Maar waar sommigen een fortuin uitgeven aan hun materiaal voor meer lol of betere prestaties, hoeft het allemaal niet duur te zijn. Ook niet waar het je veiligheid aan gaat. BBB Cycling heeft namelijk met de Dune MIPS 2.0 al een helm met de extra MIPS-veiligheidsvoorziening voor nog geen acht tientjes.
Op het gebied van helmen is de laatste jaren het Multi-Impact Protection System, kortweg MIPS, niet meer weg te denken. Vrijwel elk helmenmerk heeft wel een helm met het extra beschermingssysteem in het programma. Voorheen vaak als duurdere optie van een bestaand model, maar tegenwoordig zie je steeds meer modellen die je alleen mét MIPS kunt krijgen. En dat is beslist niet voorbehouden aan het aller duurste segment, zo bewijst BBB Cycling ook met hun Dune MIPS 2.0. Die heb je namelijk al voor € 79,95.
Ingetogen
Waarbij sommige helmontwerpen tegenwoordig niet zouden misstaan op het hoofd van een Stormtrooper of bij een missie van SpaceX, houdt BBB Cycling het bij het ontwerp van deze Dune MIPS 2.0 wat meer ingetogen. Met 335 gram – inclusief de afneembare helmklep – is de helm noch licht, noch zwaar. Wat heet; er zijn genoeg helmen in een prijsklasse hoger die amper lichter zijn.
Hij houdt het midden tussen een klassieke, compacte xc- of racehelm en een all-mountain-exemplaar, waarbij de schaal rondom wat verder naar beneden is doorgetrokken.
Draagcomfort
BBB Cycling levert de Dune MIPS 2.0 helm in drie maten. De medium is bedoeld voor een hoofdomtrek van 53 tot 58 cm. Mijn hoofdomtrek is 55 cm zit ik dus met de M perfect qua maatkeuze. Dat kan ik alleen niet helemaal zeggen over de match met mijn hoofd. De pasvorm is redelijk rond en mijn hoofd blijkbaar niet. Zodra ik het spansysteem aandraai, geeft dat net achter mijn slapen relatief veel druk. Ook trekt het spansysteem de helm vrij strak op het gedeelte net boven mijn voorhoofd.
Daarbij viel het me op dat de dik ogende kussentjes rondom erg luchtig zijn. Daarmee bedoel ik dat ze, in mijn geval, bij het aansnoeren van het spansysteem weinig tegendruk geven en behoorlijk plat worden gedrukt. Daardoor wordt de druk dus ook minder goed verdeeld. Tijdens langere ritten speelde ik dan ook meermaals met het spansysteem om de juiste balans te vinden tussen een stevige ‘zit’ en een comfortabele ‘zit’.
Dit alles zegt overigens net zoveel over de helm als over mijn hoofd… Hoe deze helm op jouw hoofd zal passen? Elk hoofd is anders en net als met zoveel producten: passen is altijd aanbevolen!
Goede verstelbaarheid
Het spansysteem is goed verstelbaar. En het draaiwieltje en de klikjes bij het verdraaien voelen degelijk aan. Qua hoogte kun je het spansysteem in drie posities zetten, waarbij de afstand tussen de standen wel vrij groot is; een paar tussenstapjes had niet misstaan. De kinband zit bij mij op een logische plek. De gespen aan beide zijden van de riempjes zitten vrij los; ze zijn daardoor goed te verstellen. Ik merk alleen dat zodra ik de gespen dicht naar mijn oren beweeg, het voorste bandje snel tegen mijn oren komt. Ik heb de gespen dan ook, zoals je op de foto’s ziet, zowat maximaal naar beneden zitten. Zodoende bleven riempjes mooi vrij liggen van oren, nek en de poten van de fietsbril.
De helmklep – of ‘visor’ – is niet verstelbaar, wél afneembaar. De verbinding is robuust; kop een tak uit de weg en je hoeft niet bang te zijn dat je de helmklep verliest. Qua formaat is-ie voldoende compact om niet het zichtveld teveel te limiteren, groot genoeg om zon uit je ogen te houden. Zit je dieper voorover op je bike; klik ’m los en laat ’m lekker thuis.
Over zon gesproken: De Dune MIPS 2.0 helm heeft 14 ventilatiegaten. Die zijn niet overdreven groot, maar ruim voldoende voor fatsoenlijke ventilatie op de warmste dagen.
Goede afwerking
Qua afwerking heeft BBB Cycling het met de Dune MIPS 2.0 helm prima voor elkaar. Het oogt allemaal erg netjes. De overgang tussen de EPS binnenzijde en de kunststof buitenschaal is overal strak en nergens steken fliebertjes of randen uit. Het EPS is aan de onderzijde echter niet beschermd met kunststof van de buitenschaal. Dat is eerder regel dan uitzondering in dit prijssegment. Je doet er dan ook slim aan de helm voorzichtig weg te leggen, omdat onbeschermde EPS nu eenmaal sneller beschadigd. Maar eigenlijk moet je met elke helm natuurlijk voorzichtig omgaan om zijn werking te kunnen garanderen wanneer het er toe doet.
Extra veilig: naast MIPS ook verlichting
Niet alleen de MIPS-liner geeft extra bescherming bij deze Dune MIPS 2.0 helm. Via een verwijderbare rubberen inzet in het ventilatiegat in het midden achterop de helm, kun je een achterlicht monteren. Is de gele liner passieve veiligheid; de verlichting is actieve veiligheid. Immers, gezien worden draagt bij aan het voorkomen van onveilige situaties. BBB’s Spot (BLS-147) gesp je simpelweg aan het rubber en schakel je aan met de (ook met handschoenen aan) goed vindbare knop bovenop. Je laadt de Spot op via een mini-USB en hij geeft je in de knipperstand tot 16 uur brandtijd. Slim, handig én veilig!
Tot slot
Helmen zijn er te kust en te keur. Het aanbod is enorm groot en je kan het zo duur maken als je wilt. Maar dat laatste hoéft niet. BBB Cycling laat met de Dune MIPS 2.0 zien dat je voor minder dan acht tientjes een moderne helm kunt hebben met de laatste veiligheidsvoorzieningen. Dat-ie bij mij drukpunten gaf en daardoor voor mij niet de meest comfortabele helm is, doet niets af aan het feit dat de helm netjes is afgewerkt en een prima keuze kán zijn voor jouw hoofd. Dune MIPS 2.0 is er in drie maten (S/M/L) in het zwart en grijs/wit, zoals ik hem op m’n hoofd heb, en kost dus € 79,95. Het optionele Spot-achterlicht koop je voor € 15,95.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Marleen Mescher & Jeroen van den Brand
Meer info: www.bbbcycling.com