Tekst & foto’s: Arjan Kruik
DMR Vault Mg platformpedalen: met magnesium voor het milieu
Al ruim een decennium maakt het Britse DMR furore met z’n Vault. Vooral de grip die dit aluminium platformpedaal biedt is legendarisch. Plus natuurlijk de vele kekke kleurtjes waarin de Vault verkrijgbaar is. Maar net als zoveel bedrijven tegenwoordig wil DMR ook z’n verantwoordelijkheid nemen voor wat betreft het milieu. En dan is, zo zegt het bedrijf, aluminium niet het allerbeste materiaal. Met name als het gaat de winning van aluminium uit het mineraal bauxiet. Bauxiet wordt meestal in grote open mijnen gedolven. Daarnaast kost het omzetten van bauxiet naar aluminium gigantisch veel energie. Magnesium daarentegen, zo claimt DMR, wordt gewonnen uit zeewater. En als je ook daar prima pedalen van kunt maken, waarom zou je dat dan niet doen? Enter de DMR Vault Mg.
In tegenstelling tot de aluminium Vault wordt het platform van de Vault Mg niet gefreesd uit een blok metaal, maar wordt vloeibaar metaal onder hoge druk in een mal gegoten. De vorm die daaruit komt wordt vervolgens mechanisch nabewerkt. Vandaar dat je de freessporen die de aluminium Vault kenmerken ook op de Vault Mg terugvindt. Bij de fabricage is er bijna “zero waste“, aldus DMR op z’n website. En wát er aan afval is, dat wordt ter plekke hergebruikt. Klinkt prima. Maar op de milieuvriendelijkheid van het hele proces valt toch nog wel wat af te dingen. Ook de winning van magnesium kost namelijk heel erg veel stroom. Aan de andere kant: net als aluminium is ook magnesium goed recyclebaar.
Platform: lekker groot…
Bij z’n introductie in 2010 was de Vault met een platformoppervlak van 104 x 105 millimeter bovengemiddeld groot. Spoel nu even meer dan een decennium verder en je ziet dat de Vault op dat vlak door de concurrentie is geëvenaard of zelfs ingehaald. Een goede ontwikkeling, ik ben fan van grote pedalen. Maar dat neemt niet weg dat het platform van de originele Vault nog steeds lekker groot is. En aangezien de Vault Mg nagenoeg dezelfde vorm en maten heeft, geldt dat dus ook voor de magnesium-uitvoering. Omdat magnesium lichter is dan aluminium, weegt de Vault Mg wel iets minder: 400 gram versus 430 gram voor de aluminium-uitvoering.
Niet licht genoeg? DMR brengt ook een Vault Mg Superlight, die maar 330 gram doet. Maar met een gewichtsbeperking tot 85 kilo. En bovendien met een flinke meerprijs: geen 160 euro, maar 340 euro! Nu ik toch prijzen noem: de gegoten Vault Mg is goedkoper dan de gefreesde aluminium Vault: die kost 185 euro. Hier zie je in de prijs terug, dat het productieproces van de Vault Mg niet alleen beter is voor het milieu, maar ook voor je portemonnee!
… en dubbelconcaaf
Net als veel andere platformpedalen is de dwarsdoorsnede van het platform concaaf. Dat wil zeggen dat de uiteinden dikker zijn dan het midden. Ook het middendeel, waar de as door loopt, is dunner gemaakt. Feitelijk is de Vault Mg dus dubbelconcaaf. Zeg maar hol als een schoteltje. Dat zou volgens DMR de grip verbeteren, omdat de druk naar de buitenste pinnen gedirigeerd wordt. Om die reden vind je op de Vault Mg – net als bij de aluminium uitvoering – twee soorten pinnetjes. Lange van 6 millimeter aan de buitenkant, kortere van 4,5 millimeter binnenin. Zo wordt de concaaf nóg geprononceerder.
De pinnen op de Vault Mg zijn anders dan op de gewone Vault. Of beter: de buitenste, langste pinnen zijn anders. Ze zijn iets korter en hebben een ‘voetje’. Ook draai je ze niet van onderaf in het platform, maar juist van bovenaf. Navraag bij DMR leert dat dit te maken heeft met de materiaaleigenschappen van magnesium. Dit metaal is namelijk niet alleen lichter dan aluminium, maar tevens iets zachter. Je ziet het, ieder voordeel heeft een nadeel. Maar DMR pareert dat nadeel met dat voetje. Hierdoor wordt de kans verkleind dat de pinnen bij een aanvaring met een rots uit het platform scheuren.
Veel grip en ondersteuning
Als het om en ondersteuning en grip gaat is de DMR Vault één van mijn favoriete pedalen. Met name de grip is echt bovengemiddeld goed. Kan de DMR Vault Mg in het voetspoor van z’n geliefde familielid treden? Ja en nee. Het pedaaloppervlak van de Vault Mg is zowel in de lengte als in de breedte groot genoeg, waardoor je niet alleen bij dalen, maar ook bij klimmen voldoende oppervlak hebt om tegen aan te duwen, zonder dat de voet teveel doorbuigt. Dat spaart energie en gaat vermoeidheid en (voet)kramp tegen.
Ook de grip van de DMR Vault Mg is zéér goed. Maar, heel gek, niét op het uitmuntende niveau van de aluminium Vault. Ik kan er niet precies de vinger opleggen hoe dat komt. Ondanks schoenen met een extra zachte zool geven de Vault Mg’s me niet het gevoel aan de pedalen vastgekleefd te zitten. Althans, niet zo als bij de aluminium Vaults. Hoe dat kan? Ik denk dat je de verklaring moet zoeken in de pinnen aan de uiteinden, die wat korter en dikker zijn. Blijkbaar maakt dat nét het verschil.
De vraag is trouwens wel óf je wel maximale grip wilt hebben. Wie tijdens het dalen graag z’n voet nog wil kunnen herpositioneren, is hoogstwaarschijnlijk beter bediend met de Vault Mg dan met de aluminium Vault.
Levensduur en onderhoud
De Vaults zouden niet zo lang bestaan als ze niet goed waren. Daarom verbaast het me dat het uiteinde van het pedaal draait op slechts één industrielager. Veel concurrenten kiezen hier voor twee of zelfs drie industrielagers in lijn. Maar goed, als het werkt, dan werkt het. Het industrielager op m’n testpedalen vertoont in ieder geval nog geen kuren. Hetzelfde geldt voor het kunststof glijlager aan de binnenkant. Echter; wel met de aantekening dat het oppervlak van de as wat lichte roestsporen laat zien. Maar goed, na een lang seizoen vol hoosbuien en hogedrukreinigers kan dat de beste overkomen. Het platform zelf is flink gehavend, hier manifesteert zich waarschijnlijk de geringere hardheid van het magnesium. Ondanks dat zijn de pinnen gedurende de testperiode niet verbogen of uitgebroken.
Aluminium of magnesium, échte milieuwinst haal je natuurlijk pas door gewoon héél erg lang met je pedalen te doen. Wat dat betreft denk DMR goed mee. Alles is namelijk vervangbaar: assen, asdoppen, lagers, pinnetjes. Speciaal gereedschap heb je niet nodig, tenzij je het glijlager moet vervangen; dan heb je een speciale tool nodig. Die kost twee tientjes. Maar voorkomen is beter dan genezen, dus het kan geen kwaad de as regelmatig uit het platform te trekken om het glijlager schoon te maken en in te vetten.
Conclusie
Gelijk maar bestellen, zo’n setje Vault Mg’s van DMR? Als je op zoek bent naar een paar lichte en gripvaste pedalen voor een redelijk schappelijke prijs en je er bovendien naar streeft het goede te doen voor het milieu, dan kan je dat zeker doen. Of toch niet? De aluminium Vault heeft een krasvaster platform dan de magnesium pendant. Of anders gezegd: je trapt de aluminium body minder snel af. En wat langer mooi blijft, wordt minder snel vervangen. Wat dat betreft kan het milieusommetje dat DMR voor de Vault Mg gemaakt heeft misschien toch minder positief uitpakken dan ze graag zouden willen. Maar goed, ik ben geen expert, dus ik heb het niet nagerekend. Maar m’n gezonde verstand zegt dat de beste spullen spullen zijn die lang mee gaan.
“Je trapt de aluminium body minder snel af. En wat langer mooi blijft, wordt minder snel vervangen. Wat dat betreft kan het milieusommetje dat DMR voor de Vault Mg gemaakt heeft misschien toch minder positief uitpakken dan ze graag zouden willen.”
Dan is er nog de grip. Alhoewel die op de Vault Mg ronduit zeer goed is, is die op de aluminium Vault nóg beter. Hier komen dus smaak en voorkeur om de hoek kijken. Immers, voor sommige rijders kan de grip niet hoog genoeg zijn, andere willen liever wat meer bewegingsvrijheid. Dan de prijs: het efficiëntere productieproces van de Vault Mg werpt z’n vruchten af. Ware beide pedalen bij hun introductie in 2022 nog gelijk geprijsd, inmiddels is de Vault Mg goedkoper. Lang verhaal kort: de DMR Vault Mg is milieuvriendelijker geproduceerd en kost minder dan de aluminium Vault, maar deze laatste biedt nog nét iets meer grip en heeft een slijtvaster platform.
DMR Vault Mg platformpedalen: prijzen en specificaties
- Afmetingen (l x b): 104 mm x 105 mm
- Dikte: 19 mm/11 mm/19 mm (concaaf)
- Materiaal platform: magnesium
- Materiaal as: chromo-staal
- Gewicht (paar): 400 gram
- Aantal pinnen per kant: 11
- Kleur(en): zwart
- Prijs: € 159,99
- Losse V-pins (44): € 18,95
- Losse assenset (chromo-staal): € 23,95
- Losse lagerset: € 23,95
Meer informatie: dmrbikes.com