Vraag aan een groep fietsers eens om wat modellen uit de Specialized line-up te noemen en ze komen zelden verder dan Stumpjumper, Epic, Rockhopper en misschien Enduro. Die laatstgenoemde dan nog wel om de reden dat het als wedstrijdconcept nogal trending is. Die andere modellen zijn bij een breed publiek populair en bestaan al erg lang. Rumor has it dat bij een recent ontdekte grot met resten van holbewoners ook muurschilderingen van deze fietsen zijn gevonden.
Specialized heeft echter veel meer in het programma dan de zojuist genoemde modellen. Zo reed ik afgelopen jaar een lange periode op een Camber. Een fiets die onder het Nederlandse publiek niet echt bekend is en dat is jammer. Uiteraard voor Specialized, maar minstens zo jammer voor een hoop fietsers. Een hoop waarvan het merendeel waarschijnlijk al op een Epic rijdt of overweegt er een aan te schaffen. Juist voor hen is de Camber in mijn optiek interessant omdat die de sleutel kan zijn naar méér plezier.
De Specialized Camber is veel méér epic dan de Epic!
Over de redenen waarom de Camber van Specialized niet zo op het netvlies staat kun je speculeren en ik doe ook een gooi: deze fiets heeft de verkeerde naam. Deze fiets had Epic moeten heten. Deze fiets is namelijk veel méér epic dan de Epic!
Goedbeschouwd zou de (huidige) XC race georiënteerde Epic met zijn 100 mm Brain-gestuurde veerweg gewoon de Stumpjumper FSR moeten heten, geheel in lijn met de Stumpjumper XC hardtails. De huidige Stumpjumper FSR zou vervolgens bij de Enduro serie geschaard kunnen worden als ‘Enduro Light’, of zo. Of noem hem de ‘Camber’. Die naam zou namelijk over blijven en het zou zonde zijn van het denkwerk om die naam dan niet meer te gebruiken. Het zijn maar tips voor de marketingafdeling.
De Camber heeft ook 29″ wielen, slechts 10 mm meer veerweg en de stuurhoek van 70 graden is slechts een nuance anders dan die van de Epic. Geen wereld van verschil, zou je denken? In eerste aanleg is dat ook zo. Klimmen is een no-brainer. Ja, dat slaat ook op de demper. Het FSR systeem is al sinds jaar en dag een beproefd en breed geliefd veersysteem dat doeltreffend werkt over een brede range. De trapefficiëntie is hoog en in de praktijk heb je niet snel de neiging de achterdemper te blokkeren. Iets wat op de Epic automatisch gebeurt. Ook op de lokale, bochtige singletracks in mijn (Brabantse) achtertuin voelt de fiets zich op XC kruissnelheid goed thuis en reageert direct en gevoelig op input vanuit benen en bovenlijf. Heel Epic.
De verschillen komen aan het licht zodra je boven aan de beklimming de fiets met het voorwiel naar beneden richt. Het lijkt alsof de Camber dan pas zijn benen echt strekt en je laat proeven dat je niet alleen hard maar ook leuk kunt afdalen. Door de iet wat langere achtervork en de mindere steile stuurhoek geeft de Camber vertrouwen op snelheid en is de tolerantie voor wat betreft de ideale lijn breder dan bij zijn volbloeds XC-broer. Ideaal voor de lange ritten waarbij je met het verstrijken van de kilometers misschien niet meer zo scherp bent als kort na je pre-ride caffeine shot.
Ben je echter nog wel fris, dan kan de Camber je vader zijn. Je vader die achter je aan loopt terwijl je net voor het eerst zonder zijwieltjes rijdt terwijl jij nog in de volle perceptie bent dat hij je toch nog vast heeft. Alleen gaat het in dit geval niet over het ontbreken van zijwieltjes, maar over het rijden van grovere lijnen. Een dikker, hoger obstakel. Een kleine drop, gevolgd door wat airtime. Het is net als bij dat magische moment wanneer je ontdekt dat je toch echt zonder hulp op twee wielen rijdt. Dat vrije, spannende gevoel van een nieuwe wereld die in eens bereikbaar voor je twee vrij draaiende wielen ligt. De Camber weet datzelfde gevoel te creëren en als je op de uitnodiging in gaat wordt je beloond met een dikke grijns. Meer dan Epic!
Niet ieders smaak
Specialized rust de Camber serie uit met Fox dempers die speciaal voor hen gemaakt wordt, voorzien van AutoSAG. Op papier een leuke feature: je pompt hem tot de maximale luchtdruk op, gaat op de fiets zitten en laat via het tweede, extra ventiel de overdruk ontsnappen. Zodra die druk ontsnapt is, staat de demper op de juiste voorspanning. 3 pogingen ten spijt; die bewuste settings waren niet naar mijn smaak, dus gebruikte ik de traditionele methode door zelf de invering te meten aan de demperschacht.
Ook de Formula T1S remmen weerhouden de Camber er van om meteen een allemansvriend te zijn. Ze lopen gemakkelijk aan en hoewel goed doseerbaar en krachtig, de slag in de greep is wel erg groot.
Ik reed met de Camber Expert Evo R 29 van modeljaar 2013, een fiets van €4.299, voorzien met een carbon voorframe en een aluminium achterframe, een SRAM X.0 afmontage, een Fox Float CTD Evolution demper en een RockShox SID RLT… en dat is jammer.
Jammer? Ja. De Camber is grensverleggend en waar die grens exact ligt, heb ik helaas nog niet kunnen ontdekken omdat de SID al eerder een barrière opwerpt. Zodra de snelheid en de frequentie van korte knippen omhoog gaat (lees: boomwortels en remknippen), komt die barrière heel snel dichtbij. De SID raakt snel overrompeld, kan dat niet volgen en verhardt merkbaar. Heel erg jammer, aangezien ik nét lekker mijn grenzen aan het verleggen was…
Nu, vernieuwd!
Dat de fiets meer in zijn mars heeft wordt door Specialized zelf ook onderschreven. Voor 2014 zijn er naast de standaard Camber modellen met 110 mm veerweg EVO modellen die voorzien zijn van 120 mm veerweg. Er wordt gebruik gemaakt van Fox vorken en de nieuwe Pike van RockShox. Beide vorken passen mijns inziens veel beter bij deze fiets wanneer je inderdaad net wat meer wil doen dan die Ardennen-marathon.
Ten opzichte van het door mij gereden 2013 model is ook het frame herzien, waarbij de aansluiting met de achterdemper het meest opvallend is. Naast dat het een wat lichter frame oplevert, zou de stijfheid hiermee meer gediend zijn. Ik geloof dat best, maar ik had bij het door ons geteste model nu niet bepaald het idee dat de fiets hier te kort schoot. De bekabeling is nu volledig binnendoor verwerkt. Bij de 2013 modellen liep deze nog extern onder de onderbuis en bleek een verzamelplaats voor de lokale flora en fauna…
Duurzaam?
Deze test was er een van het type ‘duur’. Niet zo zeer de prijs, maar de lengte van de test. Hoe hield die zich? Kort antwoord: goed! Lang antwoord: de Camber kwam in mijn geval vers uit de doos, is op talloze trips en een enkele cross country wedstrijd in de Nederlandse bagger, droge Zuid Franse kustregio inclusief rivierdoorwadingen, een paar modderige Ardennen marathons en tot op het randje ingezet in de Franse Alpen. Nooit was er een kraak, nooit heb ik één bout na moeten draaien. Fietsen, daarna afspuiten, ketting smeren en repeat.
Dergelijke lange testperiodes laten ook zien waarmee je kan leren leven en waarmee niet. De demper zit in de compacte voortriangle, tussen boven- en onderbuis. In het framemaatje ‘Kinderbueno’ (S) dat ik reed blijft er dan nog weinig ruimte over voor een bidon. Specialized levert echter een goedwerkende zij-lader (…) bij de fiets, die maakt dat er toch nog ruimte was voor een 750 ml bidon die je dan dus ook gewoon nog gemakkelijk kunt pakken en terug steken!
De CTD keuze hendel van de Fox demper is gemakkelijk te bereiken. Tenminste, als je niet die eerder genoemde 750 ml bidon bij je hebt (frame-maat afhankelijk uiteraard!). De demper hangt echter uit het zicht en dus moet je goed onthouden wat nu exact de respectievelijke C(limb), T(rail) en D(escend) stand is. ‘Niet moeilijk’, hoor ik je denken. Dat dacht ik ook, maar tot op de laatste dag van de testperiode vergiste ik me nog steeds. Toch lastig als je net de mooiste afdaling tot het laatst bewaard hebt… niet meer scherp bent en halverwege de afdaling er achter komt dat de demper nog in de Climb modus staat. Een remote zou een oplossing zijn. Dit natuurlijk op de voorwaarde dat je een extra hendeltje op het stuur geen bezwaar vindt.
Transparante beschermfolie voor alle cruciale plekken wordt standaard meegeleverd en daarop is niet bezuinigd. Het zijn flinke lappen die de contouren van het frame goed volgen. Slim en fijn! Carbon bekrast nu eenmaal snel. Maar zoals het met veel stickers gaat die je met de hand aanbrengt, neemt de kleefkracht langs een aantal randen af. Dit worden verzamelplekken voor vuil. Functioneel geen groot bezwaar, maar het ziet er niet echt uit. Zeker niet op een fiets van enkele duizenden Euro. Iets meer voorzichtigheid betrachten dus bij het aanbrengen!
Je wilt meer episch rijden?
Ik ben op de Camber gaan rijden met een XC-achtergrond, met een XC-insteek en met een XC-verwachting. Al snel bleek echter dat deze in eerste aanleg heel XC-achtig overkomende fiets me uitdaagde harder te gaan over technische paden omhoog én omlaag. Dat ging vervolgens met een dermate groot gevoel van zekerheid dat ik al snel dingen reed die ik tot voor kort voor onmogelijk achtte binnen mijn eigen capaciteiten. Nieuwe uitdagingen aangaan geeft een kick en de Camber staat dat toe zonder dat een – zeker voorkomende – inschattingsfout meteen tot dezelfde horrorscènes uit een Red Bull Rampage crash video leidt.
Deze fiets is het beste thuis op flowy trails met kuipbochtjes en af en toe een jump links en rechts. Waar de Epic eerder vraagt om een strakker regime om het geheel controleerbaar te houden, nodigt de Camber je uit tot een losser en speelser rijgedrag en hij zal je ook belonen wanneer je gehoor geeft aan deze impuls. De Camber voelt in afdalingen dikker aan dan hij lijkt en dat schept vertrouwen. Zodra je beneden komt, kan de ketting weer strak gezet worden voor een efficiënte klim het dal uit zonder het idee te hebben dat je nog op een veel te dikke fiets zit en wordt de headrush van de vette afdaling weer ingeruild voor de bekende XC-adrenaline.
Voor mij is dit een eye opener gebleken en heeft me een kant van de sport en mezelf laten zien die ik eerder nooit op keek en waar ik nu méér plezier aan beleef dan simpel hard rijden met de ketting zo ver mogelijk naar rechts.
Zoek je één XC fully die goed tot zijn recht komt in de nabije omgeving, niet misstaat bij een occasionele XC wedstrijd, je met plezier een marathon laat afhaspelen én overschot heeft om je méér lol te laten bleven en je daarnaast ook nog een betere fietser kan maken? Dit alles liefst ook nog zonder gewichtspenalty of ten koste van een direct XC gevoel? Vergeet de Epic, maak kennis met de echte Epic! Al noemt Specialized hem de Camber.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Eric Wictor