Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Met speciale dank aan Klein Tweewielers voor het rijklaar maken van de testfiets.
Gravelbike + vering + brede banden = mountainbike?
Als je één ding aan de fietsindustrie kunt overlaten, dan is het wel het vinden van niches. Al is het gaatje in de markt nog zo klein, er is altijd wel een speciale fiets om het te vullen. En als er geen gat in de markt is, dan weten de marketeers dat wel te creëren. De nieuwe Giant Revolt X Advanced Pro is daarvan een sprekend voorbeeld. Een carbon gravelbike met 40 millimeter voorvering, een dropperpost die dubbelt als achtervering, brede 29 x 2.0 inch banden en een 12-speed mountainbikecassette. Het is dat er een krom stuur op zit, anders zou je zomaar kunnen denken dat de Revolt X Advanced een crosscountry-hardtail is.
Een gravelbike is bedoeld voor een mix van gravel, zand en (een beetje) asfalt. En heeft een mountainbike primair meer uitdagende onverharde wegen en paden als habitat. Maar in de praktijk pakt dat toch vaak anders uit. Want wie heeft er met z’n gravelbike niet ’s een lekker singletrailtje meegepakt? En wie krijgt het voor elkaar om met z’n mountainbike nooit over asfalt te rijden? De Revolt X Advanced is de brug die beide fietsdisciplines met elkaar verbindt. Althans, dat is de bedoeling die Giant met deze dubbelgeveerde dikbander heeft. Maar kán dat wel, één fiets die de rol vervult van twee fietsen, die zowel gravelbike als mountainbike is? Of is zo’n fiets vlees nog vis en wordt-ie overvleugeld door de specialisten aan beide kanten van het offroad-spectrum? We hebben het de afgelopen zomermaanden voor je uitgezocht.
Giant Revolt X Advanced 2023: programma en prijzen
Dat gravelbikes met vering en dikke banden een niche zijn – in ieder geval in Nederland – weten ze bij Giant ook. Giant Benelux biedt de Revolt X Advanced namelijk in slechts één uitvoering aan: de door ons gereden Pro 0, met 7.499 euro gelijk de duurste uitvoering. De Pro 1 en Pro 2 – die wel op de internationale website van Giant getoond worden – zijn in Nederland niet verkrijgbaar. Datzelfde geldt voor de aluminium Revolt X; die is evenmin te koop in de polder.
Maar no-worries. Naast de geveerde Revolt X-modellen brengt Giant ook een reeks Revolt-gravelbikes met starre voorvork. Deze ‘gewone’ Revolt is er in aluminium en en carbon, waarbij er bij dat laatste materiaal weer een onderscheid is tussen de Advanced-frames en de nog lichtere Advanced Pro-frames. Prijzen beginnen bij 1.399 euro en lopen door tot 5.599 euro. Voor wie graag zelf z’n fietsen opbouwt is er voor 2.599 euro een Revolt Advanced Pro-frameset.
Meer info op giant-bicycles.com
Frame
Lichtgewicht carbon
De Giant Revolt X Advanced Pro 01 is gemaakt met de op één na lichtste carbonconstructie die de Taiwanezen in huis hebben. Over in welk framegewicht dit resulteert doet Giant geen uitspraken, maar met een totaalgewicht van 9,88 kg in framemaat M is het niet onredelijk om te veronderstellen, dat een zo laag mogelijk framegewicht geen prioriteit heeft gehad. De constructie en het materiaal van de Revolt X Advanced komen overigens overeen met die van de Revolt Advanced met starre vork. De duurdere Revolt Advanced Pro is gemaakt van Giants nog lichtere Advanced SL-carbon.
Alhoewel Giant de Revolt X Advanced niet neerzet als bikepacker, vind je rondom voldoende nokjes. Op de zitbuis, de bovenbuis en de onderbuis. Ook in montagepunten voor spatborden is voorzien. Verbazingwekkend op dit prijs- en uitrustingsniveau is het nagenoeg ontbreken van een beschermer tegen kettingslag op de liggende achtervork. Kon er nou niet iéts meer vanaf dan een dun folietje? Dat doen andere fabrikanten echt beter!
Verlaagde achtervork
De staande achtervork is relatief laag aan de zitbuis bevestigd. Deze constructie, die je ook ziet op de gewone Revolt en bijvoorbeeld ook op Giants mountainbike XTC, heeft als doel het comfort te verhogen. Maar laat je niet in de luren leggen, het meest comfort komt niet uit het frame, maar uit de vering en de banden. Deze laatste zijn maar liefst 50 millimeter breed, dus succes is op dat vlak verzekerd. Met een flipchip is de achterbrug korter of langer te maken. Je leest daarover meer onder het kopje ‘geometrie’.
Geometrie en zitpositie
Verstelbare achtervork
De geometrie van de Giant Revolt X Advanced Pro 0 wijkt nauwelijks af van die van z’n starre naamgenoot. Om ruimte te creëren voor de verende voorvork is de balhoofdbuis iets korter. Diezelfde voorvork maakt bovendien een iets hogere trapas noodzakelijk. Immers, bij volledig inveren van de vork wil je niet met een pedaal achter een wortel of kei blijven hangen. Verder is het redelijk business as usual. In de maat van onze testfiets – een M, bedoelt voor rijders met een lengte tussen 169 en 181 centimeter – is de zitbuishoek 71,4 graden en meet de zitbuis 73,4 graden. De reach is 389 millimeter, de stack komt op 576 millimeter. Dat laatste is, opvallend genoeg, 10 millimeter láger dan op de Revolt met starre vork. Voor mij een reden om de spacers die af fabriek onder onder de stuurpen van de Revolt X zitten niet weg te halen.
De wielbasis is 1.036 millimeter, wat niet overdreven lang is. En korter – lees: wendbaarder – kan ook, als je dat zou willen. Met een flipchip in de achterbrug is de afstand van de achteras tot de trapas 10 millimeter korter te maken. Het is een feature die Giant heeft overgenomen van de reguliere Revolt. Echter, omdat in de Revolt X 50 mm brede banden hangen, is die korte stand niet echt een bruikbare optie; de ruimte tussen frame en band is dan namelijk nogal gering. Ik heb de Revolt X daarom met de achterbrug in de langste stand gereden. Waarbij het begrip ‘lang’ relatief is, want met 435 millimeter is de liggende achtervork van de dikbandige gravelaar nog steeds niet bovengemiddeld lang.
Stuur: breed en ondiep
Om te rijeigenschappen in het terrein te optimaliseren heeft de Revolt X een breder stuur dan de reguliere Revolt: 460 millimeter in plaats van 440 millimeter. Die 10 millimeter extra aan weerszijden van het stuur komt in het terrein van pas. De 16 graden die het stuur in achterwaartse buigt is dan juist weer prettig als je op lange gravelstroken lekker met de handjes bovenop het stuur aan het cruisen bent. De zit is in dat geval wel redelijk rechtop – ook al vanwege de met 70 millimeter nogal korte stuurpen – dus de kans is groot dat je bij wind van voren met je handen even een verdieping omlaag gaat. Maar ook dan is de zit relatief ontspannen, zodat je de kilometers makkelijk wegtrapt.
Vering
Voorvork: meer comfort dan verwacht
Ik moet je bekennen dat ik voorafgaand aan deze test nauwelijks ervaring had met verende voorvorken voor gravelbikes. Niet zo gek, want nagenoeg alle gravelbikes die de redactie van Velozine binnenrollen hebben een starre voorvork. Een dubbelgeveerde Cannondale Topstone was een eenzame uitzondering. M’n verwachtingen waren bovendien niet zo hoog gespannen; een vork met 40 millimeter veerweg, wat kan dat nou zijn? Zelfs de meest conservatieve mountainbike heeft tegenwoordig minimaal 100 millimeter veerweg aan de voorkant.
Ik kom daar op terug. Want ondanks de geringe veerweg slaagt de Fox 32 Float Taper-Cast er verrassend goed in om oneffenheden uit de ondergrond te filteren. Of meer precies: fíjne oneffenheden. Het eerste derde deel van de slag is namelijk supersoepel. In combinatie met de volumineuze banden van de Revolt X Advanced resulteert dat op gravelwegen en bospaden in een ongeëvenaard comfort. Wordt de ondergrond ruwer – zeg maar klassieke mountainbikepaden met wortels, kuilen en bulten – dan wordt de vering snel progressief. Dat betekent dat de vork zelden of nooit doorslaat. Maar het betekent tevens dat het comfort dat de Fox 32 Float Taper-Cast in dergelijk terrein kan bieden niet op het niveau staat van een echte mountainbikevork. Bij lange na niet.
Dat neemt niet weg dat de verende vork op de Giant Revolt X Advanced wat mij betreft zeker toegevoegde waarde heeft. De uitwerking die het comfort tijdens lange ritten op je gestel heeft moet je niet onderschatten; je blijft echt langer fris. En daarnaast heb je in snelle bochten meer grip. Ik heb de vork overigens overwegend met de ingaande demping in de open stand gereden. Gezien de geringe hoeveelheid veerweg en het progressieve karakter van de vering heeft de medium-positie van de demper voor mij persoonlijk nauwelijks meerwaarde. En de firm-positie, waarbij de vork nagenoeg star is, al helemaal niet.
Verende dropperpost
De zadelpen op de Giant Revolt X Advanced is zowel dropper als vering. Eerst maar even over het droppen. In lastige afdalingen is de honderd millimeter verstelbereik ronduit fijn. En in minder lastige afdalingen kun je dankzij verstelbare zadelpen een stabielere zitpositie realiseren, die bovendien óók nog ’s aerodynamischer is. Helaas is de bediening met een hendeltje in de linker stuurbocht niet optimaal. Ja, je kunt er bij met zowel je handen op de hoods als met je handen onderin. Maar de bediening gaat stroef en als je onderin de beugels hangt prikt de hendel onaangenaam in je hand.
Dan de 30 millimeter veerweg die de zadelpen eveneens in huis heeft. Soms is die fijn en soms niet. Ik zal even uitleggen wat ik bedoel. Omdat-ie de scherpste kantjes uit de ondergrond haalt is de zadelpenvering op zich zeker niet onprettig. Echter, de verende vork en de verende zadelpen stellen elk voor zich hun prioriteiten. De vork reageert vooral op kleine oneffenheden, de verende zadelpen komt pas in actie als de klappen wat groter zijn. Dat geeft een zekere onbalans.
En dan is er nog een fundamenteel probleem. Als een verende zadelpen inveert wordt de afstand tussen het zadel en de trapas korter. Hoe harder de klap, hoe korter de afstand. En dat breekt je ritme. Geen probleem bij korte ritjes, wel tijdens lange tochten, als de benen vermoeid raken. Tot slot: de Giant-pen heeft de neiging om na het inveren ook weer hard uit te veren. Iets meer demping, ook al praten we over slechts 30 millimeter veerweg, had hier geen kwaad gekund.
Onderdelen
Transmissie: mix van mountainbike- en racefietsonderdelen
Een mountainbikecassette en dito derailleur in combinatie met racefietsverstellers? Met Sram kan dat gewoon. De 12-speed cassette en derailleur van dienst komen uit de elektronische Sram X0 AXS-mountainbikegroep, met een 10 als kleinste krans en een 52er als grootste. Het 40-tands voorblad en de carbon crank komen dan weer uit de Force AXS-racefietsgroep van Sram. Hetzelfde geldt voor de rem- en schakelhendels. Met de rechter schakel je op, met de linker omlaag. Of andersom, want dit is Sram AXS en dus kan je het hele spul met een app naar eigen smaak aanpassen.
Schakelen doet het feilloos, van kleine naar groot en weer terug. En met een bereik van 520 procent kom je nergens in Nederland versnellingen tekort. Sterker; het zijn er meertijds teveel. Rijd jij je gravel- en offroad-kilometers over het algemeen in Nederland, dan kan een Sram XPLR-cassette met een 10/44-vertanding een zinvol alternatief zijn. Met 440 procent is het bereik weliswaar kleiner, maar het voordeel is dat de stapjes tussen de kransen per saldo kleiner zijn.
Remmen: 160 millimeter rondom
Net als de meeste gravelbikes is de Giant Revolt X Advanced Pro 0 uitgerust met 160 millimeter remschijven voor en achter. In Nederland kom je daaraan niet tekort, maar voor wie z’n Revolt X meeneemt naar het buitenland kan het geen kwaad om aan de voorkant een grotere, 180 millimeter remschijf te monteren. Op zich gek dat zo’n schijf er niet al af fabriek opzit. Als je, zoals Giant, specifiek voor uitdagend offroad-gebruik een compleet nieuwe gravelbike ontwikkelt met vering, dropperpost, breed stuur en brede banden, dan is namelijk geen gek idee ook de remmen even aan te passen aan het beoogde inzetbereik. Maar los daarvan zijn de Sram Force-remmen erg fijn, met een prettige doseerbaarheid en een heel behoorlijk stopkracht.
Wielen en banden: nadruk op offroad
Dat Giant niet alleen carbon frames bouwt, maar ook wielen, is niet te missen. Op prijspunten waar veel andere merken nog aluminium wielen specificeren, daar krijg je bij Giant namelijk vaak al carbon. Zo ook op de Revolt X Advanced Pro 0, alhoewel je gezien z’n prijs eigenlijk niet anders verwacht. De haakloze velgen zijn met 25 millimeter intern lekker breed en met 26 millimeter is hoogte niet al te hoog. Dat is goed voor het comfort. De velgen zijn met rechte 24 spaken verbonden met de naven. De achternaaf heeft een vrije slag van slechts 6 graden, dus iedere actie geeft een reactie. En ook met het gewicht is niks mis: Giant claimt 1.430 gram!
De Maxxis Rambler-banden hebben een breedte van 50 millimeter. Dat is in mountainbike-taal zo’n 2.0 inch. Best veel dus voor een gravelbike en dat merk je. Ten goede én ten kwade. Eerst maar het goede: het comfort en de grip zijn in vergelijking met reguliere gravelbanden ongeëvenaard. Kneiterhard door een bocht beuken is geen probleem, het tamelijk geprononceerde profiel vindt altijd wel grip. En wortels waarop normaal de vullingen uit je kiezen stuiteren, voelen nu als een subtiele oprisping. Maar geen voordeel zonder nadeel. En dat is het geval van de Maxxis Ramblers dat ze minder licht rollen dan de meeste reguliere gravelbanden. Plus: de extra massa is een nadeel op parkoersen met veel korte klimmetjes en scherpe bochten.
Hoe rijdt-ie?
Heerlijk op oldskool mountainbikeroutes…
Ik kreeg de Giant Revolt X Advanced Pro afgelopen voorjaar in handen, vlak na een redelijk heftige covidbesmetting. Vooral gedurende de eerste weken van mijn herstel valt er aan het rijden van échte mountainbikeroutes niet te denken. Té intensief, té veel interval. De Revolt X blijkt een ideale revalidatiemachine. Na wat pielen slaag ik er in een afwisselende route te plotten in het grensgebied tussen het Brabanse Bergen op Zoom en het Belgische Kalmthout. Het rondje omvat iets meer dan veertig kilometer, het grootste deel onverhard. Gravel-, zand- en boswegen, maar ook een paar slingerende stukjes singletrack. Of beter: oldskool singletrack, geen kuipbochtenbonanza à la trailgoeroe Patrick Jansen. Sterker: de eerste helft van ‘mijn’ route volgt de oude en vertrouwde rechttoe rechtaan mountainbikeroute van Bergen op Zoom.
De Revolt X is er helemaal op z’n plaats. Ja, op asfalt eisen de brede banden hun tol en moet ik er hard aan trekken om de fiets op snelheid te houden. Maar ze rollen relatief soepel over gravelstroken, verteren probleemloos wortelsecties en maken korte metten met mul zand. En ook de vering bewijst z’n toegevoegde waarde. Niet alleen op het vlak van comfort, maar zeker ook als het gaat om bochtengrip. Zoals je hier boven al kon lezen ben ik over de verende zadelpen minder lovend. Ja, hij veert. Maar ik kan niet wennen aan de voortdurende veranderende afstand tussen m’n zitvlak en m’n pedalen. En dan is er nog de felle rebound. Op verende zadelpennen met een parallellogramconstructie – zoals de Cane Creek eeSilk op mijn eigen gravelbike – manifesteren deze problemen zich niet of in ieder geval veel minder.
… maar minder fijn op newskool routes
Als m’n kracht en conditie na verloop van een paar weken weer min of meer op het oude niveau zitten, neem ik de Revolt X ook mee naar een newskool mountainbikeroute. Omdat ik zo enorm enthousiast ben over de Giant is de teleurstelling des te groter. Want helaas, geheel tegen m’n verwachtingen in kan ikmijn maten op hun moderne en lichte mountainbikes niet bijhouden. Ja, dat ligt voor een deel aan mijn conditie, die nog niet helemaal is wat-ie zou moeten zijn.
Maar het is ook gewoon het ontbreken van voldoende snelheid en effectiviteit bij de Revolt X. Voor de duidelijkheid: niet in algemene zin, maar specifiek op dit soort slingerparkoersen. Met hun lichte wielen, lichtlopende banden, effectieve vering, moderne geometrie en vooral hun brede stuur, zijn moderne hardtails en xc-fullies als op maat gemaakt voor de actieve rijstijl die op op snelle knikkerbanen een vereiste is. Geen betere machines om een aaneenschakeling van kuipbochten te verschalken of een opeenvolgende reeks bulten en kuilen zonder verlies van snelheid te overmeesteren.
Ja, de Giant Revolt X is snel. Maar dit is gewoon niet zijn ding. Vooral die opeenvolgende kuipbochten. Kan ik op m’n eigen mountainbike in dit soort slalomsecties versnellen door de juiste stuurtechniek toe te passen en m’n hoog-laagbeweging goed te timen, op de Revolt met z’n kromme stuur krijg ik dat niet voor elkaar. Misschien ben ik te veel mountainbiker, misschien zijn m’n kracht en techniek ontoereikend, maar feit is dat ik op de Giant Revolt X moet lossen. Terwijl de Revolt X in de minder bochtige secties toch echt retesnel is.
Verrassende tuning
Deze ervaring met de Giant Revolt X zet me aan het denken. Want als het rijden van newskool mountainbikeroutes niet zijn forte is, waarom zou je dan nog met zulke brede en relatief zware en grove rubbers rondrijden? Op gravel en zéker op asfalt ben je daarmee namelijk niet in het voordeel. En ook in secties met opeenvolgende korte klimmetjes zijn de Maxxis Ramblers niet bepaald een wonder van lichtvoetigheid. Om de proef op de som te nemen heb ik een paar 45 millimeter G-One RS-gravelbanden van Schwalbe rond de wielen van de Revolt X gelegd. Het resultaat is best verbluffend. Het eerdergenoemde rondje tussen Bergen op Zoom en de Kalmthoutse Heide leg ik met de andere banden namelijk sneller af dan met de originele set-up. Niet één keer, maar iedere keer.
Nou is die hogere snelheid niet zo verrassend. De Schwalbe G-One RS is een notoir snelle band. En met z’n lage gewicht heeft-ie ook bij accelereren een streepje voor. Daarvan profiteer je in korte klimmetjes en bij aanzetten na scherpe bochten. Maar wat daarbij verrast is het nog steeds bovengemiddeld hoge comfortniveau. Natuurlijk, het zweefgevoel en de superieure tractie van de originele ballonbanden biedt de smallere en veel subtieler geprofileerde G-One RS niet. Maar de vering van de Revolt X, met name de voorvering, maakt veel goed. Ideaal, de Giant Revolt X met 45 millimeter G-One RS-rubbers? Dat niet. Want wortels komen harder door en in mulle zandsecties lopen de smallere banden eerder vast. Maar desondanks: het is denk ik wel het best denkbare compromis.
Conclusie
Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen: de Giant Revolt X Advanced Pro 0 is vlees nog vis. Het is géén gravelbike volgens het boekje en zéker ook geen volwaardige mountainbike. Maar, zo voeg ik gelijk even toe, dat wíl deze eigenwijze terreinfiets ook helemaal niet zijn. De Revolt X Advanced vult, zo is mijn ervaring, tamelijke effectief de ruimte die tussen deze twee fietscategorieën bestaat.
Het frame is fraai, de uitrusting top, de geometrie veelzijdig en de zitpositie comfortabel zonder in te boeten op sportiviteit. M’n enige fundamentele bezwaar geldt de verende dropperpost. Niet alleen kan ik niet wennen aan het voortdurende op-en-neer gaan van die pen, ook is de bediening van de dropper-functie te zwaar. De brede en relatief grof geprofileerde Maxxis-banden zijn een ander dingetje. Ik snap dat ze erop zitten – Giant zal ongetwijfeld hele ladingen Revolt X’en verkopen in landen waar dat soort royaal bemeten rubbers wel zinvol zijn – maar met iets smaller en sneller rubber zou deze gravelbike beter passen bij de Nederlandse omstandigheden.
“Met een paar lichtere en snellere Schwalbe G-One RS’en in 45 millimeter rond de wielen, muteert de Revolt X in een van de meest veelzijdige fietsen die je kunt krijgen. Snel op asfalt, hard zand en gravel, capabel in het terrein.”
Wat heet: met een paar lichtere en snellere Schwalbe G-One RS’en in 45 millimeter rond de wielen, muteert de Revolt X in een van de meest veelzijdige fietsen die je kunt krijgen. Snel op asfalt, hard zand en gravel, capabel in het terrein. Ik weet het: de formule N+1 is binnen de fietswereld extreem hardnekkig. Maar als er één fiets is die met deze formule kan breken, dan is het de Revolt X wel.
Okay, als je uitsluitend over asfalt, hard zand en gravel rijdt, dan moet je de Revolt X niet nemen. Met een meer conventionele gravelbike ben je in dat geval beter bediend. En rij je al je kilometers over de slingerparkoersen van trailbouwer Patrick Jansen, dan kan je beter een crosscountry-mountainbike kopen. Maar als je het allemáál wilt, zónder de schuur of garage vol met gespecialiseerde fietsen te zetten, en je bovendien bereidt bent een aantal compromissen aan te gaan, dan is deze extreem veelzijdige Taiwanees absoluut een goede keus.
Giant Revolt X Advanced Pro 0 2023 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | Carbon |
Vork | Fox 32 Float TC Performance Elite, 40 mm veerweg |
Achterderailleur | Sram X01 Eagle AXS, 12-speed |
Schakelaars | Sram Force eTap AXS, 12-speed |
Crankset | Sram Force D1, 40t, 172,5 mm |
Cassette | Sram XG-1295, 12-speed, 10-52t |
Ketting | Sram X01 Eagle |
Remmen | Sram Force |
Remschijven | Sram Paceline, 160/160 mm (v/a) |
Wielen | Giant CXR X1 Carbon |
Banden | Maxxis Rambler, 700x50c |
Stuur | Giant Contact SL XR D-Fuse, 460 mm |
Stuurpen | Giant Contact, 70 mm |
Zadel | Giant Approach SL |
Zadelpen | Postmodern, Ø 30,9 mm, 100 mm verstelbereik |
Gewicht | 9,88 kg (framemaat M) |
Prijs | € 7.499,- |
Garantie | Levenslang op het frame (niet overdraagbaar) |
Geometrie
Website fabrikant: giant-bicycles.com
Een ding is duidelijk het is een hype waar niemand voor een ander onder wilt doen zoals wel vaker in de fietswereld
Rijden bij ons in de Maashorst gravelbikes terwijl je dat gewoon op een mtb kan maar goed slimme mensen die fietsfabrilanten