Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan Alex Resch van mountainbikehotel Krone in Brixen voor z’n gastvrijheid en de routetips.
Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS 2023: toerder of trailtijger?
Op het eerste gezicht is de Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS niet anders dan alle andere Stereo Hybrid 140’s in de line-up van Cube. Hetzelfde agressieve uiterlijk, met dikgenopte banden, een hoog stuur en natuurlijk 140 millimeter veerweg aan de achterkant en 150 millimeter voor. En tóch is deze Stereo Hybrid 140 echt anders. Ja logisch, zeg je nu, deze bike heeft een anti-blokkeersysteem, ABS. Klopt helemaal. Maar dat is maar het halve verhaal.
Om redenen die ik hieronder uiteen zal zetten, maakt het anti-blokkeersysteem het rijden op de Stereo Hybrid 140 HPC ABS iets makkelijker. Of anders gezegd; ABS verlaagt voor minder ervaren bikers de drempel om tochten door de bergen in te maken. En rondom dat gegeven heeft Cube deze Stereo Hybrid 140 opgebouwd, met onder andere een wat lichtere vork en een achterband met een wat hardere rubbersamenstelling, waarbij een lage rolweerstand belangrijker is dan onbegrensde grip. Dat maakt deze dubbelgeveerde e-mountainbike meer een toerder dan een trailtijger.
Nieuwsgierig naar deze bike in het algemeen en het anti-blokkeersysteem in het bijzonder? Lees dan hieronder verder!
Cube Stereo Hybrid 140 HPC: programma en prijzen
Het Duitse Cube staat bekend om z’n uitgebreide aanbod in maten, kleuren en uitvoeringen en dat is ook bij de Stereo Hybrid 140 HPC niet anders. Deze e-mountainbike – of ‘hybrid’ zoals Cube ‘m noemt – is er in zeven verschillende uitvoeringen, met bovendien per model heel veel keuze in kleuren. Bij de twee minst dure modellen heb je bovendien de keus uit een 625 Wh accu of een grotere 750 Wh accu.
Er is geen keus tussen aluminium of carbon, álle modellen hebben een carbon voorframe en een aluminium achterbrug. Cube brengt de Stereo Hybrid 140 HPC in vier verschillende maten, van S tot XL. De S staat daarbij niet op 29 inch wielen, maar op kleinere 27.5 inch wielen. De modelreeks begint met de instapper Pro 625 van € 4.399 en loopt door tot de super-de-luxe SLT 750 die € 8.899 kost. ‘Onze’ ABS 750 valt daar, ondanks z’n anti-blokkeersysteem, met € 5.599 min of meer tussenin.
Meer info op cube.eu
Frame
Carbon voor, aluminium achter
In tegenstelling tot z’n gloednieuwe Stereo Hybrid One55 valt Cube voor de constructie van de Stereo Hybrid 140 terug op een beproefd recept: een voorframe van carbon, een achterdriehoek van aluminium. Dat scheelt nauwelijks in gewicht, maar wel veel in productiekosten. En dat merk je als consument aan de kassa bij het afrekenen van een dubbelgeveerde Cube e-mountainbike. Het voorframe ziet er overigens veel strakker uit dan dat van z’n voorganger, dus zonder scherpe knikken en bulten, maar juist met een doorlopende, vloeiende lijnvoering. De motor en grote 750 Wh accu zijn volledig geïntegreerd in het frame en in de voordriehoek is plaats voor een bidonhouder. En uiteraard, het is tenslotte 2023, gaan de kabels en leidingen via het balhoofdlager het frame in.
Geometrie: langer, luier en lager
Ehh ja, het bovenstaande kopje vindt je ook terug bij veel andere tests. Dat is omdat bikes nou eenmaal langer, luier en lager worden. En dus ook deze elektrische Cube. Ze zijn daar in Beieren, waar Cube z’n hoofdvestiging heeft, overigens nog steeds redelijk behoudend. Voor een extreme geometrie moet je niet bij Cube zijn. Logisch ook, als je zóveel fietsen verkoopt als Cube is het begrijpelijk dat je de gulden middenweg volgt. Concreet betekent dat, dat de balhoofdbuis op 66 graden staat, de zitbuis op 75,5 graden en dat de waarden voor reach en stack respectievelijk 473 millimeter en 637 millimeter zijn. Dat alles bij de maat L van onze testfiets.
Verder nog wat opvallends? De trapas staat met 36 millimeter redelijk laag ten opzichte van de wielassen en de achterbrug is met 457 millimeter aan de lange kant. Maar zaken als bovenbuis (630 mm), zitbuis (460 mm en balhoofdbuis (120 mm) zijn allemaal redelijk doorsnee. O ja, dat is wel een ding nog: de Stereo Hybrid 140 is er in vier maten, van S tot XL. Daarbij valt op dat die S op kleinere 27.5 inch wielen staat. Het is maar dat je het weet.
Maar goed, dé olifant in de porseleinkast is natuurlijk het anti-blokkeersysteem waarmee deze Stereo Hybrid is uitgerust. Dáár ga ik het nu dus eerst even over hebben…
Bosch ABS: hoe en waarom?
Op een (e-)mountainbike doet een ABS hetzelfde als in een auto: voorkomen dat wielen blokkeren bij te bruusk remmen. In het geval van het Bosch ABS op de Cube Stereo Hybrid 140 is dat uitsluitend het voorwiel. Daarvoor zijn twee redenen. De eerste is dat je op een fiets vooral niet wilt dat het voorwiel blokkeert. Want blokkeren staat veelal gelijk aan wegglijden of aan over de kop gaan. Met een blokkerend achterwiel loop je dat risico niet, dat laat zich relatief makkelijk controleren.
Omdat er over het anti-blokkeersysteem van Bosch zóveel te vertellen valt, hebben we er een apart verhaal over geschreven, inclusief onze ervaringen met dit systeem in de praktijk. Je vindt dat verhaal hier. Geen zin om je erin te verdiepen? Even kort dan: het Bosch ABS maakt gebruik van sensoren die meten of en hoe snel de wielen draaien. Zodra bij een remactie één van beide wielen dreigt te blokkeren, grijpt het systeem in; de remdruk op de voorste remschijf wordt automatisch teruggeschroefd, zodat het voorwiel blijft rollen. Waarna vervolgens de remblokken weer aangrijpen, want het doel is natuurlijk wel dat je vertraagt. Dat op- en afbouwen van remdruk gaat razendsnel. Het enige dat je er van merkt is een licht pulseren van de voorste rem.
Trapondersteuning
Bosch CX met 750 Wh accu
Als sinds jaar en dag zijn Cube en Bosch twee handen op één buik. Andere motormerken? Die zie je niet bij Cube. Hoeft ook niet, want met de Bosch CX-motor die onderin de Stereo Hybrid 140 HPC hangt is krachtig en soepel, met een ondersteuning die er prettig natuurlijk inkomt. Met name de e-mtb-stand, waarbij de software afhankelijk van jouw input een passende ondersteuning levert, is écht goed. Perfect? Dat nog niet. Honderd procent stil is de Bosch-aandrijving namelijk niet en alhoewel het bedieningsgemak prima is, vind ik de overdaad aan schermpjes en knoppen op het stuur niet erg fraai. Wat dat betreft is de mini-remote met display in de bovenbuis die je op sommige andere e-mtb’s vindt, ook die met Bosch-motor, een stuk strakker.
De loopfunctie verdient een pluim. Want alhoewel je dankzij de trapondersteuning zeer steile hellingen kunt bedwingen, zijn er altijd passages die je toch moet lopen. Met zo’n zware e-mtb is dat normaal gesproken een crime, maar gelukkig is er een knopje op het stuur waarmee je de motor kunt activeren. Zo helpt de bike zichzelf omhoog. Althans, mits het achterwiel grip heeft. En dat is niet altijd – denk aan gladden wortels of rotsen – het geval. De walk assist werkt dus niet in alle gevallen optimaal, maar is desondanks een onmisbare functionaliteit.
Grote accu
In de onderbuis zit een dikke 750 Wh accu. Hoe ver en hoog je daarmee komt? Ik zou zeggen: ver en hoog genoeg. Ik waag me namelijk niet aan een concrete afstand of hoogte. Die zijn namelijk afhankelijk van een enorme hoeveelheid variabelen. Daarbij denk je wellicht als eerste aan de gebruikte ondersteuningsstand, maar onderschat ook het gewicht van de berijder niet. Iedere tien kilo minder rijdersgewicht levert vele extra hoogtemeters op. Maar ook de rolweerstand van de banden, het type ondergrond en de temperatuur spelen een rol. Wil je toch een getal zien? Met mijn gewicht van 80 kilo – 74 kilo lichaamsgewicht plus zes kilo rugzak – zijn in de e-mtb-stand zijn 2.000 hoogtemeters per rit mákkelijk haalbaar.
Vering: beproefd vierpuntssysteem
Als het gaat om het veersysteem kiest Cube als sinds jaar en dag voor de klassieke Horst-link in de liggende achtervork, waarbij de beweging van het achterwiel via een wip wordt overgebracht op een rechtop staande demper. Nou is het toepassen van zo’n beproefde configuratie natuurlijk geen garantie voor goed functionerend vering, maar bij eerdere tests kwam de configuratie van Cube op dit punt goed uit de verf. Aan de achterkant van de Stereo Hybrid 140 is 140 millimeter veerweg beschikbaar. De luchtveer is een Fox Float DPS met instelbare uitgaande demping en een ingaande demping in drie standen: open, halfopen en gesloten.
De 150 millimeter veerweg aan de voorkant wordt geleverd door een Fox 34 Rhythm met Grip-demper. Die laatste werkt zonder gedefinieerde klikjes en je moet ‘m minstens een kwart verdraaien om meer demping te ervaren. Ik heb het dan over de demping van de íngaande slag. Ook de demping van de uitgaande slag, de rebound, is in te stellen. Opvallend is de keuze voor een Fox 34. Gezien de hoeveelheid veerweg en het gewicht van de Stereo Hybrid 140 HPC zou je eerder de stijvere Fox 36 verwachten.
Onderdelen
Transmissie
De Stereo Hybrid 140 HPC ABS is met 5.599 euro bijzonder strak geprijsd. Vooral omdat je nauwelijks ziet op welke onderdelen is beknibbeld om tot deze prijs te komen. Maar als je beter kijkt, dan zie je transmissie is zo’n onderdeel is. Ja, op de derailleur prijkt het begeerde Shimano XT-logo. Maar de rest van het versnellingssysteem komt uit de Deore-groep. Cassette, ketting en schakelaar. Met een crankstel van Acid, Cube’s eigen onderdelenmerk. Het werkt allemaal goed, maar niet feilloos. Met name als je op een steile helling meerdere verzetten in één keer wilt opschakelen, kan het gebeuren dat de ketting onder luid geratel doorslipt. En nee, dat ligt niet aan het feit dat de ketting en/of ketting versleten zijn. Het systeem kan blijkbaar de kracht die rijder én vooral de motor op de ketting zetten niet verwerken.
Om doorschieten van de ketting onder dit soort omstandigheden te voorkomen heb ik mezelf aangewend om niet meer dan één krans per duimklik op te schakelen. Maar het zou beter zijn, als de schakelaar al fabriek zo afgesteld staat, dat je niet meer dan één à twee kransen tegelijk kunt opschakelen. Ja, dat is een beperking. Maar wel het behoud van cassette en ketting. Plus: regelmatig stilvallen omdat de ketting bij een te bruuske schakelactie doorslipt is ook niet ideaal. Niet voor niets hebben sommige e-bike-merken met versnellingssystemen van Sram al zo’n beperking in de shifter.
Wielen en banden
Rep ik hierboven over een bezuiniging, bij de roterende massa lijkt hier geen sprake van te zijn. In de Stereo Hybrid 140 HPC ABS hangen een paar Newmen Performance 30-wielen. Niet de lichtste, welk oersterk, zo is onze ervaring. En dat is precies wat je op een e-mountainbike van het kaliber van de Stereo Hybrid 140 nodig hebt. Ook op de banden is niet beknibbeld. Rondom Hans Dampf-banden van Schwalbe in de maat 2.6 inch. Ja, dat is best dik en het gaat enigszins ten koste van de stuurprecisie, maar ze zijn wel minder kritisch over de keuze van de juiste lijn naar beneden. De voorband heeft de stroeve, gripvaste Addix Soft-rubbersamenstelling, de achterband de hardere, lichter rollende Addix Speedgrip-compound.
Dat is een keuze die ik begrijp, want hoe lichter een band onder een e-mountainbike rolt, hoe verder en hoger je komt met één acculading. Maar mijn keuze zou het niet zijn. Wat je namelijk wint aan rolweerstand, verlies je aan grip. En omdat er toch een motortje onderin het frame hangt, zou ik altijd voor meer grip kiezen. En al helemaal omdat er, zoals ik hierboven al schreef, vanwege het ABS tóch al sprake is van een zekere onbalans in het remsysteem. Een relatief griparme achterband maakt dat niet beter.
Hoe rijdt de Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS?
Klimmen: ontspannen, maar met beperkingen
De uitvalsbasis voor deze test is het stadje Brixen in het Zuid-Tiroolse Eisacktal. Of Bressanone, want ze spreken er zowel Duits als Italiaans. De bergen rond Brixen worden gekenmerkt door een eindeloze hoeveelheid trails. Omdat het pas begin april is, zijn die vanwege de sneeuw nog niet allemaal begaanbaar. Geen probleem, want ook de lager gelegen mountainbikeroutes zijn uitdagend genoeg! Omdat we niet naar de toppen kunnen, rijder we vooral op-en-neer paden langs de flanken van de bergen. En die zijn de Stereo Hybrid 140 HPC ABS op het lijf geschreven. In de licht glooiende secties valt de ontspannen, relatief rechte zitpositie op. Zo houd je het lang vol, vooral ook omdat de vering erg comfortabel is en ook bij flink aanzetten niet verhard.
Dat laatste betekent dat je in steile beklimmingen over redelijk veel grip beschikt, ook al omdat de lange achtertrein de druk goed over beide wielen verdeelt. Fijn: krappe bochten omhoog neemt deze e-mountainbike van Cube zonder morren. Wel even opletten met keien of wortels, want vanwege de laag geplaatste trapas is de kans dat je met je pedaal de grond raakt niet ondenkbeeldig. Ander puntje is het hoog geplaatste stuur. Ik wil dat voor iets meer druk op het voorwiel graag wat lager zetten, maar omdat we tijdens de test geen passende vulringen bij de hand hebben, blijkt dat niet mogelijk. Mooi hoor, die kabeldoorvoer door het baldhoofdlager met speciale vulringen onder de stuurpen, maar niet heel praktisch. Tot slot: wordt het écht steil, dan laat de achterband me in de steek. Hier zou een zachtere rubbersamenstelling met meer grip mijn voorkeur hebben, het zou de klimeigenschappen echt verbeteren.
Dalen: zelfverzekerd
Dan het dalen. Dit is de discipline waarbij de Stereo Hybrid 140 HPC ABS me het meest verrast heeft, met name in hele steile en lastige secties met keien, wortels en rotsblokken, die je noodgedwongen op een relatief lage snelheid moet overmeesteren. Althans, die ík langzaam neem. Het hoge stuur dat ik in de beklimmingen nog lager wilde zetten, is hier helemaal op z’n plaats. In combinatie met de luie, lage en relatief lange geometrie rijd ik op de Cube secties naar beneden waar ik op een normale mountainbike echt wel drie keer over nagedacht zou hebben. De massa van deze hybride speelt daarbij natuurlijk ook een rol, maar ik geef zéker ook credits aan het anti-blokkeersysteem.
Als je er eenmaal aan gewend bent, geeft het ABS – zoals je kunt lezen in mijn aparte uitleg over het systeem – namelijk zo’n enorme hoeveelheid vertrouwen, dat je je een betere biker voelt dan je eigenlijk bent. Echt, het gemak waarmee lastige secties overmeestert is verbazingwekkend! Met, alweer, de opmerking dat de relatief griparme achterband een storende factor is. Ook in snelle passages voelt de Stereo Hybrid 140 HPC erg zeker aan. De vering slokt kleine en grote brokken probleemloos op, terwijl de geometrie stabiel is zonder log aan te voelen. En dankzij het ABS durf ik later te remmen dan ik op een gewone mountainbike zou doen, waardoor de sensatie van snelheid en dynamiek nog groter is.
Conclusie
Kan één plus één drie zijn? In het geval van de Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS zou dat best wel eens kunnen. Het anti-blokkeersysteem van Bosch maakt namelijk van een al capabele bike een nóg capabelere bike. Het biedt extra zekerheid en vergroot het vertrouwen in de eigen rijvaardigheid. Echter, het systeem voegt ook gewicht en complexiteit toe. En je moet er aan wennen, zeker als je een ervaren mountainbiker bent die z’n skills al enige tijd op orde heeft. Om maximaal te profiteren van de voordelen die het systeem biedt, moet je namelijk een aantal ingesleten gewoontes afleren.
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat Cube zich met deze ABS-bike richt op ervaren bikers. Die komen zonder anti-blokkeersysteem ook wel veilig beneden. Het is eerder het omgekeerde; juist als je nog niét zo ervaren bent en je wilt tóch zonder problemen echte trails rijden, dan helpen deze bike in het algemeen en het ABS van Bosch in het bijzonder je op weg. En ook als je géén trails wilt rijden, maar liever over grindwegen omhoog en omlaag gaat. De zitpositie en de vering van de Stereo Hybrid 140 HPC ABS bieden comfort, het ABS zekerheid.
“Het is eerder het omgekeerde. Juist als je nog niet zo ervaren bent en je wilt toch zonder problemen echte trails rijden, dán helpen deze bike in het algemeen en het ABS van Bosch in het bijzonder je op weg.”
Als je de bovenstaande doelgroep als uitgangspunt neemt, dan snijden ook de keuzes die Cube gemaakt heeft hout. Het grote volume van de banden, de harde, lichtrollende en slijtvaste rubbercompound van de achterband, de relatief lichte voorvork, de relatief geringe drop van de zadelpen. Allemaal zaken waar je blij van wordt als je graag relaxte tochten door de bergen maakt, maar die je niet graag op je bike ziet als je een echte trailtijger bent. Hoeft ook niet, want als je even door de collectie van Cube scrollt, dan zie je dat de drie modellen die bóven de Stereo Hybrid 140 HPC ABS komen, allemaal geoptimaliseerd zijn op afdalen. Dikke Fox 36’s, 2.4 of 2.5 inch banden met gripvaste compounds, grote noppen en solide karkassen, droppers met 170 mm drop… maak je borst maar nat, met dat materiaal kan je je echt uitleven.
Anders gezegd: de ABS-uitvoering is de toerder binnen de Cube Stereo Hybrid 140 HPC-reeks. En als zodanig is-ie optimaal op het gebruiksdoel afgesteld. Zou ik ‘m nemen? Nee, ik zou zelf eerder een meer op afdalen afgestemde uitvoering pakken. Maar goed, ik heb al een paar decennia Alpenervaring op mijn conto. Als je die niet hebt, maar je wil wel het échte biken-in-de-bergen gevoel ervaren, dan is de Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS een e-mtb waarop je absoluut kunt rekenen.
Cube Stereo Hybrid 140 HPC ABS 2023 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | C:62-carbon |
Vork | Fox 34 Rhythm, GRIP-demper, 150 mm veerweg |
Achterdemper | Fox Float DPS EVOL, 3-pos., 140 mm veerweg |
Motor | Bosch CX |
Accu | Bosch PowerTube, 750 Wh |
Display(s) | Bosch Kiox 300 |
Achterderailleur | Shimano XT, 12-speed |
Schakelaar | Shimano Deore, 12-speed |
Crankset | Acid E-crank, 34t, 165 mm |
Cassette | Shimano Deore, 10/51t |
Ketting | Shimano Deore |
Remmen | Magura MT C ABS |
Remschijven (v/a) | Magura MDR-P, 203/203 mm |
Wielen | Newmen Performance 30 |
Voorband | Schwalbe Hans Dampf Addix Soft Super Trail, 29 x 2.6″ |
Achterband | Schwalbe Hans Dampf Addix Speedgrip Super Trail, 29 x 2.6″ |
Stuur | Newmen Evolution SL, 780 mm breed |
Stuurpen | Cube Performance, 45 mm |
Zadel | Cube Natural Fit Venec |
Zadelpen | Cube dropperpost, 150 mm drop |
Gewicht compleet | 24,9 kg (framemaat L) |
Prijs | € 5.599,- |
Garantie | Twee jaar garantie op frame, motor en accu voor 1e eigenaar |
Extra’s | Crash replacement-service voor het carbon frame (i.o.m. Cube-dealer) |
Geometrie
Website fabrikant: cube.eu
Voor de test van deze trailbike gereden routes
Bij Velozine steken we een hoop tijd, geld en moeite in de productie van reisverhalen en biketests. We willen je inspireren er op uit te trekken en aanmoedigen dezelfde mooie mountainbikeavonturen te beleven als wij. De routes die we voor deze test gereden hebben vind je daarom hieronder.