Net op tijd voor de Blast in Ligure kwam een Roam XL achterband binnen. De achterband van Mavic’s CrossMax reeks enduro banden was snel gemonteerd, fiets ingepakt en afgegeven aan de Velozine-crew die per auto de volgende dag naar Finale Ligure zou rijden. Terwijl mijn collega’s mijn fiets opbouwde en ikzelf nog in het vliegtuig zat, werd mijn achterband uitgelachen.
Toegeven, heel erg XL is de Roam XL niet: in 27,5″ is het slechts een 2,2″ slof. Het 26″ zusje meet tenminste nog 2,3″. De noppen zijn ook grotendeels laag en klein, zeker op het loopvlak. Gezien de regen en mist van de dag er voor is het niet geheel onlogisch dat men hier en daar wat twijfels had over deze achterband.
Voor ik verklap of de kritiek en hilariteit terecht waren, verdient de band toch enige uitleg. Mavic levert de Roam XL in een plastic omhulsel dat helemaal volgeschreven staat met acroniemen en uitleg:
- UST Tubeless Ready: de hieldraad van de band conformeert aan de UST norm voor tubeless banden en wielen, maar dichtvloeistof is een hele sterke aanrader voor luchtdichtheid en lekbestendigheid.
- ARC: All Round Compound, 60a rubber, zorgt voor slijtvaste middennoppen.
- CC: Contant Compount, 50a rubber op de zijnoppen zorgt voor grip op natte en droge ondergrond.
- Guard2: het karkas bestaat uit twee lagen (zgn. dual-ply constructie) om de lekbestendigheid fors te verhogen. De rubberdikte is geoptimaliseerd om de band alsnog zo licht mogelijk te houden.
Gelukkig staat er op de band zelf vooral in grote gele koeienletters ‘CrossMax’. Nou ja, de helft daarvan. Achja, het geel kleurt mooi bij m’n frame, zullen we maar zeggen. Het is me een raadsel waarom de letters niet uit te lijnen zijn met het CrossMax logo op de gelijknamige CrossMax Enduro WTS wielen, maar ik heb zelf toch al voor een rare combi gekozen.
Monteren op een NoTubes Flow EX velg (nb: geen UST velg!) ging zeer makkelijk, zonder geweld of bandenlichters. De luchtdichtheid was niet 100% tot er een rondje door het stadspark mee was gereden, daarna bleef de Roam XL goed op druk. Eigenlijk is dit verre van abnormaal, zeker als de velgrand niet helemaal schoon is. Ja, ik had haast.
Het terrein rondom Finale Ligure vorm een ideale testlocatie, met echt alles van zuigende modder tot scherp puin en gladde, afgeronde stenen. De Roam XL is een achterband met relatief kleine, harde noppen op het loopvlak. Dat komt de rolweerstand ten goede maar je moet geen bergen tractie verwachten. Serieuze grip heb je wel als je de zachte zijnoppen in de ondergrond weet te drukken. In de praktijk valt het gebrek aan tractie heel erg mee. Je voelt op rechte maar gladde passages de band een beetje van steen naar steen glijden, maar ook dan houdt ze haar koers. En zeg nou zelf: reden tot remmen heb je dan toch niet?
In de bochten is de Roam XL voorspelbaar. Er is behoorlijk wat marge voor ze uitbreekt en gaat driften; als het eenmaal zo ver is dan gebeurt het gecontroleerd. Qua rijgedrag is het een perfecte achterband voor stenen, zand en droge bosgrond. Door de zachte, flink uitstekende zijnoppen slaat de Roam XL ook zeker geen flater als de ondergrond nat wordt. Voor mensen die het glijden en driften goed beheersen is het zodoende zeker een aanrader. Toegegeven, het dubbele karkas legt wel ruim een kilo aan band in de keukenweegschaal, maar daarvoor krijg je serieuze lekbestendigheid terug. Het maakt mij dan ook benieuwd naar de kwaliteiten van de Charge voorband en de dichtste concurrent: de Rock Razor van Schwalbe.
Adviesverkoopprijs: €55,- (ook verkrijgbaar in een CrossRoc single-ply versie)
Meer informatie: www.mavic.com
Tekst & foto’s: Eric Wictor