De Explorator is Ere Research’ aanbod voor een compacter budget. Waar de Genus en Omnia wielsets met carbon velgen zijn opgebouwd, krijg je bij de Explorator wielset met zijn verkoopprijs van € 399,00 aluminium velgen. Naast de GC45 met een velghoogte van 45 mm is er ook een 30 mm variant, de GC30. Wij monteerden de lagere van de twee samen met Ere’s Tenaci allround band in een gravelbike om er kennis mee te maken.
Band en wiel als één systeem
Ere Research is zelf wielsets gaan maken, omdat de afmetingen voor banden en velgen binnen de ERTRO afspraken nog steeds géén garantie geven op een perfect werkende combinaties van verschillende wiel- en bandmerken. Vooral wanneer je naar tubeless setups gaat kijken, zijn er nog teveel variabelen binnen die ERTRO die er voor zorgen dat sommige banden veel te strak en sommige veel te los rond de velg zitten. Door zelf zowel velg als band te ontwikkelen, moet de setup goed samenwerken. Tot zover de theorie.
De praktijk? Die volgt bij deze setup eigenlijk redelijk nauwgezet de theorie. Na het aanbrengen van tubeless tape waren de meegeleverde Tenaci banden met behulp van wat zeepsop en een vloerpomp tubeless te krijgen op de velg. De Tenaci band is van zichzelf al goed luchtdicht en de hieldraad bleek eveneens goed af te dichten in de aluminium velg; de setup bleef op druk nog zónder toevoeging van vloeibare latex. Dankzij de door de importeur meegeleverde Milkit ventielen was het toevoegen van het dichtmiddels een eenvoudig kunstje zonder geklieder.
Opvallend genoeg valt de band wél smaller uit dan de geclaimde 36 mm die de Tenaci zou zijn. Over de schouders gemeten kwam ik op slechts een krappe 34 mm. We deden navraag bij Piet van der Velde, de Nederlander achter Ere Research. Zijn antwoord: “De 36 mm Tenaci banden die jij hebt, komen nog uit onze oude mal en zijn eigenlijk nog bedoeld voor 17 mm brede velgen. Daarbij hebben ze een plus/minus tolerantie van 1 mm. Op de bredere velg is de ballon van de band dus wat kleiner.” Deze GC30 wielset heeft velgen met een interne breedte van 19 mm; ergens had ik dan toch verwacht dat de band dan juist óók wat breder uit zou vallen dan de opgegeven maat, marginaal ten koste van de hoogte.
Ere Research Explorator GC30 wielset
Met ‘slechts’ een velghoogte van 30 mm en de ‘Obscurus’ optie voor de belettering, ogen de wielen vrij subtiel. Dat thema geldt ook voor de naven. Die zijn mooi compact en welhaast minimalistisch. Net als we eerder zagen bij de e*thirteen XCX IW24 wielset, draaien de GC30’s van Ere Research op relatief kleine lagers. Zowel de voor- als achternaaf maken gebruik van 6803 lagers die inwendig 17 mm meten, bij een buitendiameter van slechts 26 mm en een breedte van 7 mm. Ze lopen in elk geval boterzacht en worden extra afgedicht door contactloze kapjes, zoals we dat bij veel andere naven ook zien.
Onze wielset kwam met een vrijloop met de standaard Shimano HG cassette-passing. Sram XDr of Campagnolo opties zijn óók verkrijgbaar. Tussen de vrijloop en de naafhuls is een rubber afdichting aangebracht. Prima om troep weg te houden bij de vier vrijlooppallen. De dichting zit alleen wat verdiept ín de naafhuls en op een kleinere diameter. De vrijloop valt met zijn buitendiameter een stukje ín de naafhuls en precies in de rand tussen de naafhuls en de afdichting merkte ik bij een inspectie dat er wat zand in deze rand gekropen was. Met de cassette gedemonteerd, was een licht knarsend geluid te horen (los van het ratelen van de vrijlooppallen). Functioneel vooralsnog geen probleem, maar op den duur wél een potentieel aandachtspunt om de wielset het boterzachte-karakter te laten behouden…
Met 27 ingrijppunten en 4 pallen pakt het achterwiel voldoende snel op voor het typische gebruik van deze wielset, zonder daarbij zwaar te lopen. De hoge velgen zijn strak en stijf; de 24 straight pull aero spaken dragen daar ongetwijfeld aan bij. Ondanks het raken van wat boomwortels op momenten dat je het niet verwacht – en dus met een flinke impact tot gevolg – zijn de wielen nog kaarsrecht en reed ik nooit een doorstootlek.
Gravellen is compromissen maken
Gravellen is avontuur. Zo zal elke marketeer en veel journalisten (mijzelf incluis) het je vaak proberen te ‘verkopen’. Maar abstracter bekeken is het in de kern óók het leren omgaan met compromissen. Want géén enkele gravelbike is een goede offroader én perfecte wegracer tegelijkertijd. Er zijn onder meer keuzes te maken in framegeometrie en of je bijvoorbeeld diep of juist rechtop wil zitten. Maar meer nog heb je keuzes te maken bij je wielset én vooral de banden die een grote impact hebben.
Om aerodynamica heb ik me nooit zo druk gemaakt, maar voor racefietsers is dat nog steeds een relevant thema. En alleen al om die reden druppelt dát aspect ook door in het gravel-genre. Een hoge velg wordt in de regel geassocieerd met meer aerodynamica – terwijl dat niet noodzakelijkerwijs het geval is. Zonder daar al te diep in te (moeten of wíllen) duiken, is het argument ‘het ziet er wel mooi uit’ evengoed een valide argument. Prima; koop vooral wat je mooi vindt.
Maar een hoge velg is verticaal vaak ook hartstikke stijf. Wil je dan óók comfort, dan kies je een band met flink wat volume. Dat dat dan weer een negatieve impact heeft op de aerodynamica, laat ik maar even links liggen… Wil je daarbij serieus offroad dan heb je nog de keuze in de vorm en grootte van de noppen. Combineer je dat met een flink aantal kilometers over harde ondergrond, dan wil je juist zo min mogelijk nop. Het aanbod aan rubber is momenteel al gigantisch. Ere Research heeft echter momenteel maar één gravel-profiel en dat vinden we op de Tenaci band…
Ere Research Tenaci banden: subtiel, sticky, comfortabel
… en als clincher is die er in een breedte van 32 en 36 mm. De tubeless-ready versie is er met een breedte van 30, 32 en 36 mm. Die laatstgenoemde had ik dus rond de Explorator wielset. En ook al vallen ze misschien wat smaller uit dan de maataanduiding op de verpakking én de zijkant van de band, ze rollen er niet minder om.
Het is een soepele band, met lekker sticky-rubber. Het profiel is marginaal te noemen. Het loopvlak heeft kleine diamantvormige nopjes en naar de zijkanten toe zijn er steeds groter wordende noppen schuin aangezet. Het gehele profiel is erg rond en bol. Daardoor is de overgang tussen rechtuit rijden en een bocht insturen niet merkbaar.
Het profiel loopt voldoende ver door tot over de schouder, dat je nogal plat door de bocht moet gaan voor dat aan het einde van de nop bent. Je ligt al eerder op je snufferd… en nu we het daar toch over hebben; zelfs met het spaarzame profiel van de Tenaci, kwam ik er best ver mee op onverharde ondergrond. Ik vond het opvallend hoe vertrouwd de band óók op zachtere bosgrond bleef. In modder en echt los zand is met precisie sturen uiteraard wishfull thinking. Maar de Tenaci liet me zelfs op typische zanderige Brabantse mountainbikerondjes – voordat de échte droge periode begon – voldoende ruimte om het gas er goed op te kunnen houden.
Daarmee liet de band me wederom zien met hoe betrekkelijk weinig nop je offroad nog weg kúnt komen, zolang je niet steil hoeft te klimmen of door diepe modder heen hoeft te ploegen. De plus is vervolgens dat je, zodra je het asfalt opdraait, merkt dat ze ook lekker licht lopen. Oók op 2.0 bar (bij een rijdersgewicht van 65 kg).
Ere wie Ere toekomt
Ere Research ging banden én wielen maken om die als ‘systeem’ prefect op elkaar af te kunnen stemmen. Ergens is het dan wel apart dat we met een band voor een 17 mm velg op pad gingen, terwijl Ere velgen van die afmetingen niet zelf in het programma heeft. Goed; het jonge merk is nog volop bezig met de uitbreiding van het programma en men liet ons weten dat er óók nieuwe banden aan zitten te komen voor bredere velgen.
Millimeter-geneuzel terzijde geschoven; zelfs met 34 mm breedte, beviel de ’36’ Tenaci me prima. Het is een band die prima thuis is bij de ritten waar je veel verharde ondergrond met grind- en zandpaden combineert en waarbij je graag de snelheid er in houdt. Ze zijn volumineus genoeg om serieus comfort te kúnnen geven bij lage drukken, zónder dat je daarbij meteen op de velg zit bij de eerste de beste boomstronk. Bovendien rollen ze echt licht en hebben voldoende marge om bij net wat losser spul dan een gemiddeld schelpen- of gravelpad je nog altijd met vertrouwen de snelheid er in te houden.
De GC30 wielset vult die eigenschappen lekker aan. Ze draaien boterzacht en komen op mij als deugdelijk over. Het verdient wel de aanbeveling de rand tussen naafhuls en vrijloop een paar keer per jaar schoon te vegen. Dat is een koud kunstje, want de naven zitten eenvoudig in elkaar. En heel veel meer dan dat hoef je aan onderhoud dan ook niet te doen.
Ben je in de markt voor een nieuwe wielset voor je racefiets of gravelbike, dan zijn er vanaf pakweg € 500 véél opties. Daaronder zijn de opties wat beperkt, tenzij je bereid bent redelijk wat compromissen te maken ten aanzien van gewicht en de kwaliteit van lagering. Met een prijs van € 399 laat Ere Research echter zien dat goed ‘lopende’ wielen niet per se duur hoeven te zijn.
Specificaties
Explorator GC30 wielset
- Diameter: 700c (28”);
- Velgen: aluminium, 30 mm hoog, breedte 19 mm intern, 24 mm extern voor clincher en tubeless-ready banden tot 36C;
- Voornaaf: industrie gelagerd (2 lagers), 100×12 mm, Centerlock schijfremmontage;
- Achternaaf: industrie gelagerd (4 lagers), 142×12 mm, Centerlock schijfremmontage;
- Vrijloop: 4 pallen, 27 ingrijppunten, verkrijgbaar met Shimano 10/11 speed, Sram XDr en Campagnolo passing;
- Spaken: Pillar Butted Aero, straight pull
- Spaaknippels: aluminium
- Gewichten:
- Voorwiel: 800 gram (fabrieksopgave);
- Achterwiel: 940 gram (fabrieksopgave);
- Extra’s: wordt geleverd als set inclusief spacers voor 8, 9 en 10-speed cassettes, 8 reserve spaken en spaaknippels en velgtape;
- Garantie:
- Levenslange garantie op fabrieksfouten;
- Crash Replacement: 50% korting op een vervangende velg;
- Opties: EZO of ceramische lagers tegen meerprijs mogelijk;
- Prijs: € 399,00.
Tenaci band
- Afmetingen: 700C x 30, 700C x 32, 700C x 36 (getest);
- Karkas: Armis 2 lekprotectie met 120 TPI;
- Extra’s: wordt geleverd met Stan’s tubeless latex;
- Gewicht: 403 gram (gewogen);
- Prijs: € 59,00
Meer informatie: www.ereresearch.com
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand
Een kleine correctie. Je schrijft dat een band met een groot volume ‘een negatieve impact heeft op de aerodynamica’, maar dat is niet correct. Een dikkere band is juist (door de druppelvorm, sinpel gezegd) gestroomlijnder dan een dunne band. Sterker nog, dat is 1 van de redenene dat ook racefietsers inmiddels naar steeds bredere banden grijpen.
Zelf geef ik ook niet echt om aerodynamica, maar laat je er dus niet door tegenhouden als je dikkere banden wil rijden.