En toen….. toen was er licht! Voor hen die Geloven; als God het licht schiep, dan is Hij volgens mij een Chinees. Echt. Dat is althans de indruk die ik kreeg toen ik de Fenix BT20 lamp voor het eerst aanzette op mijn lokale offroad ronde die deze winter dienst deed als LPG (Light Proving Grounds). Fenix claimt bij deze lamp een maximum van 750 lumen en al kan ik niet staven of die er tot op de 750stige lumen ook echt waren, het resultaat was indrukwekkend!
Indrukwekkend. 750 lumen worden geclaimed. We hebben ze niet individueel kunnen tellen, maar dit zijn er in elk geval erg veel.
Indrukwekkend op het niveau dat je zou vermoeden met een bouwlamp op pad te zijn. Dit echter, zonder het formaat en gewicht van dergelijke lamp. De lamp zelf weegt 124 gram en meet 70 x 42 x 52 mm en is voorzien van een halfronde beugel voor een directe montage op het stuur. Dit doe je middels één van drie de meegeleverde rubberen bandjes. Dat klinkt simpel… en zo werkt het dan ook. Middels een extra kunststof tussenstuk laat de lamp zich ook zeer eenvoudig op de helm monteren. Voor mij persoonlijk veruit de meest ideale positie voor offroad gebruik, waarbij ik de lamp qua gewichtstoename nauwelijks opmerkte.
Fenix is een Chinese fabrikant van lampen, die zich sterk richt op outdoor activiteiten. Nu worden er veel, zo niet de meesten van de lampen die je tegenwoordig koopt, in China geproduceerd. Typisch door fabrikanten die alles in opdracht maken, of vaker nog; wat maken en er vervolgens voor de klant een specifiek labeltje op plakken. Dit dan vooral met de ‘energie’ gestoken in het omhulsel en het labeltje en slechts zelden in echt vooruitstrevende technologie.
Fenix verkiest een andere richting en positioneert zich duidelijk als een fabrikant met een eigen merknaam, imago en ontwikkeling. De website komt professioneel over en als je een internetzoekactie op de merknaam doet, kom je reeds veel reviews tegen van gebruikers over de hele wereld. Uiteraard wordt er van alles beloofd op de website. ‘User-friendly structure design’, ‘quality material’, ‘waterproof’ en niet te vergeten ‘Dual Distance Beam System’.
Dual Distance Beam
Nu begon ik deze review met de hoeveelheid licht die de BT20 lamp produceert. Een bewuste keuze, aangezien daar de lamp echt beduidend excelleert ten opzichte van andere lampen in hetzelfde prijssegment. De lichtopbrengst is niet alleen groots, de lichtbundel is ook erg nuttig van vorm en die ‘Dual Distance Beam’ is de reden. Fenix heeft de BT20 lamp voorzien van een lensconstructie waarmee de lichtstraal opgedeeld wordt in twee verschillende lichtbundels met elk een eigen kenmerk. Eén bundel – afhankelijk van de afstelling op stuur of helm – op grofweg 2-5 meter voor je met voldoende zij-uitlichting, terwijl de tweede een langgerekt stuk tot circa 30 meter voor je ruimschoots weet te verlichten. Beide lichtbundels zijn te classificeren als ‘flood’, waardoor je dus over een breed gebied nuttig licht hebt.
Een leuk verhaal dat Fenix zelf op de website uitlegt middels video’s en grafieken. De praktijk wijst uit dat dit verhaal ook echt steek houdt en de lichtbundel daarmee erg geschikt is voor offroad gebruik. Dichtbij zie je alles scherp en is de uitlichting perfect om obstakels goed te kunnen zien. De langgerekte bundel licht op lange afstand geeft je ogen meer rust doordat er minder contrast is tussen donker en licht in je blikveld en je kan gewoonweg veel beter anticiperen op wat komen gaat. Waar veel merken kort door de bocht gaan en de goedkopere LEDs toepassen met een meer blauwige lichtopbrengst – waarbij je eerder zou verlangen naar meer licht – levert de Fenix lamp helder wit licht. De totale lichtopbrengst bevindt zich dan ook aan de nuttige kant van het spectrum.
Testwinnaar?
We waren nooit van plan om een zuivere vergelijkingstest neer te zetten, maar als dat wel het geval was geweest, had de Fenix waarschijnlijk hoog in de uitslag uitslag plaats genomen. Deze BT20 scoort namelijk wel erg hoog wat ‘likes’ betreft, om in Social Media termen te spreken. De redenen hiervoor staan hier boven beschreven.
Er zijn echter ook een aantal ‘maren’. De lampenset wordt namelijk standaard alleen geleverd met 4 Duracell CR123A accu’s. Helaas zijn deze korte penlites met obesitas niet oplaadbaar. De Fenix lampen worden in Nederland geïmporteerd door de Kato Group en te koop aangeboden via hun online shop. Zij bieden diverse pakket-opties aan, waaronder ook passende oplaadbare accu’s en bijbehorende lader, alsook diverse extra accessoires. Het verdient zeker de moeite om meteen een set oplaadbare accu’s te bestellen, aangezien de lamp met de meegeleverde CR123A accu’s ook niet de geclaimde 4+ uur brandtijd in de ‘high’ stand met 450 lumen opbrengst, wist te behalen.
De leveromvang van de basis-set van de Fenix BT20, bestaande uit een accuhouder en een accuhouder-houder, verlengkabel(s), helmmontage en 3 verschillende rubberen bandjes voor de montage op diverse stuurdiameters (en de helmmontage).
Naast die ‘high’ stand beschikt de lamp nog over een ‘low’ stand met 100 lumen opbrengst, een ‘mid’ stand met 300 lumen en de ’turbo’ stand waarbij je alle 750 lumen tot je beschikking hebt. Zodra de acculading onder een bepaald minimum komt, of de lamp wat te warm wordt, schakelt de lamp zich zelf van de ’turbo’ naar de ‘high’ stand. Vreemd genoeg gebeurde dit bij mijn ritten op de LPG al vrij snel terwijl de accu’s volledig opgeladen waren en de buitentemperatuur 4 tot 8 graden boven het vriespunt lag. Oververhitting zou dus niet het probleem mogen zijn, maar mogelijk dat de meegeleverde accu’s toch vrij gevoelig zijn voor lagere temperaturen. Het verschil tussen de 750 lumen van de ’turbo’ stand en de 450 lumen in de ‘high’ stand is daarbij best groot en toen een terugschakeling gebeurde bij het op volle snelheid – als waren het bij daglicht – indraaien van de het smalste en meest overwoekerde stuk op de LPG moest ik dan ook enige irritatie onderdrukken.
Tot slot nog een opvallend, maar eerlijke notitie in de handleiding die ons opviel. De handleiding bevat een tabelletje met accusoorten waarbij Fenix zelf adviseert de oplaadbare Fenix ARB-L2 accu’s toe te passen (“Wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend…”). Achter de eveneens voorgestelde ‘standaard’ Li-Ion 18650 accu’s staat in hetzelfde tabelletje een waarschuwing… mèt uitroepteken. Deze waarschuwing verwijst naar het zelfontbrandings- en explosiegevaar van dit type accu’s en dat de gebruiker dit risico zelf neemt. Hmm… wordt een saai lokaal rondje in het donker toch nog spannend…?
Opletten dus wanneer je oplaadbare accu’s gaat gebruiken. Wij kregen van Kato Group een setje Panasonic Li-Ion accu’s met geïntegreerde beveiliging mee, waarmee we met een volle lading dichter in de buurt kwamen van de geclaimde branduren van zo’n 1,5 uur in de ’turbo’ modus en de 4,5 uur in de ‘high’ modus.
Conclusie
Onder de streep is de Fenix BT20 een lamp die ons toch zeer aangenaam verrast. Met een prijs vanaf €96,95 heb je heel veel licht voor je geld! Met de nadruk op heel veel licht voor je geld. De constructie en afwerking zijn solide en strak, de bevestiging is eenvoudig en makkelijk toepasbaar op je stuur of helm. Bedienen is, zelfs met een winterhandschoen, middels de enkele knop boven op de lamp eenvoudig en doeltreffend. De bekabeling is voorzien van standaard plug-connectoren zoals we die ook bij andere lampen zagen, maar in dit geval ook nog eens voorzien van een extra klik-randje waardoor een stevige verbinding ontstaat. Los trillen ‘on the trail’ is er dan ook niet bij, iets wat zeker het offroad gebruik ten goede komt. De accu-container bezit een printplaatje dat de stroomtoevoer naar de lamp beperkt zodra de accu’s terugvallen in capaciteit, zodat je in elk geval zolang mogelijk nuttig licht blijft behouden en niet in eens verrast wordt door plots invallende duisternis. De leveromvang vanuit Fenix zelf is wat karig, maar biedt tegelijkertijd de mogelijkheid via het verkoopkanaal in Nederland om de lampenset qua accu’s en accessoires naar persoonlijke wens en budget af te stemmen.
Als je op zoek bent naar een betaalbare lamp voor offroad gebruik voor je wekelijkse winteravond singletracksessie is de Fenix BT20 zeker het overwegen waard. Middels de mogelijke opties aan toepasbare accu’s is de lamp ook geschikt om in te zetten bij je volgende 24 uurs wedstrijd.
Fenix BT20 | |
Lichtopbrengst | 750 Lumen |
Batterij | 2x 18650, 4x CR123A of 4x AA in aparte houder |
Opladen | Niet rechtstreeks, enkel in combinatie met losse oplaadbare accu’s en bijbehorende acculader |
Standen | 5 (100 lumen/±19u, 300 lumen/±6u, 450 lumen/±4,5u, 750 lumen/±1,5u, 300 lumen knipperstand/±14u* |
Prijs | Vanaf €96,95 |
* Fabrieksopgave en erg afhankelijk van toegepaste accu’s.
Score | |
Lichtopbrengst | ++ |
Brandtijd | + |
Veelzijdigheid | ++ |
Bediening | ++ |
Montage | ++ |
Prijs/kwaliteit | ++ |
++ Uitstekend + Goed o Voldoende – Matig – – Jammerlijk |
Meer informatie: www.fenixlight.com
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
parajumpers norge
Licht uit, spot aan! Fenix BT20 | Velozine