Test | Cane Creek eeSilk Stem: Verende stuurpen voor gravelbikes

Je weet niet wat je mist. Tot je ‘m niet meer hebt…

Op zoek naar meer comfort op je gravelbike? Dan kan je dikker stuurlint monteren. Of banden met meer volume. Of een verende voorvork. Arjan probeerde een vierde manier: een verende stuurpen. Of meer precies: de eeSilk van Cane Creek. Een beetje lomp is die wel. Maar werking is verbazingwekkend goed. “Ik was voorafgaand een deze test nogal sceptisch, want eerdere ervaringen met verende stuurpennen waren op z’n best matig. Maar deze gaat niet meer van m’n gravelbike af. Wat een topding!”

Tekst & foto’s: Arjan Kruik

Cane Creek eeSilk

Getest: verende Cane Creek eeSilk-stuurpen.

Cane Creek eeSilk-stuurpen: effectieve gravelvergruizer

Laat ik het gelijk maar eerlijk bekennen: sinds ik een gravelbike heb, hangt mijn racefiets aan de muur van mijn garage stof te verzamelen. De voornaamste redenen: mijn gravelbike zit veel comfortabeler en is bovendien veelzijdiger. Even een grindstrook meepakken bij mijn wekelijkse rondje door de polder? Kansloze operatie met m’n racer, maar voor m’n gravelbike geen probleem. Echter, er is wel een grens aan het comfort dat gravelbikebanden kunnen genereren. Natuurlijk, ze zijn flink dikker dan racefietsrubbers. Maar desondanks komen keien en kuilen zo nu en dan harder door dan dan ik prettig vind, zeker als de afstanden wat langer zijn en de vermoeidheid toeslaat.

Een verende zadelpen van Cane Creek, een eeSilk, tilde afgelopen jaar het comfort van m’n gravelbike naar een tot dan toe ongekend hoog niveau. Eigenlijk een beetje té hoog, want op de wat ruwere paden en wegen was m’n gravelbike vanwege de effectiviteit van die verende zadelpen een beetje uit balans. Veel comfort onder m’n zitvlak, weinig bij polsen, armen en schouders. Met een verende eeSilk-stuurpen heb ik geprobeerd de boel weer wat in evenwicht te krijgen, qua comfortbeleving. Missie geslaagd? Zeker weten.

Cane Creek eeSilk

Vorig jaar teste ik voor deze website Cane Creeks verende zadelpen eeSilk. Superfijn ding, na de test is-ie op m’n gravelbike blijven zitten. En tot nu toe probleemloos.

En daar is dan nu een verende eeSilk-stuurpen bij gekomen.

Cane Creek eeSilk

Vanwege het het scharnier en een dempende elastomeer is het niet echt een sierlijk ding, maar het gewicht valt met 225 gram reuze mee.

Cane Creek eeSilk

De elastomeer onderin de eeSilk-stuurpen (pijl) zou 20 millimeter ‘veerweg’ leveren. Uiteraard hangt dat van de lengte van de stuurpen af; een kortere pen zal iets minder veerweg bieden dan een langere.

De hardheid van de vering is door middel van verschillende elastomeren vrij precies in te stellen.

Cane Creek eeSilk

Met dit knopje op de stuurpen is de vering (zo goed als) te blokkeren. Met name op lange asfaltsecties kan dat een voordeel zijn.

Believe the hype. De effectiviteit van de eeSilk-stuurpen is echt verbluffend.

Simpel maar effectief

De Cane Creek eeSilk-stuurpen is feitelijk maar een simpel ding. Het voorste deel kan ongeveer 20 millimeter naar beneden scharnieren. Ik schrijf bewust “ongeveer”, want de exacte veerweg is natuurlijk afhankelijk van de lengte van de pen. Hoe langer de stuurpen, hoe groter de beweging van het stuur aan het eind van die pen. Een elastomeer, een kunstrubber blokje, aan de onderkant van de stuurpen, zorgt voor de nodige vering en demping. Cane Creek biedt die elastomeren in totaal in zes verschillende hardheden aan, zodat je de pen vrij nauwkeurig kan afstellen op je gewicht, het terrein en het veergevoel dat je het fijnst vindt. Bovendien is er bovenop de pen een knopje aangebracht waarmee je de vering op slot kan zetten.

Ik heb een eeSilk-stuurpen met een lengte van 80 millimeter gebruikt.  Bij deze lengtemaat is af fabriek een elastomeer met een medium hardheid gemonteerd, een zachtere en een hardere worden meegeleverd. Echter, alhoewel die medium elastomeer de grindstroken in mijn polder moeiteloos verteert, ervaar ik het gevoel als te indirect, vooral bij staand pedaleren. Alsof er rubber tussen het stuur en de rest van mijn fiets zit. Wat feitelijk ook zo is. Met de hardere elastomeer verdwijnt dat indirecte gevoel grotendeels, maar blijft wel de comfortabele rijervaring. Het effect is oprecht verbluffend.

Collega Jeroen, die niet met de eeSilk-stuurpen heeft gereden maar wél op een Specialized Diverge met verende Future Shock-stuurpen, vroeg zich af of het hinderlijk was dat het stuur met de eeSilk-stuurpen een kantelende beweging maakt. Logisch vraag, want het stuur legt inderdaad een cirkelvormige baan af rondom het draaipunt. Toch is mijn antwoord: totaal geen last van. De afstand die het stuur bij inveren aflegt is namelijk zó gering, dat je de rotatie die daarbij plaatsvindt niet of nauwelijks opmerkt.

Bij hard staand aanzetten zit er wel wat opwaartse beweging in het stuur. Hoe stijver de elastomeer, hoe geringer dit effect is.

Conclusie

Er komen bij de redactie van Velozine vreselijk veel testspullen binnen. En veel daarvan gaan na afloop van de test weer terug naar de distributeur. Maar sommige spullen bevallen zó goed, dat we ze liever niet retourneren. De verende eeSilk-stuurpen is zo’n product. Nee, het is niet bepaald een sexy ding. Maar het werkt wel als een malle.

“Sommige testspullen bevallen zó goed, dat we ze liever niet retourneren. De verende eeSilk-stuurpen is zo’n product. Nee, het is niet bepaald een sexy ding. Maar het werkt wel als een malle.”

De prijs is misschien een dingetje. Een eeSilk-stuurpen kost € 269 en dat niet bepaald een koopje. Aan de andere kant: de comfortwinst is echt evident. Plus: als je een gravelbike zou kopen met een speciaal op comfort geoptimaliseerd frame – denk aan een Cannondale Topstone, een Specialized Diverge STR of een Trek Checkpoint – dan ben je een veelvoud van het bedrag kwijt dat de eeSilk-stuurpen kost. Tip: wie in één keer een eeSilk-stuurpen én een eeSilk-zadelpen koopt, krijgt van Cane Creek 20 procent korting.

Cane Creek eeSilk-stuurpen | Prijzen en specificaties

Een eeSilk-stuurpen kost € 269,00. Cane Creek brengt ‘m in 80, 90 en 100 millimeter lengte. De standaard kleur is glanzend zwart, maar er zijn her en der ook exemplaren in glimmend gepolijst aluminium te koop. Het 80 millimeter lange testexemplaar weegt 225 gram, de langere versies zijn natuurlijk iets zwaarder. De stuurklemdiameter is 31,8 millimeter, hoek die de stuurpen maakt is minus zes graden.

Cane Creek brengt zes verschillende elastomeren, van extra zacht naar extra stevig. Een losse elastomeer kost € 14,50. Af fabriek is bij de 80 en 90 millimeter uitvoeringen een elastomeer met een medium hardheid gemonteerd, een zachtere en een hardere worden meegeleverd. De 100 millimeter eeSilk komt af fabriek met een harde elastomeer, een medium en een extra harde worden los meegeleverd.

Meer informatie: canecreek.com

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , .
Subscribe
Notify of
guest
3 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Roeland
Roeland
1 jaar geleden

Ik reed 34 jaar geleden al met een flexstem… Niet echt nieuw dit.

Sander
Sander
1 jaar geleden
Reply to  Roeland

Lijkt verdacht veel op het principe van de Redshift Rockstop. Deze is goedkoper, werkt goed ( ik gebruik hem al jaren), maar kun je niet uitschakelen. Maar volgens mij niks nieuws

Ray
Ray
1 jaar geleden

Ik heb de eesilk verende zadelpen op mijn hardtail mtb gezet en mijn ervaring is super! Het doet niet af aan de stijfheid maar geeft net het beetje comfort wat verschil uitmaakt. Ik heb dan ook veel vertrouwen in dit product.