Tekst & foto’s: Lars Vogelenzang
In de loop der jaren hebben we heel wat producten al kunnen testen. Van kleine accessoires tot complete fietsen. In de regel zijn dit spullen waarmee een beperkte tijd mee op pad kunnen. Het komt echter óók voor dat we tot in de eeuwigheid met iets op pad mogen. De Bontrager Bits multitool is er zo één. In 2020 kreeg ik hem opgestuurd ter test en was er redelijk enthousiast over. Het tooltje zit mooi weggewerkt in de vorkbuis en zodoende heb je hem altijd bij je. Inmiddels ben ik een fiets verder; mijn buitenlandfiets waarin ik de Bontrager Bits in eerste instantie testte, heeft plaats gemaakt voor een nieuw exemplaar. Nu, bijna 3 jaar later ben ik dus nog steeds onderweg met de Bontrager Bits in m’n vorkbuis. En omdat ik een voorliefde heb voor spullen die lang meegaan, vond ik het een mooi moment om nog eens naar de staat van de Bontrager multitool te kijken.
Specificaties Bontrager Bits multitool
Nog even in de herhaling: Wat kan’ie allemaal? De functies:
- 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, en 8 mm inbussleutels;
- T25 torx;
- Platte schroevendraaier;
- Kettingpons;
- Ruimte voor een sluitschakel;
- Niet genoemd in de specs, maar wél aanwezig: een ventielkern-uitneem-sleuteltje, verstopt in de kettingpons.
Website fabrikant: www.trekbikes.com
En, hoe staat het er nu mee?
De constructie met de houder, lange bout en moer onderin de vorkbuis heeft al die jaren prima gefungeerd als voorspanning voor de balhoofdlagering. Het geheel blijft prima op spanning. Bontrager levert de Bits met een c-clip (rood omcirkeld in deze foto) die als borging onderaan om de bout moet, voor extra zekerheid. Ik liet die weg, omdat die nauwelijks bereikbaar is. Ik heb hem ook niet gemist.
Functioneel is de multitool ook nog in orde en, vrij essentieel: ik vind hem nog steeds erg handig. De kettingpons… heb ik nog steeds niet gebruikt. Gelukkig. De meestgebruikte gereedschappen – inbus 4 en 5 – zijn wel wat afgetekend, maar technisch volledig in orde. De roestbestendigheid had echter wel beter gekund, wat mij betreft. Ik haal de Bontrager Bits multitool er bij het wassen van de fiets altijd uit, maar heb er uiteraard wél mee in de nattigheid gereden. Misschien had ik er nóg beter op moeten letten (de multitool nog wat vaker inspuiten met siliconespray bijvoorbeeld), maar toch denk ik dat een multitool die, tijdens en tussen de ritten door, niet in een droge rugzak zit, roestbestendiger moet zijn.
Fixatie kán beter
Het enige waar ik écht niet tevreden over ben, is de fixatie van de kunststof cassette waarmee de multitool in de aluminium houder schuift. Zowel de cassette als de houder zijn voorzien van een nokje waardoor ze vastklikken. In nieuwstaat zat die die vergrendeling héél erg vast, ik kreeg de cassette er zelf bijna niet uit! Inmiddels is het omgekeerd: de kunststof nok en de sleuf zijn ingesleten, en de cassette zit nu dus niet meer goed vast. Hij is er afgelopen zomer op een lekkere rammelafdaling in Schotland zelfs uitgevlogen! Gelukkig vond een fietsmaat hem terug. Ik wist het euvel overigens eenvoudig te verhelpen: met een dun laagje secondenlijm op de kunststof cassette, zit het geheel voorlopig weer prima vast. Het zou echter niet nodig moeten zijn, en ik vermoed dat het in de toekomst nóg eens bijgewerkt moet worden.
Trendbreuk: in prijs verlaagd! Duurzaamheid kan beter.
De laatste alinea van de originele review ging destijds over de fikse prijs van € 90. Niet iederéén heeft immers zóveel geld liggen voor een minitool, hoe stealthy ook… En wellicht heeft Trek hetzelfde gemerkt, want: tegenwoordig kost de Bontrager Bits multitool op een paar cent na € 85. Een prijsverlaging dus, terwijl je gezien de huidige inflatie wellicht eerder € 100+ verwacht. Maar niet dus, en daarmee is de Bontrager Bits nu in feite een betere aanbieding dan toen bij introductie.
Ook voor die prijs zou de duurzaamheid wel wat beter kunnen. Dus als je hem koopt, behandel hem dan netjes om er lang plezier van te houden. En mocht de specifieke multitool zelf écht versleten zijn, dan is een nieuwe te koop voor €34,99