Tekst: Jeroen van den Brand | Foto's: Marleen Mescher & Jeroen van den Brand
Exploreren kun je leren
Ik ben gezegend met een gevarieerde achtertuin. Van mountainbikeroutes ‘oude school’ waar boomwortels afgewisseld worden met los zand, en een oude vuilnisbelt met gravelpaden, tot kilometers zand- en gravelpaden in een haast eindeloos heidegebied. Ik ben er dan ook vaak op pad en wissel het soort paden dat ik rij én mijn fietsen graag af.
Al jaren haspel ik ook rondjes af op een cyclocrosser die het merendeel van zijn tijd gladde banden heeft. Ik zie het als training voor basisconditie, maar ook als een welkome afwisseling voor wanneer ik geen zin heb in de fysieke belasting van het stuiteren op de mountainbikerondjes. Maar de rondjes rond de kerk over écht verhard spul was ik al zó snel beu dat ik het nooit heb kunnen laten om ook met de smalle-banden-fiets het onverharde weer op te zoeken. En daar kwam ik met 28 tot 32 mm bandjes – die niet op de racer maar wel op een crosser passen – een stuk beter uit de voeten. Het gemak waarmee je met zo’n fiets snelheid maakt op het asfalt, zeker wind mee (…), geeft óók een head rush, zeker als je gewoon door kunt denderen wanneer het asfalt ophoudt.
Iets met gravel
Daarnaast bracht het me een meer relaxte manier van rijden, want ik kies gewoon een windrichting en zodra ik een mooi off road paadje tegenkom, pak ik dat gewoon mee. En zo doe ik dat al jaren: lekker toeren, exploreren. Of, zoals marketeers nu willen dat we het noemen: gravel grinding, gravelbiking, gravelracen, gravellen… Nou ja, iets met gravel dus, ook al is het merendeel van de paden hier van (hard) zand.
Gravellen: bereikbare uitdaging in de eigen achtertuin
Ik ben ook zeker niet de enige die deze manier van rijden leuk vindt. En gezien de opmars domineert het binnen een paar jaar misschien wel de hele fiets-scene. Ja, het is een hype, maar ik zie dat niet als een negatief iets. Want het biedt bereikbare uitdaging in de eigen achtertuin; iets wat met de enduro-hype voor de gemiddelde biker niet op ging. Bovendien maakt het ook dat fabrikanten weer allerlei gaten zien die ze menen te moeten vullen; niches binnen de niches. Zo zien we nu veel ‘probeersels’ die de mountainbike-scene in de jaren ’80 en ’90 van de vorige eeuw al afschoot. Hoe ook; het geeft ergens ook vermaak en voor ons als media iets om over te schrijven natuurlijk (…).
Bredere banden
Meer praktisch beschouwd betekent het vooral dat het aanbod aan banden sterk vergroot is en dat is meer dan welkom. Met de cyclocrosser werd ik als niet-wedstrijdrijder namelijk óók door de UCI gelimiteerd in mijn bandenkeuze. Wilde je echter breder dan de door de UCI-opgelegde maximale breedte van 33 mm, dan was het aanbod simpelweg sterk beperkt. Want de markt was té klein voor fabrikanten om veel verschillende breedtes en profielen aan te bieden.
Ik hoef je niet te vertellen dat een 32 mm Continental 4-Season band bijzonder weinig te zeggen heeft wanneer je abrupt van richting wilt veranderen op een zandpad. En andersom is het flink stoempen op het asfalt met een crossband met noppen… Daarnaast hadden veel cyclocrossfietsen gewoonweg geen ruimte voor bredere banden. Dat terwijl nét iets meer volume beduidend soepeler en comfortabeler rijdt. En zelfs met weinig nop heb je dan meer grip, waardoor het aanbod aan rijdbare paden toeneemt.
En grip, dat hebben de 40 mm brede Schwalbe G-One Allround banden op Cube’s Nuroad Pro gravelbike, waarmee ik op pad ben, verrassend veel. Zelfs op de relatief modderige bosgrond die ik de voorbije weken onder de wielen door zag gaan, reed het voorspelbaar zonder onverwachte schuivers. Deze groene rakker is de goedkoopste Nuroad die Cube aanbiedt, en hij kost slechts € 999. Het kan duurder en chiquer, maar ook de duurste Nuroad SL kost slechts € 1.699. Daar tussenin heeft Cube nóg eens 3 modellen, waarvan twee uitgedost met een kleine drager voor tassen en spatborden.
Tekst gaat verder onder de foto.
Cube Nuroad frame
Alle Nuroad-modellen delen hetzelfde aluminium frame. En kijkende naar de geometrie wijken ze niet eens zo heel sterk af van de eveneens aluminum Cross Race cyclocrosser. De zitbuis is wat korter, zodoende is de bovenbuis ook en oogt het frame van deze gravelbike compacter. Maar qua lengte en hoeken doet het echter weinig onder voor elkaar. En dat geldt ook wanneer je deze Cube vergelijkt met andere gravelbikes. Het ontloopt elkaar allemaal nauwelijks. Op één punt na: de balhoofdbuis van de Cube is relatief kort.
Hieruit blijkt ook maar weer hoe fabrikanten aan het zoeken zijn naar wát een gravelbike moet of mag zijn. Want waar anderen heel bewust kiezen voor een langere balhoofdbuis om een rechtere – en dus in de regel meer ontspannen – zitpositie oplevert, kan je bij de Nuroad dus een zeer sportieve positie creëren. Gelukkig was de vorkbuis bij ons testexemplaar voldoende lang en er waren genoeg spacers meegeleverd om niet per se met de kin op de voorband te hangen.
Logische componentkeuzes
Het frame met zijn double butted buizen is overigens prima afgewerkt. Zo zijn de lasnaden strak en lopen de kabels netjes binnendoor. Verder zijn er ruim voldoende montagemogelijkheden voor dragers en spatborden om de fiets breed inzetbaar te maken. Wanneer je spatborden monteert, zou je volgens Cube nog altijd zo’n 35 mm brede banden kwijt moeten kunnen in vork en frame. Opvallend is dat Cube in deze prijsklasse een carbon voorvork in de Nuroad weet te monteren. Waar er dan bespaard is? De Tiagra groepset is beslist niet de duurste uit de line-up van Shimano, maar deze doet wat mij betreft niet echt onder voor de 105 groepset. Het is misschien ‘slechts’ een 2x10; het schakelt prima, de grepen liggen lekker in de hand en er is voldoende feedback tijdens het schakelen. De besparing hier is dan ook een logische.
De Tiagra groepset is er alleen niet met hydraulische remmen. Daarom is de Nuroad Pro dan ook voorzien van TRP’s Spyre mechanische schijfremmen. En die zijn bijzonder: want waar bij andere mechanische schijfremmen maar één blokje beweegt – je duwt dan dus de schijf met één remblok tegen het andere remblok aan – bewegen bij de Spyre beide remblokken. Dat komt het remgevoel merkbaar ten goede. Hoewel de ‘bite’ in het begin van de slag wat uitblijft, zijn ze goed te doseren en zijn ze krachtig genoeg. De remklauw is wel relatief dicht geconstrueerd. Daardoor lopen de schijven wel wat gemakkelijk en vooral langer aan wanneer het nat is.
De tekst gaat verder onder de foto.
Mager gesmeerde wielset
Op de voorvork na kom je geen carbon tegen op deze fiets. De stuurpen, het stuur en de zadelpen zijn allemaal van aluminium en uit Cube’s eigen stal. En dat geldt ook voor het zadel en de stuurtape. Op subtiele accentkleuren na, valt het weinig op – en dat is een compliment want het doet wat het moet doen. De andere plek waar Cube bespaard heeft is bij de wielen. De Cube RA 0.8 CX wielset bestaat uit Alex velgen en eigen-label naven. Maar rechtstreeks uit de doos liepen die niet echt lekker. Ze draaien op losse kogellagers, en pas na het toevoegen van vet én een betere afstelling liepen ze beter.
Gemoedelijke toerder
Zowel op asfalt, klinkers als op zandpaden blijkt de Nuroad een gemoedelijke toerder te zijn. Het comfort is dankzij de 40 mm Schwalbe banden ruim voldoende voor een lange dag in het zadel; met zo’n 1.8 tot 2.0 bar filteren ze echt veel van wat er onder ze door rolt. Op de lokale mountainbikeroute met veel boomwortels en vlakke bochten is het uiteraard meer werken dan op de mountainbike, maar de Nuroad is er goed genoeg thuis om ze niet over te hoeven slaan. Alleen bij het aanzetten merk je dat ‘ie met 10,8 kg (gewogen, zonder pedalen) niet de lichtste fiets in zijn soort is. De wielset is mede debet aan het gewicht, maar met name aan het gevoel; roterende massa weet u wel. De velgen zijn niet tubeless-ready en dat geldt ook voor de banden: er zitten dus binnenbanden in.
Dat gezegd hebbende; zelfs met relatief lage drukken (1.6-1.8 bar) heb ik niet lek gereden, terwijl ik toch zeker drie keer met de velg op een boomstronk heb gezeten. En ze bleven zelfs bij die druk ook genoeg support geven. Zelfs bij het stevigere offroad werk met veel draaien en keren, zwikten de banden nooit om en dat gaf vertrouwen. De keuze van Cube om velgen met een binnenbreedte van 21 mm toe te passen lijkt dus goed uit te pakken.
Groot verzet
Cube mikt overduidelijk op een relatieve brede doelgroep met de Nuroad Pro. De crankset heeft namelijk een 50t kettingblad als grootste… Pomp de banden dus harder op, of monteer een setje racefietsbanden en snelheid maken op verharde ondergrond gaat vrij moeiteloos. Voor offroad klimmen lijkt de 34t vooraan als kleinste in combinatie met een 34t als grootste op de cassette toereikend, maar wanneer de klim langer wordt dan zou een tandje lichter niet out of place zijn.
Meer endorfine per bestede Euro
Ik begon dit verhaal met de vraag of de Nuroad Pro me zou kunnen bekoren. Het simpele antwoord is: ja. Het langere antwoord: Als ik op mijn mountainbike zit, dan doe ik dat vooral omdat ik wil afzien, een technische sectie beter probeer te rijden dan de vorige keer, een head-rush wil van het rakelings langs bomen suizen. Ik ga al jaren bewust ‘gravelen’ om op een andere manier te genieten van fietsen, zonder het op te hangen aan de frequentie van close-tree-encounters. En waar ik bij mijn mountainbike vooral geniet van fit en behendig worden en – ook niet te onderschatten – het optimaliseren van het materiaal, ligt bij de gravelbike voor mij de focus op de beleving; het avontuur, gewoon opstappen en gaan. Dat het een trainingsfunctie kan hebben is mooi meegenomen, maar als ik het saai zou vinden had ik het écht niet gedaan.
De Nuroad Pro was tijdens die ritten ‘van ondergeschikt belang’. Dat klinkt neerbuigend, maar wat ik bedoel te zeggen is dat deze ‘budgetgraveler’ me op géén manier tegenhield te doen wat ik met een gravelbike wil doen. Want, zonder het te hebben gemeten: de aanmaak van endorfine was onverminderd. Wat dus eigenlijk wil zeggen: méér endorfine per bestede Euro…
Conclusie
Cube biedt met de Nuroad-serie wat mij betreft geslaagde gravelbikes waarvoor je niet je spaarvarken kapot hoeft te slaan. Sterker; ze bieden met de Nuroad Pro een gravelbike aan tegen een prijs waar zelfs de grote internet-concurrent uit Duitsland geen alternatief heeft. In niets blinkt het Nuroad frame extreem uit, oftewel: het is een geslaagde allrounder. En dat is in dit genre én prijssegment een positieve eigenschap. Vooral wanneer je er nog niet over uit bent wat gravelen voor jou omvat.
Dankzij montagegaten voor spatborden en dragers kun je hem óók prima inzetten als woon-werk-fiets of om een (lichte) bikepacking trip te proberen. De Nuroad Pro bewijst dat de drempel voor het proberen van gravelen behoorlijk laag kan zijn, zonder echt grote compromissen. De componentkeuzes zijn logisch en degelijk. En hydraulische schijfremmen hoef je niet te missen, want de TRP’s zijn echt adequate stoppers.
Wil je vooral de offroad-veelzijdigheid maximaliseren, dan is het dé tip om de wielen te vervangen voor een lichtere tubeless set. Daar ga je écht profijt van hebben. Heb je dat geld er bij aanschaf al meteen voor over, dan kun je ook overwegen om de Nuroad SL te kiezen. Die is met € 1.699 nog steeds erg scherp geprijsd. Je hebt dan een 1x11 Shimano GRX groepset mét hydraulische schijfremmen én Mavic’s Allroad Disc wielen tegen ruim een kilo minder gewicht.
Rationele, of groene keuze
Toegegeven; het was wel een reality check of eerder nog een sanity check: op pad gaan met een fiets die bijna de helft kost van de wielset van mijn enduro-fully. Ik geef ook flink geld uit aan dat soort spullen omdat het lichter, duurzamer en sneller is. Of simpelweg omdat het leuk is. Want laat ik ook eerlijk zijn; heb ik het echt ‘nodig?’ Goed; die keuzes maak ik op basis van het simpele gegeven dat ik die manier van rijden tof vind en het dus ook vaak doe. Spullen kopen voor je sport is toch soms wel een beetje een strijd tussen rationaliteit en emoties. Ben je er nog niet over uit of gravelen iets voor je is, dan is Cube’s Nuroad Pro met zijn prijs van € 999 vooral een slimme, rationele keuze. Tenzij je heel erg van groen houdt, natuurlijk.
Specificaties
Frame | Aluminium 6061 T6 | |
Voorvork | Cube Nuroad Disc, carbon poten, aluminium kroon en vorkbuis | |
Achterderailleur | Shimano Tiagra – 10 speed | |
Voorderailleur | Shimano Tiagra – 2 speed | |
Shifters | Shimano Tiagra | |
Crankset | Shimano Tiagra, 50-34t kettingbladen | |
Bottom Bracket | PressFit | |
Cassette | Shimano CS-HG500, 11-34t | |
Ketting | KMC X10 | |
Remmen | TRP Spyre, mechanisch, 160/160 mm schijven (v/a) | |
Stuur | Cube Gravel Race, aluminium | |
Stuurpen | Cube Performance Stem Pro, 31.8 mm | |
Wielset | Cube RA 0.8 CX | Banden | Schwalbe G-One Allround, Performance Kevlar, 40-622 |
Zadelpen | Cube Performance Post, 27.2 mm, aluminium | |
Zadel | Cube Natural Fit Venec Lite | |
Gewicht | 10,8 kg (zonder pedalen) | |
Prijs | € 999 (uitvoering zoals getest) |
Geometrie
Framemaat | 50 cm | Offset | O | ||
Zitbuislengte | ST | 47 cm | Trail | T | |
Bovenbuis | TT | 51,7 cm | Balhoofdlengte | HT | 11,8 cm |
Reach | R | 37,6 cm | BB hoogte | BBH | |
Stack | S | 53,3 cm | BB drop | BBD | 7,0 cm |
Zitbuishoek | STA | 75,2 ° | Liggende vork | CS | 43,0 cm |
Balhoofdhoek | HTA | 70,0 ° | Wielbasis | WB | 101,8 cm |
Framemaat | 50 cm | |
Zitbuislengte | ST | 47 cm |
Bovenbuis | TT | 51,7 cm |
Reach | R | 37,6 cm |
Stack | S | 53,3 cm |
Zitbuishoek | STA | 75,2 ° |
Balhoofdhoek | HTA | 70,0 ° |
Offset | O | |
Trail | T | |
Balhoofdlengte | HT | 11,8 cm |
BB hoogte | BBH | |
BB drop | BBD | 7,0 cm |
Liggende vork | CS | 43,0 cm |
Wielbasis | WB | 101,8 cm |
Website fabrikant: www.cube.eu
Hoi Jeroen, Leuk stukje over de Cube Nuroad Pro 2020. Ook bezit ik de gravelbike 3 maandjes, en ben er zeer content mee. Ik ben van plan om een nieuwe wielenset ervoor te kopen voor op de weg (breedte ca. 25 mm?). Maar waar ik zelf bang voor ben, is dat als ik de schijfrem op de nieuwe wielenset monteer dat het niet past in de schrijfrem’blok’ die op de voorvork is gemonteerd. Naar mijn weten is de voorvork van de Cube Nuroad namelijk breder dan die van traditionele racefietsen, en dus als ik een racefietswielenset koop dat dan de… Lees meer »
De inbouwbreedte van de voorvork in deze Cube is niet anders dan bij andere gravelbikes of roadbikes met schijfremmen en steekassen. In principe kun je dus elke schijfrem-wielset voor race (100 mm inbouwbreedte, steekas van 12 mm diameter) monteren. Het is wel zo dat sommige naven – hoewel ‘compatibel binnen de ‘standaarden’ – soms nét de schijf iets anders positioneren. Dit kan slechts tienden van millimeters zijn, waardoor je misschien toch genoodzaakt bent de schijfremklauw op je voorvork op nieuw uit te lijnen na het wisselen van de wielen. Dat gezegd hebbende: dat is op zich geen moeilijke actie en… Lees meer »
zit ook te denken om snellere bandjes 32/35 mm (ipv 42) te monteren (zoek de best of both worlds, wil nog wel offroad kunnen, maar ben zeker geen moutainbiker – voor droge bospaden hoeft het niet extreem breed en op asfalt lekker vlot telt ook mee), twijfel nog voor tubeless en eventueel een andere wielset, zeer benieuwd naar ervaringen van anderen!
Check onze review van de Ere Research Tenaci banden eens; die passen mogelijk bij je wensen.
Heel tof geschreven en mooie foto’s die het verhaal alleen maar duidelijker maken. Ik ga voor deze bike sparen!
heb hem een jaar nu (2019 model dus) en ik ben er zeer content mee (wel banden meteen vervangen door Continental Contact Plus – aangezien ruim 80% tóch asfalt is bij mij), XLC Pro opzetstuurtje erbij en een bagagedragertje aan de zadelbuis (Decathlon) – een paar tandjes extra onderin bij lange klimmen (zeker bikepacking met bagage op vakantie) hoop ik bij m’n volgende set tandwielen op te lossen (vermoedelijk een binnenblad met een paar tandjes minder)
Hoi Jeroen,
Ik heb eveneens deze Cube met wat stroef lopende lagers in de wielset. Weet jij waar ik kan vinden hoe ik dit kan verhelpen? Complimenten voor je schrijfstijl!!
Groetjes,
Ron
Dag Ron, bedankt voor je compliment. Wat betreft je wielset kun je — wanneer je wat sleutelervaring hebt — betrekkelijk eenvoudig verbeteringen doorvoeren. De naven hebben losse kogels en conussen. Die conussen dien je los te draaien en het heeft de voorkeur om de hele as én alle kogels uit te nemen. Poets alles grondig schoon en monteer alles terug met een kwaliteits-kogellager vet en ben niet te zuinig. Het afstellen is vervolgens een precisie-werkje, maar gaat niet anders dan bij authentieke Shimano-naven. Een héél klein beetje speling is gunstiger dan nét te strak. Wanneer je nog niet… Lees meer »
Leuk stuk! Ik overweeg de 2021 editie te kopen en de wielen meteen te upgraden. Hele andere vraag: waar zijn deze mooie plaatjes geschoten? Ziet er mooi uit!
Dag Yannick, de foto’s zijn genomen op onze geheime testlocatie ;-)
(Gulberg, Nuenen-Mierlo)