Tekst: Jeroen van den Brand // Foto's: Arjan Kruik
€2.499 kost ‘ie, deze Revolt Advanced 2. Daarmee is het de op één-na goedkoopste carbon gravelbike van de Taiwanese fietsfabrikant. Je kan nog €300 besparen, maar je kan ook zowat het dubbele uitgeven aan de Advanced Pro 0. In dat geval koop je daarmee vooral chiquere onderdelen. Want het frame en de voorvork zijn in alle gevallen hetzelfde. En dat is van ‘Advanced Grade’-carbon. Het ontwerp is daarbij onmiskenbaar Giant: hoekig maar ook elegant. Kenmerkend is vooral de redelijk sterk aflopende bovenbuis. Daarmee oogt ‘ie beslist niet als een klassieke racefiets. Al zijn de poten van de voorvork wel lichtjes naar voren gebogen en dat is toch wel een knipoog naar weleer.
Chique framedetails
Rosewood; zo noemt Giant de kleur op dit exemplaar. Aubergine had ook een treffende omschrijving kunnen zijn. Een vrij ingetogen kleur… totdat je hem in de zon zet. Want dan krijgt het lakwerk dankzij de goudkleurige, fijne metallic deeltjes een enorme diepte. Erg, erg chic, als je het mij vraagt! Het contrast in zijn overkomen bij donker en licht is echter wel vrij extreem. Want tijdens wat meer somber weer is deze kleur haast saai. Maar ja, als je de diepe kleuren in zonnige omstandigheden eenmaal gezien hebt, heb je misschien extra motivatie om tijdens die donkere, gure dagen door te blijven buffelen, zodat je er tijdens epische tochten in het voorjaar extra lang van kan genieten…
Over chic gesproken: je kan op de Revolt nagenoeg alles kwijt wat je maar op of aan een frame kan schroeven. In het voorframe passen 2 bidons en onder op de onderbuis zit ook nog een setje nokken. Ik zei bewust nagenoeg, want wil je op de bovenbuis een tasje meenemen, dan moet je een versie met riempjes zoeken. Montagepunten ontbreken namelijk. Montagegaten voor een drager en spatborden zijn er wel. Ze zijn echter netjes verscholen achter afdekkapjes. Ik kan dat wel waarderen, want het frame oogt zodoende netjes en strak.
De voorderailleur zit op een losse beugel gemonteerd. Heb je geen voorderailleur nodig, dan kun je die beugel weglaten voor een ‘cleane look’. Dat gezegd hebbende; alle modellen uit de Revolt-serie komen standaard mét een voorderailleur. En het frame is niet los verkrijgbaar.
Ook standaard op alle modellen zijn de 700C wielen. Daarbij bieden frame en voorvork genoeg ruimte om 45 mm banden te monteren. Wil je je bandvolume helemaal maximaliseren voor grip en comfort, dan kun je ook nog altijd 650B/27,5" wielen monteren, waarbij je volgens Giant tot 50 mm brede banden kunt gaan.
Comfortabel
Ik benoemde eerder al even de aflopende bovenbuis. Daarmee oogt het frame niet alleen compact, maar het betekent ook een relatief lange zadelpen. Aan de achterzijde is ‘ie afgeplat en heeft daarmee – net als uiteraard de zitbuis – een D-vormige doorsnede. Een specifiek ontwerp dus, en wil je hem vervangen voor een reguliere ronde versie, dan moet je met een adapter aan de slag. Maar er zijn in mijn optiek weinig redenen om hem te vervangen. Giant belooft dat de D-vorm méér comfort geeft.
En dat kan ik beamen. Al ligt dat niet alleen aan die D-Fuse zadelpen van carbon, want zo gigantisch ver steekt ‘ie in mijn geval nu ook weer niet uit het frame. Nee, er is meer aan de hand. Oók de vorm van de zitbuis draagt bij aan dat comfort. Die is namelijk naar onderen toe platter gemaakt. Enerzijds om de achterband ruimte te geven, maar anderzijds omdat ‘ie daardoor gemakkelijk (naar voren) kan uitbuigen als gevolg van de hefboomwerking van de zadelpen. Precies dat wat Trek met zijn IsoSpeed doet, gebeurt bij de Revolt in iets mindere mate dus ook. Netto vond ik de Revolt opvallend comfortabel, zonder het idee te hebben op een wipkip te zitten. Perfect voor de echt lange dagen op het zadel.
Gebalanceerd
En lang op het zadel zitten was beslist geen straf. Anders dan bijvoorbeeld de door ons eerder geteste Cervélo Áspero – die meer tegen een wegfiets aanleunt qua rijgedrag – is de geometrie van de Revolt veel minder extreem. En dat is beslist géén nadeel, want het maakt de Revolt juist tot een erg fijne, en breed inzetbare gravelbike.
De voorvork staat onder een hoek van 70,5 graden. Dat is voor een gravelbike noch steil, noch vlak. Gecombineerd met een vorksprong van 50 mm geeft dat bij de standaard gemonteerde 700 x 38 c banden een naloop van ruim 74 mm. En dat zit eerder aan de stabiele kant van het gravelspectrum. En terwijl de achtervork met 425 mm relatief kort is, is de afstand tussen voor- en achterwiel aan de ruimere kant. Toch lijkt de reach niet overdreven lang als je naar de geometrietabel kijkt. Maar kijk in diezelfde tabel ook naar de stack en je ziet dat Giant de voorkant van het frame ook vrij hoog opgetrokken heeft. Dit geeft een ietwat vertekend beeld van de werkelijke lengte van de bike. Want uiteindelijk moest ik de 80 mm stuurpen omruilen voor een exemplaar van 60 mm, om niet al te ver uitgestrekt te worden over de bike.
Ik had de Revolt mee naar Gravel Innsbruck en daar kregen we nagenoeg al het denkbare voorgeschoteld. Van lange, steile klimmen uitgehakt uit een rotswand, tot glooiende gravelpaden en zelfs een bobsleebaan. En nergens gaf de Revolt ook maar enigszins aanleiding tot paniek. Zelfs niet op een steile afdaling waarbij ik me hardop afvroeg of dat dat nog wel in een gravelevenement thuishoorde. Het antwoord was blijkbaar 'ik ben er, dus het bestaat'. Of hoe ging dat spreekwoord ook al weer?
Hoe dan ook, het werd de Revolt niet snel te veel en daardoor was de feestvreugde van het rijden van het ogenschijnlijke onrijdbare alleen nog maar groter. En zeg nu eens eerlijk: één van de grootste charmes van een gravelbike is toch wel dat je er praktisch 'alles' mee kunt doen... en er nog mee wegkomt ook!
Het frame reageert – ondanks zijn vergevingsgezindheid – vlot op trap- en stuurinput, zonder daarin door te slaan. Waarom ik dat zo zeg? Om dat extremen op dat vlak vooral op lange ritten juist tegen je kunnen gaan werken, wanneer je zelf niet meer zo vlot bent... Ik vond de Revolt een fijne metgezel voor de epische Alpentocht rondom Innsbruck. Ik geef het niet graag toe, maar dat ik die tocht niet voor de volle lengte uitreed, lag niet aan de fiets.
Ook op de lokale mountainbikeroute is er niet echt veel input nodig om het tempo er in te houden op het korte draai- en keerwerk. Klaar met het gestuiter en gekronkel op de centimeter? Simpelweg het asfalt of een – jawel – gravelpad opdraaien en je trapt gemakkelijk weer kilometers weg.
Onderdelen
Giant biedt je op deze Revolt Advanced 2 een mix van Shimano GRX-onderdelen. De derailleurs komen uit de 800-serie en dat betekent dus een 2x11-speed setup. De remklauwen komen uit de GRX 400-serie. Bedienen doe je dit alles met GRX 600 schakel-/remgrepen. Die voelen overigens niet noemenswaardig anders aan dan de duurdere 800-exemplaren.
Een full-Shimano setup is het echter niet. De crankset betrekt Giant bij Praxis en die Albe 2D aluminium cranks zijn gewoon goed stijf. Praxis gaat prat op hun Levatime kettingbladen die dankzij het koudsmeden extra sterk en slijtvast moeten zijn. De testperiode was te kort om dáár een zinnig woord over te zeggen. Schakelen tussen de 48 en 32 tands kettingbladen ging relatief vlot. Voor een niet-Shimano setup zelfs goed te noemen. Onder hogere belasting werken Shimano-bladen wel beter.
De 11-34t Shimano 105 cassette is toereikend voor het overgrote deel waar je een gravelbike toepast. Op de langste en steilste klimmen in de Alpen had een paar tanden extra echter wel gemogen.
Giant onderdelen
Voor de rest past Giant veel eigen-merk onderdelen toe. Dat doen veel merken, maar in het geval van Giant maken ze die ook vaak daadwerkelijk zelf. En in veel gevallen zelfs vanaf de grondstoffen. Ze zijn dan ook niet voor niets de grootste fietsfabrikant ter wereld en een treffender bedrijfsnaam hadden ze dan ook niet kúnnen kiezen… Bij deze Revolt prijkt hun naam op alles behalve de Shimano onderdelen en de crankset.
De carbon D-Fuse zadelpen kwam al even aan bod. Vooraan is er weinig spannends te melden over de stuurpen. Van het Contact XR D-Fuse stuur claimt Giant ook dat het schokken dempt. Maar eerlijk gezegd merkte ik daar niets meer of minder van dan bij andere aluminium sturen. Wat wél zichtbaar anders is, is dat het bovenste gedeelte van dit stuur een 5 graden backsweep heeft. Merkbaar? Niet echt. Het lost voor mij persoonlijk geen ergonomisch probleem op. Bovendien is de 'reach' van de stuurbocht wat groter dan je typisch op een compacte fiets tegen komt. De schakel-/remgrepen zitten dus ondanks de 5 graden backsweep niet verder naar achteren. Al had dat misschien best gemogen, gegeven het feit dat ik dus een kortere stuurpen nodig had om goed op de Revolt te zitten.
De flare van de drops is overigens ook subtiel. De diepte van de drops is daarbij vrij compact, dus voor een compacte rijder als ikzelf, is dat gedeelte van het stuur ook werkelijk nuttig te gebruiken.
De P-X2 Disc wielset met aluminium velgen - die een genereuze 25 mm interne breedte hebben - rollen om industriegelagerde naven. Ze komen degelijk over en draaien mooi soepel. De wielset is tubeless-ready, evenals Giants eigen CrossCut banden. Gedurende de hele testperiode bleven ze goed op druk. Die banden kun je overigens zien als een slick waarin groeven gesneden zijn. Voor 700 x 38C banden zijn ze – ondanks montage op de 25 mm brede velgen – niet gigantisch breed en ze zijn vooral bedoeld voor hardere ondergronden.
Ik reed er iets meer mee dan dat: van zanderig mountainbikeroutes tot losse gravel steil bergaf in de Alpen. Natuurlijk zijn er beter geschikte banden te vinden voor dergelijke extremen. Maar ik kwam nog behoorlijk ver op die CrossCut's. Op asfalt lopen ze echter niet zo licht als je misschien van zo’n profiel zou verwachten en ze zijn ook redelijk stug. Ze bieden daardoor wel voldoende support voor lage drukken; zelfs bij 1,6 bar voelde ik ze nooit omzwikken of doorstoten tot op de velg.
Conclusie
Met €2.499 heeft Giant de Revolt Advanced 2 redelijk scherp geprijsd. Kijk maar eens goed rond naar de prijzen voor een carbon gravelbike met gelijkwaardige 2x11-afmontage. Alleen bij de bekende internetaanbieder uit Duitsland betaal je momenteel €100 minder… Maar dan moet dat uitgesproken stuur je wel aanstaan… Kijk nog wat verder naar andere opties en je bent al snel minstens €100 duurder uit.
Goed, bij veel van die concurrenten heb je wél volledige Shimano GRX groepsets. Giant wijkt bij de remschijven en de crankset hierin af. Ongetwijfeld mede om tot dat prijspunt te komen. Maar geef ze eens ongelijk; ze doen namelijk niet echt af aan de prestaties en zouden mijn inziens daarom ook niet doorslaggevend moeten zijn bij de aanschaf. Ook het eigenmerk-spul is van goede kwaliteit. De wielsets is af fabriek tubeless en Giant levert daarbij ook gewoon passend rubber bij.
Overigens heeft Giant zélf met een prijs van €2.199 welhaast de enige nóg scherper geprijsde carbon-concurrent in huis, in de vorm van de Revolt Advanced 3. Die stelt het met een 2x10 Shimano GRX-setup met een FSA crankset en een aluminium zadelpen. Toch zou ik sterk overwegen om die €300 extra uit te geven aan de Advanced 2. Niet alleen heb je dan een extra verzet er bij, die carbon zadelpen draagt absoluut bij aan het comfort dat de Revolt biedt.
Met 1.67 m ben ik uh... prima, volgens mijn moeder. Compact, volgens Nederlandse begrippen, maar er zijn zeker compactere bikers. Daarom is het ergens jammer dat de door mij bereden maat 'S' de kleinste maat is. Want het frame is best lang, getuige ook het feit dat ik een 60 mm stuurpen nodig had om niet té gestrekt te zitten. Een 'XS' zou mijns inziens niet misstaan in het programma.
Interesse voor zo'n bike zal er zeker zijn. Want de Revolt is in mijn optiek één van de meest allround gravelbikes op de markt. Qua sturen is ‘ie noch nerveus, noch lui. Daarbij is hij stabiel genoeg voor ruiger daalwerk of hard denderen over glooiende of vlakke paden met los grut. In het spectrum van gravelbikes dat alsmaar breder wordt, is de Revolt juist erg uitgebalanceerd. En zowel mountainbikers als racefietsers zullen zich er dan ook vrij snel op thuis voelen. Oók qua afmontage en daarmee de prijs-kwaliteit is de Revolt Advanced 2 erg goed afgewogen en doe je zelf écht te kort als je voorbij loopt aan deze allrounder van Giant. En je hebt meteen een goed excuus om zonnig weer op te zoeken, want... nou ja: die kleur...!
Giant & Liv gravelbikes 2021
In Nederland levert Giant 5 Revolt modellen met een carbon frame, waarbij het topmodel € 4.799 kost en je al kunt gravellen op een carbon Revolt vanaf € 2.199. Met een prijs van € 2.499 is de Revolt Advanced 2 die wij getest hebben de op een-na-goedkoopste uit de serie. Naast de 5 carbon modellen is de Revolt ook in twee smaken verkrijgbaar met een aluminium frame voor respectievelijk € 1.399 en € 1.599.
Via zustermerk Liv zijn er in Nederland ook drie dames-specifieke gravelbikes leverbaar. De Devote is in zekere zin de Liv-tegenhanger van Giant’s Revolt. Toch verschillende beide modellen op veel meer vlakken dan alleen de kleur… Meer details daarover lees je hier.
Zoek je toch een wat meer kwieke gravelbike voor het kortere snok- en duwwerk? Dan kun je bij Giant ook terecht bij de TCX Advanced Pro die in drie varianten beschikbaar is in Nederland.
Revolt Advanced 2 — Zoals getest
Specificaties
Frame | Carbon; Advanced-Grade Composite |
Voorvork | Carbon; Advanced-Grade Composite, tapered stuurbuis |
Achterderailleur | Shimano GRX RX810 – 11 speed |
Voorderailleur | Shimano GRX RX810 – 2 speed |
Shifters | Shimano GRX RX600 |
Crankset | Praxis Albe 2D, 170 mm, 48/32t kettingbladen |
Bottom Bracket | Praxis M24 BB86 press fit |
Cassette | Shimano CS-R7000, 11-34t |
Ketting | KMC X11EL-1 – 11 speed |
Remmen | Shimano GRX RX400, 160/160 mm schijven (v/a) |
Remschijven | Giant Conduct, 160/160 mm (v/a) |
Stuur | Giant Contact XR D-Fuse, 31.8, 5° backsweep, flared drop |
Stuurpen | Giant Contact, 8°, 31.8 mm |
Wielset | Giant P-X2 Disc, tubeless |
Banden | Giant CrossCut AT1 Tubeless, 700 x 38c |
Zadelpen | Giant D-Fuse, carbon |
Zadel | Giant Approach |
Gewicht | 9,5 kg (zonder pedalen) |
Prijs | € 2.499 |
Geometrie
Website fabrikant: www.giant-bicycles.com
verreweg het meest informatieve artikel over deze fiets. waarvoor dank.