Vooropgesteld; ik heb geen hekel aan kou. Sterker, ik gedij over het algemeen beter bij lagere temperaturen dan bij zomerse hitte. Mijn motortemperatuur loopt snel op, zeg maar. Maar simpelweg op een weerapp kijken naar de temperatuur is niet voldoende om een (goede) kledingkeuze te maken. Zeker bij de koudere dagen kunnen luchtvochtigheid en wind een wereld van verschil geven.
Ik heb het liever nèt te koud, dan ook maar een fractie te warm. Want zodra ik mijn overtollige warmte niet voldoende kwijt kan, werk ik mezelf in het zweet. Zolang ik in beweging blijf is dat is nog redelijk uit te houden. Maar stoppen om even wat te eten, of net dat ene irritant lang op rood staande verkeerslicht tegenkomen, is funest. Ik koel dan snel af, om vervolgens nauwelijks meer op bedrijfstemperatuur te komen. Meer dan eens heb ik daarom een rit moeten inkorten. Actief spelen met verschillende laagjes kleding is natuurlijk de truc. Sinds afgelopen voorjaar heb ik het Pro SL Primaloft Gilet van Endura in mijn kledingkast paraat om in mijn laagjeskeuze mee te nemen.
Endura Pro SL Primaloft Gilet: windvest met geïsoleerde voor- en achterkant
Het Pro SL Primaloft Gilet van Endura is een lichtgewicht, mouwloos windvest, dat aan in het voor- en achterpand is voorzien van Primaloft-isolatie. Daardoor voelt het vest ook méér ‘fluffy’ aan dan je reguliere windstopper. Met name aan de voorzijde waar 80 grams Primaloft Gold is toegepast, terwijl in het rugpand 60 grams Primaloft Silver iets minder isoleert, maar beter ademt, aldus Endura. De panden aan de zijkant hebben geen isolatie en zijn elastisch.
Pasvorm en draagcomfort
Met mijn 1.67 m en normaal postuur draag ik een S en die sluit rondom nauw aan. Toch is er nog ruimte om wat extra lagen er onder op te vangen. Met name in de koudste periode van het jaar neemt het aantal laagjes uiteraard toe. Juist dan valt ook op dat de armopeningen aan de kleine kant zijn. Aan de onderzijde van de opening is elastiek toegepast en dat geeft voldoende mee. Maar wanneer je er een redelijk ruim vallend shirt onder draagt, stropen de mouwen in de oksel wel wat op. In mijn geval merkte ik dat op, maar was het nooit oncomfortabel of reden om een andere samenstelling van de buitenhuid te kiezen.
Met 165 gram is-ie weliswaar wat zwaarder dan een mouwloos windvest zónder isolatie, maar nog altijd een lichtgewicht. Meenemen als backup in een zakje achterop je shirt of in je rugzak kan, maar reken er wel op dat het Endura Pro SL Primaloft Gilet opgerold nog altijd zo’n twee vuisten groot is.
Regelbare isolatie
Ik heb het Pro SL Primaloft Gilet ingezet bij veelal gravelritten. In tegenstelling tot ritten op de mountainbike rij ik dan zonder rugzak. En aangezien de rug een grote radiator is, leek de isolatie van het achterpand bij dit gilet welkom. Ik trok hem aan bij redelijk verschillende omstandigheden; precies zoals je in deze regio van de globe in voor- en najaar kunt verwachten. Ritten waarbij de temperatuur bij vertrek amper boven 2 graden positief was, tot net de dubbele cijfers halfweg de rit. Maar ook ritten waarbij het van vertrek tot thuiskomst 3 tot 5 graden bleef, gepaard met flinke wind. Bij veel van mijn gravelritten wissel ik draaien en keren in bospercelen af met kind-op-de-voorband beuken over open stukken tegen de wind in.
En die wind, die komt er niet door heen. Ook niet door de rits, aangezien die aan de achterzijde is afgedicht met een brede, gevoerde flap. Endura heeft bij dit Endura Pro SL Primaloft Gilet overigens een tweewegrits toegepast. Je kan hem dus ook van onderen open ritsen. Vooral bij de langere stukken trappen, waarbij ik voorover gebogen onder in het stuur van mijn gravelbike hang, vind ik het fijn om hem onderaan iets op te ritsen. Het vest trekt namelijk wat strak als je voorover buigt; met de rits iets geopend, gaat dat prettiger en er is dan simpelweg wat meer ventilatie zonder dat de rug enorm afkoelt. Door vervolgens de ritsbediening (trekker) plat te drukken, rem je de ritssluitingen (slee) dusdanig, dat ze ook prima blijven zitten.
De kraag is rondom netjes afgewerkt en met de rits volledig dicht, blijft het geheel dan ook comfortabel rondom de nek. Het was echter maar zelden dat ik de rits tot boven toe dicht had. Het vest isoleert namelijk erg goed. Ook dankzij het – weliswaar minder dik, maar eveneens – geïsoleerde achterpand. En met een openstaande kraag is er meer ventilatie. Dat komt in mijn geval de afvoer van hitte aan de achterzijde ten goede, en met name bij lage snelheden of simpelweg hogere temperaturen is dat welkom.
Gebruikt bij 2 tot 10 graden
Ik combineer het Endura Pro SL Primaloft Gilet met shirts met korte mouwen en losse armstukken voor temperaturen zo rond en net boven de 10 graden met bewolkt weer. Met het zonnetje er bij, warmde ik dermate op dat ik het gilet uit moest doen. In combinatie met een gevoerd shirt met lange mouwen met daaronder enkel een zweetshirt werkt het gilet voor mij goed bij temperaturen zo laag als 2 graden op windrijke dagen met een hoge luchtvochtigheid. Van die typische ‘waterkoude’ dagen, waarbij de gevoelstemperatuur beduidend lager is dan de werkelijke temperatuur. Echte vrieskou heb ik met dit vest nog niet meegemaakt; maar ik denk dat een combinatie met een gevoerd shirt met lange mouwen met daaronder een zweetshirt met lange mouwen, voor mij prima kan werken.
Je kunt je laagjes bij koud weer ook anders opbouwen, waarbij je dit vest ónder een wind- en/of waterdicht shirt of jas met lange mouwen draagt. De isolatie zit dan dichter op je kern wat voor sommigen nog net wat beter werkt bij echte vrieskou. Dit heeft natuurlijk wel als bij-effect dat je het vest zelf minder goed kunt regulieren. Zelf heb ik dit niet geprobeerd; het was simpelweg niet koud genoeg.
Waterafstotend
Het Primaloft gilet is niet waterdicht. Zo zonder mouwen heeft het ook niet de aspiratie om als regenjas te kúnnen fungeren. Niettemin heeft Endura het Pro SL Primaloft Gilet wel voorzien van een waterafstotende coating. Dat is overigens een PFC-vrije, niet-giftige DWR (Durable Water Repellent). Zodoende is de voorzijde goed instaat om miezerregen af te voeren. Sowieso neemt het hele windvest, inclusief de Primaloft-voering vrijwel geen water (of zweet) op en het droogt dan ook erg snel.
Conclusie
Het hele jaar comfortabel kunnen biken vraagt om een uitgebreide garderobe. Een windvest kan eigenlijk nooit ontbreken. Met een prijs van € 139,95 is het Endura Pro SL Primaloft Gilet weliswaar niet goedkoop als windvest. Toch is het in mijn optiek een zeer interessante optie. Want naast de functie als mouwloos windvest, fungeert-ie dankzij de Primaloft voering óók als bodywarmer. En juist die functionaliteit is een echte toevoeging aan je garderobe.
Het gilet slaat het meer nuttige midden tussen jassen die volledig geïsoleerd zijn en een regulier mouwloze windstopper. Juist door het ontbreken van mouwen met isolatie, is het binnenklimaat veel beter te regelen dan bij een volledig geïsoleerde jas dat snel broeierig wordt. En daarmee is het Endura Pro SL Primaloft Gilet dus veel beter geschikt in de laagjes-strategie en bij gevolg breder inzetbaar. Zelfs buiten het fietsen bij het wandelen, of wintersporten bijvoorbeeld.
De stiknaden en ritsen zijn degelijk en dat geldt ook voor de rest van de afwerking; die is dus – zoals we van Endura gewend zijn – hoog. De achterzijde heeft nog een paar reflecterende opdrukken, maar wil je sowieso méér opvallen in de koude, grijze dagen van het jaar, dan is het Endura Pro SL Primaloft Gilet er ook in het oranje.
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto’s: Marleen Mescher
Meer info: www.endurasport.com