Hele voet
Deze Pedaling Innovations Catalyst-platformpedalen zijn bedacht door de Amerikaanse mountainbiker James Wilson. Tijdens het trainen in de sportschool vroeg hij zich af waarom je bij het fietsen de kracht overbrengt via de bal van je voet. Dat terwijl je dat bij het heffen van gewichten juist de gehele voet gebruikt, inclusief de hiel. Kan je dan ook bij fietsen niet beter je vermogen op de pedalen overbrengen met de hele voet? Niet alleen heb je dan meer kracht beschikbaar, maar tevens sta je stabieler, dacht Wilson. Om de proef op de som te nemen ontwikkelde hij de Catalyst, een contraptie die meer weg heeft van een treeplank dan van een pedaal. 143 mm lang is-ie, en 95 mm breed! Daar past inderdaad bijna je hele voet op. Dat is dan ook precies de bedoeling; je plaatst bij deze pedalen niet de bal van je voet, maar de voetboog boven de as, zodat het grootste gedeelte van de voet door het immense platform ondersteund wordt.
Treeplanken
Hoe het fietst, deze ‘treeplanken’? Wat mij betreft heerlijk. Natuurlijk is het flink wennen, na tig jaar klikken. De reflex om de bal van je voet ter hoogte van de as te plaatsen moet je stevig onderdrukken. En omdat je de gehele voet gebruikt om kracht te zetten, spreek je voor een deel andere spieren en pezen aan, zoals de hamstrings en de bilspieren. En andere juist minder, zoals de kuitspier en de achillespees.
Trekken aan de pedalen gaat niet meer, je zit immers niet meer vast. Je zou daarom denken, dat je daardoor minder kracht kunt overbrengen en minder snelheid kunt ontwikkelen. Maar daarvan is geen sprake. Ik ga met deze pedalen beslist niet langzamer. En bij staand klimmen heb ik zelfs het idee, dat ik meer kracht kwijt kan dan met klikpedalen. De kniepijn die tijdens lange tochten altijd opspeelde, blijft met deze pedalen weg. En dat ondanks dat de trapfrequentie met deze pedalen iets omlaag gaat (en dus de kracht die je per pedaalomwenteling moet leveren om dezelfde snelheid te bereiken iets hoger is).
Vooral stabieler
Maar sneller of langzamer, stabieler zijn deze pedalen zéker. Dat is vooral duidelijk in lange afdalingen door ruig terrein. Vermoeide enkels en overbelaste achillespezen? Helemaal geen last meer van. In plaats van de enkels vangen nu de benen alle klappen op. En die kunnen dat echt veel beter. Zo kom ik frisser en met meer controle beneden.
En dan nog iets over die extra stabiliteit: omdat je voeten op deze pedalen horizontaal blijven, moet het zadel wat lager staan dan je gewend bent. Hoeveel lager is persoonlijk, maar de mijne heb ik bijna anderhalve centimeter laten zakken. Door die lagere zadelstand ga ik ook nog eens makkelijker en met meer controle door de bocht.
Prijzen en service
Pedaling Innovations biedt de Catalyst-pedalen in zwart, blauw, rood en grijs aan voor $ 129,-, inclusief een setje extra lange pinnetjes. Dan komt er ook nog eens $ 24,- verzendkosten bij. Zeg maar € 140,-. Niet bepaald een koopje dus. Maar bevallen ze niet, dan kun je ze binnen dertig dagen terugsturen en krijg je je geld terug.
En ook de after-sales is heel erg netjes geregeld. Voor slechts $ 10,- koop je een rebuild-kit waarmee je het binnenwerk van twee pedalen geheel kunt vernieuwen. Lagers, afdichtrubbertjes en boutjes, het zit er allemaal bij. Ik heb afgelopen maand zo’n setje moeten bestellen, want na ruim twee jaar gaf een van de twee pedalen de geest. Nou ja, de geest; een lager liep rauw en hakerig. Dankzij de rebuild-kit is dat pedaal weer als nieuw. Loopt het qua gebruiksintensiteit helemaal de spuigaten uit en zijn de assen versleten, dan kun je voor een Amerikaans tientje twee nieuwe exemplaren bestellen.
Conclusie
Het is de moeite waard deze tegendraadse pedalen eens te proberen. Maar let op: sinds ik op de Pedaling Innovations Catalyst pedalen rijd, liggen mijn spd-pedalen en -schoenen in de schuur stof te vangen…
Tekst: Arjan Kruik, foto’s: Joris Lugtigheid
Hallo,
Ik heb deze ook aangeschaft.
Maar heb de indruk dat ik niet juist zit op het zadel. Op meeste forums lees ik dat ze het zadel verlagen of naar voorschuiven maar hoe weet je dan dat het goed is?
Ik heb mijn zadel een stukje naar voren (ca .1 cm) gezet en verlaagd (ook iets van 1.5 cm). Kijk naar de afbeeldingen op de website van innovations voor de juiste plaatsing van de voet. En ga dan fietsen en kijken wat vind ik fijn. Rijd dat een stuk – km of 20 en blijft het prettig of zit ik net iets te hoog of te nog te ver naar achteren. Kortom een beetje experimenteren dus.