Zoals we onlangs nog uitvoering uit de doeken deden, is het gravelstuur een hot item. Met de inmiddels kenmerkende breder uitlopende uiteinden bieden ze als het ruiger wordt méér controle. Dankzij de ‘flare-up’ van de uiteinden zijn gravelsturen in de regel ook minder diep en kun je dus vaker én langer gebruik maken van het onderste deel van je gravelstuur. Ere Research zag dat er echter nog veel meer verbeterd kon worden, met name ten aanzien van grip. Bovenop het stuur wil je comfort, onderop wil je – wanneer je door ruige secties stuitert – vooral grip , zo is de gedachte. De Tenaci Gravel Bar Cover van Ere Research is daarvan de uitwerking. Het is een kraton (kunstrubber) handvat dat je over het uiteinde van je stuur schuift, tot onderaan de rem-/schakelgreep. Het bovenste deel van je stuur omwikkel je met stuurlint.
Ere Research levert de Tenaci Gravel Bar Cover met een lang stuk Explorator stuurlint, twee ‘finishing tapes’ om het uiteinden van het lint nabij de stuurpen vast te tapen. De verpakking bevat óók twee siliconen beschermringen. Die schuif je over de uiteinden van het stuurlint nabij de stuurpen, waarmee het loskomen van de afhechttape – en dus stuurlint – voorkomen wordt. Piet van der Velde, de man achter Ere Research, gaf me afgelopen zomer een voorserie van deze set, waarbij die siliconen beschermringen nog niet beschikbaar waren.
Specificaties Ere Research Tenaci Gravel Bar Cover
- Tenaci Gravel Bar Cover:
- Lengte: 220 mm, in 8 stappen van 10 mm in te korten;
- Diameter: 26 mm, wanddikte 2,5 mm;
- Materiaal: kraton.
- Explorator-stuurlint:
- Afmetingen: 1 stuk van 2.000 x 35 x 3 mm;
- Materialen: EVA-schuim, gellaag en microfiber 80D toplaag;
- Kleuren: zwart, groen, zand;
- Prijs: € 34,95
Website fabrikant: www.ereresearch.com
Montage
Zoals je kunt verwachten is de montage een combinatie van wat je tegenkomt bij een handvat op je mountainbike en het wikkelen van een stuurlint op je racefiets/gravelstuur. Voor zowel de installatie van het Explorator stuurlint als de Tenaci Gravel Bar Cover zijn er een paar trucjes die je moet weten. Maar nog vóór je het stuurlint aanbrengt, moet je de siliconen beschermringen over het stuur schuiven tot op het bovenste deel. Dat betekent dus dat je de rem-/schakelgrepen én de remleidingen en schakelkabels moet loshalen. Niet echt heel erg handig dus. En zelfs al waren de ringen de voorbije zomer beschikbaar, dan had ik ze om die reden nog niet gebruikt.
Stuurlint wikkelen: het begin iets ingewikkelder
Het wikkelen van het 35 mm brede Explorator-stuurlint gebeurt volgens de gebruikelijke methoden. Alleen begin je nu niet aan het uiteinde van het stuur, maar nét onder het montagepunt van de rem-/schakelgrepen. Omdat dit deel van het stuurlint door de rubberen Tenaci Gravel Bar Cover overlapt wordt, wil je dit deel niet té dik hebben. De handleiding adviseert om het begin van het stuurlint schuin weg te knippen. Dit maakt inderdaad dat de overlapping minder dik, maar het vergde bij mij wat pogingen om ‘de juiste slag’ te pakken om het stuurlint ook daadwérkelijk op zijn plek te houden. Er moet namelijk ook wat spanning op het stuurlint worden gezet om het mooi egaal rond het stuur gewikkeld te krijgen.
Op maat snijden en monteren Tenaci Gravel Bar Cover handvat
Er zijn talloze verschillende sturen op de markt en dus varieert ook de lengte van de uiteinden. Ere Research heeft de Tenaci Gravel Bar Cover dan ook voorzien van snijlijnen. Met de op de handleiding geprinte lineaal kun je de juiste lengte tot aan de onderzijde van de rem-/schakelgreep bepalen. Vervolgens kort je het handvat in op één van de acht snijlijnen.
Hoe je vervolgens het handvat over je stuur kunt schuiven, dat meldt de handleiding niet. De passing is – zoals vaker bij handvatten – strak, dus simpelweg schuiven lukt niet. De truc is om wat spuithaarlak of reinigingsalcohol te gebruiken. Beiden fungeren kortstondig als een smeermiddel zodat het rubber gemakkelijk schuift. En terwijl je het handvat over je stuur schuift, rol je het uiteinde iets terug. Zodra het handvat op zijn plek zit, rol je het eenvoudig óver het stuk stuurlint dat onder de rem-/schakelgreep zit. Na een paar minuten is het vluchtige component van haarlak of de alcohol verdampt en zit het handvat muurvast.
Vooral meer grip
Ik heb de Tenaci Gravel Bar Cover nu zo’n 6 maanden op mijn gravelracer zitten. In die tijd heeft het dus zomers warm en droog weer gezien, maar ook volop nattigheid, modder en lage temperaturen. Waar sommige stuurlinten bij dit soort variaties ook variërende mate van grip en demping kunnen hebben, blijft dat bij de Tenaci Gravel Bar Cover gewoon consistent. En wat die demping betreft bedoel ik eigenlijk het ontbreken daaraan. Het kraton-kunstrubber, met een structuur die geïnspireerd is op een opgedroogde rivierbedding, is slechts 2,5 mm dik. En ondanks dat het rubber relatief zacht is, filtert het geen trillingen vanuit het stuur.
“Nee, méér comfort moet je niet verwachten bij de Tenaci Gravel Bar Covers. Méér grip? Dat beslist wel!”
Nee, méér comfort moet je niet verwachten bij de Tenaci Gravel Bar Covers. Méér grip? Dat beslist wel! Juist hier werkt het zachte, maar ook sticky kraton-kunstrubber in je voordeel. En ook het Terra-profiel, zoals Ere Research de structuur noemt, biedt in de slechte condities een duidelijke meerwaarde. Opspattend water of modder, waardoor een regulier stuurlint gladder kan worden, hebben op het Tenaci-handvat geen enkel effect.
Knuckleheads
De drie nokken aan de onderzijde – ‘knuckleheads’ noemt Ere Research ze – geven bijkomend ook méér houvast. Althans, als ze op de juiste plek zitten voor jouw handen en op jouw stuur. En dat is vaker niet, dan wel. Het hele idee van een goed bruikbaar gravelstuur, is dat je je handen overal kunt plaatsen. De knuckleheads zitten bij mij vaak in de weg. De toegevoegde waarde die ze bieden is daarbij dusdanig laag – het kraton-rubber heeft al meer dan voldoende grip – dat in mijn optiek de Tenaci Gravel Bar Cover beter tot zijn recht zou komen zónder knuckleheads.
De verdikking van de overlap tussen het handvat en het stuurlint net onder rem-/schakelgrepen maakt de ruimte tussen het stuur en de greep wat krapper. Met mijn niet-al-te-grote-noch-kleine-handen heb ik het echter niet als oncomfortabel ervaren. Maar als je grotere handen hebt wordt dat natuurlijk een ander verhaal. Naast je pink zul je dan dus ook snel je ringvinger verder omlaag moeten brengen. Of dat dat comfortabel is én je nog voldoende houvast op de greep geeft, is uiteraard persoonlijk.
Bovenop: comfort dankzij Explorator-stuurlint
Bovenop het stuur werkt het Explorator-stuurlint zoals ik dat hiervoor al ervaren heb. Het geeft prima grip en heeft vooral wél demping. Het is met 35 mm een relatief breed stuurlint, wat als voordeel heeft dat je tijdens het wikkelen gemakkelijker kunt spelen met de mate van overlap. Bovendien levert Ere Research 2 meter stuurlint mee met de Tenaci Gravel Bar Cover. Genoeg om met die mate van overlap te kunnen spelen voor extra dikte en dus demping bovenop je gravelstuur.
Conclusie
Stuurlint is zo ongeveer het laatste waar je misschien aan zou denken om verbeteringen te zoeken. Het aanbod op de markt is namelijk al gigantisch met keuze in materiaal, dikte, kleur en textuur té over. Maar Piet van Ere Research liet met zijn Genus Pro CC zadel met comfort-knop eerder al zien dat hij potentie voor verbeteringen ziet waar anderen aan voorbij zijn gelopen. De Tenaci Gravel Bar Cover is ook zo’n product. Hierbij trekt hij de wensen voor de verschillende posities op een (gravel)stuur uit elkaar en lost het individueel op. Comfort bovenop met regulier stuurlint en vooral méér grip onder in de beugel.
De Terra-structuur en de knuckleheads onderop geven het stuur ook wel een bijzondere look. Maar wat heb je aan looks als het niet werkt? Zo vind ik de knuckleheads géén meerwaarde; ze dicteren namelijk waar je je handen kwijt kunt. En als je grote handen hebt kan de verdikking van de overlap tussen het handvat en het stuurlint net onder rem-/schakelgrepen ook wat in de weg zitten.
“…rij je net als ik vaak ruigere paden en/of in smerige condities, dan kun je – net als bij banden – in mijn optiek nooit genoeg voorspelbare grip hebben. En in mijn optiek is juist die voorspelbare, constante grip, dé grootste meerwaarde van de Tenaci Gravel Bar Cover-setup.”
Je zou kunnen opmaken dat ik niet zo enthousiast ben over Ere Research’ Tenaci Gravel Bar Cover. Noem het – met voorgenoemde argumenten – ‘niet onverdeeld’ enthousiasme. Want rij je net als ik vaak ruigere paden en/of in smerige condities, dan kun je – net als bij banden – in mijn optiek nooit genoeg voorspelbare grip hebben. En in mijn beleving is juist die voorspelbare, constante grip de gróótste meerwaarde van de Tenaci Gravel Bar Cover-set-up. Bijkomend effect van het sterkere en meer slijtvaste rubber is dat je niet bang hoeft te zijn dat je stuurlint meteen beschadigd of loskomt als je (onvrijwillig) bent gaan liggen of je fiets (eveneens al dan niet onvrijwillig) je stuur ergens tegenaan parkeert.
Mooi product!