Toegegeven, misschien is dat wat ver gezocht, maar extra grip op je stuur én extra demping klinken niet verkeerd toch? Ere Research belooft precies dat met hun Explorator stuurlint.
Ik draaide er twee rond het stuur van m’n gravelracecrosser en stuiterde rond.
Gen-Ere-us
Ere Research levert je twee maal 2.000 mm stuurlint. Bovendien is het lint 35 mm breed. Genereus dus. Dat maakt dat je bij het omwikkelen van je stuur net wat méér kunt spelen met de mate van overlap, zodat je de uiteindelijke dikte van het geheel goed kunt ‘fine tunen’. De tape is gemaakt van EVA-schuim dat zich redelijk op spanning laat trekken om hem goed strak aan te kunnen brengen, zonder extreem te rekken. Het lint is aan beide zijden over een grotere breedte afgeschuind. Hierdoor is er niet veel spanning nodig op het lint om de zijden mooi vlak te trekken. Oftewel; ondanks de relatief grote breedte van het Explorator stuurlint, krullen de zijkanten niet snel op en krijgt het geheel een relatief constante laagdikte. Althans, op het rechte deel van het stuur.
Vanwege de breedte vond ik het wel wat lastig het stuurlint om mooi en strak rond de schakel-/remgrepen te wikkelen. Met wat geduld kwam ik uiteindelijk tot een bevredigend resultaat. Maar aan de binnenradius van het stuur krulde het lint toch iets op. Nu is dat op een plek waar mijn duim overheen valt; echt voelen deed ik het niet.
Met de meegeleverde CNC-gefreesde Dolce bar-end-pluggen en fijn elastisch afwerk-tapejes is het stuurlint aan beide kanten makkelijk netjes af te werken.
Grip en demping
Mijn cyclocrosser annex gravelracer zag de voorbije maanden veel modder. Op de plekken waar ik het stuur veruit het meeste van de tijd vast heb, is de toplaag van het Explorator stuurlint ietsjes meer gematteerd dan de tape van zichzelf al is. Ook vertoond het stuurlint wat kleine sneetjes op die plekken. De toplaag is daar ook meer opgerekt vanwege de spanning op het lint tijdens het wikkelen rond de krappe bochten van het stuur. Deze effecten traden al snel op, maar daar moet ik meteen bij zeggen dat ze gedurende de volgende kilometers modderhappen niet echt zijn toegenomen.
De grip is vanaf dag één onveranderd en op een hoog niveau. Ik rij vrijwel altijd met lange-vinger-handschoenen zonder padding of andere inserts in de handpalmen. Het stuur pakt lekker vast, waarbij je niet meteen het harde stuur voelt. Het Explorator-lint is dus dik genoeg (te wikkelen) om dus ook enige mate van demping te geven. Oók zonder handschoenen had ik die ervaring, maar het materiaal voelt dan wel snel wat zweterig aan. Daarin wijkt het Explorator-lint ook niet echt af van andere stuurlinten met eenzelfde rubberachtige toplaag.
Ondanks die rubberachtige toplaag blijft het lint wel redelijk goed schoon. Vuil trekt het niet extraam aan en modder is tijdens het afspuiten van de bike zonder noemenswaardige extra moeite te verwijderen.
Conclusie
Stuurlinten zijn er welhaast zoveel als dat er kasseien in de wegen van Parijs-Roubaix liggen. Het Explorator stuurlint van Ere Research is binnen dit grote aanbod een interessante optie, juist omwille van zijn breedte. Je krijgt bovendien twee linten die extra lang zijn. Zodoende heb je bij het wikkelen meer de mogelijkheid tot het ‘fine tunen’ van de dikte en dus de mate van demping. Daarbij werkt het spul goed vlak af, zonder opstaande randen of bobbels. Grip is er te over en ondanks die paar kleine sneetje – die wellicht ook wel wat aan user-error te wijten zijn – lijkt het lint voldoende slijtvast om er meer dan een stevig seizoen mee rond te stuiteren.
Specificaties Ere Research Explorator stuurlint
Afmeting: 2000 x 35 x 3 mm (per stuk);
Materialen: EVA-schuim, gellaag en microfiber 80D toplaag;
Accessoires: Dolce CNC aluminium bar end pluggen;
Kleuren: Zwart, wit;
Prijs : € 35,00
Meer info: www.ereresearch.com
Tekst & foto’s: Jeroen van den Brand