Specialized Ambush: helm voor de echte bushwacker

Dat mountainbiken (meestal) vraagt om een andere helm dan wielrennen, dat weten we al een tijdje. Een andere helm is echter iets anders dan simpelweg een wegmodel helm voorzien van een klepje. Met de redenering ‘een klep houdt de zon en takken uit je ogen’ kom je er anno 2015 niet meer, want laten we eerlijk zijn: een klep heb je in dat geval op je racefiets evengoed nodig en takken houd je uit je ogen met een bril…

De trend van de afgelopen jaren voor mountainbike-specifieke helmen is simpelweg aan de achterkant van het hoofd meer piepschuim (want dat is het) toe te voegen. Dat extra stukje beschermt immers een groter deel van je hoofd. Of je met een mountainbike ook vaker op je achterhoofd valt, dat hebben wij nog niet proefondervindelijk vastgesteld. Specialized biedt al jaren helmen aan voor mountainbikers, niks nieuws onder de zon. Dit jaar voegden zij de Ambush aan hun gamma toe, een all-mountain helm, mét klep én meer achterhoofdsbescherming.

ambushwhite

Eindelijk een goede klep!
Ik spring even direct door naar het sterke punt van de helm, want dat ‘ie in tig kleuren beschikbaar is, in drie verschillende maten en dat alle helmtechnieken die Specialized in huis heeft in deze helm zijn toegepast, dat vinden we niet meer dan normaal toch? Mijn allergrootste irritatie van mountainbike-specifieke helmen is een klep visor die te laag staat. Zit je een beetje sportief op je fiets of in de attack-houding, wordt meteen het zicht op het pad voor je tot een tiental meters beperkt. Daarmee houdt de klep inderdaad wel de takken uit je gezicht, maar zie je ze bovenal gewoonweg niet aankomen.

“Het verstelbereik is even groot als die van de klep van een koerspetje…”

Een verstelbare klep, net zoals iedere fatsoenlijke motorcross of DH helm heeft, is wat mij betreft dus een must. Nou, en dat heeft deze helm wél. Het verstelbereik is even groot als die van de klep van een koerspetje. De klep kan dus ‘ flush’ gezet worden met de onderkant van je helm, maar ook zover omhoog, dat er zelfs nog goggles onder je klep over de helm passen. Bijkomend voordeel van de volledig-omhoog variant: in de voorzijde van de helm zitten twee horizontale gleuven om je voorhoofd extra te koelen (waar de traditionele Specialized helm één grote ‘vissenbekopening’ heeft). Met name op lage snelheid, zoals op een klim, is het prettig om je klep dan even ‘open’ te zetten. Ik had in ieder geval het gevoel dat de koeling dan beter is.

ambushkleuren

“…de designs van de helmen zijn weinig verrassend…”

Close, no cigar
Als ik de productmanager bij Specialized nog wat tips mag doen toekomen, ter verbetering van de helm, dan heb ik er nog wel een paar:

Zo zijn de bandjes aan de zijkant van de helm niet verstelbaar. Het kruis waar de banden van voor en achter je oren bij elkaar komen, daarin zitten die bandjes vast in het plastic gegoten. Alleen de sluiting onder de kin kan versteld worden om de helmband strakker of minder strak te krijgen. Ik geloof graag dat de bandjes onder de oren nu voor 90% van de mensen goed zitten, bij mij kwam de V enigszins vóór mijn oren uit, in plaats van er recht onder. Door deze bevestiging verstelbaar te maken, kan de helm in mijn optiek nog beter aan de individuele rijders aangepast worden zodat de kinband ook naar voren en achteren versteld kan worden.

ambush01

Ook aan de binnenkant van de helm zit er nog ruimte voor verbetering: het zweetkussentje aan de voorkant, loopt rond je voorhoofd. So far, so good. De helm heeft echter een hoofdomtrek-verstelling, waarbij het gehele binnenwerk strakker getrokken wordt. Ook dat vind ik goed. In mijn geval echter, betekende dit dat het voorste kussentje daardoor ging knikken op twee punten. Laat die twee punten nu net in je voorhoofd prikken. Hoe ik het kussentje ook probeerde te verzetten, de prikkende punten bleven er in. De geteste helm had een verstelbereik tussen 56 en 60 cm, met wat meer tussenmaten of met andere vorm kussentjes zou het probleem al snel opgelost kunnen worden.

ambush06

En dan is er nog de esthetische kwestie: ja, ik vind het een mooie helm, de klep heeft de juiste vorm (omgekeerde V), de ventilatiegaten aan voor- en zijkant zitten mooi gepositioneerd en van bovenaf gezien, heeft de helm echt een heel mooie symmetrische druppelvorm, alleen die achterkant…! Het is net alsof de designers geen tijd meer kregen van hun manager om de achterkant af te maken, en er toen maar een stuk van een bestaande helm tegenaan plakten. Natuurlijk zijn de verticale openingen aan de achterkant trademark van Specialized, maar ik vind het op deze helm gewoonweg niet mooi en bovenal niet passen bij de rest van het ontwerp.
Ook de designs van de helmen zijn weinig verrassend. De oranje en gele variant vind ik best mooi, maar de witte of zwarte zijn weinig spannend, al lenen ze zich wel om er een eigen draai aan te geven.

Conclusie

“Ik ben daarom vooral benieuwd naar v2.0 van deze helm…”
De helm heeft voor mij twee kanten. Zoals ik hiervoor al benoemde, heeft de helm wat mij betreft nog wel wat verbeterpuntjes, eigenlijk dusdanig dat ik de helm net niet af vind en waardoor ik bij ritjes op de mountainbike toch meestal teruggreep naar mijn eigen helm. Ik ben daarom vooral benieuwd naar v2.0 van deze helm, want met wat kleine verbeteringen kunnen in ieder geval mijn irritatiepuntjes weggewerkt worden. Aan de andere kant vind ik de klep van de helm zoals gezegd echt goed en doordacht. Ik heb er een aantal weken bijna iedere dag mee rondgereden tijdens een bezoek aan Finale Ligure, ondanks mijn eerder genoemde punten en het feit dat ik diezelfde eigen helm bij me had. Daaruit blijkt dat je ook kunt wennen aan dingen die op het eerste gevoel niet fijn zijn.

Dus als je deze tekst aan het lezen was om te bepalen om de helm iets voor jou is: ik kan je slecht advies geven. Vind jij het een mooie helm en zijn de genoemde verbeterpuntjes voor jou niet nodig, dan doe je er zeker geen miskoop aan!

Tekst: Coen de Jongh
Foto’s: Coen de Jongh & Specialized

Geplaatst in Reviews en getagd met .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments