Fan van Time sinds ATAC XS Absalon
Ik steek het niet onder stoelen of banken: ik ben al heel lang fan van Time mountainbikepedalen. De binding en het in- en uitklikken zijn consistent, zelfs in de slechtste omstndigheden, met dikke blubber. Sinds mijn eerste ‘ATAC XS Absalon’ op een 26″ XC-racemonster, wil ik niets anders meer. Toen 29ers lang en breed de norm waren, wisselde ik van fiets; en bij een nieuwe fiets horen ook nieuwe pedalen. Niet omdat de ‘oude’ ATACs versleten waren (verre van), maar omdat witte pedalen nu eenmaal niet mooi passen bij een overwegend zwarte fiets. Ik monteerde een nieuwe set Time ATAC XC8 pedalen.
Time’s met grotere kooi
Weer wat jaren later ruilde ik de hardtail in voor een trail-fully. Hetzelfde scenario tekende zich af: er moesten nieuwe pedalen komen. Wederom niet omdat de vorige versleten waren, nee… ook de XC8’s waren verre van op. Ik wilde alleen méér ondersteuning, voor wanneer ik (onverhoopt) niet ingeklikt op de pedalen stond bij het rijden over technische paden. Ik vond die ondersteuning bij de MX4 pedalen.
Menig pedal strike later kwamen de Speciale 8 testpedalen begin dit jaar als geroepen. Deze bouwen met hun aluminium kooi namelijk aanzienlijk compacter dan de kunststof MX4 en ik wilde maar wat graag af van het contact tussen mijn pedalen en Moeder Aarde. Ondanks hun meer bescheiden formaat wegen de Speciale 8 pedalen met 196 gram per pedaal 4 gram méér dan de MX4 omdat het pedaallichaam van aluminium in plaats van kunststof. De as is van staal en is hol uitgevoerd.
De spanning van de bindingen is met een inbussleutel eenvoudig in te stellen. Ik heb nooit veel aan deze optie bij Time pedalen hoeven sleutelen, maar bij de Speciale 8 was het inklikken desondanks niet meteen vanzelfsprekend vertrouwd.
Dat zit namelijk zo: De pinnen op de kooi geven méér grip bij niet-ingeklikt op de pedalen staan, prima en precies waarom je pedalen met een groter platform moet willen. Ze belemmerden echter ook in eerste instantie het inklikken. Bij het inklikken staat je voet eerst met de punt naar beneden, om de cleat vooraan onder de binding te schuiven, waarna je de hak naar beneden duwt om volledig in te klikken. Met de schoen voorover gekanteld, raak je snel de pinnen. Nu zijn dit simpele schroefjes én ze zijn dus te verstellen. Het kostte wel wat tijd om de hoogte precies goed te krijgen. Laag genoeg om snel en zeker genoeg in te kunnen klikken, maar ook nog hoog genoeg om grip te geven wanneer je niet ingeklikt bent.
Het inklikken gaat nu vlot, maar toch heb ik het idee dat de plaatsing iets nauwkeuriger moet worden gedaan dan bij een cross country-pedaal van Time. Gelukkig is de kooi groter en biedt deze dus extra ondersteuning wanneer je niet bent ingeklikt, maar ergens is dat een uh… bijzonder compromis.
Duurzaamheid
Na ruim 8 maanden intensief gebruik zijn de messing schoenplaatjes uiteraard iets versleten, zoals gebruikelijk bij alle Time mountainbike pedaalsystemen. In de regel betekent dat dat het inklikken marginaal soepeler verloopt, maar dat het uitklikken nog altijd dezelfde kracht vraagt. De bindingen voelen dus nog steeds erg zeker aan. Over de lagering valt weinig te melden, behalve ‘als nieuw’. Dat kan niet gezegd worden van de eens zo mooi glimmend oranje anodisatielaag op de aluminium kooi. Die vertoont namelijk al redelijk wat battle scars door zand tussen cleats en pedaal bij het inklikken en de nodige aanvaringen met stenen.
Battle scars vind ik inmiddels ook terug op mijn cranks. De bindingen staan op nagenoeg dezelfde positie ten opzichte van de cranks als bij de MX4 pedalen. In principe bieden alle Time pedalen 5 tot 6 mm laterale (zijdelingse) speling ten opzichte van het schoenplaatje. De Speciale 8 heeft bindingsbeugels zoals die op de duurdere cross country-modellen van Time en die zijn hoekig in doorsnede. Dit in tegenstelling tot de ronde beugels van de MX4’s. Die ronde beugels lijken echter nét wat meer beweegruimte voor de voet te geven. En blijkbaar benutte ik met mijn Giro Terraduro schoenen met hun vrij brede zool die ruimte bij de MX4’s compleet uit. Pas sinds ik de Speciale’s gemonteerd heb, zie ik namelijk wat slijtsporen op mijn cranks. Aangezien de schoenplaatjes zelf géén zijdelingse verstelmogelijkheid hebben, kan ik dit helaas ook niet oplossen.
Conclusie
Ik begon dit verhaal al met aan te geven dat ik fan ben van Time pedalen. Qua in- en uitklikken en de algehele kwaliteit ben ik dat óók nog steeds na de ervaringen met deze Time Speciale 8. Eerlijk gezegd snap ik, kijkende naar de specificaties én het overkomen niet zo goed waarom Time ook nog steeds de Speciale (voorheen Speciale 12) aanbiedt. De Speciale is iets langer en heeft 2 pinnen per pedaalzijde extra. Maar… waar deze Speciale 8 €150 kosten per set, ben je dat al bijna kwijt voor één Speciale pedaal. Okee; met een prijs van €275 klopt dat niet helemaal, maar het verschil is toch wel stevig.
Dé grootste troef van deze pedalen is de compactere bouw. Ik heb beduidend minder pedal strikes dan met de kunststof MX4’s. De oranje aluminium kooi ziet er tof uit en matcht perfect bij mijn fiets. Maar toch zien de 8’s er relatief snel gehavend uit. Bij een verkoopprijs van €150 – weggezet tegen €80 voor een setje MX4’s – is dat wat wrang. Time zou eigenlijk de Speciale-serie óók in kunststof moeten uitbrengen; dat drukt mogelijk ook nog eens de prijs terwijl ze er langer strak uit blijven zien. Dan maar géén kleur die perfect matcht bij mijn fiets…
Website fabrikant: www.time-sport.com
Tekst & foto’s: Mark ten Napel