Test | Cube AMS One11 C:68X Pro 2024: Snelle crosscountry-fully met buitenlandpotentie

Fullsuspension met crosscountry-scherpte en marathon-comfort

Het is een trend die al wat langer aan de gang is: je neemt een crosscountry-fully, gooit daar een langere voorvork in, monteert een wat hoger stuur en een set grover genopte banden en voilà, je bent klaar voor het ruigere bergwerk. Ruwweg is dat ook wat Cube gedaan heeft met z’n AMS One11 C:68X Pro, die immers gebaseerd is op de hardcore crosscountry-knaller AMS Zero99. Toch is dat te kort door de bocht, want de AMS One11 heeft een langere achterbrug en dankzij verstelbare lagerschalen een vlakkere balhoofdbuishoek. Hierdoor líjkt de AMS One11 weliswaar nog steeds sprekend op de AMS Zero99, maar is het qua geometrie toch écht een andere bike. Dat wil zeggen: dat is de ervaring van Arjan nadat hij een paar weken op de AMS One11 heeft gereden.

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Cube AMS One11: is meer beter dan minder?

Alle fullsupensions van Cube heten Stereo, behálve één. Dat is de AMS, de dubbelgeveerde crosscountryracer van dit Duitse merk. Of beter: dat zíjn de AMS-en, meervoud dus, want de huidige generatie omvat twee varianten, beide op basis van een en hetzelfde frame: de AMS Zero99 met 100 millimeter veerweg rondom en de AMS One11 met 120 millimeter veerweg  aan de voor- en 110 aan de achterkant. De eerste is als vanouds bedoeld voor bosbeukers die snelheid en efficiëntie prioriteren ten opzichte van controle en comfort. Terwijl met de tweede het beide beoogd wordt: dus zowel snelheid en efficiëntie als controle en comfort.

Cube wil met de AMS One11 dus van twee walletjes eten. En we weten allemaal: dat kan niet. Of toch wel? Na de AMS One11 een paar weken lang intensief gebruikt te hebben, moet ik toch toegeven dat Cube z’n claims redelijk waar maakt. En ook de andere testrijders die ik ter controle heb ingeschakeld – bedankt Arjo en Sebastiaan! – bevestigen mijn bevindingen: deze Duitse fully is inderdaad comfortabel, capabel en veelzijdig, maar levert op het vlak van snelheid en efficiëntie eveneens een goede prestatie. Over hoe dat kan lees je hieronder meer.

Cube AMS One11

Getest: Cube AMS One11 C:68X Pro.

Spoiler alert: deze xc-fully heeft meer in z’n mars dan alleen maar Nederlandse mountainbikeroutes.

Cube AMS One11 C:68X 2024: programma en prijzen

Cube brengt twee uitvoeringen van de AMS One11, beide met een frame van hoogwaardig C:68X-carbon. De door ons gereden Pro-uitvoering is met een adviesprijs van 3.990 euro de ‘instapper’, het topmodel is de AMS One11 C:68X TM, die voor 4.990 euro in de shops staat. Voor die duizend euro extra krijg je niet alleen een compleet Fox Factory-onderstel, maar onder andere ook hoogwaardige Newmen Evolution SL-wielen en een Shimano XT-aandrijflijn met carbon cranks van Praxis.

Op basis van exact hetzelfde C:68X-frame brengt Cube de AMS Zero99-reeks. Deze modellen beschikken vanwege de kortere achterbrug niet over 110, maar over 100 millimeter veerweg aan de achterkant. En in de balhoofdbuis is een 100 millimeter voorvork gestoken. De AMS Zero99-serie bestaat uit vier modellen, beginnend bij de AMS Zero99 C:68X Race van 4.699 euro tot aan het topmodel AMS Zero99 C:68X SLT, dat 7.499 euro kost.

Cube brengt de AMS Zero99- en AMS One11-modellen in vier maten, van S tot XL. Alle maten staan op 29 inch wielen.

Meer info op cube.eu

Frame

Lichtgewicht carbon

Cube past voor z’n carbon frames verschillende materiaalmixen toe, waarbij uiteraard de lichtste het duurst zijn. Het voor de AMS One11 gebruikte C:68X-carbon is het beste dat Cube in huis heeft. Niet alleen voor wat betreft het materiaal zelf, maar ook als het gaat om de manier waarop het gebruikt is. Dat alles levert volgens Cube een frame op dat in framemaat M slechts 1.600 gram weegt. En dat is behoorlijk licht! Zoals ik al schreef delen de AMS One11 en de AMS Zero99 ondanks het verschil in veerweg hetzelfde voorframe. Dat het qua geometrie tóch twee verschillende bikes zijn is te danken aan een paar slimme trucjes die Cube heeft uitgehaald.

Om te beginnen is de liggende achtervork van de AMS One11 met 445 millimeter langer dan die van de AMS Zero, die 337 millimeter meet. Die extra lengte van bijna een centimeter resulteert in meer veerweg. Daar komt nog bij dat bij de AMS One11 een demper is gebruikt met een langere slag; 42,5 millimeter in plaats van 40 millimeter. Dat lijkt niks, maar doordat de veerbeweging via een hevel op de demper wordt overgebracht, vertaalt die 2,5 millimeter zich in de praktijk tot meer. Alles bij elkaar beschikt de AMS One11 over 110 millimeter veerweg.

Ook aan de voorkant is een handigheidje uitgehaald: dankzij een verdraaibare lagerschaal van Acros kun je de balhoofdbuishoek met ongeveer een halve graad aanpassen. Af fabriek staat de voorvork van de AMS One11 in de flauwste stand. Terwijl die op de AMS Zero99 af fabriek juist in de stéilste stand staat. Dus ondanks dat de AMS One11 en de AMS Zero99 hun voorframe delen, zijn de balhoofdbuishoeken verschillend. Waarbij natuurlijk opgemerkt moet worden, dat de balhoofdbuishoek van de AMS One11 vanwege de langere voorvork sowieso al vlakker is.

Geometrie: niet topactueel, wel fijn voor Nederland

Dat brengt me op de rest van de geometrie van de AMS One11. Je kunt van alles van Cube vinden, maar dat dit Duitse merk niet bepaald voor de fanfare uitloopt als het gaat om innovatie op het vlak van geometrie kunnen we toch wel stellen. Ook voor de AMS One11 gaat dat op. Aan de andere kant kun je je afvragen of het nodig is om iedere trend te volgen, al helemaal omdat veel van die trends op Nederlandse trails en routes niet altijd een verbetering betekenen. Ter vergelijking: vorig jaar reden we uitgebreid met de ook niet bepaald progressief vormgegeven Cannondale Scalpel SE en die viel op de Nederlandse mountainbikeroutes bij de testrijders enorm in de smaak. Niet óndanks z’n behoudende geometrie, maar juist dankzij!

Ik loop alvast wat op de zaken vooruit, maar voor de AMS One11 gaat het bovenstaande eigenlijk ook op. Desondanks zijn er een paar punten die wat mij betreft bij de AMS One11 wel wat actueler mogen. Zo is de reach met 423 millimeter voor een maat M aan de korte kant. En omdat de bovenbuis met 598 millimeter juist redelijk doorsnee is qua lengte, staat de zitbuishoek dientengevolge met 73,4 graden ouderwets vlak. Een steilere zitbuishoek gecombineerd met dezelfde bovenbuislengte als nu zou resulteren in een lange reach. Dat lijkt mij dus kat in ’t bakkie.

Ik loop de rest van de geometrie ook even met je door. De balhoofdbuishoek is 66 graden, de achterbrug meet zoals gezegd een royale 445 millimeter en de wielbasis is een niet geringe 1.167 millimeter. De hoeken en maten met de balhoofdlagercup in de steile stand neem ik niét met je door. Dat is bewust, want ik denk niet dat iemand de vork op deze fiets meer rechtop gaat zetten. Immers, als je dat doet komt niet alleen het stuur omhoog, maar maak je tevens de zitbuishoek nóg vlakker dan die nu al is. En waarom zou je dat willen? Om die zitbuishoek effectief steiler te krijgen heb ik juist het zadel maximaal naar voren geschoven, wat – meer daarover hieronder – de klimkwaliteiten ten goede komt.

Maatvoering: tussen M en L in

Testrijder Arjo, die je op de foto’s ziet, is 1,70 meter. Voor hem is de testmaat M perfect. Ik ben zelf 1,80 meter en ik zit eveneens lekker op de M. Maar ook een L zou me passen, dus welke moet het dan worden?  Ik denk dat dit iets is dat veel rijders die precies tussen twee maten in vallen wel herkennen. Je kan dat zien als een nadeel, maar ook als een voordeel; ik kan namelijk kiezen. De wendbaarheid van de M bevalt me op de relatief gladde en eenvoudige Nederlandse mtb-routes uitstekend, maar omdat ik ook op lastige buitenlandse trails goed beslagen ten ijs zou willen komen, zou ik uiteindelijk toch voor de L gaan.

De Cube AMS One11 Pro is een snelle crosscountry-racer met bergambities.

C:68X: Cube’s lichtste carbonconstructie.

Alles carbon: voorframe, hevel, achterdriehoek.

Bij de AMS One11 gaan de kabels nog ‘ouderwets’ het frame in. Check ook de kleur even. Mooi!

De balhoofdbuishoek is desgewenst iets meer dan een halve graad steiler te zetten. Maar waarom zou je dat willen?

Cube AMS One11

Bovendien: op dit soort paden hoeft de balhoofdbuishoek echt niet steiler.

Cube AMS One11

Pressfit trapaslagers.

Nokjes onder de onderbuis voor twee bidonhouders bóven elkaar.

Cube AMS One11

Beschermfolie op de onderbuis.

Cube AMS One11

Maar waar is de beschermer tegen kettingslag?

De brede 2.35 inch banden hebben plaats genoeg.

Dit zou niet moeten kunnen: roest op het hoofdlager van de achterbrug.

Cube AMS One11

Op de AMS One11 is geen enkele reden om met de handrem aangetrokken af te dalen. Gáán!

Klassieke vierpuntsvering

Al sinds de begindagen van het merk vertrouwen de ontwerpers van Cube op een vierpuntssysteem met Horst-link, een draaipunt net voor/onder de achteras dat in theorie garant staat voor actieve vering met minimale trapinvloeden. Ook bij de AMS One11 blijven de ontwerpers trouw aan dit veersysteem. Ze stappen dus niet, zoals de meeste andere merken omwille van gewichtsbesparing inmiddels wel gedaan hebben, over op een constructie zonder zo’n draaipunt, maar met een flexibele liggende of staande achtervork. Ik snap de overweging wel. Immers, met de Horst-link-vering weten de Cube-ingenieurs dankzij decennia ervaring met dit systeem preciés waar ze aan toe zijn. En als ik net als zij moet kiezen tussen de beste vering of het laagste gewicht, dan zou ik ook voor dat eerste gaan.

Naast veersysteem spelen natuurlijk ook de veerelementen een cruciale rol. Voorin hangt Cube een Recon Gold RL, aan de achterkant vangt een Rockshox Deluxe Select+ demper de klappen op. Beide zijn relatief simpel. Bij de demper heeft de demping van de ingaande slag, de compressie, maar twee standen: open en dicht. Daarnaast is de rebound, de demping van de uitgaande slag in te stellen. Ook de voorvork heeft een instelbare rebound- en compressiedemping. Omdat de Recon z’n veerweg nogal snel opsoupeert, heb ik die laatste met twee klikjes dichtgedraaid. Dat werkt, maar heeft als nadeel dat de vork ook minder gevoelig aanspreekt. Een iets minder eenvoudige vork dan de Recon zou fijn zijn, maar ik snap dat Cube voor de 3.990 euro die de AMS One11 kost concessies heeft moeten doen. Vooral omdat het frame ronduit state-of-the-art is.

Al sinds jaar en dag kenmerkend voor dubbelgeveerde Cube’s: vierpuntsvering met Horst-link, een draaipunt net onder/voor de achteras.

Maar in tegenstelling tot Cube’s Stereo-modellen zit bij de AMS One11 de demper onder de bovenbuis.

De Rockshox Deluxe Select+ demper is qua instelmogelijkheden tamelijk eenvoudig: de demping van de ingaande slag kan open óf dicht, er is geen klimstand.

Cube AMS One11

Ook de Rockshox Recon Gold 120 is qua instellingen lekker ongecompliceerd: luchtdruk, rebound en compressiedemping.

Onderdelen

Goede prijs-kwaliteitverhouding

Ook aan andere onderdelen dan de vork en de demper zie je dat het luxe en lichte C:68X-frame een flink hap uit het budget van de product-manager genomen heeft. De gemonteerde onderdelen zijn goed, maar niet zo mindblowing goed zoals je bij sommige andere modellen van Cube ziet. Aan de andere kant: het is met de afmontage van de AMS One11 Pro zeker niet behelpen. Het is en blijft een Cube en dus krijg je per saldo meer waar voor je geld dan bij menig concurrent. Zo is een complete Sram GX-groep gemonteerd, inclusief GX-cassette. Opvallend is het relatief kleine 30-tands kettingblad. Dat stelt je in staat zelfs de allersteilste hellingen te overwinnen.

Ook de rest van het spul op en aan de AMS One11 Pro is functioneel en degelijk. De wielen komen bij Fulcrum vandaan, een vaste toeleverancier van Cube. Het gaat om de Red 77, een model dat Fulcrum al jaren speciaal voor Cube maakt. Kwalitatief prima wielen, maar dat ze al wat langer meegaan zie je aan de binnenbreedte van de velgen. Die is met 26 millimeter aan de smalle kant, zeker voor een fiets als de AMS One11. Daardoor staan de banden wat minder mooi dan met bredere velgen. Die banden zijn Forekasters van Maxxis met Exo-karkas in 2.35 inch.

Fijne stoppers, dito dropper

Ook de Magura-remmen dragen bij aan het rijplezier en -gemak dat de AMS One11 Pro biedt. Dat is helaas niet al bij de eerste rit zo. Af fabriek staan de remgrepen namelijk zodanig strak afgesteld, dat er nauwelijks een vrije slag is en dat de remmen bij de minste of geringste aanraking blokkeren. Nadat we dit hebben aangepast functioneren de remmen goed. Nog steeds met een stevig gevoel aan de hendel, maar niet meer zo überdirect en met voldoende stopkracht. Speciale vermelding verdienen ook de Magura-remschijven: die zijn met 2 millimeter dikker dan gebruikelijk, waardoor ze overtollige warmte beter afvoeren, minder snel verbuigen en langer meegaan. Ook helemaal prima is de dropperpost uit eigen huis. Soepel, met een lichte bediening en zonder speling.

Cube AMS One11

Beproefd: Sram GX-derailleur.

Cube AMS One11

Sram GX 12-speed 10/52-cassette.

Cube AMS One11

Sram GX-crank met 30-tands (!) kettingblad.

Eenmaal goed afgesteld geven de Magura MT30’s qua doseerbaarheid en stopkracht geen reden tot klagen.

Cube AMS One11

Magura Storm-remschijven met een diameter van 180 millimeter voor én achter. Met 2 millimeter zijn deze schijven dikker dan gebruikelijk, waardoor ze warmte sneller afvoeren én minder snel verbuigen.

Fijn dat de Maxxis Forekaster-banden relatief veel tractie bieden.

Cube AMS One11

De Fulcrum Red 77-wielen hebben een binnenbreedte van 26 millimeter. Hier was een maatje breder niet verkeerd geweest.

Cube AMS One11

Voor en achter Forekasters van Maxxis in 2.35 inch.

Cube AMS One11

De banden hebben een relatief stevig EXO-karkas.

Cube AMS One11

En gás erop!

Hoe rijdt de Cube AMS One11 C:68X Pro?

Nederlandse mtb-routes

Op de Nederlandse mountainbikeroutes waar ik met de AMS One11 heb gereden – Drieluik Dorst, Bergen op Zoom, de Utrechtse Heuvelrug – is de 110/120 millimeter veerweg van de AMS One11 beslist geen overkill. Dito voor de relatief flauwe balhoofdbuishoek. Echter, de scherpte waarover een volbloed crosscountry-fully beschikt is op de AMS One11 wat minder. Of dat een nadeel of een voordeel is ligt aan jou. Ben je een kin-op-de-voorband-bosbeuker, dan is de AMS One11 waarschijnlijk te gemoedelijk naar jouw smaak. Maar leg je graag lange afstanden af zonder je rug, schouders en polsen te overbelasten, dan is de AMS One11 ideaal. En let op! Ondanks dat ik het heb over “minder scherpte” is de AMS One11 beslist niet log of traag. Hoewel Cube de AMS One11 in de markt zet als een “trailbike”, is en blijft het in essentie toch écht een crosscountry-machine.

De vering bevestigt dat beeld: met de negatieve veerweg, de sag, op 25 procent is het onderstel lekker stevig, zodat er ook met de demper in de open stand nauwelijks trapenergie verloren gaat. Tegelijkertijd rolt de fiets heerlijk soepel – flop, flop, flop – over wortelsecties. De snelheidspotentie van de AMS One11 is dus hoog. Om op dat vlak het onderste uit de kan te halen zou ik, als dit mijn eigen bike was, minder grof genopte banden omleggen. De af fabriek gemonteerde Maxxis Forkasters zijn weliswaar veelzijdiger en veel gripvaster dan de Maxxis Rekon Race of het duo Ray en Ralph van Schwalbe dat je vaak op crosscountry-fullies ziet. Maar ze rollen op de Nederlandse zandgrondroutes duidelijk minder snel.

Belgische Ardennen

Ik heb met de AMS One11 Pro ook in de Ardennen gereden, met steiler terrein en vooral ook meer wortels en keien. De Maxxis Forkasters zijn daar veel meer op hun plaats. Ook iets anders dat me in Nederland is opgevallen wordt in België bevestigd: de AMS One11 klimt als een malle, vooral als je niet gaat staan, maar op het zadel blijft zitten. Aan de ene kant zakt demper in steile passages niet weg en blijft het voorwiel goed sporen, aan andere kant weet de achterband de ondergrond heel erg goed te volgen en vindt het grip op de meest onverwachte plekken. Daardoor kun je doorrijden waar anderen moeten stoppen. Letterlijk: steile wortelpassages die ik op m’n eigen xc-fully niet red, haal ik wél op de AMS One11.

De bovengemiddeld lange achterbrug van de AMS One11 speelt hierbij een cruciale rol; die houdt het voorwiel aan de grond. Twee kanttekeningen bij die goede klimeigenschappen: om ze te realiseren heb ik het zadel maximaal naar voren geschoven en is de stuurpen zo laag mogelijk geplaatst. Zoals gezegd is de zitbuishoek van de AMS One11 niet al te steil en een meer naar voren geschoven zadel maakt die hoek effectief steiler. En de laag geplaatste stuurpen brengt het zwaartepunt meer naar voren. Zo kun je zónder gekke houdingen aan te nemen supersteile hellingen omhoog peddelen. Daarbij helpt het natuurlijk dat het voorblad maar 30 tanden heeft. In combinatie met de 52-tands krans op het achterwiel is het lichtste verzet op de AMS One11 écht licht.

Omlaag

Dan het dalen. Ook hier laat de AMS One11 zien dat-ie veel in huis heeft. De lange achterbrug, lange wielbasis, luie balhoofdbuishoek, het omhoog gebogen stuur en niet te vergeten de dropperpost in de zitbuis bieden een mate van controle en stabiliteit die je van een bike met zoveel crosscountry-DNA in eerste instantie niet verwacht. Desondanks zou ik de AMS One11 niét direct als een trailbike kwalificeren, zoals Cube zelf wel doet. Net als bijvoorbeeld de Kona Hei Hei en de Cannondale Scalpel SE – twee vergelijkbare bikes waarmee we al eerder reden – is de Cube AMS One11 eerder een crosscountry-bike met iets extra’s. Het is een beetje zoals met mijn ouwe, trouwe Subaru Outback. Die heeft dezelfde carrosserie en dezelfde vierwielaandrijving als de Subaru Legacy, maar omdat de Outback hoger op z’n poten staat, is-ie op onverharde wegen veel capabeler.

Over capabel gesproken: wie voor een richel of wortelsectie snel z’n voorwiel even wil optrekken, moet dat wel extra krachtig doen. De lange achterbrug en de lage stuurpositie die de AMS One 11 tot zo’n uitzonderlijk goede klimmer maken, werken namelijk tegen als je een manual wilt doen. Rijd je een route met een bovengemiddeld hoog aandeel singletrails, dan kan je de hanteerbaarheid en daaleigenschappen verbeteren door het stuur wat hoger te plaatsen. En wat dan ook helpt is iets minder druk in de demper: je kunt gerust zakken tot een sag van 30 procent – de percentages staan netjes afgedrukt op de schacht van de demper – zónder dat dit in ruig terrein resulteert in doorslaan van de achtervering.

Wat dat betreft is het wel jammer dat de compressiedemping van de Rockshox Deluxe Select+ alleen maar open of dicht kan. Een tussenstand – een zogenaamde pedaal- of klimstand – zou écht toegevoegde waarde hebben. Je zou de demper dan namelijk altijd met 30 procent negatieve veerweg kunnen rijden. In beklimmingen gebruik je dan de klimstand en in afdalingen zet je de demper open. Nogmaals: zoals de AMS One11 Pro uit de fabriek komt, is de achtervering heel erg goed. Maar met een demper die nét iets meer instelmogelijkheden biedt zou de achtervering nóg beter zijn.

Slurpgeluid

Dat brengt me op de voorvork. De gemonteerde Rockshox Recon is op zich geen slechte vork, maar desondanks kan-ie de goede achtervering niet bijhouden. Niet alleen reageert de Recon minder gevoelig op oneffenheden, maar áls-ie reageert schiet-ie nogal snel door de eerste helft van z’n veerweg heen. Je kunt dat laatste oplossen door de compressiedemping een paar klikjes dicht te draaien, maar daardoor reageert de vork nóg minder gevoelig op kleine oneffenheden. Storend is ook het slurpgeluid bij inveren, veroorzaakt door de olie die door de demper geperst wordt.

Ook hier de opmerking dat ik met het bovenstaande de Recon absoluut niet wil diskwalificeren. Wie de AMS One11 Pro voornamelijk op Nederlandse mountainbikeroutes rijdt heeft aan de Recon een prima vork. Maar wie vaak uitdagende buitenlandse trails rijdt en er bovendien een hoog tempo op nahoudt, zal ontdekken dat de Recon de zwakste schakel is in het verder ronduit goede onderstel van de AMS One11 Pro.

Cube AMS One11

Comfortabele, semi-sportieve zitpositie.

Met 760 millimeter is het stuur precies breed genoeg.

Cube AMS One11

Voor een frame in maat M is de balhoofdbuis met 110 millimeter niet overdreven lang…

Cube AMS One11

… maar om de rijeigenschappen in het vlakke en in beklimmingen te optimaliseren hebben we toch de stuurpen zo laag mogelijk geplaatst.

Prima dropper-zadelpen van Cube met 150 millimeter verstelbereik.

Dito voor het Cube Nuance-zadel.

Cube AMS One11

In dit soort technische klimsecties is de zitbuishoek wat aan de vlakke kant.

Door het zadel zo ver mogelijk naar voren te schuiven los je dat probleem voor een belangrijk deel op.

Cube AMS One11

Conclusie

Het begrip ‘veelzijdig’ valt op deze website nogal regelmatig. Natuurlijk, er zijn genoeg mountainbikers die met liefde hun geld uitgeven een one trick pony. Maar sommige anderen kijken wat verder en hebben liever een bike waarmee ze letterlijk en figuurlijk alle kanten op kunnen. De Cube AMS One11 Pro is zo’n bike. Licht, snel en dynamisch genoeg voor de Nederlandse mountainbikeroutes, zelfs al rijdt de rest van je mountainbikeploegje op volbloed crosscountry-machines. En comfortabel en capabel genoeg voor buitenlandse trails. Maar misschien moet je je ploegje dan wel thuislaten. De kans is namelijk groot dat je ze op je AMS One11 Pro kansloos achter je laat. Hoe steiler en lastiger het terrein, hoe meer de AMS One11 uitloopt op rijders met racefullies. Omlaag, maar waarschijnlijk ook omhoog, want de klimeigenschappen van de AMS One11 zijn echt indrukwekkend goed.

Alles is relatief, dus interpreteer het bovenstaande niet alsof de AMS One11 een rasechte trailbike is. Dat is het namelijk niet. Zet de AMS One11 en een échte trailbike naast elkaar bovenaan een uitdagende afdaling en je snapt wat ik bedoel. Met z’n hoe dan ook geringe veerweg heeft de AMS One11 dan namelijk niks in te brengen. Horses for courses, zoals de Britten dat zo mooi kunnen zeggen. Maar neemt niet weg dat de AMS One11 voor een crosscountrybike bovengemiddeld capabel is.

“Los van z’n rijeigenschappen overtuigt de Cube AMS One11 Pro ook door z’n prijs-kwaliteitverhouding. Oké, vanwege het superlichte – lees: dure – frame is deze fullsuspension op het vlak van onderdelen minder overtuigend dan sommige andere Cube’s, maar dat wil niet zeggen dat het behelpen is.”

Los van z’n rijeigenschappen overtuigt de Cube AMS One11 Pro ook door z’n prijs-kwaliteitverhouding. Oké, vanwege het superlichte – lees: kneiterdure – frame is deze fullsuspension qua afmontage minder overtuigend dan sommige andere Cube’s, maar dat wil niet zeggen dat het behelpen is. Integendeel; de gemonteerde onderdelen zijn nóg steeds beter dan wat veel concurrenten op hetzelfde prijspunt kunnen bieden. Alleen de goedkope Rockshox Recon-voorvork doet hier wat afbreuk aan.

Lang verhaal kort: zoek je een snelle dubbelgeveerde mountainbike waarmee het in Nederland én daarbuiten goed biken is, maar wil je de kosten binnen de perken houden? En wil je desondanks geen grote concessies doen ten aanzien van gewicht en kwaliteit? Dan hoort de Cube One11 Pro absoluut op je lijstje te staan.

Reactie van Cube

Bij de opbouw van de testfiets hebben we verzuimd de beschermer op de liggende achtervork te monteren. AMS-modellen die bij de Cube-dealers staan zijn uiteraard wél voorzien van een beschermer.

Cube AMS One11

Kort door de bocht gezegd: de Cube AMS One11 Pro biedt de snelheid van een croscountry-fully met de vergevingsgezindheid van een trailbike.

Cube AMS One11 C:68X Pro 2024 | Prijs, specificaties en geometrie

Onderdelen, gewicht en prijs

Frame C:68X-carbon, UDH
Vork Rockshox Recon Gold RL Air, 120 mm veerweg
Achterdemper Rockshox Deluxe Select+, 110 mm veerweg
Achterderailleur Sram GX Eagle, 12-speed
Schakelaar Sram GX Eagle, 12-speed
Crankset Sram GX Eagle, 30t, 175 mm
Cassette Sram GX Eagle, 10/52t
Ketting Sram SX Eagle
Remmen Magura MT Thirty
Remschijven (v/a) Magura Storm CL, 180/180 mm
Wielen Fulcrum Red 77, 26 mm binnenbreedte, 28 spaken
Voorband Maxxis Forekaster, EXO, 2.35 inch
Achterband Maxxis Forekaster, EXO, 2.35 inch
Stuur Newmen Evolution, 760 mm breed
Stuurpen Newmen Evolution SL, 60 mm
Zadel Natural Fit Nuance
Zadelpen Cube-dropperpost, 150 mm drop
Gewicht compleet 11,85 kg (framemaat M)
Prijs € 3.999,-
Garantie Drie jaar garantie op frame voor 1e eigenaar
Extra Crash replacement-regeling

Geometrie

Geometrie

Website fabrikant: cube.eu

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
2 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
MTBer
MTBer
3 maanden geleden

9/52 cassette van SRAM? Is die nieuw???

Jeroen
Admin
Jeroen
3 maanden geleden
Reply to  MTBer

Scherp gezien, die bestaat inderdaad niet en was een typo; nu hersteld! Thnx // Jeroen