daarbij vraag ik me ook af, net als Zonoskar, of je geen VISOR nodig hebt om langs het blauw te kijken? Eigenlijk lijkt het me meer een sterke woon/werk lamp…

(ik heb mijn best gedaan om me aan te passen aan de Star Trek “Sleng”, best een opgave voor een leek als ik)

Gene
Gene
11 jaren geleden

Oké, dus de term woon/werk lamp is misschien denigrerend. Het product meer, maar dat kan een 120mm fully in de polder ook. Ik noemde hem zo, omdat hij in een mindere stand 8 uur mee kan. Iets wat ik ook wel apprecieer aan een woon/werk lamp. Dan hoeft hij niet iedere avond aan de hart/long adapter.

Welke helmlamp heb je eigenlijk gebruikt? Een vergelijkbare lamp?

Tjeerd
Tjeerd
11 jaren geleden

Ik fiets al jaren met de Cateye HL EL 530.(op de racefiets) Een soort gelijke lamp. Alleen fiets ik daarmee minimaal 10 uur op maximaal. Ik vind het persoonlijk wel prettig niet iedere keer met die baterijen in de weer te zijn. Voor mountainbike is die echter minder geschikt ivm de matige bevestiging. Die lijkt bij deze lamp beter in orde al twijfel ik wel als het echt gaat stuiteren. Ik heb al eens een lamp afgebroken.

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

Jeroen een Trekkie? Nooit geweten…

Die HL EL530 heb ik ook nog ergens, vraag me af of die niet veel minder licht geeft, afgaande op het plaatje hierboven. Vooral ook strooilicht, ding is toch erg gefocust.

Als een inbusbevestiging goed werkt zonder te verschuiven, dan vind ik er best wel wat voor te zeggen, trouwens.

lucifer
lucifer
11 jaren geleden

Even een topic kick, de winter komt er namelijk weer aan en zoals we allen weten wordt het ook weer vroeger donker. Daarmee is het weer relevant. De BBB Strike is me afgelopen winter goed bevallen en gaat ook zeker dit jaar weer op het stuur. Geen noodzaak voor een nieuwe. Nu nog een geschikte USB lader voor de vakantie zien te vinden. Ik wil op de trekkingbike niet net alsvorig jaar verrast worden door een lege accu in een land waar automobilisten hun rijbewijs bij een pak Omo wasmiddel hebben gekregen. De laptop of tablet kan ik helaas niet… Lees meer »