Leuk hoor, al die inspirerende verhalen over graveltochten, exploreren van onbekende paadjes en talloze foto’s op instagram van haast eindeloze, autoluwe paden als onderdeel van een epische tocht. Maar als je daardoor geïnspireerd raakt om ook eens een flinke tocht te ondernemen, gaat het nogal ver om er meteen specifiek een gravelbike voor aan te schaffen. Toegegeven, veel van die dikbandracefietsen hebben talloze montageopties voor zowat al het denkbare dat je maar mee wilt nemen. Goed; in het verleden heb ikzelf ook wel eens minder steekhoudende argumenten gebruikt om een aankoop te rechtvaardigen, maar dat terzijde.
AdaptSystem: Pas aan en voeg toe
Maar wanneer je – net als ik – al een prima bike hebt staan zónder al die opties, zijn er genoeg frame-, zadel- en stuurtassen waar je mee uit de voeten komt. Maar extra drinken? Daarvoor kies ik al snel een slurpzak. Maar de rug is de grootste radiator die je hebt en met een rugzak blokeer je de mogelijkheid om hitte maximaal af te voeren. En daar heb ik vaak last van. Op warme dagen kan ik simpelweg de warmte niet goed genoeg kwijt en heb dus permanent een natte rug. Bij sterk wisselende temperaturen zorgt die natte rug vervolgens ook nog eens voor een té snelle afkoeling wanneer ik even pauzeer. Vervolgens kom ik nauwelijks meer op temperatuur. Nee, ideaal is anders.
Is de rugzak dan een onoverkomelijk bij lange tochten? Nee, gelukkig niet. Combineer een frame- of zadeltas simpelweg met meer bidons. Want er zijn inmiddels talloze systemen waarmee je méér bidons kunt meenemen dan je bike in eerste instantie toelaat, of wanneer een bidon in de knoei komt met bijvoorbeeld zo’n frametas. Het een uitgebreider dan het ander. BBB Cycling heeft daarvoor het uitgebreide AdaptSystem. Net als het B-Rad systeem van WolfTooth een serie aan rails en toebehoren om je bidonhouder te verplaatsen, het aantal montageposities te vergroten en om extra ‘watdanook’ mee te nemen.
AdaptRail
De AdaptRail is het centrale onderdeel van de serie. Er zijn drie lengtevarianten: S, M en L. Deze kortste gebruik je eigenlijk alleen om een bidonhouder tot 55 mm te verplaatsen ten opzichte van de framemontage. De M- en L-varianten kun je gebruiken om het aantal montageposities te vergroten. De langste laat je zelfs toe om twee bidonhouders achter elkaar te monteren. Op de onderbuis van mijn Focus Mares CX heb ik de middelste van de drie lengtevarianten gemonteerd. Daarmee heb ik de bidon hoger geplaatst en daaronder ruimte kunnen maken voor het meenemen van reservemateriaal op de ‘StrapPlate’. Over die StrapPlate dadelijk meer.
De AdaptRails zijn gemaakt van aluminium. BBB Cycling levert plakbare schuimstrookjes mee die je tussen de AdaptRail en je frame kunt monteren om beschadigingen te voorkomen. Maar in mijn optiek ga je die niet snel nodig hebben. Want de 7,5 mm hoge AdaptRails zijn stijf. In het geval van mijn Focus Mares CX steken de montagebussen in het frame niet ver uit. De AdaptRail ligt dus amper een millimeter vrij van de onderbuis, maar door zijn stijfheid raakt-ie nooit het frame. Ook niet op de slechts denkbare kasseistroken, waar zowat een postcode verschil zit tussen de onderlinge kasseien… Met een volle bidon schudt de het geheel niet meer of minder dan wanneer de bidonhouder rechtstreeks op het frame zit gemonteerd.
StrapPlate
Op de onderste positie van de lange AdaptRail heb ik de StrapPlate gemonteerd. De 65 mm brede ‘plate’ is van aluminium. De montagegaten komen – logischerwijs – overeen met die van de AdaptRail, wat óók betekent dat je hem rechtstreek op je frame kunt monteren wanneer je bijvoorbeeld de positie voor een tweede bidonhouder nog vrij hebt. De klittenbandriem is breed, lang én stroef genoeg om een zwaardere multitool mee te nemen. Of bijvoorbeeld een reserve binnenband en CO2-patroon.
HaulerMount
Als je – net als bij mijn cyclocrosser – niet genoeg drinken mee kunt nemen op je bike, dan plaats je met de HaulerMount er simpel gewoon een bidonhouder bij. De basis van de HaulerMount is voorzien van een breed stuk rubber. Samen met de klittenbandmontageriem – die ook voorzien is van een siliconen-griplaag – zit-ie snel stabiel op je frame. En dit terwijl-ie relatief hoog bouwt. De reden hiervoor is natuurlijk dat er wel ruimte moet zijn om de boutjes voor de bidonhouder in te kunnen schroeven. De montageriem is overigens lang, waardoor-ie ook past op frames met flink oversized framebuizen. Sterker; je krijgt hem met gemak rond een buis van 100 mm in diameter. Bovendien werkt de HaulerMount dankzij de flexibele randen van de rubberen voet óók met ‘aero-shaped’, of andere ‘moeilijke’ buizen.
Met mijn 1.67 m lengte rij ik op relatief kleine bikes. En bij kleine bikes staan de wielen ook dichter bij elkaar. Om te voorkomen dat de bidon onderop de onderbuis zowat tegen de voorband komt, heb ik de kortste AdaptRail hier toegepast. De bidonhouder heb ik zodoende nog wat verder naar beneden kunnen schuiven. Om de bodemvrijheid niet te beperken heb ik hem bewust niet onder het kettingblad laten uitsteken.
Adapteren kun je leren
Voor langere gravelritten op mijn cyclocrosser greep ik eigenlijk standaard naar een slurpzak. Naast m’n drinken en wat extra kleding had ik daar dan een pomp, reserveband(en), gereedschap en proviand in zitten. Bovendien vind ik een slangetje om te drinken binnen mondbereik écht ideaal. Maar het is dus een haat-liefde-verhouding, waarbij de haat meestal na een uurtje wel de overhand kreeg omwille van een natte rug en sterke afkoeling tijdens het pauzeren als de temperaturen laag zijn.
Maar met de onderdelen uit de AdaptSystem serie van BBB Cycling kan ik nu gemakkelijk méér drinken en zoveel mogelijk spullen óp de bike in plaats van mijn rug meenemen. Onder aan de onderbuis plaats ik de derde bidon en gereedschap en extra kleding neem ik mee in een flinke zadeltas.
Wij mensen zijn gewoontedieren. En daarin ben ik écht geen uitzondering. Zoals de één altijd met witte sokken meent te moeten rijden, of een vast ritueeltje heeft vóór-ie op z’n bike stapt, was het omdoen van een rugzak voor mij minstens zo’n gewoonte. Hetzelfde als het omdoen van een autogordel: zonder hem strak aan te snoeren voelt het vreemd om weg te rijden. Maar ik heb me aangepast, geadapteerd. En nu na jaren quasi permanent met een rugzak op rond te fietsen, voelen m’n gravelritten nu nóg vrijer dan ooit (…) en kan m’n fietskleding beter tot zijn rechtkomen om me op temperatuur te houden.
Conclusie
BBB Cycling’s AdaptSystem blinkt uit in eenvoud. Maar verwar eenvoud niet met ondoordacht, want dat is het juist wel. De AdaptRail is stijf, alle riemen zijn lang, breed en geven veel grip en ondanks zijn relatief hoge bouw creëert de HaulerMount een volwaardige, stevige extra montageplaats. Dat kan voor een bidonhouder of een StrapPlate zijn, of om bijvoorbeeld een compact bagagerek aan de poot van je voorvork te monteren*. Tot slot kan de kortste AdaptRail een uitkomst zijn bij sommige bikes waar de bidonhouder erg laag (of hoog) zit, terwijl daar niet altijd een constructieve reden voor is. Met de kortste AdaptRail zet je de bidon simpelweg meer binnen handbereik of maak je ruimte voor een grote bidon.
Onder de streep doet het AdaptSystem exact wat de naam impliceert: adapteren. Het hele systeem is modulair en je kan het dan ook toepassen zoals je wilt. Combineer componenten en optimaliseer je bike of transformeer hem voor een paar tientjes naar pakezel!
* Als je voorvork geen montagegaten heeft voor een drager, controleer je best eventjes bij de fabrikant van je bike of-ie wel geschikt is voor het dragen van extra gewicht.
Prijzen BBB Cycling AdaptSystem
- AdaptRail:
- S – € 17,95;
- M – € 21,95;
- L – € 24,95;
- StrapPlate – € 19,95;
- HaulerMount – € 17,95.
De AdaptRail, StrapPlate en HaulerMount komen standaard met al het benodigde montagemateriaal.
Meer informatie: bbbcycling.com/nl_nl/fietsaccessoires/drinksystemen/adaptsystem
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand