POC is al een tijd een gerenomeerde naam in de snow en mountainbike scene als het gaat over bescherming. Tot vorig jaar bestond hun mountainbike lijn voornamelijk uit freeride, dirt en enduro georiënteerde spullen. Dit seizoen is daar verandering in gekomen en richten ze zich ook op de ‘gewonere’ disciplines.
Velozine reed met de Octal, een helm voor XC-ers en roadies die tevens door de renners van het Garmin-Sharp Protour team gedragen wordt dit jaar.
Cool
Op het eerste gezicht doen de Octal helmen mij denken aan de Etto helmen begin jaren ’90. Ze hadden een vorm die vooral door de functie bepaald leek, een designer hoefde er niet aan te pas te komen. Ook POC lijkt die strategie gevolgd te hebben, form follows function. Lijkt, want vanuit bepaalde hoeken kijkt de helm toch erg goed. Het zijaanzicht en achteraanzicht zijn ronduit mooi, alleen van voren vind ik de helm toch te breed en niet racy ogen. Aan de voorkant is de helm voorzien van een zogenaamde Eye Garage, zachte rubberachtige strips in de voorste luchtopeningen die je bril op zijn plaats moeten houden als je em even niet op je neus hebt staan. Daarover gesproken, het afstelmechanisme van de helm, zit bij sommige brillen wel net tegen je pootjes aan te duwen. Met name Oakley’s en soortgelijke brillen met rechte poten hebben hier last van. Met POC’s eigen brillen is de helm natuurlijk 100% compatibel.
Koel
De helm heeft de grootste luchtopeningen van alle helmen waar ik tot nu toe mee gereden heb. Bij andere helmen heb ik nog wel eens moeite om een vinger door een van de openingen te wurmen als ik ergens op mijn hoofd jeuk heb. Bij de Octal was het haast zo erg dat ik bijna geen plekje op mijn hoofd kon vinden waar ik niet bij kon. Ook vliegen en andere insecten die regelmatig je helm invliegen en daarna de uitgang niet meer kunnen vinden, zijn bij deze helm haast ondenkbaar. Zo makkelijk als ze erin vliegen, zo makkelijk verdwijnen ze ook weer. Geen enkele keer hoefde ik middels vinger of hoofdbeweging insecten uit de helm te jagen. De grote van de luchtopeningen zorgt er daarnaast vooral voor dat de rijwind heel goed langs je hoofd stroomt. Met name bij warm weer zet ik deze helm na een fietstochtje af zonder dat er meteen een bak water meekomt. Ook stilstaan tijdens een ritje leidt niet onmiddellijk tot de drang om je helm direct af te zetten.
Licht
De helm is verkijgbaar in drie verschillende maten en om te benadrukken dat deze helmen echt licht zijn, vermeldt POC het gewicht van alledrie op de verpakking. Door het gebruik van lichtgewicht bandjes en een afstelmechnisme, blijft feitelijk alleen het gewicht van het polystyreen en de harde schaal eromheen over. Met een gewicht van 195 gram (maat medium), valt de helm zeker in de lichtere categorie.
Ligt
We hopen het niet voor je, maar als je een keer van je fiets valt en op de grond ligt, dan zou de helm je hoofd en inhoud moeten beschermen tegen grote schade. Proefondervindelijk hebben we dat gelukkig niet vastgesteld, daarvoor is de normeringen EN-1078 waaraan de helm voldoet. Waar je wel alert op moet zijn, is de maatvoering van de helm. Ondergetekende heeft een hoofdomvang van 58 cm (bij warm weer en inclusief wiskunde knobbel). Op basis daarvan liet ik een maat M komen (54-60 cm). Met het instelmechanisme aan de achterkant van de helm is die weliswaar perfect op mijn hoofd af te stellen, maar in zijdelingse richting kan ik de helm dan nog op en neer bewegen. Wellicht had ik toch een maat S moeten proberen (volgens de opgave van POC geschikt tot 56 cm omtrek) of had POC extra opvulkussentjes moeten/kunnen bijleveren, waarmee de helm in zijdelingse richting beter op te vullen is. Overigens moet ik bekennen dat ik hiervan alleen ‘last’ heb als ik handmatig de helm op en neer beweeg, tijdens het fietsen is het me niet opgevallen.
Extra’s
De adviesprijs voor deze helm, naar keuze in de kleur wit, blauw of oranje, bedraagt 270 euro. Voor twee tientjes meer kun je de Garmin versie bestellen. POC levert standaard met de helm een extra Coolbest liner (“we keep it cool, you…”) mee, een helmtasje/-hoesje, een ICE-tag en een ‘reflective nightcap’ die in de winter onder je helm te dragen is. Naast extra warmte zorgt deze voor veiligheid door de reflecterende letters en afscherming van een laagstaande zon en regen door de klep. Zoals ‘The Rules‘ al beschreven: op een racefiets helm hoort geen klep. Als je een klep wil, draag je er een wielerpet onder.
De Octal is in ieder geval een helm met een opvallend uiterlijk met een bonte mix van Apple design, Zweedse veiligheid en een bijbehorende prijs.
Tekst & foto’s: Coen de Jongh
Serieus? tweehonderdzeventig euro? tweehonderdzeventig? Echt? Lees ik dat goed?
holymoly, idd. 270€.
Dit is overigens dezelfde adviesprijs als een giro Aeon. Verschil is dat de straatprijs van een Aeon beduidend lager ligt.