Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.
Giant Anthem Advanced Pro 1 2022: waar is de Maestro-vering?
Verbazing alom toen Giant z’n nieuwe Anthem Advanced Pro lanceerde: waar was de Maestro-vering gebleven? Immers, juist dat veersysteem bepaalt in ruime mate de fijne rijeigenschappen van dubbelgeveerde Giants. En dan is er nu ineens een Anthem zónder Maestro. Waarom? Gewicht is het antwoord: de extra hevel en de versterkte, gesloten achterdriehoek die Maestro-systeem vereist, hebben nou eenmaal massa. Laat ze weg en je krijgt een lichtere bike, zo simpel is het. De nieuwe Anthem Advanced heeft daarom een relatief simpel eenpuntsveersysteem, waarbij bovendien is afgezien van een gelagerd draaipunt in de staande achtervork. In plaats daarvan is het de carbonconstructie zélf die tijdens in- en uitveren vervormt. FlexPoint Pro noemen ze dit. Ook dat spaart ettelijke grammen. Giant claimt een gewicht van frame plus demper van minder dan 1.800 gram, wat zo’n 250 gram minder is dan z’n voorganger. Daarbij zou het frame met name rondom de trapas toch stijver zijn geworden.
“Nou kan je een hoop tranen plengen over het verdwijnen van Maestro in Giants xc-fully, maar als je een beetje rondkijkt dan zie je dat veel fabrikanten van xc-fullies dezelfde weg volgen als Giant: hoofddraaipunt ter hoogte van het kettingblad, flexende achterbrug. Is dat het best denkbare systeem? Nee, dat niet. Maar licht is het wel.”
Nou kan je een hoop tranen plengen over het verdwijnen de Maestro-vering op de nieuwe Anthem, maar veel andere fabrikanten van xc-fullies volgen dezelfde weg als de Grote Taiwanees: hoofddraaipunt net boven het kettingblad, staande achtervork met flex, klaar. Is dit het best denkbare systeem? Nee, dat zeker niet. Maar licht is het wel. Bovendien; we praten hier over slechts tien centimeter veerweg. Ook bij een simpel veersysteem weten moderne dempers daar wel raad mee. Kortom, de flexstay is een abc’tje voor fabrikanten van dubbelgeveerde xc-racers. Een ander nobrainer zijn een langere reach en een vlakkere balhoofdbuis voor het verbeteren van de afdaalkwaliteiten. Hier zet Giant grote stappen; met 67,5 graden is de balhoofdbuishoek van de nieuwe Anthem 1,5 graad flauwer. En, in de maat M van onze testfiets, reach bijna anderhalve centimeter langer. De zitbuishoek komt, ook volgens de trend, juist rechter te staan; van 73,5 naar 75,5 graden.
Giant Anthem Advanced Pro 2022: programma en prijzen
De door ons gereden Anthem Advanced Pro 1 is met € 8.399,- de op één na duurste uitvoering van Giants Anthem Advanced-serie. De 1-uitvoering is uitgerust met een complete Shimano XT-transmissie en een elektronisch geregeld Live Valve-onderstel van Fox. Ook het kneiterdure topmodel, de Anthem Advanced Pro 0 van € 1.2.999,-, heeft elektronisch aangestuurde vering. En verder alles dat licht en duur is, waaronder een draadloze Sram Eagle XX1 AXS-versnellingsbak, Fox Factory-voorvork en -demper en verderlichte DT Swiss XRC 1200-wielen. Voor € 5.349,- rijd je de Anthem Advanced Pro 2. Hier geen Fox Live Valve, maar voor wie geen elektronica-fetish heeft is dat geen probleem, denken wij. Anthem Advanced Pro 3 is de ‘instapper’ in Giants xc-wereld. € 4.499,- betaald je voor deze dubbelgeveerde carbon knalbak, inclusief SID-voorvork van RockShox, versnellingen en stoppers uit Shimano’s Deore-groep en een set carbon XCR 2-wielen uit Giants eigen wielmakerij.
Waar is de aluminium Anthem gebleven?
Mis je in de bovenstaande opsomming een aluminium versie? Wij ook. Maar helaas, op dit moment brengt Giant géén lichtmetalen uitvoering van de nieuwe Anthem. Op de vraag of die er in de nabije toekomst nog wel gaat komen kon Giant geen antwoord geven.
Meer info op giant-bicycles.com
Crosscountry of downcountry?
In het kader van het voor de Anthem gebruikte veersysteem liet ik hierboven de uitdrukking “abc’tje” vallen. Dat gaat voor de rest van de bike niet op. Giant maakt namelijk een paar opmerkelijke keuzes. En dan doel ik niet op het Fox Live Valve-systeem – daarover hieronder meer – maar op een aantal zaken die je in de gehéle Anthem Advanced-lijn ziet terugkomen: voorvorken met 110 millimeter veerweg, vanaf het stuur verstelbare zadelpennen, 30 mm brede velgen, 2.4 inch-banden en – iets minder opvallend – een 32-tands kettingblad. Dat klinkt meer naar downcountry dan naar crosscountry, toch? Zo kan je het zien, maar dat hoeft niet…
“Op veel Nederlandse mtb-parkoersen kan een beetje downcountry-achtige uitrusting helemaal geen kwaad. Althans, mij zie je niet meer zonder dropper rijden op de UHR of andere achtbanen.”
Ik rij toevallig zelf op een Anthem van de vorige generatie. Alhoewel die regelmatig de grens over gaat, ben ik ook op mijn vaste Nederlandse routes helemaal happy met de 2.35-banden die ik er op heb liggen. Om maar niet te spreken over de dropper die ik gemonteerd heb. Waarmee ik maar wil zeggen dat op veel mtb-parkoersen een beetje downcountry-achtige uitrusting echt geen kwaad kan. Althans, mij zie je niet meer zonder dropper op de UHR of andere Patrick Jansen-achtbanen. Als de geteste Anthem Advanced mijn eigen bike zou zijn, dan zou ik – los van de vraag of ik thuis de aanschafprijs van € 8.399,- kan verantwoorden – eigenlijk alleen een groter 34-tands kettingblad monteren. Niet dat ik voortdurend op de limiet van de standaard gemonteerde 32er zit, maar ik heb mijn ketting liever niet continu uiterst rechts. Dat belast ketting en cassette meer dan nodig, zo is mijn ervaring.
De olifant in de porseleinkast: Fox Live Valve
Oprecht jammer: ondanks dat Giant zich heeft ingespannen om van de nieuwe Anthem een op álle vlakken competitieve xc-fully te maken, gaat het gesprek aan het eind van iedere rit toch over Live Valve. Met dit elektronische veersysteem van Fox zijn de twee duurste Anthems, waaronder de onze, uitgerust. Aan de andere kant: dat heeft Giant over zichzelf afgeroepen. En daardoor ontkomen óók wij er niet aan dieper op Live Valve in te gaan. Het systeem functioneert op basis van verschillende sensoren die duizend keer per seconde (!) een meting verrichten. Het gaat daarbij niet alleen om het meten van versnellingen door impacts van onderaf, maar tevens om vast te stellen of de fiets klimt of daalt en of de wielen al dan niet de grond raken. Een razendsnelle processor kan met behulp van de metingen de magnetische kleppen in de dempingscircuits van de voor- en achtervering sluiten of juist openen.
“Pas als het systeem een bobbel of kuil traceert, gaan de circuits open en gaat de vering veren. Dat proces verloopt ongekend snel; het systeem reageert binnen 3 milliseconden op de meting. Dat is dus een drieduizendste van een seconde!”
Het bovenstaande is natuurlijk een beetje gesimplificeerde weergave van de werking, maar grosso modo is het wel hoe Fox’ Live Valve werkt. Waarbij ik het belangrijkste vergeet: standaard staan de kleppen dicht! Dus als de sensoren geen oneffenheden in de ondergrond signaleren, blijven de circuits gesloten en voelt het onderstel snel en efficiënt aan. Pas als het systeem een bobbel of kuil traceert, gaan de circuits open en gaat de vering veren. Dat proces verloopt ongekend snel; het systeem reageert binnen 3 milliseconden op de meting. Dat is dus een drieduizendste van een seconde! Afhankelijk van de gemeten impact, de hoek van de fiets ten opzichte van de ondergrond en de gekozen modus gaan de dempingscircuits langer of korter open.
Instellen Fox Live Valve: basismenu op frame, fijnafstelling met app
Ondanks dat het instellen van de Live Valve-vering omslachtiger is dan van conventionele vering, lukt het ook zonder master-titel van een technische universiteit prima. Eerst draai je met een inbussleutelje de dempingscircuits op de vork en demper helemaal open, dan selecteer je de open-stand op het stelkastje onder de bovenbuis en vervolgens stel je net als bij iedere andere fully de luchtdruk in. Voor de juiste drukwaarden heb ik de Live Valve-app van Fox gebruikt, die aan de voorkant een sag, een negatieve veerweg adviseert van 15% en achter van 25%. Vervolgens stel je de rebound in, de demping van de uitgaande slag en draai je de circuits weer dicht. Klaar. Immers, de demping van de íngaande slag, de compression-damping, wordt door de elektronica geregeld.
“Voordeel van de climb-modus: de achterkant zakt in steile klimmetjes niet weg, terwijl de vork juist wél kan inzakken. Dat levert een efficiëntere klimpositie en een betere stuureigenschappen op. Op routes à la Heuvelrug blijkt dat onze favoriete instelling.”
Als het gaat om de compressiedemping biedt Live Valve vijf smaken: climb, firm, sport, comfort en open. Daarnaast is de gevoeligheid in elk van deze modi nog te finetunen met de app. De namen van de standen spreken voor zich, denk ik. Alleen de climb-modus behoeft uitleg: in deze stand gedraagt de achterdemper zich semi-stug, exact zoals in de sport-modus, maar blijft de voorvork wel open staan. Voordeel volgens Fox: de achterkant zakt in steile klimmetjes niet weg, terwijl de vork juist wél kan inzakken. Dat zou een efficiëntere klimpositie en betere stuureigenschappen opleveren.
Onderdelen: rondom Shimano XT. Bijna…
Voor ik verder ga met de rijeigenschappen nog even het vaste blokje ‘onderdelen’. Voor een aanschaftprijs van € 8.399,- mag je heel wat verwachten, toch? Ja en nee. Om maar met dat “nee” te beginnen: nog niet zo lang geleden kreeg je bij veel merken voor dit soort bedragen het topmodel met alle lichte en luxe gekkigheid die je maar kunt bedenken. Maar we leven in 2022, in een wereld die op z’n kop staat, met een fietsmarkt die de vraag niet aankan en een inflatie die nog net niet in de dubbele cijfers zit. En in die context gezien is het helemaal niet zo slecht wat Giant in ‘de aanbieding’ heeft. Over het lichte frame heb ik het al gehad, evenals over Fox Live Valve. Maar ook op andere vlakken stelt de Anthem Advanced Pro 1 niet teleur. Carbon wielen, lichtgewicht banden, carbon stuur, prima dropperpost.
“De ‘bling’ die je vroeger kreeg als je bij de bikeshop acht duizendjes op de toonbank neerlegde, zit er nu niet meer op. Sterker, ga je béter kijken, dan zie je dat niet eens alles XT is.”
Met de transmissie en remmerij aan boord van de Anthem Advanced Pro 1 in principe ook niks mis. Shimano’s XT-groep functioneert foutloos, altijd, overal. Maar ja, de bling die je vroeger kreeg als je bij de bikeshop acht duizendjes op de toonbank neerlegde, zit er nu niet meer op. Sterker, ga je béter kijken, dan zie je dat niet eens alles XT is. Zo komen de remschijven uit de Deore-serie. En de ketting-van-dienst is van KMC. Niet slecht, maar je verwacht voor je geld gewoon een complete groep. Het zegt iets over hoé lastig het is voor fabrikanten om hun bikes afgemonteerd te krijgen. Of de non-XT-onderdelen in het geval van deze Giant een bezuiniging zijn of een probleem met de beschikbaarheid durf ik niet te zeggen; feit is wel dat er bij Shimano met name veel problemen waren met de levering van remschijven en kettingen…
Hoe rijdt-ie? Als een raket!
De eerste ritten op de Anthem Advanced zijn spectaculair. De efficiëntie is subliem. Om het oude xc-cliché maar weer ’s af te poetsen: iedere trap is raak. Althans, als je de juiste Live Valve-modus kiest. Ik en de andere VZ-testrijders werken systematisch de beschikbare modi door, van climb en firm via sport naar comfort en open. En wat blijkt op de doorgaans gladde Nederlandse mountainbikeroutes: de drie strafste standen rijden het lekkerst. Vergelijk het gevoel maar met een gewone demper met een extra stevige pedal-stand, die bij iedere hobbel of bobbel automatisch openschiet en daarna razendsnel weer sluit, waardoor de fiets snel én comfortabel tegelijk aanvoelt. Maar dat is slechts het halve verhaal, want ook de fiets zélf nodigt uit tot doortrappen. De balans tussen voor- en achterkant is erg goed en de zitpositie sportief, zonder te diep of te gestrekt te zijn voor rijders zonder racelicentie.
“De Anthem Advanced Pro 1 klimt namelijk briljant; de achterkant weet van geen wegzakken en voelt, met name in de firm-modus, ronduit stug aan, maar slaagt er op de een of andere manier toch voortdurend in grip te vinden.”
Maken de luiere balhoofdbuishoek en de langere wielbasis de nieuwe Anthem minder speels? Wat mij betreft niet. Sterker: een serie aaneensluitende kombochten is op deze fiets echt een feest! Wop, wop, wop en dan met een snelle tussensprint weer dóór naar de volgende slingersectie! Omlaag, in het vlakke en zeker ook omhoog. De Anthem Advanced Pro 1 klimt namelijk briljant; de achterkant weet van geen wegzakken en voelt, met name in de firm-modus, ronduit stug aan. Tegelijkertijd weet de achterband op de een of andere manier toch voortdurend in grip te vinden. Op omhoog-omlaagroutes à la Heuvelrug is uiteindelijk de climb-stand onze favoriete, op vlakke en gladgestreken knikkerbanen als Drieluik Dorst is dat de nog stuggere firm-modus. Voor de duidelijkheid: “firm” staat nadrukkelijk voor “stevig” en niét voor “dicht”. Live Valve biedt namelijk géén harde lock-out. In het terrein mis je die ook niet, op asfaltsecties wel.
Buitenlandbike?
Zoals ik al opmerkte is de nieuwe Anthem Advanced niet bepaald een oldschool xc-kanon. Ja, deze Taiwanees is snel, efficiënt en precies. O ja, en ook comfortabel, stabiel en vertrouwwekkend. Maar hij heeft naar de smaak van de hardcore Nederlandse bossencrosser natuurlijk wel iets teveel vet op z’n botten. Het hele Fox Live Valve-gebeuren weegt zo’n 350 à 400 gram meer dan een stroomloos systeem. En dan zijn er nog al die downcountry-achtige componenten: voorvork met 34 mm binnenpoten, brede velgen, dito banden, dropper. Ga je écht voor het laagste gewicht, dan kan je dat hele spul eraf natuurlijk afgooien, maar dan spoel je wel het kind met het badwater weg. Want daarmee ontneem je de Anthem ook van een deel van de veelzijdigheid die ‘m zo’n fijne bike maakt. Zou ik dus niet doen.
“Nét toen zich de gelegenheid voordeed om de Anthem Advanced Pro mee te nemen over de grens, sloeg bij mij het covidvirus toe. En eer ik daarvan was bekomen, was de testbike alweer terug naar Giant.”
Overigens zijn die hier genoemde buitenlandcapaciteiten veronderstélde capaciteiten. Want nét toen zich de gelegenheid voordeed om de Anthem Advanced mee over de grens te nemen, sloeg bij mij het covidvirus toe. En eer ik daarvan was bekomen, was de testbike alweer terug naar Giant. Maar de ervaring die m’n collega’s en ik op de Nederlandse paden hebben opgedaan, laat zich makkelijk extrapoleren naar ruiger terrein. Lees: geen zand en een sporadische wortel, maar keien, geulen en worteltapijten. En ik verzeker je; de Anthem Advanced kan dat makkelijk aan. Dan kies je bij voorkeur natuurlijk niét de stuggere Live Valve-instellingen die wij op de Nederlansde parkoersen prefereerden, maar juist de meer soepele. Waarbij opgemerkt moet worden dat we de indruk hebben dat zélfs in de meest open Live Valve-stand de demping meer aanwezig is dan in een reguliere demper die geheel open staat.
Conclusie
De vraag helemaal bovenin dit stuk was: kan de nieuwe Giant Anthem Advanced ook zónder Fox Live Valve al z’n troeven uitspelen? Het is lastig die vraag te beantwoorden. Reden: Live Valve kan weliswaar uitgeschakeld worden en de platformdemping kan gedeactiveerd worden, maar dan rijd je dus geheel zónder platformdemping rond. En wie doet dat op de gladgestreken Nederlandse mountainbikeroutes? Met alles uit en open blijkt de Anthem Advanced – net als veel andere xc-fullies – behoefte te hebben aan een platformfunctie die de achterkant koest houdt. Niet voor niets hebben de twee goedkopere Anthems zónder Live Valve precies dat. Anders gezegd: een Anthem met uitgeschakelde Live Valve is dus niet hetzelfde als een Anthem met conventionele veerelementen. Aan de andere kant: of er wel of geen elektronica aanhangt, de fijne zitpositie en de uitgebalanceerde, vertrouwwekkende geometrie zijn bij alle modellen natuurlijk gelijk.
“Zónder Live Valve is de Anthem Advanced Pro een heel goede bike die zich voor geen enkele concurrent hoeft te verschuilen. Maar mét Live Valve gaat de Taiwanees een soort van next level in.”
Ik denk dat ik het volgende wel kan zeggen: zónder Live Valve is de Anthem een bike die zich voor geen enkele concurrent hoeft te verschuilen. Maar mét Live Valve-gaat deze Taiwanees een soort van next level in. Wat al goed is, wordt met de elektronische Fox-vering nog beter. En makkelijker. Je rijdt nóóit meer een afdaling waarbij je er halverwege achterkomt dat de boel nog op slot zat, je hoeft nóóit meer de afweging te maken tussen een geblokkeerd onderstel en slechte tractie of een open onderstel en een wippende achterkant. Fox’ Live Valve neemt je dat allemaal uit handen. En niet halfbakken, maar gewoon goed. Snel, accuraat en onmerkbaar, zodat je maar met één ding bezig hoeft te zijn: genieten van het spel tussen jouw en de trail. Ja, € 8.399,- is echt een bak geld. Maar man-o-man, wat krijg je er een lekkere fiets voor terug.
Giant Anthem Advanced Pro 1 2022 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | Advanced-grade carbon |
Vork | Fox 34 Float SC Performance Elite Live Valve, 110 mm veerweg |
Achterderailleur | Shimano XT, 12-speed |
Schakelaar | Shimano XT, 12-speed |
Crankset | Shimano XT, 32t |
Cassette | Shimano XT, 10/51t |
Remmen | Shimano XT BR-M8100 |
Remschijven | Shimano RT-64, 180/160 mm (v/a) |
Naven | Giant XCR 1 |
Velgen | Giant XCR 1 |
Voorband | Maxxis Recon Race EXO Protection, 29 x 2.4″ |
Achterband | Maxxis Recon Race EXO Protection, 29 x 2.4″ |
Stuur | Giant Contact SLR XC Flat, 760 mm |
Stuurpen | Giant Contact SL XC, 70 mm |
Zadel | Fi’zi:k Antares R5 |
Zadelpen | Giant Contact Switch-dropper, 125 mm verstelbereik |
Gewicht compleet | 11,24 kg (framemaat M) |
Gewicht wielen | 4,02 kg (incl. banden, remschijven en cassette) |
Prijs | € 7.649,- |
Geometrie
Framemaat | M | ||||
Zitbuislengte | ST | 420 mm | Offset | O | 44 mm |
Bovenbuislengte | TT | 604 mm | Naloop | T | 109 mm |
Reach | R | 450 mm | Balhoofdbuislengte | HT | 95 mm |
Stack | S | 593 mm | BB drop | BBD | 42 mm |
Zitbuishoek | STA | 75,5° | Liggende achtervork | CS | 435 mm |
Balhoofdbuishoek | HTA | 67,5° | Wielbasis | WB | 1.159 mm |
Framemaat | M | |
Zitbuislengte | ST | 420 mm |
Bovenbuislengte | TT | 604 mm |
Reach | R | 450 mm |
Stack | S | 593 mm |
Zitbuishoek | STA | 75,5° |
Balhoofdbuishoek | HTA | 67,5° |
Offset | O | 44 mm |
Naloop | T | 109 mm |
Balhoofdbuislengte | HT | 95 mm |
BB drop | BBD | 42 mm |
Liggende achtervork | CS | 435 mm |
Wielbasis | WB | 1.159 mm |
Website fabrikant: giant-bicycles.com