MIPS versus niet-MIPS
Het toeval wil dat ik al een Crossmax Pro bezit. Wie nu denkt, “Maar we hadden het toch over een Deemax Pro?”, heeft gelijk. Toch praten we over dezelfde helm. Het is een helm die specifiek op het trail-/endurosegment is gericht, en Mavic gaat het Crossmax-label opnieuw focussen op XC en past voor het ruigere werk de Deemax-benaming toe. Los van die naam; die Crossmax Pro die ik al had is er één zonder MIPS en die zat me als gegoten.
Los van het overduidelijk aanwezige gele MIPS-binnenwerk bij de Deemax Pro, zijn er twee andere zichtbare verschillen met de Crossmax Pro aan de binnenzijde. Zo zitten de kussentjes allemaal óp de MIPS-liner en is het ‘Live Fit XDR memory foam’ dunner. Dit XDR schuim zit aan de voorzijde van de helm én tussen de kussentjes die midden, bovenop het hoofd rusten. En dat spul is een stuk stugger dan de kussentjes die rechtstreeks op je hoofd rusten. De combinatie moet de druk tussen het hoofd en de helm over een groter oppervlak verdelen. Zodoende zijn er geen drukpunten en is het draagcomfort hoog, terwijl de helm al goed blijft zitten zonder dat je het spansysteem in de nek of op de kinriem strak moet aansnoeren.
Dat spansysteem met ratel op het achterhoofd kan ruim voldoende in hoogte worden versteld. De dunne kunststof banden van dat systeem lopen helemaal door tot aan die XDR schuim-strook vooraan. En waar de dikkere laag van dat schuim die overgang bij de Crossmax Pro in samenspraak met de kussentjes mooi opvangt, compenseert de MIPS ‘liner’ bij de Deemax Pro de nu dunnere schuimlaag blijkbaar voldoende. Het netto effect is namelijk dat er bij beide helmen nergens een merkbare overgang is of dat er drukpunten zijn. De Deemax Pro draagt dus net zo comfortabel op mijn hoofd.
EPS-4D
Naast de MIPS-technologie – die men min of meer inkoopt* – heeft Mavic zelf ook nog wat veiligheidstroeven in handen. Voor de schaal gebruiken ze het zogeheten EPS-4D materiaal dat tot 30% méér schokabsorptie zou hebben dan regulier EPS. In feite is het zijn het losse EPS cellen die luchtiger zijn en daardoor meer vervormen. Meer kreukelzone, dus.
Of de Deemax Pro mét MIPS veiliger is? Volgens sommige studies zou het antwoord ‘ja’ moeten zijn. Of ik daar een zinnig woord aan toe kan voegen? Nee, eigenlijk niet. Ik heb niet de behoefte een helm écht te testen, zogezegd. Dus ik hou het bij het testen van het draagcomfort.
* N.B. Een MIPS-binnenwerk is altijd specifiek afgestemd op een helmontwerp en wordt door de helmfabrikant in samenwerking met MIPS ontworpen. Het is nooit een universeel deel en niet elk helmontwerp is geschikt om te ‘MIPSen’.
Autofit, visor en muskietennet
Nog even over dat draagcomfort: In tegenstelling tot de oudere Crossmax Pro hebben de riempjes bij de Deemax Pro ‘autofit’. Hierbij loopt de riem vanaf de voorkant van de helm in één geheel door naar achteren via het ‘autofit’ beugeltjes. Die zijn vrij breed/lang zodat de riempjes naar de helm toe voldoende vrijheid hebben rondom de oren. Waar dit bij andere helmen (waaronder de oudere Crossmax Pro) vaak verstelbare gespen zijn, is er hier dus niets af te stellen.
Het zou automatisch bij iedereen werken; ‘autofit’ dus… En dat lijkt inderdaad zo te zijn voor wat betreft de plaatsing rondom de oren. De riempjes die onder je kin door met elkaar verbonden worden, zitten bij dit ontwerp wél vrij ver naar de keel toe. Met de juiste strakheid ingesteld (ergo; niet te vast, niet te los), was ik vrij snel gewend aan die positie. Maar ik kan me heel goed inbeelden dat dat niet bij iedereen even fijn werkt…
Het vizier is vrij fors, maar gelukkig verstelbaar. Voor die verstelling moet je de kartelmoeren aan beide zijden wel goed losdraaien, omdat het vizier met vertanding ‘vastgrijpt’ op de helm. Dat lijkt onhandig, maar hoe vaak verstel jij dat ding nu écht? Het voordeel van deze constructie is dat laag hangende takken je vizier niet zomaar wegtikken, of erger nog: hem schuin tikken, wat er natuurlijk klungelig en dus helemaal niet ‘Pro’ uit ziet.
Er zijn 20 ruime ventilatiegaten verdeeld over de hele schaal. Die doen goed hun werk. Het is daarbij noemenswaardig dat de voorste openingen binnenin afgedekt zijn met een muskietennet. Behalve lucht, komt er dus niet snel wat anders je helm in. Tot slot heeft de schaal rondom subtiel een groef, om de riem van je goggle op z’n plek te houden. Ik droeg hem exclusief met een reguliere sportbril, waarbij opgemerkt mag worden dat die overal netjes vrij lag van de schaal en de riempjes.
Conclusie
In de kern gaat de Deemax Pro dus al ruim 4 jaar mee; in de vorm van de Crossmax Pro droeg ik hem sinds 2017 al. Met de toevoeging van het MIPS-binnenwerk is de helm echter compleet bij de tijd wat mij betreft. De intergratie van MIPS pakt bij deze helm goed uit; ik heb niet de indruk iets in te leveren wat betreft draagcomfort en de stabiliteit. De afwerking is bovendien erg goed. Ik heb eigenlijk maar één echte opmerking: pas de helm goed vóór je hem aanschaft. Dat geldt uiteraard voor elke helm, maar in dit specifieke geval vanwege de positie van de kinriem als gevolg van het Autofit-concept. Die zit simpelweg vrij dicht op je keel en ik kan me heel goed voorstellen dat niet iedereen dat fijn vindt.
Is de prijs van € 170 je iets te stevig, dan kun je ook voor € 125 de afgelopen najaar gelanceerde Deemax MIPS overwegen. Dit is een nieuw helm model, eveneens voorzien van MIPS, maar hierbij is de visor niet verstelbaar.
Tot slot
De Deemax Pro MIPS weegt in de maat M (hoofdomtrek 54-59 cm) 340 gram. Hij is er in drie kleurvarianten: “Darkest spruce/citronelle transluce”, “Mykonos blue/total Eclipse” en “Black/red-orange” (zoals getest).
Bovenop de 2 jaar fabrieksgarantie kun je nog een extra jaar garantie krijgen wanneer je de helm online registreert voor Mavic Care. Je hebt dan automatisch reht op crash replacement, waarbij je een vervangende helm kunt aanschaffen met 40% korting op de verkoopprijs.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Arjan Kruik, Coen de Jongh, Jeroen van den Brand