Sinds kort is echter de Bontrager Droplock leverbaar: een geïntegreerde bediening voor de lockout van je voorvork en achterdemper… én je dropper. Wij gingen vol gas: is het inderdaad dé oplossing?
Enter de Bontrager Droplock: een shifter-achtig kastje met twee grote duimhendels… waar drie kabels uit komen. De onderste hendel bedient de dropper. De bovenste bedient de blokkering van beide veerelementen tegelijkertijd, met een klik aan/klik uit stand. Hij kost € 119,99. Super subtiel is hij niet, maar toch: het ziet er op het eerste gezicht doordacht uit.
Raar maar waar
Het is eigenlijk gek dat er nu pas een fabrikant op de proppen komt met zo’n oplossing. Het voegt namelijk écht waarde toe aan de fiets, is een sterk verkoopargument en vermindert de montagetijd in de fabriek. Toegegeven, Rockshox’ Twistloc bestaat al even, maar niet iederéén waardeert de verplichtte handvatten die erbij zitten. Je ziet hem ook nauwelijks af fabriek gemonteerd. Trek monteert hem gek genoeg wel op een aantal Top Fuels. De overige Top Fuels hebben de Droplock. Waarom welke fiets wat krijgt, is onduidelijk, een lijn is er niet in te vinden.
Canyon heeft overigens wel iets dat in de buurt komt: De Shapeshifter hendel op haar Strive. Maar… die bedient naast de dropper een veerwegverstelling, geen lockout. Het is ook niet bekend of de hoeveelheid kabel die hij trekt geschikt is om een lockout aan te sturen.
Terug naar onze Droplock. Montage is niet veel anders dan bij andere afstandsbedieningen. Hij heeft een Sram Matchmaker-aansluiting (met twee montageposities in de breedte), dus met een beetje mazzel kun je hem met een adaptertje vastzetten aan je remhendel. Maar lukt dat niet: geen nood, je krijgt er ook een losse klemband bij. De kabelopname op de dropperhendel heeft een klemschroef. Zo kan hij alle kabelbediende droppers aan, aan welke kant het loodje ook zit. Je krijg er twee binnenkabels voor de lockouts bij, de dropper-binnenkabel en alle buitenkabels moet je zelf meebrengen. De lockout werkt overigens ook als je er alleen een voorvork op je hardtail mee bedient.
Ja, de Droplock is dé oplossing!
Aan de concurrentie van Trek/Bontrager: Kijk, leer, en maak het na. Want ja, de Droplock werkt écht goed. Uiteraard moet je even wennen aan de andere bediening, als je voor het eerst met de Droplock rijdt. Maar dat geldt voor elke omschakeling (óók wel eens per ongeluk je zadel laten zakken toen je voor het eerst bergop met je nieuwe 1x-aandrijving reed?) en al snel weet je niet beter. Check het filmpje!
Dat filmpje laat zien dat beide hendels in alle standen goed bereikbaar zijn. En dat de lockouts met een duidelijke klik aan- en uitgaan als je de bovenste, kunststof duimhendel bedient. Vergissen in de stand van de hendel is onmogelijk. Ben je een remote lockout met een grote span- en een kleine ontspanknop gewend, dan zou je wellicht kunnen denken dat de kleine ontspanknop in een panieksituatie sneller werkt dan het uitklikken van de bovenste duimhendel op de Droplock. In de praktijk is daar echter geen verschil in te merken.
Hierbij gaan we er vanuit dat jouw voorvork en achterdemper – zoals bij de Canyon Lux waar wij de Droplock op monteerden – standaard open staan, en je ze met het aantrekken van de kabels blokkeert. Ben jij echter het slachtoffer van een zieke productmanager (ja, wij kijken naar jou, Fox-productmanager…!) en staan jouw voorvork en achterdemper bij ontspannen kabel dicht, dan werkt de bovenste knop dus andersom: een grote druk om beide veerelementen te openen, een kleinere om ze te blokkeren. Onlogisch, maar daar ontkom je dan niet aan. We raden je dan ook aan om de inlijn kabelverstellers te monteren.
Wat je niet kan zien is hoe soepel de Droplock aanvoelt, en vooral ook hoe soepel de dropperbediening werkt. Dat gaat echt boterzacht met die grote aluminium hendel. Bij zo’n lange hendel verwacht je trouwens misschien dat je een hele grote slag moet maken met je duim, of dat het wat vaag of slap aanvoelt. Maar dat is niet zo. Omdat de hendel zelf stijf is, de lagering erg soepel loopt en omdat ook het radius waarover de kabel getrokken wordt groter is dan bij andere hendels, is de benodigde slag en kracht even groot als bij andere goede hendels en voel je ook duidelijk wat je doet.
Tot slot is de Droplock naar onze mening in breedte en draaiing genoeg verstelbaar om te garanderen dat je altijd een ergonomische fijne afstelling vindt.
Kan het nog beter?
Tuurlijk, het kan áltijd beter! De Droplock weegt 117 gram, inclusief klemband, exclusief kabels en kabelspanners. Dat is een kleine 50 gram meer dan schakelaars die hij vervangt. De verbeterde functionaliteit maakt het meergewicht wat ons betreft echt méér dan waard. Toch is er voor de grammenjagers wellicht nog een XXX-light versie te bedenken, met carbon hendels en afdekkapjes?
Wil je nog verder tunen, dan is het goed om te weten dat Sram Matchmaker-beugeltjes ook verdacht goed schijnen te passen op Shimano remhendels met een I-spec-EV aansluiting… Maar het kan nog gekker: de dropperhendel en diens kabelgeleiding zijn binnen tien minuten te (de)monteren, zonder dat de hele Droplock van het stuur hoeft. Dat lijkt wellicht onzinnig, maar dat is het niet: als je je wedstrijdfiets tot in detail afstemt op je wedstrijdparcours, dan wil je soms wél en soms géén dropper. Nu is bij droppers met een interne kabel (de)montage uiteraard altijd een tijdrovende klus, maar aan Bontrager zal het niet liggen. Hun aandeel daarin is simpel en doordacht. Net als de rest van de Droplock. Wat ons betreft verdient hij dan ook een plek op het stuur van elke serieuze xc-fully met party post. Hulde.
Meer info: www.trekbikes.com
Tekst: Lars Vogelenzang
Foto’s: Lars Vogelenzang, Sander van der Sluis
Video: Lars Vogelenzang