Banden die goed blijven werken als de omstandigheden veranderen, dát zouden meer mensen moeten doen. Waarom denkt de gemiddelde MTB’ende Benelux inwoner van te voren dat afdalen in natte Ardennen prima gaat met Racing Ralph achtige banden en kiezen ze voor een fractie lagere rolweerstand en gewicht? Een veelzijdige band, zonder een noemenswaardige straf. Waarom zou je het niet doen? Drum roll please & enter the Rocket Ron.
De oude Rocket Ron was al zo’n band en nu komt Schwalbe voor 2013 met de II versie. Maar… de oude Rocket Ron was simpelweg al een uitblinker in veelzijdigheid, gewicht en rijgedrag. Hoe is die te verbeteren? Wij testten de “II” in de 29×2.25” versie. De specs: Tubeless ready en Pacestar rubber compound.
In allerlei omstandigheden doet de band niets onder ten opzichte van de oude versie. Grip in bochten, klimmen en remmend is dik in orde. Dat is op zichzelf al een belangrijke vaststelling, want Schwalbe heeft de nophoogte met ca. 1mm verminderd. Ze claimen een rolweerstand reductie van 15%. Velozine heeft niet de middelen om dat na te meten, maar feit is dat deze band je absoluut niet lijkt tegen te houden.
Het bochtengevoel is super. Hij geeft een groot gevoel van zekerheid en als hij drift, dan is dat op een voorspelbare manier. De band heeft een vrij ronde doorsnede, die je lijkt aan te moedigen om je fiets schuin te leggen. De voorspelbaarheid geldt voor vrijwel alle ondergrond. Modder is geen enkel probleem en de band stuurt ook op asfalt strak, waar veel banden dwarrelig worden als je op de zijnoppen rijdt. Asfalt is niet het bedoelde terrein voor deze band, maar dit gedrag is best handig als de laatste bocht van de wedstrijd op asfalt ligt.
Verder is de band op dieet geweest. Het door Schwalbe opgegeven gewicht is 525 gram. De geteste exemplaren wegen 517 gram en 497 gram. Dat klinkt prachtig, maar is weinig waard als men gesjoemeld heeft met de breedte, zoals veel fabrikanten doen. Geen enkele sprake daarvan: De band meet 56mm over het karkas (2 bar, Notubes Crest velg) en dat is 2.2 inch. Wacht even… een veelzijdige 29er band van rond de 500 gram en 2.25 echte inches? Kan niet! Kan toch.
Toch kan niet alles. Superlicht betekent ook flinterdun. Voor Nederland hoef je je geen zorgen te maken, Ardennen is binnenbandjes en pompje niet vergeten, Alpen of ander rotsachtig terrein is Russische roulette. Beter een vorm van extra protectie meenemen naar dat soort omstandigheden, maar… Schwalbe, waarom is er geen SnakeSkin versie van de Ron II?
Op 1 aspect was absoluut verbetering mogelijk en dat is hoe makkelijk de band tubeless te maken is. De bekleding van mijn auto draagt nog steeds de sealant sporen van een van de velg geklapte Rocket Ron. Dat was geen kwestie van een te ruime banddraad: Schwalbe had de banddraad van de vorige versie juist extra krap gemaakt, zodat je geen compressor nodig had om de band naar de velgrand te blazen bij de eerste montage. Laat nou net een bekende fabrikant van lichte velgen zijn velgdiameter hebben vergroot met datzelfde doel… Het gevolg was een nauwelijks met de hand te monteren band. Als je hem er omkreeg met behulp van bandenlichters (foei!), dan stond de banddraad zonder druk in de band onder een spanning die groot genoeg was om de banddraad te laten knappen.
De Ron II maakt een einde aan dat trauma. Hij is met de hand makkelijk op diezelfde velg te leggen en de banddraden schieten naar de velgranden toe na een paar slagen met de pomp. Toch is niet alles goud wat er blinkt: het lichtste exemplaar was kennelijk zo spaarzaam voorzien van rubber dat er 2 weken lang gaatjes verschenen in de zone net boven de banddraad. Een ingebouwde straf voor de weightweenie die voor de aankoop de fietsenmaker al zijn banden op de weegschaal laat leggen, zo lijkt het.
Even resumeren: rij-eigenschappen minstens zo goed als zijn voorganger, minder gewicht, de breedte die op de doos staat, makkelijker tubeless te maken, maar buiten Nederland kwetsbaar en risico op lekkage als je een exemplaar aan de lichte kant treft. Ik moet toegeven dat ik lange tijd een Schwalbe criticus ben geweest. Dat heeft te maken met mijn eigen ‘bike-snobisme’; banden waar hele massa’s mensen op rijden hebben bij mij een volledig irrationeel streepje achter. Nu moet ik erkennen dat Schwalbe stelselmatig van zijn fouten leert en simpelweg steengoede banden levert. Geen band is goed in alles en daar is Schwalbe volledig eerlijk in. De website vermeldt bij de Rocket Ron 5 streepjes (van de 6) bij ‘speed’ en ‘grip’ en 2 streepjes bij ‘protection’ en ‘durability’. Oftewel, geen ongegronde claims, gewoon eerlijk. Dat zouden meer fabrikanten moeten doen.
Er zijn banden die marginaal beter rollen op harde ondergrond, wat lichter zijn, meer grip hebben of zich iets beter gedragen in plakkerige klei, maar die leveren altijd in op andere gebieden. In het XC genre zijn er weinig banden zo allround als de Rocket Ron II. Voor wie snelheid wil, zijn banden 1x tubeless wil maken en niet meer wil wisselen voordat ze op zijn: Dit is je band.
Meer informatie: www.schwalbe.com
Tekst: Jeroen Kooij
Foto’s: Eric Wictor
Net verslag! Nadeel van de oude vergeet je te melden: op harde ondergrond omhoog vervormden de noppen zoveel dat je gewoon stil leek te staan! Over bochten op asfalt hebben we het maar helemaal niet… . De nieuwe doet het daar dus blijkbaar stukken beter en behalve die lekgevoeligheid hebben we het hier dan inderdaad over een super allrounder!! (wanneer is de band voor stervelingen te verkrijgen?)
Tot op heden nog geen uitsluitsel vanuit Schwalbe op deze vraag (iets met vakantie periode…?). Zodra de info er is, plaatsen we dit.
Fijn verslag idd! En ik begrijp je roep om een SnakeSkin versie. Als je em tubeless maakt helpt dat beetje versteviging volgens mij alleen maar in het rijgedrag… Dunne wangen + lage druk = een in stevig genomen bochten op hard terrein eng wegzakkende band. Hoe is dat met deze versie?
Ik heb geen zwabberigheid gemerkt bij 1.5-1.7 bar, maar ik geef meteen toe dat ik dit ook niet heb opgezocht door lager te gaan. Dat gezegd, met Maxxis banden (Aspen vooral) had ik bij dit drukbereik veel moeite om de druk te vinden waarbij hij voldoende grip en comfort had zonder instabiel te worden. Ik vermoed dat dit gedrag niet alleen te maken heeft met de stugheid van de zijwand, maar ook met het profiel en je rijstijl.
ik hoop dat de truc voorkomt wat ik vorig jaar meemaakte met de ‘gemelkte’ Ron I. Bij het oprijden van een wipwap om erover te springen schoof de banddraad uit de velgrand. Ineens alle lucht eruit en …. BAM. De 5 gebroken ribben waren een mooie herinnering en weerhouden mij al een jaar van latex in de voorband.
Ik rij nu met Rocket Ron 26″ 2.4 en die bevallen uitstekend, enkel stenen in de Ardennen kan ie maar moeilijk weerstaan. Zowel een perforerende steen als een snakebite.
Iemand een suggestie voor een band met dezelfde performance en snake skin en 2.4?
Ik weet het, je zou het niet verwachten, maar de Schwalbe site vermeldt een heel rijtje uitvoeringen van de Rocket Ron.
Zo staat daar de 26×2.35″ Snakeskin variant en jawel, bij het schrijven van bovenstaande review nog niet bekend: Een 29×2.25″ Snakeskin versie.
Echter, houd er rekening mee dat het nieuwe profiel ietsje minder allround is dan het oude. Misschien dat je in de Ardennen blijer wordt van een combi 26×2.35″ Snakeskin achterop en een non-snakeskin Nobby Nic voorop. (Achterband is doorgaans lekgevoeliger als het gaat om snakebites en zijwand verwondingen)
Als ik Hier lees er is geen Snakeskin versie dan ga ik niet op de Schwalbe site kijken..
Dan wordt het voor een achter snakeskin, immers de scheur in de zijwang zat in de voorband.
O enne bedankt voor de info Jeroen
Ik vind het zeer te waarderen dat Velozine je enige informatiebron is, Jurriaan ;-)
Maarre… we houden hier niet in elke review de levensloop van het beschreven product bij. In de toekomst kijken is vrij lastig, tenzij we van de fabrikant informatie hebben dat er nog nieuwe versies in aantocht zijn. Bovendien ging deze review over de 29″ Ron, niet over het Rocket Ron gamma.