MSC Zion tandem: de niche in de niche in de niche in de niche…

De niche in de niche in…
Zoals Jeroen afgelopen najaar al schreef : in een markt die overspoeld wordt met gelijkwaardige en soms zelfs identieke producten, kan het met name voor de kleinere machten in de industrie interessant zijn om zich te richten op de “niches in de niche”. Op Bikemotion was er één merk dat die strategie tot in extremis doorvoerde: MSC. Want bij hen trof ik… de niche in de niche in de niche in de niche!

MSC is een klein Spaans merk, maar toch met 25 verkooppunten in Nederland. Het bedrijf maakt mountainbikes, een fiks assortiment onderdelen, en: een mountainbiketandem. Maar dan volgeveerd. Met een uh… dubbelkluts aandrijving. Nu heb ik wel het één en ander aan tandemervaring, maar op zoiets had ook ik nog nooit gereden…

Een demofiets is snel geregeld. Nu nog een stoker scoren. Wacht, ik heb een idee…

De MSC Zion tandem, in camouflagelandschap
De MSC Zion tandem, in “Snow Camo”

La Kiona
Het kost me wat moeite om haar te overreden, maar… het is het waard: Kiona Harbers wordt mijn stoker voor de testrit! Uiteraard kennen jullie haar als de XC- en Endurodame van Velozine-Finetic Racing. Maar wat jullie misschien niet weten, is dat ook zij internationale tandemraces heeft gepiloteerd. We kennen elkaar al even, en hebben vaker samen op de racetandem gereden. Beiden zowel als piloot en stoker. Een mountainbiketandem deelden we nog nooit. Benieuwd hoe dat gaat.

Warm gevoel
Eind januari. Vrieskou en sneeuw. De perfecte dag voor een testrit op een sneeuwwitte tandem. Een eerste blik toont 150 mm veerweg voor- én achteraan middels respectievelijk een RockShox Revelation vork en een Horst-link achterbrug met Fox demper, brede velgen en 200/180 mm schijven. Hoe vet is dát?!

Het roept visioenen op van de Roc Tandems. Van passages waar een zware tandem zichzelf doorheen duwt, terwijl een solo blijft hangen. Van solo’s voorbij knallen in de afdaling, terwijl de stoker vernederend zwaait…

Dubbelkluts
Alsof dat nog niet niche genoeg is, is de MSC dus óók nog eens voorzien van een systeem dat het team in staat stelt onafhankelijk van elkaar de benen stil te houden. MSC is niet het eerste merk dat dit aanbiedt, maar wel met deze eenvoudige uitwerking! Het begint met de synchroonketting (binnen de context van dit systeem is dat natuurlijk een rekbaar begrip), tussen het voorste en achterste crankstel. Die zit, in tegenstelling tot bij de meeste meeste tandems, aan de rechterzijde. Aan de achterzijde is hij star verbonden met de overige drie reguliere tandbladen.

Maar het geheim zit tussen de vierkante trapassen en de opnames van de tandbladen. Daar schuilt namelijk, zowel voor als achter, een BMX freewheel. De trapassen kunnen daarom alleen in de aandrijfrichting kracht overbrengen op de tandbladen. Als beide teamleden trappen, trappen ze in dezelfde frequentie, maar niet per sé in fase. En houdt één van teamleden de benen stil, dan ontkoppelt zijn/haar vrijwiel en kan de ander blijven doortrappen.


Triple + “sync-ring” maakt… quadrupel?

“Moet je dat wel willen?”, hoor ik jullie vragen. Terechte en interessante vraag. Als wedstrijdpiloot heb ik de ervaring dat op een racetandem beide crankparen perfect synchroon moeten staan, anders eindigt staand demarreren gegarandeerd in bermtourisme. Daarbij is een groot deel van de stokers die ik ken slechtziend; dan wil je zéker synchroniseren. Ik ben dus nogal sceptisch. En als we toch bezig zijn…

Underbuilt?
Ik kijk nog eens kritisch naar het frame en zie details die ik op zo’n dikke dubbelaar niet verwacht: Zowel de bovenbuis als de lateral zijn als twee delen tegen de voorste zitbuis gelast, in plaats van dat ze mooi uit één stuk doorlopen van voor naar achter. Verder een relatief dunne keel tube en een 1 1/8 balhoofdbuis. De achtervork heeft geen steekas en is daarmee ogenschijnlijk identiek aan de Zion. Kan dit frame wel waarmaken wat die dikke afmontage belooft? Daar gaan we misschien achter komen, maar eerst…

… samen een plekje vinden
Een eerste rit op een tandem vergt altijd wat meer sleuteltijd vooraf dan bij een solofiets. Twee mensen moeten namelijk plek vinden op één fiets. De MSC wordt geleverd in de maat one size fits two. Maar gezien de getallen pas ik met mijn lange lichaam alleen voorop. Mooi, krijgen we daar in ieder geval geen ruzie over.

De piloot mag altijd eerst passen – zo dadelijk blijkt waarom. Ik slinger mijn lange benen voorlangs over het stuur (tandemtip!) en stap op. Cockpitlengte: niet riant, maar het kan. Stuurhoogte: idem. Zadelhoogte: hmm, tja. Net wel, net niet. Ik bereik weliswaar mijn megalomane zadelhoogte van 865 mm vanaf de trapas, maar de 400 x 27.2 mm zadelpen zit maximaal 80 mm in het frame en komt tot nét onder de lasnaad. Strikt genomen conform de regels, maar het houdt niet over.

Vervolgens is de stoker aan de beurt. De stuurpen van de stoker klemt namelijk om de zadelpen van de piloot. Een stevige voorste zadelpen met voldoende insteeklengte is dus gewenst. 80 mm is dan niet ruim. De stokerpen is overigens telescopisch in de lengte verstelbaar. Het is altijd even zoeken naar een zit die voor de stoker ruim genoeg is, maar niet zodanig ruim dat deze met de kin op de rug van de piloot zit. Maar met een kwartiertje sleutelen krijgen we het geheel voor ons beiden werkbaar afgesteld. Rijden maar. De scepsis smelt als sneeuw voor de zon. Want vanaf het moment dat we opstappen is het…

…feest!
Het bos in. BAM! Direct steil om hoog over een besneeuwd pad met wortels. Krap bochtje om en naar beneden rammelen. Wat een pret! Ik kan niet stoppen met grijnzen en van achteren hoor ik ook regelmatig gegiechel. En ook al was het even geleden, de samenwerking is direct weer prima. Wat is tandemen toch leuk!

Wat als eerste opvalt: GRIP! Gladde wortels, bergop, sneeuw en dat alles ook gecombineerd, de fiets blijft bestuurbaar. Pas anderhalf uur flink doorsneeuwen later begint de fiets zowel voor als achter regelmatig te driften. Voelt best spannend. Kiona vindt dit overigens allemaal prachtig.

De gemonteerde 2.25″ Maxxis CrossMarks zijn zeker geen glibberbanden. Er is echter meer dat de hoge grip verklaart. Ten eerste hebben we door het hoge totaalgewicht van fiets en rijders veel wieldruk. Wieldruk geeft grip! En wat ook helpt, zelfs rond Wageningen, is…


Het is makkelijker dan Lars’ blik doet vermoeden…

…300 mm veerweg per team
Op een tandem kunnen langssporen je lelijk uit balans brengen. Je wipt er namelijk niet zomaar even uit met zijn tweeën. De MSC heeft daar echter minder moeite mee, omdat de riant geveerde wielen beter de ondergrond kunnen volgen. De fiets volgt ons bij spoorwisselingen, in plaats van andersom. Ik kan meestal blijven zitten en blijven trappen, zoals ik op een dikke solo-fully zou doen.

Als dat rond Wageningen al prettig is, bedenk dan wat dit kan doen in een rotstuin in de Alpen!

Van die in totaal 300mm (…) vering merk ik als piloot vooral de vork. De terugkoppeling vanaf het achterwiel is voor mij minder direct, omdat het zich zo’n eind achter me bevindt. Maar ook dat wiel volgt goed. Behalve grip geeft de achtervering Kiona een flinke schep comfort. Zij zit immer direct boven het achterwiel. Alles komt direct door en besef dat niet alle obstakels door de stoker opgemerkt worden en het gevoel vanuit de vork komt ook slechts gefilterd door. Kiona gaat overigens bij heftige kuilen en de genoemde spoorwisselingen vaak even uit het zadel. Op commando, of – voordeel van een ziende stoker met de nodige tandemervaring – uit eigen beweging. Bergop werkt de achtervering voor mij onopvallend, maar ook hier voelt Kiona beter wat er gebeurt dan ik. De achtervering reageert niet excessief op de aandrijving, ook als de platformdemping uit staat.


Detail van de demper met wentelaar. Vandaag afgesteld op 120 mm, maar 150 mm is dus ook mogelijk.

Lees verder op de volgende pagina…

1 2

Geplaatst in Reviews en getagd met .
Tags:
Subscribe
Notify of
guest
25 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden

Mooi testbericht van de MSC tandem. De onze is onderweg, nog even wat onderdelen monteren en hij gaat het bos in. Na 20 jaar MTB-tandem hebben we zelfs achtervering, ach ja de leeftijd wil ook wat :-)
De dubbelkluts-crankset hebben we maar weggelaten; het zal wel aan ons liggen maar we konden er niet aan wennen. Dus er komt een lekkere ‘old skool’ crankset op – wel van Middleburn, voor het mooi zal ik maar zeggen. Wordt vervolgd …..

Matthijs
Matthijs
11 jaren geleden

haha, supercool!! Wat een apparaat! 8)

Dennis
Dennis
11 jaren geleden

Ik zou toch Kiona voorop zetten :)

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Dennis

Jaja, Kiona voorop – voor het uitzicht zeker? :-P

joostc
joostc
11 jaren geleden

Leuk testbericht en ik deel de ervaringen. Ons exemplaar is uitgerust met de wat robuustere Domain voorvork en iets zwaardere wielset. Aanschafreden was een eerdere testrit op de tandem van dubbelop en het grote niveauverschil tussen ons beiden met mountainbiken. We hebben er veel plezier van! Hoewel mijn stoker wel wat minder mountainbike ervaring heeft dan Kiona liggen de grenzen van grip en handelbaarheid ver en worden nog steeds opgerekt. We moeten nog wat trucjes leren. Overigens rijden we nu ook achter op de 150mm setting en dat bevalt i.c.m. de 160mm voor prima. De fiets is wat beter in… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden

Die customversie gaat morgen (3-5) “in productie” @Sector2Bikes. Tuurlijk mogen jullie daar een keer op rijden! Dan komen al die leuke snuisterijen ook eens echt op snelheid :-)

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden

Inmiddels hebben we de MSC grondig aan de tand kunnen voelen in de Vogezen, op de routes in de buurt van Xonrupt-Longemer en Gérardmer. Alles bij elkaar een prima ervaring: de stoere stoker (aka mijn echtgenote) is erg in haar nopjes met de soepele achtervering. Zeker nu deze op 147 mm veerweg staat en de druk in de Fox RP23 op 280 bar staat werkt die achterkant uitstekend. Wortels en kuilen verdwijnen niet helemaal maar het scheelt niet veel! Minder prettig is het deinen op de vlakke weg. Ik heb een stoker die prachtig ‘rond’ trapt maar toch zie je… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden

Naar verluidt (Sector2Bikes) heeft de Fox RP23 altijd neiging tot deinen omdat je hem niet helemaal “uit” kunt zetten, je kunt de demping alleen naar “Firm” zetten. Als dat op te heffen is, is het leuk maar voor ons geen halszaak. Het is overigens een Velocity Tune L, Rebound M en Boost Valve Tune 225, wat dat ook allemaal moge betekenen. Is shimming hetzelfde als volumevermindering? Het stuur was duidelijk meer dan 660, tegen de 700 aan. Ik heb het juist ingekort, elke kant pakweg 2 cm eraf want ik vond die bezemsteel irritant. Nu is het met Ergon-grepen heel… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Lars

@Lars die demper hebben als extra laten meekomen met de fiets vanwege de instelmogelijkheden, normaal zat er volgens mij een RP2 o.i.d. in. De 2013-versie heeft overigens (even gespiekt op de MSC-site) een “RS Monarch RL HV”. JoostC heeft eenzelfde tandem met de standaard demper, ik zal hem vragen welke Velocity Tune hij heeft. Het zou natuurlijk best kunnen zijn dat ze bij MSC in Spanje deze demper (vanwege de niet-standaard levering) van een gewone fiets hebben geplukt en meegestuurd. Ik moet bekennen dat ik in demperzaken een volstrekte leek ben, ik moet alle informatie (waarvoor veel dank aan jou… Lees meer »

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Ja, dat klopt Lars. Helemaal. Een kleiner volume maakt overigens de veerkromme van de demper wat progressiever – zou kunnen helpen in dit geval. Het deinen is vooral een kwestie van veerconcept + 2 evt. synchroon trappende rijders. Je zou iets met een harde lockout kunnen monteren, maar vragen bij TF of ze de platform werking in z’n geheel wat sterker kunnen maken lijkt me nuttiger (echt lockout kan ik persoonlijk echt niks mee….). Evt. is de upgrade naar een CTD Remote demper de moeite wel waard.

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Eric W

Eric, wat zou die CTD-demper in ons geval bijdragen en wat vind je van Lars’ suggestie om een Velocity Tune M of H te proberen? Daarnaast: kun je mij als leek uitleggen wat nou precies een platformwerking is? Dit fenomeen wil mij nog steeds niet duidelijk worden en ik leer heel graag bij! Momenteel staat onze RP23 overigens op ProPedal stand 2, op aanraden van JoostC die eenzelfde instelling gebruikt en oneindig veel meer van dempers weet dan ik!

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Lars

@Lars: mooi, die remote achterop :-) Die is er inderdaad! Een harde lockout is niet perse nodig, het deinen merk je vooral op de straat en daar blijven we het liefst zoveel mogelijk van weg met deze fiets :-P Een hogere mate van Velocity Tune zal het deinen vermoedelijk ook wel wat verminderen en anders is het ‘pech gehad’. Ik had me w.b.t. het stuur eerder niet gerealiseerd dat dit 50 (!) mm rise heeft, da’s inderdaad een fiks stuk meer dan wat ik nu heb. Alleen jammer van die 25.4 mm maar wellicht is er nog wel een ander… Lees meer »

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Ik denk dat een CTD nuttiger is omdat je de drie platform standen (uit / beetje / veel) on-the-fly of zelfs met een remote kan selecteren. T stand op makkelijke bospaden, D stand op ruigere stukken, C op de weg… bijvoorbeeld. Bij de RP23 heb je aan of uit, waarbij je de ProPedal stand in de ‘aan’ modus ook nog af kan stellen. Ik vind het goed bedacht, maar je kan dus niet meer/minder platform kiezen tijdens het rijden. Althans, ik zou met het zoeken naar die draaiknop ongetwijfeld in de sloot landen. Potentieel nadeel van RP23 is ook dat… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Eric W

@Eric, dank voor je snelle reactie. Zelf hebben we tussen de standen 0-1-2 van de ProPedal nog niet zoveel verschil kunnen merken. We knallen ook niet door de veerweg heen, maar …….. de demper staat nu wel op 300 bar, het absolute maximum. Als ik het goed heb begrepen is (wat) minder druk beter omdat de demper dan subtieler reageert. Bij een Velocity Tune M of H zou je – wederom: als ik het goed heb begrepen – met minder druk toe moeten kunnen. En excuus voor mijn noobie-vragen maar wat moet ik verstaan onder ‘zeer lage snelheids compressiedemping’? Zoals… Lees meer »

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Er is vast ook genoeg dat je mij uit kan leggen. Mijn enige tandemervaring resulteerde overigens in een gebroken hand ;) Je hebt helemaal gelijk: met meer compressiedemping (M of H tune) kan je met minder druk in je luchtkamer toe. Dat komt de levensduur van o.a. je pakkingen ten goede, en zal de respons van jullie achtervering waarschijnlijk inderdaad wat verbeteren. De zwaardere Velocity Tune zal je ProPedal niet beïnvloeden, maar met wat minder druk zal de statische inzakking (sag) wat meer zijn. Dan is je balhoofdhoek ook weer een heel klein beetje flauwer ;) Dat je niet zo… Lees meer »

dubbelop
dubbelop
11 jaren geleden
Reply to  Eric W

Op BikeMotion heb ik het dempervraagstuk aan Sabma voorgelegd. Hun suggestie: eerst maar eens de luchtkamer verkleinen door er een ‘insert’ in te zetten. Dat zou naar hun idee al een verbetering moeten opleveren. Helpt dat niet (voldoende) dan gaan we over op plan B: een demper met Velocity Tune M zien te vinden. Zo’n insert kost weinig dus dat is zeker de moeite waard om te proberen!

Jeroen
Admin
Jeroen
11 jaren geleden
Reply to  dubbelop

Interessant… keep us posted!

Eric W
Admin
Eric W
11 jaren geleden

Edit: ik las net een stukje waaruit blijkt dat ook bij CTD dempers de demping in de C stand serieus kan variëren van merkt tot merk. Komt er denk ik op neer dat je in de eerste plaats een bedrijf als TF hele specifieke eisen voor moet leggen,

dubbelop
dubbelop
10 jaren geleden
Reply to  Eric W

De demper is inmiddels een beetje aangepast met een ‘spacer’ maat medium. Dat lijkt de werking iets strakker te maken maar veel verschil is er nog niet. Suggesties van Sabma: kleinere luchtkamer en dikkere olie erin. Een aanpassing die meer effect sorteert is de vervanging van het standaard balhoofdstel door een exemplaar van http://www.WorksComponents.co.uk met 2 graden ‘verzet’. Daardoor hebben we nu een balhoofdshoek van 71 graden i.p.v. 69 graden. Ik had nogal last van ‘wheel flop’ door de kleine balhoofdshoek – samen met een Fox-vork die 37 mm offset heeft én een 57 mm band was de naloop ongeveer… Lees meer »

joostc
joostc
10 jaren geleden

Hallo Marten e.a., Ik lees dit allemaal nu pas, maar we hebben natuurlijk wel tussentijds met elkaar gesproken en gereden! Onze bike heeft een RP23, met mogelijk een iets groter luchtkamer en andere tuning. Wij hebben een compression tune hoog en een rebound tune middel, aangegeven door een sticker op de demper met 3 balkjes naast elkaar waarvan er eentje gekleurd is. Wij rijden in de meeste gevallen rond de 250psi en op de propedal in standje 3. We merkten al dat jouw tandem niet alleen anders stuurt nu, als gevolg van het nieuwe balhoofd, banden en hogere stuurpen, maar… Lees meer »