Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Cube Nuroad C:62 Pro: het beste van twee werelden?
In geen fietssegment vind je zoveel variatie als bij de gravelbikes. Moet je bij mountainbikes het onderscheid tussen de rijeigenschappen van verschillende merken – met name als het gaat om hardtails – vaak met een loep zoeken, bij gravelbikes gaat het nog alle kanten op. Check de Evilzone-column over dit onderwerp nog maar eens even. Er zijn bijna meer verschillende interpretaties van wat een gravelbike zou moeten zijn dan dat er gravelbikers zijn! De specifieke draai die Cube aan het concept ‘gravelbike’ heeft gegeven, is voor de Nederlandse markt bijzonder interessant.
“De carbon Cube Nuroad C:62 combineert het beste van onze racers en crossers, gekruid met een snufje randonneur en een toefje mountainbike”, zo meldt de Duitse fabrikant op z’n website. Cube windt er geen doekjes om. Hun carbon gravelbike is geen mountainbike met een krom stuur, maar eerder een robuuste racer met noppenbandjes. Okay, hier ga ik enigszins kort door de bocht, maar wie net als ik enige tijd op het zadel van de Nuroad C:62 Pro heeft doorgebracht begrijpt wel wat ik bedoel. Cube heeft bij het ontwikkelen van deze fiets meer nadruk gelegd op snelheid dan op terreinvaardigheid. En dat maakt deze fiets extra aantrekkelijk voor de gemiddelde Nederlandse gravelaar, die voor z’n wekelijkse dosis offroad-beleving toch voornamelijk afhankelijk is van vlakke bos- en zandwegen.
Cube Nuroad 2022: programma en prijzen
Onze testfiets, de Cube Nuroad C:62 Pro, kost € 2.199,-. In 2022 brengt Cube elf uitvoeringen van de deze gravelbike, waarvan vier in carbon en zeven in aluminium. De aluminiumreeks start met de Cube Nuroad (dus zonder verdere toevoegingen ana de modelnaam) van € 899,- en eindigt met de Nuroad Race FE van € 1.849,-. Net als de Nuroad FE (€ 999,-) en de Nuroad Pro FE (€ 1.449,-) is deze laatste uitgerust met spatborden, bagagedrager, achterstandaard en dynamoverlichting. Fijn voor forenzen en vakantiefietsers! De carboncollectie begint bij de door ons geteste Nuroad C:62 Pro van € 2.199,- en eindigt bij de Nuroad C:62 SLT die € 3.699,- kost. Van Pro tot de SLT hebben alle carbon Nuroad gravelbikes hetzelfde C:62-frame.
Meer info op cube.eu/nl
Veel carbon voor weinig?
Als je het over de Cube Nuroad C:62 Pro hebt, hun goedkoopste carbon gravelbike in een reeks van vier, ontkom je er niet aan om het over de prijs te hebben. Ondanks dat Cube z’n fietsen via dealers aan de man brengt, is deze carbon gravelfiets namelijk ongekend scherp geprijsd: 2.199 euro vragen ze ervoor. Voor dit bedrag kom je bij de concurrentie – inclusief de bekende internetmerken – niet verder dan een frame van aluminium. Terwijl het carbon kader van de Nuroad toch écht niet zomaar een generiek Chinees catalogusframe is.
Het omgekeerde is waar; de C:62-carbonconstructie is een van de lichtste en meest hoogwaardige die Cube in huis heeft, slechts overtroeft door de C:68- en C:68X-frames. Maar dan kom je bij racers en crossers van Cube terecht die al snel meer dan het dubbele kosten. De C:62-constructie levert goede cijfers op. Een kaal Nuroad C:62-frame in maat M komt volgens Cube op 1.180 gram, de complete fiets doet op onze weegschaal 9,55 kilo. Een aanzienlijk deel daarvan komt overigens op het conto van de wielen: inclusief banden, remschijven en cassette wegen die samen 4,26 kilo.
Niet alleen bij de constructie, maar ook bij de uitvoering van de Nuroad C:62 is Cube niet over een nacht ijs gegaan. Waar je ook kijkt vind je slimme details. Zoals kabeldoorvoeropeningen in de balhoofdbuis in plaats van in de onderbuis, om zodoende deze laatste lichter te kunnen uitvoeren. Of een extreem laag geplaatste liggende achtervork, zodat er voldoende ruimte gerealiseerd kon worden voor banden tot 45 millimeter. Of 40 millimeter met spatborden, waarbij nokjes om deze te monteren niet vergeten zijn. En ook in montagepunten voor een achterdrager en een lowrider, een voordrager, is voorzien. Zelfs aan een montagepunt voor een achterstandaard is gedacht. Zodoende zou je deze gravelaar in principe ook kunnen ombouwen tot volwaardige reisfiets.
Zitpositie: sportief maar comfortabel
Stap je, zoals ik deed, met het verwachtingspatroon van een mountainbiker op de Nuroad C:62, dan voelt deze Cube gravelbike in eerste instantie heel erg racefietsachtig aan. Snel, wendbaar en dynamisch, tegen het nerveuze aan. Een rit op mijn eigen racefiets – ja, zo’n ding heb ik ook in mijn schuur staan – nuanceert dit beeld. Ja, de Nuroad C:62 wil graag vooruit en stuurt scherper dan welke mountainbike dan ook. En bij wind op kop is het onderin de beugels lekker toeven. Maar een racefiets, dat is het toch niet.
Daarvoor staat de balhoofdbuishoek te vlak (71,5 graden) en zijn de wielbasis en de liggende achtervork te lang (resp. 1.041 millimeter en 440 millimeter). De relatief korte reach (389 millimeter), de juist wat langere balhoofdbuis (154 millimeter) en het relatief korte en ondiepe stuur resulteren in een zithouding die enerzijds ontspannen is en veel controle over de fiets oplevert, maar die je er anderzijds niet van weerhoudt om, als je dat wilt, het gas lekker diep in te trappen. Daarbij word je ook zeker niet beperkt door de banden: op asfalt rollen de fijngenopte G-One Allrounds van Schwalbe razendsnel en verrassend stil.
Snel op asfalt en zandwegen, beperkingen in ruiger terrein
Op asfalt, klinkers en bos- en veldwegen biedt C:62-frame biedt ruimschoots vertrouwen. Stijf waar het nodig is, meegaand waar het kan. Alhoewel dat laatste natuurlijk relatief is. We hebben de afgelopen tijd wel met comfortabelere gravelbikeframes gereden. En los daarvan: een iets lagere druk in de banden – of dikkere banden – levert meer comfortwinst op dan welke geavanceerde carbon lay-up dan ook. Dito voor de flexibele carbon zadelpen die Cube op deze Nuroad C:62 Pro specificeert. Maar hoe dan ook, het samenspel van frame, banden, zadelpen en zithouding resulteert in een behoorlijk rijcomfort. Je hoeft met deze fiets dus lange tochten zeker niet uit de weg te gaan.
Die comfortabele zitpositie kan je het gevoel geven dat je met deze Duitser alles aankan. Maar zodra je in het terrein de proef op de som gaat nemen, is een reality-check nooit ver weg. Met name in lastige, technische offroad-secties blijkt dat de Nuroad C:62 geen mountainbike, maar toch echt een gravelbike is. Met alle beperkingen die daarbij horen. Natuurlijk, je komt heus wel ongeschonden over een steil wortelpad naar beneden. Maar van harte gaat dat niet. Daarvoor ligt het race- en cross-dna bij de Nuroad C:62 te dicht onder het oppervlak.
Maar niet alleen de relatief steile, racy geometrie speelt je in lastig terrein snel parten; ook de banden zijn in technische secties niet bepaald behulpzaam. De G-One Allrounds houden met name niet van modderige ondergronden. Voor je het weet loopt de ruimte tussen de lage en dicht op elkaar staande nopjes vol met modder en is het gedaan met de grip.
Transmissie: Shimano GRX 1 x 11
Cube heeft de Nuroad C:62 Pro rondom opgetuigd met de specifiek voor gravelbikes geconcipieerde GRX-onderdelen van Shimano. De rem- en schakelhendels op het stuur, de remklauwen en de transmissie. En dan niet de op dit prijspunt veelgebruikte 10-speed instapvariant uit de GRX RX400-serie, maar de duurdere GRX RX812 11-speed uitvoering, met een 11/42-tands cassette. Het moet gezegd: het spul werkt gewoon feilloos, altijd en overal. Dito trouwens voor de GRX-remmen. Natuurlijk, van een natte Alpenpas met zware bepakking worden de 160 millimeter remschijfjes niet echt blij. Dan moet je in ieder geval aan de voorkant naar een grotere schijf toe. Maar bij huis-tuin-en-keukengebruik – dus zeg maar alles dat je in een straal van 500 kilometer rond Utrecht kan tegenkomen – functioneren de remmen prima.
Nog even terug naar de aandrijflijn: 1 x 11 is lichter en veel minder gecompliceerd dan 2 x 11. Maar met name voor wielrenners die overstappen op de gravelbike kunnen de relatief grote stappen tussen de verschillende verzetten op de 11/42-cassette een dingetje zijn. Datzelfde geldt voor het bereik: dat is met 400 procent kleiner dan de 475 procent van een 2 x 11 set-up. Of de hoeveelheid versnellingen die de 11/42-cassette in combinatie het enkelvoudige 40-tands voorblad oplevert voor jou genoeg is, hangt helemaal af van hoe en waar je met de Nuroad C:62 gaat rijden.
Met wind mee over een asfaltweg door de vlakke polder? Wellicht kom je dan zwaardere verzetten tekort. En over een bospad een steile helling beklimmen? Minder krachtige rijders zitten dan al snel verlegen om lichtere versnellingen. Tja, dat is het leven; je krijgt het nooit helemaal perfect. Rij jij je rondjes afwisselend over verhard en onverhard? En heb je niet de ambitie heeft übersteile mountainbikepaden te beklimmen? Dan komt je met de 1×11-aandrijflijn op de Nuroad C:62 Pro over het algemeen prima weg.
Conclusie
Indrukwekkende fiets, die Cube Nuroad C:62 Pro. In de eerste plaats omdat de value-for-money die Cube met dit model biedt echt fenomenaal is. Want ik geeft het je te doen om voor 2.199 euro een gravelfiets te vinden die enigszins vergelijkbaar is. Het carbon frame is licht en stijf, maar tegelijkertijd niet oncomfortabel. En met een vriendelijke en veelzijdige geometrie die heel veel gravelbikers zal aanspreken. Daarbovenop komt dan nog de goede afmontage. Niet alleen goed voor de prijs die je voor deze gravelbike betaalt, maar gewoon sowieso goed. Natuurlijk, lichter, duurder en exclusiever kan altijd – zéker lichtere wielen zouden een fijne upgrade zijn – maar door de bank genomen zit eigenlijk alles dat je voor intensief gebruik nodig hebt op en aan de Nuroad C:62 Pro.
“Is er dan niets op of aan te merken op de Nuroad C:62 Pro? Natuurlijk wel. De 1×11-transmissie heeft aan beide kanten van het spectrum – dus bij de zwaarste verzetten en bij de lichtste verzetten – z’n beperkingen. Maar de eenvoud en het lagere gewicht van zo’n enkelvoudige aandrijflijn maken veel goed.”
Is er dan niets op of aan te merken op deze carbon gravelbike van Cube? Natuurlijk wel. De 1×11-transmissie heeft aan beide kanten van het spectrum – dus bij de zwaarste verzetten en bij de lichtste verzetten – z’n beperkingen. Maar de eenvoud en het lagere gewicht van zo’n enkelvoudige aandrijflijn maken veel goed. En dan is er de ontegenzeglijke voorkeur die de Nuroad C:62 Pro heeft voor asfalt, klinkers en gematigd offroad-rijden. Prima als dat precies is wat jij met een gravelbike wilt doen. Maar bij een evenement als Gravel Innsbruck – waarbij sommige secties zelfs voor mountainbikers tricky zijn – loopt je wel tegen z’n beperkingen aan. Maar goed, dat is wat mij betreft geen argument om de Nuroad C:62 Pro niet aan te bevelen. Want ik weet niet hoe het met jou is gesteld, maar om mountainbikepaden te rijden heb ik gewoon een mountainbike…
Cube Nuroad C:62 Pro 2022 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | C:62 Advanced Twin Mold-carbon |
Vork | C:62-carbon |
Achterderailleur | Shimano GRX RD-RX812, 11-speed |
Schakelaar | Shimano GRX ST-RX600, 11-speed |
Crankset | Shimano GRX FC-RX600, 40t |
Cassette | Shimano GRX CS-M7000, 11/42t |
Remmen | Shimano GRX BR-RX400 |
Remschijven | Shimano SM-RT54, 160/160 mm (v/a) |
Wielen | Fulcrum Rapid Red 900, 700x22C, 12 mm steekassen |
Banden | Schwalbe G-One Allround, Kevlar, 40-622 |
Stuur | Cube Gravel, aluminium, 440 mm |
Stuurpen | Cube Gravel Race, aluminium, 90 mm |
Zadel | Cube Natural Fit Venec |
Zadelpen | Newmen Advanced, carbon, Ø 27,2 mm |
Gewicht | 9,44 kg (framemaat M/56 cm) |
Prijs | € 2.199,- |
Geometrie
Framemaat | M/56 cm | ||||
Zitbuislengte | ST | 495 mm | Offset | O | – |
Bovenbuislengte | TT | 560 mm | Trail | T | – |
Reach | R | 389 mm | Balhoofdbuislengte | HT | 154 mm |
Stack | S | 578 mm | BB drop | BBD | 70 mm |
Zitbuishoek | STA | 73,5° | Liggende achtervork | CS | 439,5 mm |
Balhoofdbuishoek | HTA | 71,5° | Wielbasis | WB | 1.041 mm |
Framemaat | M/56 cm | |
Zitbuislengte | ST | 495 mm |
Bovenbuislengte | TT | 560 mm |
Reach | R | 389 mm |
Stack | S | 578 mm |
Zitbuishoek | STA | 73,5° |
Balhoofdbuishoek | HTA | 71,5° |
Offset | O | – |
Trail | T | – |
Balhoofdbuislengte | HT | 154 mm |
BB drop | BBD | 70 mm |
Liggende achtervork | CS | 439,5 mm |
Wielbasis | WB | 1.041 mm |
Website fabrikant: cube.eu/nl
Jammer dat Cube beperkingen hanteert voor het maximale gewicht. Dat is nl 115 kg. Dan kom je bij de XL-versie, met XL-bereider en een tasje wel erg krap te zitten. Dat doet de concurrentie beter.
afvallen marcel, afvallen…minder chips,frikandel, bier, you name it,
Beetje flauwe reactie, maar dat snap je zelf wel. Marcel heeft wel een terecht punt; 115 kg is als totale belasting als je gaat bikepacken en zelf groot gebouwd bent, snel in zicht…