Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan onze fijne vrienden van Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.
Cube Nuroad + Bosch SX = Cube Nuroad Hybrid
Het lijkt erop of technische progressie en minder bewegen hand in hand gaan. Dat is geen proces van vandaag of gisteren, maar iets dat al decennia, zo niet eeuwen aan de gang is. Kost iets kracht? Dan maken we het elektrisch. In de autoindustrie weten ze daar alles van. Wie draait er nog op spierkracht de ramen van z’n auto open? Of verstelt handmatig z’n stoel? Zelfs de achterklep gaat tegenwoordig elektrisch omhoog. Je zou eens een spiertje activeren, je moet er toch niet aan denken? Ook de fietsindustrie is ten prooi gevallen aan de elektrificatiedrift. Volgens fietsfundamentalisten is dat not done. Elektrificatie gaat namelijk in tegen de essentie van fietsen: het omzetten van spierkracht in snelheid. Geen apparaat kan dat beter en efficiënter dan een fiets. Dus waarom zo’n next level vervoermiddel uitrusten met een motor, een accu en een lading elektronica? Ik snap de haters wel.
Maar ik begrijp ook wat de kopers beweegt. Vroeger of later krijgt iedereen te maken met fysieke beperkingen. En waar dat voorheen een einde maakte aan de fietscarrière, daar is er tegenwoordig de hulp van een elektromotortje. Ik zie het in mijn eigen mountainbikeploegje, de zestigplussers die het tempo niet meer kunnen bijbenen en na de aanschaf van een e-mountainbike helemaal blij zijn dat ze weer kunnen aanhaken. Dat Cube begin dit jaar een elektrische gravelbike lanceerde, is dus niet zo gek als het lijkt. Er zijn immers ook gravelfietsers die een beetje traphulp kunnen gebruiken. En omdat Cube een zeer nauwe samenwerking met Bosch heeft – in alle e-bikes van Cube hangt een Bosch-motor – is dat de nieuwe lichtgewicht SX-motor geworden. Nuroad Hybrid is de naam van deze serie e-gravelbikes. Ik heb gereden met het topmodel, de Cube Nuroad Hybrid C:62 SLT. En dat was bepaald geen straf…
Cube Nuroad Hybrid C:62 2024: programma en prijzen
In 2024 brengt Cube drie uitvoeringen van z’n elektrische gravelbike Nuroad Hybrid, allemaal in carbon. De duurste is de fiets die wij gereden hebben, het topmodel Nuroad Hybrid SLT met alles erop en eraan. Desondanks kost-ie maar 6.999 euro. Maar? Jawel, want dat doet de concurrentie Cube niet na. De Nuroad Hybrid SLX komt op 4.999 euro, voor de Nuroad Hybrid Race betaal je 3.999 euro.
Daarnaast zijn er nog twee FE-modellen, waarbij de letters FE staan voor ‘fully equipped’. Oftewel: voorzien van spatborden, bagagedrager, achterstandaard en verlichting. De Nuroad Hybrid SLX FE komt op 5.199, de Nuroad Hybrid Race FE kost 4.199 euro. Alle Nuroad Hybrids komen in vijf maten, van XS tot XL.
Meer info op cube.eu
Frame
C:62-carbon
Onze testfiets in maat M weegt 12,9 kilo, inclusief motor en accu. Dat is licht voor een gravelbike met trapondersteuning. Maar bedenk wel dat onze testfiets, de Nuroad Hybrid SLT, de duurste uitvoering is, met een keur aan lichtgewicht onderdelen. Aan de andere kant, het goedkoopste model, de Nuroad Hybrid Race, weegt met 14,3 kilo niet héél veel meer. Naast de lichte Bosch SX-motor en dito accu – waarover straks meer – komt een belangrijk deel van dat lage gewicht op het conto van het frame. Dat is gemaakt van Cube’s hoogwaardige C:62-carbon en weegt volgens de Duitse fabrikant inclusief de vork nog geen 2 kilo. Niet superlicht voor een reguliere gravelbike van carbon, maar wel voor een exemplaar dat een motor en een accu moet huisvesten.
Naast het gebruik van carbon is ook de manier waarop de accu in het frame is geplaatst een verklaring voor de geringe massa. Die accu is in principe namelijk niet uitneembaar. Het kán wel, maar dan moet eerst de motor gedemonteerd worden. Het is een constructiewijze die je bij veel lichtgewicht e-bikes ziet; door af te zien van een accubak kan het frame veel lichter geconstrueerd worden. Met als nadeel dat je de Nuroad Hybrid wel in de buurt van een stopcontact moet zien te stallen.
En dan is er nog de opvallende zadelpenklemconstructie. Of beter: niét opvallende constructie, want de klem is geïntegreerd in de zitbuis. Dankzij deze constructie steekt er extra veel zadelpen boven het frame uit. En doordat die zadelpen tevens dun is én van carbon, durft Cube een bovengemiddelde hoeveelheid rijcomfort te beloven. Het is 2024 en dus lopen ook bij de Cube Nuroad Hybrid de kabels door het bovenste balhoofdlager naar binnen. Het zijn er maar twee, die van de remmen. Het schakelen verloopt draadloos elektrisch.
Volop nokjes, integratie en bandbreedte
De uitrusting en detaillering van het frame zijn ook prima. In tegenstelling tot de Nuroad zonder trapondersteuning, vind je op de elektrische uitvoering op de liggende achtervork gelukkig wél een solide beschermer tegen kettingslag. En ook aan nokjes voor van alles en nog wat is gedacht: bagagedragers, spatborden, achterstandaard, verlichting, je kunt het allemaal op en aan het frame kwijt.
Tot slot de breedte van de banden die je kunt gebruiken. De af fabriek gemonteerde 45 millimeter banden passen makkelijk in de achterbrug, zelfs inclusief spatborden. En zonder spatborden passen 50 millimeter rubbers volgens Cube probleemloos. Fijn om te weten als je over ruwere ondergronden wilt rijden en/of een hoger comfortniveau wilt realiseren.
Trapondersteuning
Bosch SX-motor met 400 wattuur accu
Zoals gezegd is de Nuroad Hybrid letterlijk gebouwd rondom de SX-motor van Bosch. Die motor weegt 2.070 gram, de 400 wattuur accu ongeveer hetzelfde. Je kunt deze laatste uitbreiden met een range extender van 250 wattuur. Met z’n anderhalve kilo doet die natuurlijk het gewichtsvoordeel voor een deel weer teniet. De motor heeft volgens Bosch een koppel van 55 newtonmeter, een nominaal vermogen van 250 watt, een maximaal vermogen van 600 watt en een maximaal ondersteuningsniveau van 340 procent.
Met z’n SX-motor pakt Bosch het concept e-bike light dus duidelijk anders aan dan de veel concurrenten. Met z’n hoge vermogen en dito ondersteuningsniveau doet de lichtgewicht SX-motor op papier namelijk niet onder voor z’n – met 2.960 gram veel zwaardere – grote broer CX. Echter: vanwege het lagere koppel is bij de SX-motor een hógere trapfrequentie nodig om dezélfde mate van ondersteuning te activeren. Bereik je het maximale vermogen bij de CX-motor al bij zo’n 70 à 80 omwentelingen per minuut, de SX vraagt in dat geval om minimaal 100 omwentelingen.
Met dit RPM-getal staat de Nuroad Hybrid ondanks z’n motortje dus ver af van de elektrische ouwelullen-cruisers waarmee de grijze garde in de weekends ’s lands fietspaden bevolkt. Immers: op deze elektrische gravelfiets geldt, kort door de bocht gezegd: geen actie, dan ook geen reactie.
Speciaal voor gravelbikes: de sprint-modus
Nog even over Bosch SX versus CX: de Q-factor van de SX-motor is met 160 millimeter fors kleiner en ook de trapweerstand en het geluidsniveau zijn minder. De bediening van de SX-motor daarentegen wijkt niet af van die van CX-modellen: een in de bovenbuis geïntegreerde display, de twee knoppen voor de bediening op het stuur. Ook de ondersteuningsstanden zijn nagenoeg hetzelfde: eco, tour+, sprint en turbo. Alleen de sprint-stand is nieuw in dit rijtje. Het is de gravel-equivalent van de e-mtb-stand, met een dynamische ondersteuning tot 280 procent van je eigen kracht. De mate van ondersteuning is in deze modus dus deels afhankelijk is van de kracht die je zelf levert. Anders gezegd: hoe meer je vraagt, hoe meer de Bosch SX-motor levert. Dat geeft een veel natuurlijker rijgevoel dan niet dynamische ondersteuning.
Geometrie, maatvoering en zitpositie
Cube brengt de Nuroad Hybrid in vijf maten, van XS tot XL. Ik ben met de middelste op pad geweest, de M. Die is maat is voor mijn 179 centimeter prima. De afstand tussen het zadel en het stuur is niet te compact, maar zeker ook niet te lang. Vanwege de lange wielbasis (1.059 millimeter), de dito liggende achtervork (453 millimeter), de relatief steile balhoofdbuishoek (71,5 graden) en de gematigd lange stuurpen (80 millimeter), zit het zwaartepunt wat meer naar achteren dan op de meeste gravebikes zonder motortje.
Alleen het stuur staat naar mijn smaak wat aan de hoge kant. Ja, de hoge positie zoals je die op de foto’s ziet biedt veel controle in lastige offroad-secties. Maar om op lange rechte stukken onderin de beugels voor de wind weg te kunnen duiken, zou ik het stuur zelf toch wat lager zetten. Ondanks de geïntegreerde kabels is dat zo gebeurd. Het kán dus wel, kabels integreren zonder het gebruiksgemak uit het oog te verliezen!
Dan de rest van de maten: de stack bij framemaat M bedraagt 579 millimeter, de reach is 393 millimeter, de bovenbuis komt op 560 millimeter en balhoofdbuis is 145 millimeter lang. De bracket-drop, de afstand tussen de horizontale lijn die je tussen de trapas en de wielassen kunt trekken, bedraagt 70 millimeter, wat niet hoog noch laag is. Over hoog gesproken: Cube monteert op de Nuroad Hybrid cranks van slechts 165 millimeter lang. Op sportieve e-bikes is dat helemaal niet ongebruikelijk, maar wel even iets om rekening mee te houden. Vanwege die korte cranks staat je zadel namelijk wat hoger dan je gewend bent op je spierfiets.
Onderdelen
Transmissie en remmen: effectieve mix van mountainbike en -racefietsspul
Het schakelgebeuren op de Nuroad Hybrid SLT is in handen van Sram. En hoe! Een XX SL Eagle AXS Transmission-derailleur, een XX Eagle Transmission-cassette en – omdat Sram blijkbaar niet snel genoeg op de SX-motor passende cranks kon leveren – een paar carbon cranks van E*thirteen, inclusief een 42-tands voorblad. Voor fabrikanten van e-bikes zijn versnellingssystemen met maar één voorblad een geschenk uit de hemel. Natuurlijk, vroeger bestonden ze wel hoor, e-bikes met een dubbel aan de voorkant. Maar wat een gedoe!
De lancering van de Sram Transmission-groepen ligt inmiddels ruim een jaar achter ons en nadien heb ik veel ervaring met dit elektronische schakelspul opgedaan. Kort gezegd: Sram Eagle AXS Transmission schakelt bijna altijd feilloos, ook onder zware belasting, maar doet dit wel iets minder snel dan conventionele derailleursystemen. Met de 10/52-tands cassette en het 42-tands voorblad kom je nooit versnellingen tekort, zowel niet aan de hoge als aan de lage kant. De keerzijde van de medaille is dat de tussenstappen relatief groot zijn.
De Sram Force eTap-verstellers op het stuur zijn een no-brainer. Je kunt zowel van vanaf de hoods als van onderuit de beugels goed bij de remgrepen en de stopkracht en doseerbaarheid zijn prima. Cube neemt het zekere voor het onzekere en heeft voor én achter remschijven met een diameter van 180 millimeter gemonteerd.
Wielen en banden: louter luxe
Cube heeft in het frame van de Nuroad Hybrid SLT een paar carbon wielen gehangen van Newmen: de Advanced SL X.R.25. Deze wielen wegen maar net iets meer dan 1.200 gram per set. De velgen hebben een binnenbreedte van 25 millimeter, de hoogte bedraagt 30 millimeter. Dat is breed genoeg om ook banden met meer volume mooi te laten vallen. Banden zoals de 45 millimeter brede Terra Speeds van Continental.
Een verrassende keus, want de gewone Nuroad-modellen staan allemaal op sloffen van Schwalbe. Maar de Conti-banden hoeven zich nergens voor te schamen. Alhoewel rolweerstand vanwege de trapondersteuning minder een ding is dan bij spierfietsen, rolt de Terra Speed heerlijk licht. En ook als het gaat om zaken als grip, voorspelbaarheid en demping scoort dit Duitse rubber goed. Kortom: fijne banden, met name als je verharde en onverharde ondergronden in gelijke mate afwisselt.
Hoe rijdt-ie?
Als een spierfiets met back-up
Het rijden op de Nuroad Hybrid is absoluut geen straf. Ik voel ik me er direct op thuis. Qua sturen voel je dat je in vergelijking tot een spierfiets meer massa onder je kont hebt. Maar uiteindelijk went dat snel en overheerst vooral het gevoel dat je goede benen hebt. Om mijn ervaring op de Nuroad Hybrid te vergelijken met een gewone gravelfiets, heb ik mijn vaste gravelrondje van zo’n vijftig kilometer op en rond de Brabantse Wal gereden. Een lastige klim in dat rondje – relatief steil, met scherpe bochten en dikke, bloot liggende wortels – overmeester ik met de Nuroad Hybrid met twee vingers in m’n neus. E-bike light? Ammehoela, het lijkt wel alsof ik met een full-power e-bike onderweg ben, zoveel kracht genereert het kleine SX-motortje.
Ook mul zand blijkt een sterk punt van de Nuroad Hybrid. Terwijl je jezelf met een reguliere gravelfiets op zandstroken helemaal de vernieling in kunt trappen, ploegt de Cube er met behulp van de SX-motor probleemloos doorheen. Natuurlijk, m’n hartslag gaat omhoog, ondanks de niet geringe trapondersteuning. Maar ik kom niet in het rood. Hier blijkt nog een andere functie van de korte cranks dan alleen maar het creëren van meer bodemvrijheid: ze zorgen er ook voor dat je makkelijker de hoge trapfrequentie haalt die de SX-motor van je voor het vrijgeven van de maximale ondersteuning van je vraagt.
Voor wie van een reguliere gravelfiets komt, voelt de Nuroad Hybrid wel wat lang aan. Of anders gezegd: het is best veel fiets. Naar mijn idee komt dat voor een belangrijk deel door de lange achterbrug, die bijna anderhalve centimeter langer is dan Cube’s eigen Nuroad zonder motortje. Maar bijvoorbeeld ook ruim twee centimeter langer dan de liggende achtervork van de Specialized Turbo Creo, een andere e-gravelbike waarmee we onlangs gereden hebben. Daardoor moet je de Nuroad Hybrid, ondanks de zeker niet vlakke balhoofdbuishoek, met iets meer nadruk door krappe bochten dirigeren.
Begrenzing blijft een nadeel
Nog een observatie: doordat je op de Nuroad Hybrid minder snel buiten adem raakt, kan je je veel beter concentreren op het manoeuvreren. Dat geldt niet alleen voor de zandpaden, maar zeker ook voor kruip-door-sluip-door-paadjes in het bos. Dat gezegd hebbende: óók zonder motor zou de Nuroad Hybrid een veelzijdige gravelbike zijn. Het is geen probleem om je met deze fiets in mountainbiketerrein te begeven. Nee, niet op die moderne gladgewalste slingerroutes a.k.a. knikkerbanen. Maar op de klassieke, rechttoe rechtaan mtb-routes is-ie helemaal in z’n element. Zitpositie, geometrie, banden, het staat in dienst van de berijder.
Toch is het niet allemaal hosanna. Dat heeft niets te maken met de Nuroad Hybrid op zich, maar met de Nederlandse wet- en regelgeving die voorschrijft dat de motor na 25 kilometer per uur stopt met ondersteunen. Zolang de ondergrond niet al te snel is en/of het landschap voldoende geaccidenteerd, is er niks aan de hand. Maar op vlakke routes zit je al snel boven die 25 kilometer per uur. Geen probleem voor wie solo rijdt. Niemand die je immers dicteert dat je sneller moet. Maar in een groepje wordt het een heel ander verhaal. De snelheid zit in dat geval al snel tegen de dertig of daarboven. En bij onvoldoende fitheid moet je zonder actieve trapondersteuning dan al snel lossen.
Een paradoxale situatie. Immers, de meeste fietsers die een e-bike als de Nuroad Hybrid overwegen, zullen dat juíst doen omdat ze hun vaste groepje willen kunnen bijhouden. En uiteindelijk kan dat dus tóch niet. Tenzij je je toevlucht zoekt tot illegale methodes om de kruissnelheid op te krikken. En dát kan toch niet de bedoeling zijn van de wetgever? Je vraagt je wel eens af: hebben de mensen die dit bedacht hebben ooit zelf op een race- of gravelfiets gezeten?
Actieradius
“Hoe ver komt-ie”, wordt me vaak gevraagd als ik met een e-bike onderweg ben. Het eerlijk antwoord: dat is altijd koffiedik kijken. Er zijn namelijk zóveel variabelen. De gekozen ondersteuning, je gewicht, het aantal hoogtemeters in je route, de aard van de ondergrond, de wind, de temperatuur, rij je solo of in een groepje. Op een route met afwisselend asfalt, grind, zand, bosgrond en zo nu en dan een klimmetje heb ik met de ondersteuning in de sprint-stand de accu van de Nuroad Hybrid een keer helemaal leeg gereden. Eindresultaat: 81 kilometer.
Ja, ik snap dat je daar eigenlijk niks aan hebt. Maar ik herhaal het maar even: vanwege de grote hoeveelheid variabelen valt er geen peil op te trekken. Feit is: de accu is relatief klein en de motor best wel krachtig. Tip: gebruik als je zoveel mogelijk kilometers uit een accu wilt halen voornamelijk de eco-stand, duik waar mogelijk onderin de beugels om de luchtweerstand te verlagen en doe niet mee aan stroomvretende tussensprints.
Conclusie
De Nuroad Hybrid kan voor veel wielerliefhebbers een revelatie zijn. Wie op een leeftijd is dat kracht en conditie niet meer vanzelfsprekend zijn, kan met deze geëlektrificeerde gravelbike sneller, makkelijker, langer en veiliger fietsen. Op ritten waarbij je met een ongemotoriseerde gravelbike moet afhaken, blijft je nu gewoon bij de rest in het wiel. Dat wil zeggen, tot de wettelijk vastgestelde grens van 25 kilometer per uur. Daarboven moet je het alsnog zelf doen. De voordelen van de trapondersteuning speel je in wat moeilijker en meer heuvelachtig terrein daarom meer uit dan op vlakke en rechte gravelstroken en dito asfalt- en klinkerwegen. Daar zegt de software voor je gevoel véél te snel dat je geen ondersteuning meer krijgt. Terwijl je net zo lekker gaat!
“Cube heeft met de Nuroad Hybrid echt een erg goede fiets neergezet, zéker in de geteste, voor een e-bike extreem lichte SLT-uitvoering. Alles klopt: trapondersteuning, gewicht, uitrusting, geometrie.”
Cube heeft met de Nuroad Hybrid een erg goede fiets neergezet, zéker in de geteste, voor een e-bike extreem lichte SLT-uitvoering. Alles klopt: trapondersteuning, gewicht, uitrusting, geometrie. En niet vergeten de prijs, die voor wat je krijgt uitermate scherp is. Ik scheef het hierboven al eerder, maar ik herhaal het graag nog even: fietsen op de Nuroad Hybrid is een feestje. Dat wil zeggen, als je aan dit soort feestjes toe bent. Wie jong en sterk is heeft de ondersteuning van de Nuroad Hybrid natuurlijk niet nodig. Die kan het zelf wel. Maar wie het om wat voor reden dan ook niét zelf meer kan, die zal aan deze gravelbike met trapondersteuning enorm veel plezier beleven.
Cube Nuroad Hybrid C:62 SLT 2024 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Verwijderd:
Frame | C:62-carbon |
Vork | C:62-carbon |
Motor | Bosch SX, 55 Nm, 600 watt |
Accu | Bosch Compact Tube, 400 Wh |
Range-extender | Bosch Power More 250, 250 Wh, € 395,- extra |
Display | Bosch Mini-remote 3 en Bosch System Controller |
Achterderailleur | Sram XX SL Eagle AXS Transmission, 12-speed |
Schakelaars | Sram Force AXS |
Crankset | E*thirteen Race Carbon, 42t, 165 mm |
Cassette | Sram XS-1297, 12-speed, 10-52t |
Ketting | Sram XX Eagle Transmission |
Remmen | Sram Force eTap AXS |
Remschijven | Sram Centerline, 180/180 mm (v/a) |
Wielen | Newmen Advanced SL X.R.25, carbon |
Banden | Conti Terra Speed, ProTection, 45-622 |
Stuur | Easton EC70 AX Gravel, carbon, 440 mm |
Stuurpen | Specialized Future Stem Pro, 90 mm |
Zadel | Acid Nuance SLT, carbon |
Zadelpen | Newmen Advanced, carbon, Ø 27,2 mm |
Gewicht | 12,9 kg (framemaat M) |
Prijs | € 6.999,- |
Garantie | Drie jaar op het frame en twee jaar op motor en accu voor eerste eigenaar |
Geometrie
Website fabrikant: cube.eu