Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Ere Research Tenaci GX23 gravelwielen: het ideale compromis?
Alles is relatief natuurlijk. Wat de ene fietser licht vindt, ervaart een ander juist als zwaar. En het koopje van de één, kan een onoverkomelijke financiële drempel zijn voor de ander. Als dat érgens opgaat, dan is dat wel bij wielen. Je hebt ze van 300 tot 3.000 euro. En van meer dan twee kilo tot minder de helft daarvan. Waarbij er altijd een negatieve correlatie is tussen gewicht en prijs. Minder grammen kosten meer euro’s. En alhoewel geen enkele wielfabrikant zich aan deze wetmatigheid kan onttrekken, proberen sommigen wel prijs en gewicht met elkaar in balans te brengen op een prijs-kwaliteitniveau dat voor een grote groep fietsers acceptabel is.
Zoals de Nederlandse onderneming Ere Research. Hun nieuwe Tenaci GX23-gravelbikewielset is met 1.650 gram niet schokkend licht, zelfs niet als je de niet onaanzienlijke velgbinnenbreedte van 26 millimeter in ogenschouw neemt. Maar zwaar is anders, zeker als je kijkt wat Ere voor de Tenaci GX23’s vraagt: 499 euro voor de complete set. Met daarbij, als je de wielen na aanschaf online registreert, levenslange garantie. En een crash-replacement van 50 procent mocht je zelf de wielen naar z’n grootje rijden! Natuurlijk, de velgen van deze wielen zijn ‘maar’ van aluminium. Echter, zoals we al eerder op deze site constateerden: high-end aluminium is vaak te prefereren over low-end carbon. Of dat ook geldt voor Ere’s Tenaci GX23’s hebben we de afgelopen maanden geprobeerd uit te vinden.
Brede aluminium velgen
Aan wielen wordt een heel scala vaak tegenstrijdige eisen gesteld. Ze moeten licht zijn, maar ook sterk en degelijk. En stijf, maar niet hard. En, als het om gravelwielen gaat, liefst wat breder, zodat moderne 40 mm banden of dikker nog er goed op vallen. O ja, en maak ze ook nog maar even tubeless-ready, nu je toch bezig bent. Het is aan de fabrikanten om invulling te geven aan dit complexe programma van eisen. Bij de Tenaci GX23-gravelwielen vormen de Ere Iona-naven de basis, met links en rechts 12 spaakgaten voor rechte spaken en binnenin respectievelijk twee (voor) en vier (achter) SKF afgedichte industrielagers. Ere levert de GX23’s met vrijlopen voor Shimano en Sram XDR, met in alle gevallen binnenin een getande vrijloopring met 48 tandjes en vier pallen.
De naven zijn uitgerust met centerlock-remschijfadapter. Ze zijn met de velgen verbonden door middel van platte stalen Sapim CX-spaken. Die aluminium velgen hebben hoogte van 23 millimeter en een binnenbreedte van 26 millimeter. De uiteinden zijn aan elkaar gelast, daarna zijn de velgen zwart geanodiseerd. Je moet écht je best doen om de lasnaad te spotten. Het velgbed heeft aan de uiteinden een klassiek haakprofiel, als concessie richting rotsvaste binnenband-believers. De kleuren en logo’s op de velgflanken zijn niet geplakt, maar gelakt. Een tubeless-velglint van Ere Research dekt de spaakgaten af. Het geheel komt zeer verzorgd en hoogwaardig over.
Beuken in het buitenland
We hebben de Ere Research Tenaci GX23 gravelwielen in een Cube Nuroad Pro gehangen. De wielen doen echt wat met deze budgetgravelaar! In combinatie met een set andere banden – Ere Tenaci TLR’s van 44 mm breed – halen ze namelijk maar liefst 640 gram van de roterende massa af. Hoppa! Fijn bij al die klimmetjes die de Nuroad bij de gravelritten in het buitenland voor z’n kiezen krijgt. Eerst tijden een meerdaagse graveltocht dwars over de Alpenhoofdkam – de Gravelbike Experience – die onze fotograaf Ruben samen met Lars fietst, vervolgens in handen van Sebastiaan op de veeleisende gravelpaden van het kleine maar fijne Alpenland Slovenië.
De gravelwielen doen gedurende de bijna duizend kilometers die Ruben, Sebastiaan en ik er de afgelopen maanden mee afgelegd hebben onopvallend hun werk. En dat is goed bij wielen, onopvallend. Het initiële fijne gevoel van het lagere gewicht van de Tenaci GX23’s ten opzichte van de originele Cube-wielen, zakt al snel weg als de eerste echte bergen zich aandienen. Dan blijkt namelijk dat je uiteindelijk gewoon hard moet trappen om boven te komen, óók als je wielen wat minder zijn gaan wegen. Maar in klimmen ligt denk ik sowieso niet de kracht van deze aluminium Ere-set. Het is met name in de afdalingen dat de Tenaci GX23’s laten zien hoeveel ze waard zijn. Ze sturen snaarstrak, maar bieden tevens merkbaar meer comfort dan de originele Cube-hoepels. En bij het zijdelings raken van stenen en wortels, merk je dat ze vergevingsgezinder en meer voorspelbaar zijn dan veelal harde carbon wielen uit de instapklasse. Let op: wielen die dus meestal dubbel zo duur zijn.
Ere Research Tenaci TLR 700c x 44: gravelbanden met voor- en nadelen
Zo opvallend onopvallend als de Tenaci-gravelwielen functioneren, zo nadrukkelijk dringen de gelijknamige banden van Ere zich op de voorgrond. Omdat Ruben en Sebastiaan met de Tenaci GX23-gravelwielen buitenlandse gravelpaden zouden gaan rijden, hebben we gekozen voor de Tenaci TLR-gravelband. Deze zijn volgens Ere namelijk bedoeld voor “rough conditions“. En omdat Ruben bovendien een zware camerarugzak moest meesjouwen, pakten we de meest volumineuze uitvoering: de 44er. Door de bank genomen bevalt die band prima. Omleggen en tubeless maken is appeltje-eitje en bij de juiste druk is het comfort bovengemiddeld goed. En op asfalt en stevige ondergronden valt er op de rolweerstand weinig aan te merken; de band lijkt redelijk licht te rollen en maakt nauwelijks herrie
Dat positieve beeld kantelt als de afdalingen steiler worden en de ondergrond losser. Ja, de rubbersamenstelling is relatief zacht en dat staat op zich veelal garant voor goede grip. Maar dan moet er wél een profiel zijn dat grip kan vinden. En dat profiel ontbreekt. Natuurlijk, centraal op het loopvlak zit een fijne diamantstructuur en aan de zijkanten vind je complexe insnijdingen, maar die lijken maar weinig bij te dragen aan de grip. Dat wreekt zich op zowel zachte als op losse ondergronden. Vooral in secties met fijne, losse gravel, maar bijvoorbeeld ook op vochtige leemgrond, is de grip onder de maat. Ander nadeel: in combinatie met de 26 mm brede GX23-velg is het loopvlak erg plat. Kantel je de bike in de bocht, dan voel je dat ‘hoekige’ dwarsprofiel onder je. En dat draagt niet bij aan het vertrouwen.
Conclusie
Ik val gelijk maar met de deur in huis: Tenaci GX23-gravelbikewielen zijn opvallend goed en bieden een materiaal- en afwerkingsniveau dat veel hoger ligt dan je op basis van de prijs zou verwachten. Die indruk wordt aan het eind van de testperiode alleen maar versterkt; alle lagers draaien alsof ze nieuw zijn, er is geen sprake van hoogte- of breedteslag en de spaakspanning rondom is nog steeds erg regelmatig. Het enige zichtbare spoor van dat de afgelopen maanden hebben achtergelaten, is een klein deukje in het oppervlak van de velg; waarschijnlijk het gevolg van een opspattende steen of iets dergelijks. Verder zijn de wielen nog als nieuw. Kortom, wie op zoek is naar relatief lichte aluminium gravelwielen met plezierige rijeigenschappen en een vriendelijke prijs kan de Tenaci GX23’s van Ere Research zéker in overweging nemen.
“Wie op zoek is naar relatief lichte aluminium gravelwielen met plezierige rijeigenschappen en een vriendelijke prijs kan de Tenaci GX23’s van Ere Research zéker in overweging nemen.”
Alhoewel de Ere Research Tenaci TLR-banden niet het doel van deze test waren, hebben we er uiteraard wel mee gereden. En zoals je hierboven al hebt kunnen lezen; deze ervaring is een minder onverdeeld genoegen. De maatvoering, luchtdichtheid, snelheid en comfort zijn prima, maar de grip van het profiel schiet tekort. Dat wil zeggen, op buitenlandse wegen en paden met een losse ondergrond. Gebruik jij je gravelbike voornamelijk in Nederland en bevatten de routes die je rijdt naast onverharde bos- en landwegen ook asfalt- en klinkersecties, dan zijn de deze banden beslist geen verkeerde aankoop.
Ere Research Tenaci GX23: prijs en specificaties
- Prijs: € 499,-
- Wielmaat: 700C / 28″
- Gewicht:
- Voorwiel: 770 gram
- Achterwiel: 880 gram
- Complete wielset: 1.650 gram
- Velg: aluminium
- Hoogte velg: 23 mm
- Buiten-/binnenbreedte velg: 33 mm/26 mm, velgflank met haak
- Spaken: 24 stuks, Sapim CX Leader Straightpull Aero (staal), 2 x gekruisd
- Naven: IONA-S, 4 pallen vrijloop, centerlock remschijfmontage
- Cassette-body: Shimano HG (Sram XD en Campa ook leverbaar)
- Maximaal systeemgewicht (rijder plus bike): 140 kg
- Garantie: levenslang
Meer info: ereresearch.com