Wie fietsnavigatie zegt, zegt Garmin… of Bryton… of Mio. Feitelijk zijn dat de hoofdspelers die zo’n 90% van de markt momenteel afdekken. Mio, dat valt onder de Mitac International Corp., een Taiwanees bedrijf met roots in de ICT en met een Europees hoofdkantoor in Belgie, is wellicht de minst bekende van de drie. Als je de geschiedenis van het bedrijf doorbladert, dan zul je zien dat het al geruime tijd in de markt van mobiele apparaten zit, of het nu GSM’s, smartphones of GPS apparaten zijn. De merknaam Mio is de laatste jaren gehanteerd voor alle mobiele GPS apparaten, van fietsnavigatie tot en met fleet-management systemen voor de transportsector. Onlangs kwamen ze met hun nieuwste topmodel de Cyclo 505 HC uit. Aan ons de schone taak om dit apparaat eens aan een test te onderwerpen en onze ervaringen met jullie te delen.
Functies
Om meteen met de opvallendste functie van de Mio te beginnen: je kunt hem als navigatie gebruiken… als in: eindpunt instellen en het apparaatje bepaalt de weg erheen. Als je naar een route wilt fietsen, dan geeft het apparaat ook de weg aan naar het dichtstbijgelegen punt van die route of, als je dat wilt, naar het startpunt van de route. Naar een adres navigeren behoort dus tot de mogelijkheden en alsof dat nog niet genoeg was, deze functie is er ook voor in de auto. Wel heb je dan te maken met een range van 200 km, dus even naar Zuid-Frankrijk navigeren is er met deze GPS niet bij. De functie is duidelijk bedoeld om vanuit een bepaald adres met de auto naar routes in de buurt te kunnen navigeren.
Europese wegen en fietskaarten zijn standaard geïnstalleerd. Geen gedoe dus met apart installeren, maar helaas daardoor ook niet de mogelijkheid om eigen kaarten te uploaden. Het detailniveau van de kaarten is prima voor een beetje toeren in de omgeving, maar ga je diep het bos in, dan merk je al snel dat er paden liggen, die de Mio in ieder geval niet kent. Ook hoogtelijnen ontbreken op het apparaat, omwille van de overzichtelijkheid.
De Mio is voorzien van Wifi en voordat je gaat denken dat je nu lekker onderweg kunt gaan Facetuben en Appen, de functie is bedoeld om draadloos verbinding te maken met je computer, zodat je gegevens uit kunt lezen of routes laden. Daarnaast is de GPS voorzien van ANT+ technologie en krijg je er afhankelijk van de gekozen versie een hartslagmeterband en trapfrequentie/snelheids sensor bij. Ook kun je eenvoudig routes delen met je vrienden als ze een zelfde toestel hebben… Je zult echter maar met 10 man of meer op weg gaan… sta je daar met zijn allen te shaken met je GPS…
Gebruiksgemak
De Mio is met de meegeleverde stuurbevestiging in een mum van tijd gemonteerd. De GPS unit zelf wordt door middel van een draaibeweging vastgeklikt in de houder. Het lijkt wat breekbaar bij de eerste montage, maar na diverse marathons houdt het geheel nog altijd als op dag 1. De menustructuur van de Mio is logisch en voor zichzelf sprekend. Zelfs met handschoenen aan (normale zomerhandschoenen met vingers) kan ik het apparaatje bedienen, pluspunt! Minpunt volgt meteen zodra het hard begint te regenen, want dan denkt de Mio dat de waterdruppels een vingeraanraking zijn, met als gevolg dat er af en toe wat door de menu’s gescrolled wordt. Nog een goede reden dus om in de regen niet te gaan fietsen!
De navigatiefunctie is doeltreffend zolang de route redelijk rechttoe rechtaan is. Als de te berekenen route wat moeilijker wordt, komt de Mio soms met onlogische suggesties waardoor je omrijdt. Zelf zou je vaak een andere route kiezen dan de logica van de Mio voor je doet, is mijn ervaring. Een handige functie dus als je zelf totaal niet bekend bent in de omgeving, maar rondom je huis, weet je het zelf vaak beter.
Routes of tracks kunnen uiteraard ook in het apparaat geladen worden door middel van de meegeleverde USB kabel of via Wifi. Een speciaal programma is niet noodzakelijk, al heeft Mio voor de PC het zogenaamde Mio Share programma, waarmee je je eigen database op bouwt. De tracks narijden is relatief eenvoudig, zonder dat je continu afgeleid wordt door overbodige informatie. Ik heb slechts 2 minpuntjes kunnen constateren: het detailniveau van de kaarten is niet dusdanig dat ieder pad erop staat. Daardoor kan het zomaar eens voorkomen dat je op een vijfsprong staat, waar maar 3 wegen op de GPS staan. Dan is het af en toe lastig het juiste pad in te rijden. Je merkt het echter snel genoeg als je toch de verkeerde ingereden bent. Een ander puntje is dat bij dichte bebossing de GPS wat minder nauwkeurig is, waardoor hij continu kan denken dat je van de route af bent. Op zich niet erg, maar als ie om de paar tellen piept dat je verkeerd zit, terwijl je zelf weet dat je wel goed zit, dan is dat behoorlijk irritant.
Surprise Me
Een andere feature van de Mio is de zogenaamde Surprise Me functie. Deze genereert op basis van een gewenste te rijden afstand of tijdsduur een aantal routes vanuit het punt waar je je op dat moment bevind. Je rijdt dus geen vaste routes, maar de Mio berekent op basis van jouw input en de kaartgegevens een aantal (meestal 3) willekeurige routes. Ook voor deze functie geldt: leuk als je in een compleet onbekende omgeving bent, maar wil je een rondje door het buitengebied van Utrecht rijden, zoals in mijn geval, dan is een suggestie waarbij je 50% van de tijd dwars door Utrecht aan het rijden bent, niet echt waar je naar op zoek was. Zelf een eindpunt bepalen en daarheen navigeren, is dan een betere optie.
De Cyclo 505 HC ligt voor 469,99 euro in de winkels en is een prima navigatie apparaat als je niet te specifieke eisen stelt. Voor ruim 100 euro meer heb je de meest complete Garmin Edge 810, het model eronder, de Edge 800 verschilt slechts een tientje met de Mio. De Bryton Rider 60 laat met een prijs van 400 euro wat meer van je zuurverdiende centen in je portemonnaie zitten. Deze andere toestellen zijn uiteraard ook voorzien van geinstalleerde kaarten en hartslag/trapfrequentie sensoren.
De Mio heeft echter alle functies die je wenst (inclusief snelheid, hartslag, etc), zonder dat ze moeilijk te vinden zijn of verstopt zitten. Met name de eenvoud in gebruiksgemak onderscheid deze fiets GPS van de concurrenten. De navigatiemogelijkheid is ook prettig als je ergens heen wil fietsen, al was het maar om een eind weg te rijden en daarna de weg naar huis weer terug te kunnen vinden!
p.s. Ja, dat groene ding is een latex binnenband. Het ziet er niet uit, maar ik wil 200% zeker weten dat de houder niet om mijn stuurpen gaat draaien!
Tekst & foto’s: Coen de Jongh
Meer informatie: www.mio.com
Duidelijk verhaal. De gedachte die bij mij opkomt is: Veel functies voor je geld, maar met name geschikt voor op de racefiets. Right?