In dit artikel geen discussie over nut en noodzaak van een dergelijke zadelpen noch over de techniek erin. Wel een verhaal met praktijkervaringen en de redenen waarom ik deze pen met droge ogen aan mijn beste vrienden zou aanbevelen.
Bediengemak
Ik begin met de grootste verandering ten oopzichte van de eerste generatie: de veranderde bediening van de Highline aan het uiteinde van de pen. Samen met een gepolijste Jagwire kabel, die Crankbrothers aanbeveelt, is de bediening nu boterzacht. De pen reageert ook een stuk vlotter op het indrukken van de bedienhendel dan de eerste generatie. Ik merk dat vooral doordat ik af en toe nog wat te lang wacht, terwijl de pen al lang een zachte ‘klonk’ top-out heeft gedaan.
Ook de Crankbrothers-hendel die de zadelpen bedient vind ik prettig. Door de kogelgewrichtbevestiging kun je deze optimaal positioneren voor je duimpositie en/of de kabelloop. Bij de eerste generatie zat deze hendel nog standaard in de doos erbij. De nieuwe generatie pennen wordt zonder hendel geleverd. Crankbrothers verkoopt je daarmee niet meer dan je mogelijk nodig hebt én geeft je de vrijheid om een specifieke hendel te monteren. Het moet er overigens wel één zijn waarbij de kabel in de hendel vastgeschroefd wordt. Een oude omgebouwde shifter werkt dus niet. Overigens voor de minimalista onder jullie: Crankbrothers’ eigen hendel is helaas niet te ‘matchmaker-en’.
Het sleutelwoord is eenvoud
Zoals in het ‘Deconstruct’-artikel te lezen was, is de techniek in deze pen vrij simpel. Veel meer dan een gasveer uit een bureaustoel en wat glijbussen is het niet. Met die simpele vergelijking doe ik de pen te kort, maar het toont wél de sterkte van de Highline: eenvoud.
In datzelfde artikel is ook te lezen hoe makkelijk de zadelpen uit elkaar te halen is. Nou, daar heb ik wel de nodige ervaring onderweg mee opgedaan. Ik zal je vertellen wat er gebeurde…
Een spannend verhaal uit een donker bos
Het zal ergens in augustus, begin september van deze zomer zijn geweest. Ik had mijn fiets uit de schuur getrokken, zonnebrand opgesmeerd, de vogeltjes floten uitbundig en al snel fietste ik op de tracks rondom mijn woonplaats. Ik was zo’n beetje halverwege de rit, toen ik mijn zadel wilde droppen voor een paar bulten die je als dubbel kunt springen. Mijn duim drukt de hendel in terwijl mijn kont in perfecte synchronie op het zadel duwt… en er gebeurt niets.
Ik stapte af en ging de kabelloop na. Ogenschijnlijk niets aan de hand. De hendel trekt ook gewoon aan de kabel, maar om een of andere reden is er geen beweging in de pen te krijgen. Op dat moment herinner ik me de vraag van onze hoofdredacteur of ik nog een betere foto van de actuator kon maken voor dat andere artikel. Ik had de zadelpen toen al volledig uit elkaar gehaald, terug in elkaar gezet en eenmaal in het frame gemonteerd, heb ik dan meestal de instelling ‘if it ain’t broken, don’t fix it’. Voor die foto moest de pen nog een keer uit het frame, waarbij ik de kabel die in die actuator zit even moest overtuigen om los te komen. En een dag later stond ik dus midden in het bos, met een niet werkende dropper.
Met het Deconstruct-artikel vers in het geheugen en inbussleutels paraat, begon ik de pen in het bos te demonteren. Wellicht was de kabel uit de actuator gewipt tijdens het opnieuw monteren van de pen, en dat is simpel te fixen. Helaas, dat was niet zo. Ook losdraaien van de actuator en van de kraag van de pen leverde niet veel meer inzicht op. “Gaat het?”, riep de enige voorbijfietsende biker die ik die middag zag. “Ja hoor…” antwoorde ik, terwijl ik erachteraan dacht “… zolang ik al die losse onderdelen hier onder de denneboom maar niet kwijt raak…”. Dat was tevens het moment dat ik de situatie voor dat moment accepteerde zoals-ie was. Snel schroefde ik alles weer in elkaar en maakte mijn rit met opgeheven zadel af.
User-error
Eenmaal thuis, met minder adrenaline in mijn lichaam en een opgeruimde werkbank, had ik de pen in een half uurtje weer functionerend. Waarschijnlijk had ik de actuator na het maken van die ene foto toch niet helemaal goed gemonteerd waardoor de pin in de zuiger van de dropper niet meer indrukt werd. Sindsdien rij ik alweer 4 maanden zonder problemen rond.
Betrouwbaarheid troef
Na dit verhaal lijkt het haast alsof de Highline een pen met problemen is. Dat zou je wellicht helemáál denken, als ik je vertel dat dit het tweede probleem is. Wat ik dan echter nog niet heb verteld, is dat het daarbij over drie zadelpennen en een periode van bijna 4 jaar gaat.
Dat andere probleem was de zadelpen in de fiets van mijn ega die na een jaar wat begon te zakken. Niet veel, 5 tot 10 millimeter, maar meer dan genoeg om niet meer fatsoenlijk te kunnen fietsen. Gelukkig had ook de vorige generatie al een goede garantieafhandeling, dus ik ontving snel een nieuwe gasveercartridge free of charge. Die zit er inmiddels alweer ruim 2 jaar naar volle tevredenheid in. Mijn eigen ‘oude’ Highline is al de tijd dat ik ermee rondreed probleemloos geweest en ligt nu alleen stof te happen omdat ik deze nieuwe variant test. Dat plaatst de betrouwbaarheid van de pen wat mij betreft in een heel ander daglicht.
Kortom
Ik zou deze pen dan ook met droge ogen aan mijn beste vrienden aanbevelen! De zadelpen functioneert probleemloos, Crankbrothers geeft maar liefst vier jaar garantie – een teken dat ze écht overtuigd zijn van hun product – en is door iedereen die een beetje handig is uit elkaar te halen en te servicen. En als je écht handig (…) bent, dan lukt je dat dus ook gewoon midden in het bos!
Specificaties en prijzen
De geteste Highline 7 is leverbaar met 100 mm tot 170 mm drop en heeft een retailprijs van € 299,-. Crankbrothers geeft op deze pen maar liefst vier jaar garantie! Voor € 59,99 meer heb je er ook de bedieningshendel bij.
Overigens heeft Crankbrothers ook een Highline 3, die € 100,- goedkoper is dan de 7. Deze is naast de gebruikelijke diameter van Ø30.9 mm en Ø31.6 mm ook verkrijgbaar in Ø34.9 mm. Deze pen heeft echter slechts twee jaar garantie.
Sinds kort heeft Crankbrothers ook nog een slanke Ø27.2 mm (!) XC / Gravel versie van de pen, met 60 mm tot 125 mm drop en vier jaar garantie. Die kost € 299,- en daar hebben ze zelfs ook een drop bar remote bijbedacht. Die kost € 49,99.
Meer informatie: www.crankbrothers.com
Distributie: www.cosmicsports.com
Tekst & foto’s: Coen de Jongh