De huidige Giant Trance heeft grotere wielen en aanzienlijk minder veerweg dan z'n voorganger. Giant is daarmee een van de voorlopers in een trend naar zogenaamde short-travel trailbikes. Want dankzij hun grote wielen en progressieve geometrie zijn die bovengemiddeld capabel, zónder in te leveren op rijdynamiek. Deze versie van de Trance met 29 inch wielen is op bijna alle fronten een flinke vooruitgang, zo vond Sebastiaan Kruik, die zelf al twee jaar een kleinwielige Trance in zijn schuur heeft staan. Hij ging op pad met de Giant Trance Advanced Pro 29er 2.
Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto's: Arjan Kruik
Grotere wielen en minder veerweg
Ik heb thuis een Giant Trance 27.5 in de schuur staan, die ieder jaar met me mee mag naar de Alpen. Leogang, Sölden, Nauders, Lermoos; die fiets heeft al heel wat bergen gezien. Alleen in Nederland komt ’ie maar weinig van z’n plaats. Want zelfs voor de trails van de Heuvelrug vind ik ’m namelijk wat overkill. Je snapt dus, dat ik het aanbod om de nieuwe 29er versie van de Trance te proberen, graag aanvaardde. Want die heeft grotere wielen en (veel) minder veerweg: aan de voorkant 130 mm in plaats van de 150 mm op de Trance 27.5. En achteraan 115 mm in plaats van 140. Ook de geometrie is veel moderner, met een luiere balhoofdhoek, een steilere en een kortere zitbuis en een langere reach. Dat belooft dus op papier al een meer allround karakter dan z’n kleinwielige voorganger heeft. Bovendien is ’ie glimmend rood. En rood… dat is altijd goed!
Klimmen met de Giant Trance Advanced Pro 29er
De Taiwanese trailbike mag mee naar het Noord-Italiaanse Brixen. En daar begin ik op de Plose, de huisberg van Brixen, die ik oprijd via de Brixner Höhenweg. Het eerste stuk van deze route is een grindweg, maar die gaat al snel over in een smal voetpad dat afwisselend dalend en klimmend langs de berg slingert, met een ondergrond van klei, keien en wortels.
Het gaat de Giant Trance Advance Pro 29 erg goed af. De vele steile, technische klimmetjes laten zich verrassend makkelijk overmeesteren, met veel grip op het achterwiel en een voorwiel dat niet gaat zoeken. Wel ben ik even gestopt om het zadel maximaal naar voren te schuiven. Want met 74,5 graden is de zitbuis veel steiler dan die op mijn eigen Trance 27.5". Maar Giant had ’m gerust nog wat steiler mogen zetten, zodat je in steile beklimmingen nog meer druk op het voorwiel kan houden.
Omlaag
In de minstens zo lastige secties omlaag komt de 150 mm verstelbereik die de Giant dropper-post biedt goed van pas. Ik zou echter liever een hendel onder het stuur gezien hebben, in plaats van de op-het-stuur schakelaar die nu toegepast is. Maar los daarvan doet die huismerk-dropper het prima. En de fiets eronder ook – in langzame, extreem technische passages waar andere bikers afstappen en verder lopen, rijd ik gewoon naar beneden.
In dit soort secties blijkt veerweg veel minder relevant dan geometrie. En de moderne geo van de Giant Trance Advanced Pro 29 houdt je zwaartepunt ver weg van de vooras, waardoor je zelden of nooit het gevoel krijgt over de kop te gaan. Wel met de opmerking, dat ik een flinke stapel spacers onder de stuurnok geplaatst heb, om het stuur zo hoog mogelijk te krijgen. Gebruik je geen spacers, dan is de stack vrij laag en de zit relatief diep. Fijn in Nederland, maar niet op tricky Alpenpaadjes. En dan zijn er natuurlijk nog de banden. Want de dikgenopte, stevige rubbers van Maxxis zijn in dit terrein gewoon helemaal op hun plaats.
"...de moderne geo van de Giant Trance Advanced Pro 29 houdt je zwaartepunt ver weg van de vooras, waardoor je zelden of nooit het gevoel krijgt over de kop te gaan."
Lekker speels
Hoewel ik met mijn 179 cm lengte ook wel op een maatje M gepast zou hebben, ben ik blij dat ik voor de langere L gekozen heb. Vooral ook omdat de bike, ondanks z’n lange wielbasis, helemaal niet aanvoelt als een logge bulldozer. Integendeel. Dat blijkt helemaal als ik aan het eind van de Brixner Höhenweg de zwaartekracht z’n werk mag laten doen. Wat een lekker speelse bike is dit!
Natuurlijk, de veerweg aan de voorkant is naar moderne trailbike-maatstaven relatief gering en aan de achterkant is nóg geringer. Maar ik zie dat als een voordeel. Want op de flowy wandelpaden naar beneden laat deze lichte fiets zich vanaf de kleinste oneffenheid lanceren, is het is appeltje-eitje om het voorwiel omhoog te trekken zonder dat de achtertrein diep wegzakt in z’n veerweg en maak je moeiteloos scrubs.
Veel trailbikes zijn de afgelopen jaren een soort van mini-enduro’s zijn geworden, maar Giant gaat met de Trance Advanced Pro 29 gelukkig niet mee met die trend.
"Op een pad dat volledig bestaat uit grote, losse keien, blijkt dat je met een goede geometrie héél ver kan komen, maar dat als het écht ruig wordt, je toch ook gewoon veel veerweg nodig hebt."
Dat heeft natuurlijk ook nadelen. Op een pad dat volledig bestaat uit grote, losse keien, blijkt dat je met een goede geometrie héél ver kan komen, maar dat als het écht ruig wordt, je toch ook gewoon veel veerweg nodig hebt. Ook later die dag, als ik de snelle Sky Line in het Brixen Bike Park rijd, blijkt dat weer. Natuurlijk, ik kom probleemloos beneden, met dank aan de goede geometrie.
Maar met slechts 115 mm veerweg aan de achterkant en anderhalve centimeter meer aan de voorkant, zijn duizend hoogtemeters aan één stuk dalen wel erg veel. In vergelijking tot op een enduro-bike slaat de vermoeidheid op de Trance 29 gewoon sneller toe. Want – hoe goed ook – weinig veerweg is uiteindelijk gewoon weinig veerweg.
Instellen achtervering vraagt wat tijd
Het is instellen van de Fox Rhythm-voorvork is overigens appeltje-eitje. Maar de Fox Float DPS-demper vraagt wat meer tijd. Vanwege de relatief korte slag (42,5 mm) let de luchtdruk nogal nauw. Met mijn vlieggewicht van net iets meer dan 60 kg kwam ik uiteindelijk uit op 11,2 bar. Met die druk heb ik bij grote klappen bijna de gehele veerweg beschikbaar, maar voelt de demper niet te zacht aan als je actief rijdt.
Standaard stopt Giant een 0.6 volume-spacer (de gele) in de luchtkamer van de Fox Float DPS op deze Trance Advanced Pro 29. Ik heb er geen behoefte aan gehad het luchtvolume nog verder te reduceren. Eerder ben ik benieuwd naar hoe de demper zich gedraagt met een kleinere volume-spacer. Ik vermoed dat ik daarmee de demper nog beter op mijn gewicht afgesteld kan krijgen. Echter, in Italië had ik geen volume-spacers bij de hand.
Trailbike pur sang
Ik geef toe, toen Giant deze bike lanceerde, had ik mijn twijfels over de geringe veerweg aan de achterkant. Want waarom niet een beetje meer? Maar na een kleine week biken in de Zuid-Tiroolse Alpen denk ik daar toch anders over. Zoals ’ie is, is de Trance 29 prima. De moderne geometrie, de soepele maar tegelijkertijd voldoende progressieve vering en het lage gewicht resulteren samen in een bike die voor mij een genot is om op te rijden. Een trailbike pur sang dus. Snel en efficiënt omhoog, een feest naar beneden. En dat niet alleen in de Alpen, maar ook in ons eigen Zuid-Limburg. Of op de Heuvelrug. Moet je wel even de zware Maxxis Minions vervangen voor iets dat minder weegt en lichter rolt.
Géén perfectie
En nu ik het toch over vervangen heb – de fiets heeft mij als het gaat om rijeigenschappen volledig overtuigt, maar op detailniveau laat Giant toch steken vallen. Het fraaie carbon frame en de dito wielen zijn super-de-luxe, maar blijkbaar was er toen geen geld meer voor goede remmen. Want zelfs nadat ik op het voorwiel een grotere 200 mm remschijf heb gemonteerd, liet de fiets zich met de Sram Guide T-remmen nauwelijks vertragen. En dat terwijl ik eerder zestig dan zeventig kilo weeg. Dus wie serieus in de bergen gaat rijden, moet echt andere stoppers (laten) monteren!
Ook de aandrijflijn is nogal karig. Met de Sram Eagle NX-derailleur valt goed te leven, maar een 12-speed NX-cassette is op een fiets op dit prijsniveau echt ondermaats. Niet eens zozeer qua schakelprestaties, maar vooral voor wat betreft de bandbreedte. Sram Eagle is vooral zo fijn vanwege het grote bereik van 500%, maar de 11-50 NX-cassette komt maar op 450%!
Tot slot een dingetje tot zich minder snel laat oplossen met nieuwe componenten. Ik heb het over de breedte van de achterbrug. Want ondanks dat ik maar schoenmaat 42 heb, komen mijn hielen telkens langs de liggende achtervork. En dat heeft lelijke schuurplekken tot gevolg.
"...de fiets heeft mij als het gaat om rijeigenschappen volledig overtuigt, maar op detailniveau laat Giant toch steken vallen. Het fraaie carbon frame en de dito wielen zijn super-de-luxe, maar blijkbaar was er toen geen geld meer voor goede remmen. Want zelfs nadat ik op het voorwiel een grotere 200 mm remschijf heb gemonteerd, liet de fiets zich met de Sram Guide T-remmen nauwelijks vertragen."
Giant Nederland levert de Trance 29 in slechts twee uitvoeringen – de carbon Trance Advanced Pro 29er 2 met een carbon frame van € 4.299,- die wij gereden hebben en de aluminium Trance 2 die € 2.599,- kost.
Onderdelen
Frame | Carbon voor- en achterframe, 115 mm veerweg achteraan |
Vork | Fox 34 Rhythm, GRIP damper, 130 mm veerweg |
Achterdemper | Fox Float DPS Performance |
Achterderailleur | Sram NX Eagle, 12-sped |
Shifter | Sram NX, trigger |
Crankset | TruVativ Descendent 6k Eagle Dub, 30t kettingblad |
Cassette | Sram NX, 12-speed 11-50t |
Remmen | Sram Guide T |
Remschijven | Sram Centerline, 180/180 mm (v/a) |
Wielset | Giant TRX 1 29 WheelSystem, hookless carbon, 30 mm binnen breedte |
Banden | Voor: Maxxis Minion DHF 29×2.3″, 60 tpi, EXO, TR / Achter: Maxxis DHR II 29×2.3″, 60 tpi, EXO, TR |
Stuur | Giant Contact SL, 780 x 35 mm, 20 mm rise |
Stuurpen | Giant Contact SL 35 |
Zadel | Giant Contact |
Zadelpen | Giant Contact Switch dropper 30.9 mm, 150 mm drop |
Gewicht | 13,3 kg |
Geometrie
Framemaat | L | ||||
Zitbuislengte | ST | 48,2 cm | Offset | O | 4,4 cm |
Bovenbuis | TT | 63,2 cm | Trail | T | 11,7 cm |
Reach | R | 46,2 cm | Balhoofdlengte | HT | 11,0 cm |
Stack | S | 61,3 cm | BB drop | BBD | 3,5 cm |
Zitbuishoek | STA | 74,5° | Liggende vork | CS | 43,5 cm |
Balhoofdshoek | HTA | 66,5 ° | Wielbasis | WB | 119,6 cm |
Framemaat | L | |
Zitbuislengte | ST | 48,2 cm |
Bovenbuis | TT | 63,2 cm |
Reach | R | 46,2 cm |
Stack | S | 61,3 cm |
Zitbuishoek | STA | 74,5° |
Balhoofdshoek | HTA | 66,5 ° |
Offset | O | 4,4 cm |
Trail | T | 11,7 cm |
Balhoofdlengte | HT | 11,0 cm |
BB drop | BBD | 3,5 cm |
Liggende vork | CS | 43,5 cm |
Wielbasis | WB | 119,6 cm |
Website fabrikant: www.giant-bicycles.com
Conclusie
Een belangrijke vraag bij het testen van bikes is altijd: “Zou ik ’m zelf nemen?” Het antwoord bij de Giant Trance Advanced Pro 29er 2 is “Ja, maar dan niet deze!” Want ondanks dat ik persoonlijk helemaal weg ben van de rijeigenschappen, heeft Giant bij deze uitvoering in mijn ogen de verkeerde prioriteiten gelegd. Natuurlijk, de carbon TRX1 wielen zijn om te kwijlen zo mooi. Maar ik heb liever goede remmen. Ik zou daarom de aluminium versie nemen. Ja, ook die heeft waardeloze remmen. Maar met de € 1.700,- die ik bespaar, kan ik makkelijk een setje betere stoppers kopen. De kilo extra die ik in vergelijking tot de carbon-variant omhoog moet trappen, neem ik op de koop toe.
Update 2021
Giant is zich bewust van de tekortkomingen die we in deze test opgemerkt hebben. Wat heet: al onze punten van kritiek zijn inmiddels gepareerd! Je vindt op de 2021-uitvoering van de Giant Trance Advanced Pro 2 namelijk geen Sram NX-aandrijflijn meer, maar Shimano SLX. Die biedt niet alleen veel meer bandbreedte, maar weegt ook nog eens minder. Ook de nieuwe remmen komen bij Shimano vandaan. De MT420/MT410-combinatie is weliswaar ‘groeploos’, maar daardoor niet minder geschikt. Vooral de voorrem met vier zuigers weet van wanten. Dan nog het hendeltje van de dropper-post: dat zit in 2021 waar het hoort: ónder het stuur. En dat allemaal voor een lagere prijs: de 2021 Giant Trance Advanced Pro 2 is namelijk van jou voor € 3.899,-.