Test | Conway Ryvon ST 4.0: Lichte elektrische trailbike voor rauwdouwers

De SX-motor van Bosch is een hit, dat kan je een jaar na de introductie toch wel zeggen. De combinatie van een laag gewicht en een desondanks stevige trapondersteuning lijkt bij veel e-mountainbikers doel te treffen. Toch is er een intrinsiek nadeel aan Bosch SX: de 400 wattuur van de accu staat op gespannen voet met de actieradius. De oplossing die Conway met z’n nieuwe Ryvon propageert: gewoon een extra accu meenemen in je rugzak. Arjan heeft het tijdens een trip naar de Italiaanse Alpen uitgezocht in hoeverre dit een realistisch concept is.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Ryvon ST: de kijk van Conway op Bosch SX

Alhoewel andere motor- en fietsfabrikanten aan de basis stonden van het idee om een lichte aandrijflijn voor e-mountainbikes te ontwikkelen – denk aan TQ, Fazua of Specialized – is het de lichtgewicht SX-motor van Bosch die dit segment een boost heeft gegeven. Sinds de introductie van deze motor en de bijbehorende lichtgewicht accu heeft vrijwel ieder fietsmerk dat met Bosch werkt één of meer modellen met de SX-motor in z’n assortiment.

Ook het Duitse Conway heeft een e-mountainbike met Bosch SX in huis: de Ryvon. Nou moet je bij Conway een beetje opletten, qua namen, want ze hebben ook nog een Xyron, Nyvon en Cairon in de collectie. Dat zijn respectievelijk een fullpower e-mountainbike, een e-gravelbike en een elektrische trekkingfiets. Maar goed, Conway’s e-mountainbike met Bosch SX-motor en -accu heet dus Ryvon ST. Met 150 millimeter veerweg rondom is dit model het best te karakteriseren als trailbike.

Ik heb het 19,9 kilo zware instapmodel, de Ryvon ST 4.0, afgelopen najaar meegenomen naar het Noord-Italiaanse Dolomiti Paganella. De trails en sentieri daar zijn afwisselend glad en glooiend of steil en stenig. Om in zulk gevarieerd terrein goed te presteren moet een bike dus van alle markten thuis zijn. Is de Ryvon ST dat? Ik heb het voor je uitgezocht.

De Conway Ryvon ST 4.0 weegt 19,9 kilo in maat L. Niet superlicht, wel veel minder zwaar dan een ‘full-power’ e-mountainbike.

Conway Ryvon Bosch SX

Minimalistisch balhoofdbuisplaatje.

v

Subtiele logo’s en belettering.

Voor op je bucket-list: Dolomiti Paganella.

Conway Ryvon 2025: programma en prijzen

Conway brengt vier uitvoeringen van de Ryvon. Twee modellen met de toevoeging LT, wat staat voor ‘long travel’ oftewel 170 millimeter veerweg rondom. En twee met de letters ST in de naam, die staan voor ‘short travel’ oftewel 150 millimeter veerweg. De Ryvon LT en ST delen hetzelfde frame, maar vanwege een demper met een korte slag beschikt de ST over wat minder veerweg.

Met een prijs van 9.999 euro is de Ryvon LT 10.0 het duurste model. Voor dat geld krijg je Fox Factory-veerelementen, een Sram X0 Eagle Transmission-derailleursysteem en carbon wielen van Acros. Het totaalgewicht komt op 19 kilo. De Ryvon LT 4.0 komt op 6.499 euro. Hiervoor krijg je een e-bike van 21,3 kilo, die is uitgerust met een Fox Rhythm-voorvork, een Fox Float X2 Performance-demper, SUNringlé-wielen en een Sram NX-transmissie.

De Ryvon ST 10.0, de meest luxe variant met 150 millimeter veerweg, kost 9.495 euro. Het gewicht komt op 18,4 kilo. De veerelementen zijn een Lyrik Ultimate en een Deluxe Select+ van Rockshox, de carbon wielen van Acros en het X0 Eagle AXS Transmission-derailleursysteem van Sram. De Ryvon ST 4.0, onze testfiets, komt op 5.999 euro. Ook hier een veerelementen van Rockshox, in dit geval een Lyrik Select en een Deluxe Select. SUNringlé tekent voor de wielen, Sram voor de NX-transmissie.

Alle Ryvon-modellen komen in vier verschillende maten, van S tot XL.

Meer info op conway-bikes.com

Frame

Niet het allerlichtst

Het frame van de Ryvon ST 4.0 is gemaakt van carbon. Over wat het gewicht van het frame is laat Conway zich niet uit, maar onze testfiets in maat L weegt 19,9 kilo, inclusief motor en accu. Dat is niet heel licht voor een e-mountainbike met Bosch SX. De eerder geteste en min of meer gelijke geprijsde Macina Scarp Master van KTM en de AMS Hybrid One44 SLX van Cube komen op respectievelijk 16,5 kilo en 17,5 kilo. Dat scheelt nogal. Maar, zo moet ik er gelijk bij zeggen, zowel KTM als Cube hebben beide op het vlak van terreinwaardigheid in meer of mindere mate concessies gedaan ten gunste van een zo laag mogelijk gewicht.

Desalniettemin: mocht je de Ryvon ST 4.0 nét zo licht afmonteren, dan nóg zal de Conway niet zo licht worden als de KTM Macina Scarp en de Cube AMS Hybrid. Dat komt omdat Conway heeft gekozen voor een frame met een accu die via een klep in de onderbuis uitneembaar is. En zo’n constructie is per definitie zwaarder dan een frame met volledig geïntegreerde, niet uitneembare accu. Dit is overigens geen sléchte keuze – een uitneembare accu heeft absoluut voordelen, daarover meer onder het kopje ’trapondersteuning’ – maar je moet wel wat extra grammen op de koop toe nemen.

Sterk als een enduro-bike

Hou er bovendien rekening mee dat hetzelfde frame onder de naam Ryvon LT dubbelt als e-enduro met 170 millimeter veerweg rondom. En aangezien de sterkte van het frame daarop is afgestemd, is het nou eenmaal wat zwaarder dan het frames van de bovengenoemde concurrenten, die puur als trailbike geconcipieerd zijn.

Bij een light e-bike als de Ryvon ST zou je verwachten dat het voor- en achterwiel beide 29 inch zijn. Immers, dat is toch wat je het meest ziet op dit type e-mountainbikes. De aanname is dat grotere wielen lichter rollen, zodat er meer kilo- en hoogtemeters uit de kleine accu geperst kunnen worden. Maar Conway heeft andere prioriteiten en heeft omwille van de wendbaarheid en de dynamiek een 27.5 inch wiel in de achterbrug gehangen. Sommige merken bieden de mogelijkheid om desgewenst ook met een groter 29er achterwiel te rijden, maar in deze Conway past echt alleen een klein wiel.

Prijzenswaardig: Conway is niet meegegaan in de trend de kabels en leidingen via het bovenste balhoofdbuislager door te voeren. Of erger nog: via de stuurpen. Aargh! Bij de Ryvon ST gaan de kabels via kabelpoorten aan de zijkant van de balhoofdbuis het frame in. Omdat iedere kabel zijn eigen kabelgoot heeft, is het eventueel vernieuwen van kabels en leidingen een fluitje van een cent.

Het voor- en achterframe zijn van carbon, wat het gewicht drukt. Desalniettemin weegt de complete fiets 19,9 kilo. Dat ligt niet alleen aan de supersolide onderdelen…

Conway Ryvon Bosch SX

… maar ook aan de uitneembare accu in de onderbuis, wat een zwaardere constructie vereist.

Conway Ryvon Bosch SX

Kabels ‘ouderwets’ via de zijkant van de balhoofdbuis.

Conway Ryvon Bosch SX

Effectieve bescherming van de liggende achtervork.

Geometrie

De geometrie van de Ryvon ST is actueel, maar Conway zoekt de grenzen op het vlak van lang, lui en laag niet op. Zo zijn een balhoofdbuishoek van 64 en een zitbuishoek van 77,5 graden voor een bike met 150 millimeter veerweg rondom zeer actueel, maar zeker niet extreem. En met respectievelijk 485 en 637 millimeter is ook aan de reach en de stack van de testbike in maat L niks geks te zien. Wel opvallend is de lengte van de liggende achtervork: die is met 442 millimeter veel korter dan op de Bosch SX-bikes van concurrenten die rondom voor 29er wielen kiezen.

De trapas staat 25 millimeter lager dan de denkbeeldige horizontale lijn door de vooras. Ook op een ander punt, de lengte van de zitbuis, is Ryvon ST helemaal van nu. In framemaat L meet die 440 millimeter, zodat er ruimte is voor droppers met een groot verstelbereik. In dit geval zelfs 200 millimeter! De wielbasis, tot slot, meet 1.273 millimeter.

Flipchips en andere geo-fratsen zoek je op de Ryvon ST tevergeefs. Op één slimmigheidje na: dankzij een dikke externe lagerschaal onderin de balhoofdbuis kan er eventueel een 160 millimeter voorvork in het frame worden gestoken zónder dat de geometrie verandert. Gewoon die dikke lagerschaal vervangen voor een regulier dun model.

Maatvoering

Omdat Conway maar vier verschillende maten brengt, zijn de verschillen tussen de afzonderlijke maten wat groter dan bij merken met een meer uitgebreide maatreeks. In mijn geval was de keuze sowieso wat lastig, omdat ik met mijn lengte van 179 centimeter volgens het maatadvies op de website van Conway de M zou moeten hebben. Maar omdat een steile zitbuishoek à la Ryvon ST over het algemeen resulteert in nogal een compacte, rechte zitpositie, ben ik tóch voor de grotere L gegaan.

Een goede keus, zo blijkt. Ja, de bovenbuis is best lang. Maar vanwege de lange balhoofdbuis, de flinke stapel spacers onder het stuur en de korte stuurpen, is de zitpositie op de L voor mij zeker niet te gestrekt. En waar een steile zitbuishoek veel druk op de handen kan veroorzaken, daar is dat bij de Ryvon ST nauwelijks het geval, ook weer met dank aan dat hoog geplaatste stuur. Schuif ik bij veel testbikes het zadel nog wat naar voren om meer druk op het voorwiel te genereren, bij de Ryvon ST is dat niet nodig.

De geometrie is niet extreem, maar wel zeer effectief.

De reach is met 485 millimeter in maat L niet bepaald kort. Maar dankzij de steile zitbuishoek is de zit toch verrassend compact.

Op papier is de balhoofdbuis 125 millimeter lang, maar in de praktijk komt daar dankzij de dikke externe lagerschaal aan de onderkant nog zo’n tien millimeter bij.

Conway Ryvon Bosch SX

Onder het veertig millimeter korte stuurpennetje komt af fabriek een flinke stapel vulringen.

Conway Ryvon Bosch SX

Op zich handig, behalve als je het stuur lager wilt plaatsen. Boven de stuurpen passen namelijk alleen ronde vulringen.

Conway Ryvon Bosch SX

De dropper van Limotec heeft een verstelbereik van maar liefst 200 millimeter. Maar let op: vanwege de grote lengte kán de zadelpen voor rijders met korte benen te lang zijn!

Conway Ryvon Bosch SX

Laag is lekker!

De bediening van de Limotec-dropper is prettig soepel. En het Fizik-zadel zit prima.

Ondanks z’n lange reach is de zit recht en compact.

De Conway Ryvon ST voelt in lastige secties vertrouwenwekkend aan.

Trapondersteuning

Bosch SX

Zoals gezegd is de Conway Ryvon ST letterlijk gebouwd rondom de SX-motor van Bosch. Die motor weegt 2.070 gram, de 400 wattuur accu ongeveer hetzelfde. De motor heeft een koppel van 55 newtonmeter, een nominaal vermogen van 250 watt, een maximaal vermogen van 600 watt en een maximaal ondersteuningsniveau van 340 procent. Opvallende cijfers, want hiermee doet de lichtgewicht SX-motor op papier namelijk nauwelijks onder voor z’n grote broer CX. Echter: vanwege het lagere koppel is bij de SX-motor een veel hógere trapfrequentie nodig om dezélfde mate van ondersteuning te activeren. Bereik je het maximale vermogen bij de CX-motor al bij zo’n zeventig à tachtig omwentelingen per minuut, de SX-motor vraagt in dat geval om minimaal honderd omwentelingen. Dat wil zeggen dat je de pedalen serieus snel moet ronddraaien!

Over Bosch SX versus CX gesproken: de bediening van de SX-motor wijkt niet af van die van CX-modellen: de display is in de bovenbuis geïntegreerd, de knoppen voor de bediening zitten naast het linker handvat. Ook de ondersteuningsstanden zijn hetzelfde: eco, tour+, emtb en turbo. Een ander gedeeld kenmerk is de extended boost-functie. Hierbij blijft de motor nog even ondersteuning bieden nadát je gestopt bent met trappen. Dat kan in technische klimmetjes van pas komen. Je valt dan niet stil als je even terugtrapt om de pedalen juist te positioneren voor het overwinnen van een rots of wortel.

Geen range-extender

Heel eigenzinnig: in het frame van de Ryvon ST kan géén externe range-extender gemonteerd worden. Dus wat te doen bij de tochten die langer zijn dan de inhoud van de 400 wattuur accu? De oplossing van Conway is een twééde accu, die je in je rugzak mee moet nemen. Dat klinkt praktisch en dat is het ook. Immers, met een tweede accu verdubbel je de actieradius, terwijl een externe Powermore-accu van Bosch maar 250 wattuur toevoegt. Maar een nadeel is er ook: terwijl de extra massa van een range-extender laag in het voorframe zit, rust de twee kilo van een extra accu op je rug. En wees eerlijk, dat is nou nét de plek waar je dat gewicht liever niet wilt hebben.

En dan is er nog het veiligheidsaspect: een val met met zo’n relatief groot en zwaar object als een accu in je rugzak is risicovoller dan met een zakje broodjes, een extra thermoshirt en een regenjas erin. Dus neem je de accu mee op je rug, zorg dan voor een rugzak met een geïntegreerde rugprotector of – beter nog – een speciale e-bike-rugzak met accuvak. Maar goed; voordelen zijn er natuurlijk ook. Ik noemde al de supergrote actieradius die twee maal 400 wattuur oplevert. En door de extra accu in je rugzak mee te nemen, blijft er ín het frame ruimte over voor een grote bidon.

Ondanks z’n kleine formaat en geringe gewicht trekt de Bosch SX-motor er lekker aan.

Met twee kilo is de SX-motor Bosch’ lichtste en meest compacte motor. Desondanks beschikt-ie over een koppel van 55 newtonmeter en een piekvermogen van 600 watt.

Conway Ryvon Bosch SX

Draadloze bediening op het stuur en een geïntegreerde display op de bovenbuis.

De 400 wattuur accu is uitneembaar.

Om de klep te openen is geen sleutel nodig. Eveneens praktisch: je kunt de klep met magneetjes op de bovenbuis klikken.

In de e-mtb-stand kom je zo’n vijftienhonderd meters hoog.

Veersysteem: klassieke vierpuntsvering met Horst-link

Als het gaat om het veersysteem kiest Conway voor de klassieke Horst-link in de liggende achtervork, waarbij de beweging van het achterwiel via een hevel wordt overgebracht op een horizontaal geplaatste demper. Nou is het toepassen van zo’n beproefde configuratie geen garantie voor goed functionerend vering, maar gezien de rijeigenschappen van de Ryvon ST weet Conway duidelijk waar Abraham de mosterd haalt.

Het gaat te ver om de gebruikte veerelementen basic te noemen, want zijn allebei functioneel en effectief. Maar wie graag los gaat op instelmogelijkheden is bij de Rockshox Deluxe Select-demper en de Rockshox Lyrik Select-voorvork aan het verkeerde adres. De demper heeft uitsluitend een instelbare rebound, de vork heeft iets meer instelmogelijkheden; naast de demping van de uitgaande slag ook de low-speed compressiedemping. Voor de rest moet je het doen met de fabrieksafstelling. Gelukkig is die ronduit goed, zodat ik het gebrek aan instelmogelijkheden in de praktijk niet echt als een gemis ervaar.

Conway past een beproefd vierpuntsveersysteem met Horst-link toe.

Conway Ryvon Bosch SX

De staande achtervork stuurt de demper indirect, via een hevel aan. Hierdoor beschikt de Ryvon ST 4.0 over 150 millimeter veerweg.

Conway Ryvon Bosch SX

Een relatief eenvoudige Rockshox Deluxe Select, waarbij uitsluitend de luchtdruk en de rebound zijn in te stellen.

Ook de demping van de Rockshox Lyrik Select 150 is redelijk eenvoudig, met knoppen voor de rebound en de low-speed compressiedemping.

Hoe rijdt de Conway Ryvon ST 4.0?

Geen lichtgewicht

Voordat ik het over het zoet ga hebben – en dat is er in overvloed – eerst even het zuur: met een gewicht van bijna twintig kilo is de Conway Ryvon ST weliswaar veel lichter dan een reguliere full-power e-mountainbike, maar weegt-ie wel fors meer dan lichtgewicht e-trailbikes waarmee ik eerder heb gereden. Die doen zomaar drie kilo minder. En dat voel je op de trail; heb je op e-bikes als de Specialized Turbo Levo SL of de Cube Hybrid AMS One44 bijna het gevoel op een gewone spierfiets onderweg te zijn, de Ryvon ST voelt als wat-ie is: een e-mountainbike.

De vraag is natuurlijk of dat erg is. Mijn antwoord is nee. Want de extra kilo’s waarmee de Ryvon ST 4.0 behept is, komen voor een belangrijk deel voort uit de supersolide onderdelen die Conway gebruikt heeft. Vooral de wielen en de banden zijn berekend op het allerzwaarste terrein dat je in de bergen kunt tegenkomen. En dat kan je van de roterende massa van die concurrerende light-e-bikes zeker niet zeggen.

Omhoog

Goed, dan nu het zoet. Want afgezien van z’n gewicht is de Conway Ryvon ST een heerlijke fiets. Klimmen doet-ie als de beste, met dank aan de effectieve geometrie, het efficiënte onderstel en de krachtige motor. Ja, krachtig. Want ondanks z’n lage gewicht en geringe afmetingen heeft de SX-motor flink wat power in huis. Daardoor fungeert deze motor van Bosch niet alleen als welkome traphulp bij lange beklimmingen over grindwegen, maar kun je er ook steile en lastige bergpaadjes mee overmeesteren. De steile zitbuis biedt daarbij veel controle, het zachte rubber van de banden waarborgt tractie.

Natuurlijk, dat zachte rubber rolt niet bepaald licht. Maar dat is een nadeel dat ik graag op de koop toeneem. Bovendien: met de ondersteuning in de e-mtb-stand slaag ik er ondanks die stroeve rubbers in toch nog vijftienhonderd hoogtemeters te overwinnen. En laat dat nou precies genoeg zijn om bij een berghut met stopcontact te komen, zodat de accu even lekker aan het sap kan terwijl ik een lekker bordje gnocchi eet met een fris zero-zero-biertje erbij.

Is jouw doel een berg zónder berghut erop? Ook daar heeft Conway aan gedacht. Voor deze test kregen we een tweede 400 wattuur accu mee. Die heb ik tijdens een van de langere tochten in m’n rugzak meegenomen. Ja, dat betekent dat je twee kilo extra op je rug moet torsen. Maar het betekent tegelijkertijd dat je totaal geen stroomstress hebt. De kans dat je tijdens een tocht twee maal 400 wattuur helemaal leeg rijdt is namelijk best wel klein.

Omlaag

Eenmaal boven heb je de motor en accu eigenlijk niet meer nodig. En dan is het fijn dat ze ook niet zoveel wegen. Op de flowtrails van Dolomiti Paganella is de Conway ST in z’n element. Snel, controleerbaar en levendig. Alhoewel lichtere wielen en banden op dit soort paden zeker toegevoegde waarde zouden hebben, ben ik blij dat de Ryvon niet op lichtgewicht rubbers staat. Want naast relatief makkelijke flowtrails ligt Dolomiti Paganella ook bezaaid met steile en ruige sentieri. En die stellen veel hogere eisen aan zowel de rijder als de bike.

Op die uitdagende paden biedt de Ryvon ST een indrukwekkende hoeveelheid controle en stabiliteit. De geometrie en de vering zijn dermate goed en evenwichtig, dat je eigenlijk nooit het gevoel hebt dat de bike er met jou vandoor gaat. Op deze dubbelgeveerde Conway is er maar één de baas en dat ben jij zelf. Vergeet daarbij de rol niet die de banden spelen, met name de voorband. Die heeft een extra zacht en extra stroef loopvlak. De grip die dit rubber genereert is echt next-level.

Gezien de capaciteiten van de geometrie, het veersysteem en de roterende massa verbaast het me wel dat Conway extra moeite heeft gedaan om het frame met een dikke externe lagerschaal geschikt te maken voor een vork met 150 millimeter veerweg. Want met een reguliere, dunne lagerschaal past een vork met 160 millimeter veerweg in het frame, zonder dat dit invloed heeft op de geometrie. Wat mij betreft zou zo’n langere vork een betere keus zijn. Duur? Voor een paar tientjes zet je de veerweg van de Rockshox Lyrik van 150 naar 160 millimeter.

Op flowtrails is de Conway Ryvon ST 4.0 helemaal in z’n element.

Radon Jab MX

Klimmen doet-ie verrassend snel en efficiënt.

Ondanks z’n kleine accu gaat de Ryvon toertochten niet uit de weg.

Maar ook als de snelheden en de sprongen hoger worden kan je op deze elektrische Duitser vertrouwen.

Vanwege z’n grote lengte kunnen krappe haarspeldbochten een uitdaging zijn.

Onderdelen

Eenvoudig derailleursysteem, maar uitstekende remmen

Eerst maar even het minste op de Conway Ryvon ST 4.0: de Sram NX-transmissie. Werkt prima, daar niet van. Maar van de zware cassette wordt de Ryvon niet bepaald lichter. En met 450 procent is het bereik een stuk kleiner dan van Srams duurdere cassettes, die over een bereik van 520 procent beschikken. Upgraden naar een 10/52-cassette is op zich mogelijk, maar dan moet je behalve een nieuwe cassette óók een nieuwe casette-body aanschaffen.

Op grondig inremmen na hoef je aan de remmen niks meer te doen. De MT5’s van Magura zijn uitstekend doseerbaar, vertragen zeer effectief en worden zelfs tijdens lange en steile afdalingen niet van slag gebracht. Uiteraard spelen hierbij niet alleen de grote vierzuigerremklauwen een rol, maar ook de grote en extra dikke remschijven. Top!

Solide wielen met sublieme banden

Ook de rest van de onderdelen laat niks te wensen over. Neem de aluminium Düroc SD37-wielen van Sun Ringlé. Die zijn weliswaar met dik twee kilo per set niet echt licht, maar hebben wel lekker brede velgen, bieden een comfortabel rijgevoel en zijn bovendien zeer betrouwbaar gebleken. En dan zijn er nog de banden; 2.4 inch breed Schwalbe-rubber rondom. Aan de voorkant een Magic Mary, achter een Big Betty, beide met een Super Trail-karkas. Natuurlijk, Schwalbe’s Super Gravity-karkas is nog sterker. Maar ook extreem stug. Het iets dunnere en lichtere Super Trail-karkas heeft meer souplesse, wat met name op wat lagere snelheden prettiger rijdt.

Ook de rubbersamenstelling lijkt door Conway zorgvuldig gekozen. De achterband heeft een Soft-compound, vooraan is de rubbersamenstelling zelfs Ultra Soft. Als je zoals ik al onder de indruk bent van de grip en tractie van Schwalbe’s Soft-compound, dan wordt je door het Ultra Soft-rubber absoluut van je fiets geblazen. De grip die deze extra zachte rubbermix genereert is echt bizar. En dat is superfijn, want hoe lastig een sectie ook is, je kunt gewoon blind op de voorband vertrouwen. De keerzijde is uiteraard een zeer hoge rolweerstand. Maar goed, met dat motortje onderin het frame maakt dat minder uit.

Conway Ryvon Bosch SX

De Sram NX-cassette schakelt prima. Met 450 procent is het bereik echter een stuk kleiner dan van Srams duurdere cassettes, die over een bereik van 520 procent beschikken.

Ook de derailleur en de schakelaar komen uit Srams NX-groep.

Conway Ryvon Bosch SX

De Magura MT5-vierzuigerremmen op de Ryvon doen het prima!

Conway Ryvon Bosch SX

Een klein 180 millimeter schijfje aan de achterkant omdat dat ‘hoort’ bij lichtgewicht e-mtb? Conway doet niet mee aan die gekkigheid en monteert een grote en dikke 203 millimeter schijf.

Top: de koppelstukken tussen de remgreep en de remleiding om deze laatste mooier te laten lopen. Minder top: de vreemde kabelloop achteraan.

Conway Ryvon Bosch SX

Met de Düroc-wielen van Sun Ringlé hebben we goede ervaringen. De gebuste aluminium velgen hebben een binnenbreedte van maar liefst 32 millimeter.

Conway Ryvon Bosch SX

2.4 inch breed Schwalbe-rubber rondom. Voor een Magic Mary, achter een Big Betty, beide met een Super Trail-karkas.

Conway Ryvon Bosch SX

De achterband heeft een Soft-compound, vooraan is de rubbersamenstelling zelfs Ultra Soft. De grip die dit extra zachte rubber genereert is bizar. De rolweerstand overigens ook…

Conway Ryvon Bosch SX

Fijne handvatten.

Conclusie

Als je op zoek bent naar een lichtgewicht trailbike met trapondersteuning, dan kan ik me voorstellen dat je de Ryvon ST niet op je lijstje heb staan. Conway mist immers de naamsbekendheid van grote merken als Cube, Trek of Specialized. Maar onbekend is zeker niet onbemind. Sterker: de Ryvon ST met Bosch SX-motor is ronduit een topper. Het gewicht is redelijk laag, de geometrie klopt, de uitrusting is zeer doordacht en de motor geeft de ondersteuning die je nodig hebt.

Dat wil zeggen: voor het terrein waar ik deze elektrische Duitser heb gebruikt, de paden van het Italiaanse Dolomiti Paganella. De Ryvon ST gaat vlot en efficiënt omhoog en is in de afdalingen supercababel. Wie in de bergen z’n grenzen wil verleggen is bij Conway aan het juiste adres; met de Ryvon ST rijd je paden waarvan je niet wist dat je het kon.

Wil je met je e-mountainbike ook Nederlandse routes rijden, dan is de Ryvon ST teveel van het goede. Althans: op de fabrieksrubbers. Want als je lichtere en snellere banden omlegt, dan valt er ook op onze polderparkoersen een hoop lol te beleven met deze dubbelgeveerde Conway met trapondersteuning.

“Conway mist de naamsbekendheid van grote merken als Cube, Trek of Specialized. Maar onbekend is zeker niet onbemind. Sterker: de Ryvon ST met Bosch SX-motor is ronduit een topper.”

Tot slot nog even m’n gedachten over kleine accu’s in het algemeen en extra wisselaccu in het bijzonder. Van het concept van een e-mountainbike met kleine accu ben ik volledig overtuigt. Tijdens ritten waarvoor 400 wattuur toereikend zijn, ben je niet aan het zeulen met overbodige kilo’s. En dat komt de rijeigenschappen en het fietsplezier ten goede.

Het voor de hand liggende idee om de actieradius met een tweede 400 wattuur accu te verdubbelen is op zich niet verkeerd. Maar met mijn gewicht en de manier waarop ik de trapondersteuning gebruik – meestal in de adaptieve standen tour+ of emtb en vrijwel nooit in turbo – haal ik met een 400 wattuur accu makkelijk vijftienhonderd hoogtemeters. En met twee accu’s dus drieduizend.

Maar wanneer rijd je drieduizend hoogtemeters? Tweeduizend plus een beetje is in ieder geval voor mijzelf veel realistischer. Een reguliere range-extender met 250 wattuur volstaat dan ruimschoots. En die zit gewoon vast aan je frame en niet in een rugzak. Maar goed, dat geldt voor mij en de manier waarop ik fiets. Ben je veel zwaarder en/of gebruik je graag veel trapondersteuning, dan zou een tweede accu juist wel superieur zijn aan een range-extender.


Conway Ryvon ST 4.0 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame Carbon
Vork Rockshox Lyrik Select, 150 mm veerweg
Achterdemper Rockshox Deluxe Select, 150 mm veerweg
Motor Bosch SX, 55 Nm
Accu Bosch Compact Tube, 400 Wh
Range-extender Niet mogelijk
Bediening en display Bosch Mini-remote 3 en Bosch System Controller
Achterderailleur Sram NX Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram NX Eagle
Crankset Miranda Omega, 34t, 165 mm
Cassette Sram NX Eagle, 11/50t
Ketting Sram SX Eagle
Remmen (v/a) Magura MT5
Remschijven (v/a) Magura MDR-C, 203/203 mm
Wielen SUNringlé Düroc SD37 Comp 29/27.5
Voorband Schwalbe Magic Mary, Super Trail-karkas, Ultra Soft-compound, 29×2.4 inch
Achterband Schwalbe Big Betty, Super Trail-karkas, Soft-compound, 27.5×2.4 inch
Stuur Level Nine Team, ⌀ 35 mm, 780 mm breed, 20 mm hoog
Stuurpen Level Nine Team, ⌀ 35 mm, 40 mm
Zadel Fizik Terra Aidon X1
Zadelpen Limotec, 150 tot 200 mm drop
Gewicht 19,9 kg (framemaat L)
Maximaal systeemgewicht 140 kg
Prijs € 5.995,-
Garantie Drie jaar op het frame, twee jaar op de onderdelen. Niet overdraagbaar.

Geometrie

Geometrie

Website fabrikant: conway-bikes.com

Voor deze test gereden routes

Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. De route die we voor het fotograferen van deze test gereden hebben vind je hieronder.

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments