Test | Garbaruk 12-speed cassette: Hoge kwaliteit, prima schakelen, scherpe prijs

Het lijkt alweer lang geleden, maar er was ooit een tijd dat er bijna geen onderdeel te krijgen was voor je bike. Iets met corona en de verstoring van de leverketen uit China, of zo. Hoe dan ook, dát was het moment dat Arjan een nieuwe 12-speed mountainbikecassette bestelde bij het Poolse Garbaruk. Eerlijk gezegd bij gebrek aan beter. Een succesvolle aankoop? “Absoluut een prima ding, ik zou eigenlijk niet weten waarom je ergens anders meer zou moeten betalen…”

Tekst en foto’s: Arjan Kruik

Garbaruk

Getest: Garbaruk 12-speed mountainbikecassette.

Garbaruk 12-speed cassette: gemaakt in Polen

Net als veel mountainbikers had ik er gedurende de coronacrisis moeite mee om vervangingsdelen voor mijn mountainbike te vinden. Lege schappen alom, zowel in de fysieke wereld als op het world wide web. Jammer, want ik was op zoek naar een nieuwe 12-speed Sram X01 Eagle-cassette voor mijn Alpenbike. De originele cassette stamde nog uit 2018. Dat lijkt stokoud, maar omdat ik mijn trailbike voornamelijk in de vakantie of bij het maken van buitenlandse reisreportages gebruik, vallen de kilometers die ik op jaarbasis met deze bike rij redelijk mee.

Een nieuwe cassette was vanuit het oogpunt van slijtage dus nog niet eens noodzakelijk. Ik heb het geloof ik al vaker geschreven: de duurdere Sram-cassettes – de X01 en de XX1 – gaan echt extreem lang mee. Maar er was anders: m’n X01-cassette had een bereik van 500 procent, met een 10-50-vertanding. En ik zou liever een 10-52-vertanding hebben, voor nét even dat beetje extra in lange en steile beklimmingen. En net dié cassettes waren er niet. Nergens.

Nergens? Toch wel, zo bleek. Het Poolse merk Garbaruk had ze gewoon liggen. Dat is een voordeel van dingen in Europa maken, dan hoef niet te wachten tot een boot de spullen uit een Aziatische fabriek hiernaartoe heeft gebracht. Althans, zo zullen ze bij Garbaruk denken. En net als heel veel andere bikers heb ik er m’n voordeel mee gedaan. Klikken, betalen en een week later lag het ding op de mat.

Goedkoper en lichter dan het origineel

Fraai ding, zo’n Garbaruk 10-52t cassette. Hij weegt 358 gram, wat 5 gram minder is dan de originele Sram X01-cassette. Maar die is dus 10-50t. Een originele Sram X01 11-52t cassette komt op 373 gram, waarmee het voordeel voor de 10-52t-cassette van Garbaruk oploopt tot 15 gram. Okay, big deal, dat gewichtsverschil. Maar dan pak ik ook de prijs er even bij. De 12-speed Garbaruk 10-52t-cassette komt op 260 euro, bij Sram betaal je voor een X01 Eagle-cassette 435 euro. Okay, dat is de adviesprijs en online vind je ze natuurlijk goedkoper, maar voor minder dan 300 euro ben ik ze nog niet tegengekomen.

Net als m’n Sram X01-cassette is de Garbaruk-cassette gefreesd uit één blok staal. Alleen de grootste krans is gemaakt van aluminium. Met een combinatie van pinnetjes en boutjes zitten ze aan elkaar vast. De gehele cassette is uitgerust met stijg- en daalhulpen, om de ketting ertoe te bewegen makkelijker op en af te schakelen. Het monteren van de cassette is niet anders dan bij de originele Sram-cassettes voor XD-bodies. Ook het bepalen van de juiste kettinglengte wijkt niet af van standaard.

Garbaruk 12-speed cassette ter vervanging van Sram X01

Cassette uit Polen? Niks mis mee!

Garbaruk

De cassette is gebruikt op een Raaw Jibb in combinatie met een Sram X01 Eagle-groep.

Garbaruk 12-speed cassette ter vervanging van Sram X01

De eerste elf kransen zijn uit één blok staal gefreesd.

Garbaruk 12-speed cassette

In de kransen zijn stijg- en daalhulpen aangebracht.

Garbaruk 12-speed cassette ter vervanging van Sram X01

De grote 52-tands krans is van aluminium.

Dat is wat je noemt een ‘luchtige’ cassette. Gewicht: slechts 358 gram.

Hoe rijdt-ie?

De eveneens nieuw gemonteerde Sram X01-ketting schakelt soepel op en af over de Garbaruk-cassette en eerlijk gezegd merk ik maar weinig verschil met het origineel van Sram. Je zou verwachten dat een Sram X01 Eagle-cassette soepeler en preciezer schakelt; ze hebben daar op de ontwikkelafdeling in het Duitse Schweinfurt immers een heel bataljon ingenieurs aan het werk. Alleen als de ketting van de 44 naar de 52 moet, lijkt het schakelen wat minder soepel te gaan, maar voor de rest is het verschil verrassend gering. De verklaring kan zijn dat óók een geheel originele Sram-transmissie bij op- en afschakelen niet het toonbeeld van subtiliteit en verfijning is. Wie dat zoekt, moet Shimano hebben, die hebben dat spelletje het best voor elkaar. Ik vind dat ietwat ongepolijste overigens geen bezwaar, een beetje terugkoppeling van wat er achteraan gebeurd vind ik zelfs wel prettig.

Een verschil dat Garbaruk zelf benadrukt is de iets andere opbouw van de cassette. Ik strooi niet graag met cijfers, maar nu moet het echt even. De cassetteopbouw bij Sram X01 is 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-52, bij Garbaruk is dat 10-12-14-16-18-21-24-28-32-37-44-52. Je ziet dat de opbouw bij de lichtere verzetten wat evenwichtiger is. Logisch, de Sram X01 10-52t cassette is op die 50er na identiek aan de X01 10-50t cassette. Merk je dat verschil? Tsja, het ís voelbaar. Niet alleen omdat de  stap van 44 naar 52 kleiner is dan van 42 naar 52, maar vooral omdat je nét iets langer kunt doorrijden op de 44er van Garbaruk dan op de 42er van Sram. Heeft dat een enorme toegevoegde waarde? Mwah, valt wel mee. Maar het is natuurlijk mooi dat Garbaruk er over na heeft gedacht.

Ook vermeldenswaardig: het geheel rijdt, in combinatie met een ovaal voorblad van Wolf Tooth, prettig stil. En ook bij achteruit trappen – de achilleshiel van veel cassettes die niet van Shimano of Sram zijn – blijft de ketting op elk verzet goed liggen. Tot zover goed gedaan, Garbaruk!

Verrassend slijtvast

Over de houdbaarheid van de Garbaruk-cassette heb ik ook geen klagen. De cassette zit inmiddels in z’n derde zomer en dat is voorlopig niet de laatste; alle tanden zien er nog prima uit, zélfs die van de kleinste kransjes. Overigens, ook hier ligt de verklaring voor een deel aan het feit dat ik de cassette tot dusverre alleen maar in de bergen gebruikt heb, waar je veel meer gebruik maakt van het gehele bereik. Dus kleine kransen, grote kransen en aller ertussenin. Wie alleen in Nederland fiets, gebruikt de kleinste kransen disproportioneel veel, wat zich vertaalt in een snellere slijtage.

Schakelen onder last is geen probleem.

Garbaruk

Na (bijna) drie zomers gebruik nog nauwelijks slijtage.

Cassette uit Kraków? Prima ding!

Conclusie

Zeer licht, zeer slijtvast en niet duur: de Garbaruk 12-speed cassette is het allemaal. Dat hebben hebben ze dus goed gedaan in Polen. Maar ook als het gaat om de schakelkwaliteiten weten ze in Kraków blijkbaar heel goed waar ze mee bezig zijn, want ook daar mankeert niets aan. Okay, het schakelt allemaal nét iets minder dan de originele Sram X01-cassette die door deze Garbaruk vervangen is maar eerlijk gezegd is dat verschil zó klein dat ik het persoonlijk verwaarloosbaar vind. Lang verhaal kort: de Garbaruk-cassette blijft op m’n trailbike totdat-ie versleten is. En als het moment daar is dat-ie vervangen moet worden, dan acht ik de kans best wel groot, dat het dan weer een Garbaruk wordt.

Reactie van Garbaruk:

“Jullie merken op dat de kwaliteit van het schakelen goed is, maar niet helemaal het niveau van Sram bereikt. Het is belangrijk om te weten dat we, nadat jullie de testcassette hebben ontvangen, een aantal kleine, maar belangrijke verbeteringen doorgevoerd, waardoor onze cassette nu nog beter werkt.”

Garbaruk 12-speed mountainbikecassettes | Prijzen en specificaties

  • Prijs testcassette: € 260,-
  • Cassette-body: Sram XD
  • Gewicht testcassette: 358 gram
  • Kransen: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-37-44-52
  • Ook leverbaar als 10-50t (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50) en 10-48t (10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-48)

Garbaruk levert ook 12-speed cassettes voor Shimano HG- en Shimano MS-bodies. De eerste variant kost € 245,-, de tweede € 260,-. Daarnaast komt er ook nog een hele trits 11-speed cassettes uit Polen.

Meer informatie: garbaruk.com

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments