Tekst: Sebastiaan Kruik // Foto’s: Arjan Kruik
Introductie
Giant Trance X Advanced E+ Elite: alles is lichter
Een van de grote nadelen van e-mountainbikes is dat ze zo zwaar zijn. En daar wil de fietsindustrie graag wat aan doen, want lichtgewicht e-mountainbikes vliegen je de laatste tijd bij wijze van spreken om de oren. Ook Giant is inmiddels aan boord van deze lichtgewicht elektrische trein. Hun locomotief van dienst is de Trance X Advanced E+ Elite. Ja, da’s een hele mond vol. De naam ‘Trance’ komt overeen met die van de gelijknamige spierfiets, de letter ‘X’ geeft daarbij aan dat deze Trance geschikt is voor ruiger terrein, het woord ‘Advanced’ betekent bij Giant dat het frame van carbon is, ‘E+’ staat uiteraard voor elektrisch en ‘Elite’ wil zeggen dat je met de lichtgewicht uitvoering te maken hebt. Er is namelijk ook een conventionele Trance X Advanced E+. Het verschil tussen beide varianten? 19,5 versus 23,5 kilo.
Een licht frame, lichte onderdelen, een accu met minder inhoud en lichtere motor met minder kracht; dat is het standaard pad dat bijna alle fabrikanten van lichtgewicht e-mountainbikes bewandelen. En ook Giant heeft de hele trukendoos opengetrokken. Op eentje na: Giant heeft de motor van de Trance X Advanced E+ Elite niét geknepen. Net als bij de gewone Trance X Advanced E+ heeft Giants door Yamaha geproduceerde Syncdrive Pro-motor in de Elite-uitvoering ‘gewoon’ een koppel van 85 newtonmeter. Ter vergelijking: de eerder door ons geteste Trek Fuel EXe – ook een lichtgewicht e-mountainbike – moet het stellen met slechts 50 newtonmeter.
Kleinere accu, dezelfde krachtige ondersteuning? Kleinere actieradius!
Wil dat zeggen dat je bij de Trance X Advanced E+ Elite geniet van de voordelen van een light e-mtb zónder de nadelen? Uiteraard niet. Alhoewel Giant claimt dat de door Panasonic geproduceerde accu in verhouding tot z'n inhoud bovengemiddeld licht is, blijft 400 wattuur wat het is: 400 wattuur. En dan kan je hoog of laag springen, maar die is gewoon eerder leeg dan de bijna dubbel zo grote accu's die je op reguliere e-mountainbikes vindt, lichtgewicht alles of niet. Of dat erg is hangt ervan af waar je met je e-mountainbike wilt gaan rijden en wat je verwachtingen zijn ten aanzien van ondersteuning en actieradius.
Om uit te vinden waar lichtgewicht elektrisch een voordeel is en waar niet, hebben de Trance X Advanced E+ Elite meegenomen naar het Noord-Italiaanse Lago di Como en het Tiroolse Zillertal. We hebben de bike daar uiteraard op z'n eigen merites beoordeeld, maar hebben 'm tevens vergeleken met een 'zware' e-mountainbike met een grote accu met 750 wattuur inhoud. Hoe dat is bevallen lees je hieronder.
Maar eerst nog even dit: om te kunnen rijden met de Giant Trance X Advanced E+ Elite moet je drie (3!) apps op je telefoon zetten. Een app van Giant voor het afstellen van de motor en het uitlezen van de accu, een app van Fox om de Live Valve-vering in te stellen en een app van Sram om het schakelgebeuren aan de praat te krijgen. Kom op, dat moet anno 2023 toch beter kunnen?! Stel je voor dat je na aanschaf van een nieuwe Tesla meerdere apps zou moeten installeren om überhaupt met dat ding te kunnen rijden? Tesla zou geen auto meer verkopen...
Giant Trance X Advanced E+ Elite 2023: programma en prijzen
Het beleid van Giant voor wat betreft het al dan niet voeren van bepaalde modellen is niet altijd even makkelijk te volgen. Zo zijn er in het buitenland van de Trance X Advanced E+ Elite tot wel vier verschillende uitvoeringen te koop, maar is in de Benelux het aanbod beperkt tot slechts twee: de door ons gereden Elite 1 van 9.999 euro en de nog duurdere Elite 0 van maar liefst 13.499 euro.
De hoge prijs komt deels voort uit de op beide uitvoeringen gemonteerde elektrische Live Valve-vering van Fox, die notoir duur is. De Elite 2 en 3 die zónder Live Valve komen en derhalve veel betaalbaarder zijn, worden in de Benelux niet geleverd. Maar, zo laat Giant weten, het is niet uit te sluiten dat deze twee goedkopere modellen in de nabije toekomst wel verkrijgbaar zullen zijn. Maar los daarvan; Giant brengt de Trance X Advanced E+ Elite uitsluitend met carbon frame, er zijn geen aluminium uitvoeringen. De maatreeks omvat vier verschillende maten, van S tot XL. Daarmee zegt Giant een bereik van 165 centimeter tot 195 centimeter lichaamslengte af te dekken.
Desgewenst kan de Trance X Advanced E+ Elite geleverd worden met een extra accu, de Energy Pak Plus. Omdat je deze accu koppelt aan de laadpoort is het feitelijke een zogenaamde range extender. De inhoud is 200 wattuur, de prijs 649 euro.
Meer info op giant-bicycles.com
Frame
Je kunt van alles van Giant vinden, maar één ding is zeker: hun frames stellen zelden of nooit teleur, of ze nu van aluminium zijn of van carbon. Zo ook het frame van de Trance X Advanced E+ Elite. Zowel het voorframe als de achterdriehoek zijn van carbon, evenals de wip en beide hevels. De afwerking en detaillering zijn keurig, met een UDH-derailleurhanger, een dubbele zadelpenklem en functionele beschermers tegen kettingslag op de liggende én de staande achtervork. De zitbuis is laag en over de gehele lengte recht, zodat ook in de geteste framemaat M een dropperpost past met een verstelbereik van 170 millimeter.
De compacte accu is ondergebracht in de slanke onderbuis en is niet uitneembaar. Alle kabels lopen binnendoor; de dropper-kabel, de remleiding en de stroomdraad van de motorbediening gaan via het bovenste balhoofdlager naar binnen gaan, de stroomdraden van het elektronische veersysteem via een opening in de zijkant van het frame. Dat functioneert op zich prima, maar het is toch alsof iemand een broek draagt met riem én bretels: een van de twee is eigenlijk overbodig.
Geometrie, maatvoering en zitpositie
Wel lang, niet lui
De geometrie van de Giant Trance X Advanced E+ Elite is zowel vooruitstrevend als behoudend. Het vooruitstrevende zit 'm in z'n lengte. Met een bovenbuis van 607 en een reach van 457 millimeter was onze maat M nog geen decennium terug een maat L geweest. De hoeken daarentegen zijn juist niet heel erg actueel. Dat wil zeggen: de balhoofdbuishoek. Die staat op 66 graden, wat naar de huidige trailbike-maatstaven allesbehalve lui is. De zitbuishoek is met 76 graden wel redelijk van nu. Je kunt met behulp van een flipchip het hele spul overigens nóg een graad steiler zetten, waarbij dan ook de trapas een kleine centimeter omhoog komt.
De achterbrug meet 447 millimeter. Voor een gewone mountainbike is dat aan de lange kant, maar voor een e-mountainbike niet. Sterker: het is zó kort, dat er in de achterbrug uitsluitend plaats is voor een kleiner 27.5 inch achterwiel. De balhoofdbuis is eveneens opvallend kort: slechts 100 millimeter in onze testmaat M! Die hoge stapel vulringen zit dus niet helemaal voor niets onder de stuurpen; geheel zónder vulringen zou de zithouding wel heel erg diep en gestrekt zijn.
Geïntegreerd stuur
Die relatief gestrekte zit wordt voor een deel ook veroorzaakt door het superbrede stuur. Het gaat om de Giant Contact SLR Trail Integrated, een 800 millimeter breed carbon stuur met een geïntegreerde stuurpen, dat voor ruim 450 euro in de prijslijst staat en dat een gewicht heeft van slechts 255 gram. Nou hebben tegenwoordig veel meer merken zo'n geïntegreerd stuur, maar het bijzondere van het Giant-stuur is dat je het met behulp van adapters en vulringen in zowel in de hoogte als in de diepte kunt verstellen. Voor zover ik weet is Giant daar uniek in.
De effectieve stuurpenlengte in drie stappen in te stellen van 50 naar 40 millimeter. En kun je de backsweep, de buiging naar achteren, instellen op 7, 8 of 9 graden. Leuk op papier, maar in de praktijk is het aanpassen vanwege de bizarre hoeveelheid verschillende vulringen en adapters die je nodig hebt wel redelijk ingewikkeld. Aan de andere kant: als het stuur eenmaal goed is afgesteld, dan heb je er geen omkijken meer naar. En het ziet er retestrak uit.
Overigens, door een foutje bij de levering kwam onze testfiets kwam zonder vulbussen en adapters, waardoor ik het stuur noodgedwongen in de stand heb gereden zoals de fabriek het bedacht heeft. Dat wil zeggen met een stuurpenlengte van 50 millimeter en maar zeven graden backsweep. Dat is wel jammer, want ik zou m'n handvatten graag wat dichterbij gehad willen hebben. Ook de hoogte van het stuur heb ik helaas niet kunnen aanpassen. En als deze Giant mijn eigen fiets was geweest, had ik tevens aan beide kanten minstens een centimeter van het stuur afgezaagd.
Maatkeuze bepaalt karakter
Bij iedere mountainbike is de keuze van de framemaat belangrijk. Maar bij de Giant Trance X Advanced E+ Elite moet je extra goed opletten. Als ik even mijzelf als referentie gebruik: normaal val ik met mijn 178 centimeter lengte tussen een M en een L in en kom ik met beide maten goed weg. Maar ik zie mezelf niet zo snel op een Giant Trance X Advanced E+ Elite in L rijden. Copiloot Arjan, die met zijn lengte van 181 centimeter vrijwel nooit trailbikes rijdt in maat M, maar altijd voor de L kiest, zat tot z'n grote verrassing prima op de Giant Trance X Advanced E+ Elite in M. In mijn geval moet ik zéker niet groter gaan dan maat M, Arjan heeft de keuze tussen de meer wendbare M en de stabielere L.
Trapondersteuning
Kleinere en lichtere accu
Ik begin even met de accu, door Giant EnergyPak 400 genoemd. Die is namelijk de kern van de Trance X Advanced E+ Elite. Het carbon frame is er letterlijk omheen gebouwd! Vandaar ook dat de Trance X Advanced E+ Elite er anders uitziet dan de Trance X Advanced E+ zónder 'Elite' in de naam. Met een inhoud van slechts 400 wattuur is het logisch dat de accu compact is, maar Giant claimt dat-ie kleiner en lichter is dan de meeste andere accu's met vergelijkbare inhoud. Ik heb het niet nagewogen, maar Giant meldt een gewicht van 2,3 kilo. De accu is niét uitneembaar, ook weer om gewicht te besparen.
Compacte motor
De Syncdrive Pro-motor in de Trance X Advanced E+ Elite komt bij Yamaha vandaan. De motor weegt 2,7 kilo, heeft een maximaal koppel van 85 newtonmeter en kan tot 400 procent trapondersteuning leveren. Opvallend is de geringe breedte van de motor ten opzichte van andere motormerken. In vaktaal: de Q-factor is geringer. Tijdens het klimmen is de motor stiller dan de veelgebruikte Bosch CX-motor. Hij speelt op het vlak van geluidsproductie eerder mee in de liga van Specialized met z'n 2.2-motor en Shimano met de EP8. Opvallend: de Syncdrive Pro-motor wordt tijdens lange en steile beklimmingen warmer dan bovengenoemde motoren van Bosch, Shimano en Specialized. Nadelen heb ik daarvan overigens niet ondervonden.
Dynamische trapondersteuning
De Giant-motor heeft vijf standen: eco, tour, active, sport en power. Daarnaast kun je kiezen voor dynamische ondersteuning, door Giant smart assist genoemd. Deze werkt op dezelfde manier als de dynamische ondersteuningsstanden van de andere motormerken: een grotere input van de berijder vergroot de hoeveelheid ondersteuning. Je bedient de verschillende standen met twee knopjes naast het linker handvat. De display zit verwerkt in de bovenbuis. Deze is nogal minimalistisch, met twee verticale rijen van vijf gekleurde lampjes die gekozen ondersteuningsstand en de accucapaciteit weergeven.
Je kunt beargumenteren dat je in principe heb je niet meer dan dat nodig hebt, maar de display van Specialized – die net zo klein is – geeft wél alle informatie in heldere letters en cijfers weer, inclusief de exacte inhoud van de accu. En dat vind ik fijner dan een rijtje van vijf lampjes, met altijd de gok of twee brandende lampjes staan voor 21 procent of 39 procent accuvulling.
Ook Giant biedt de mogelijkheid om met een app de accustatus af te lezen en de instellingen van de motor aan te passen. Dat is niet alleen prettig om de trapondersteuning naar eigen voorkeur te tunen, maar het biedt tevens de mogelijkheid om de ondersteuning van motoren van verschillende merken op elkaar af te stemmen, zodat je beter in een groep kunt rijden. De data zouden volgens Giant ook weergegeven kunnen worden met een draadloos aan het systeem gekoppeld gps-apparaat à la Garmin of Wahoo, maar dat heb ik niet geprobeerd.
Vering
Meesterlijk Maestro
Al sinds 2004 zijn bij Giant Maestro en fullsuspension synoniemen. Dit veersysteem bestaat uit een achterdriehoek uit één stuk die met een hevel en een wip is verbonden met het voorframe. Een beetje zoals het VPP-systeem van Santa Cruz, met als verschil dat de heven en de wip parallel aan elkaar naar boven draaien. Die opstelling resulteert erin dat de achteras bij inveren niet naar voren toe beweegt, maar min of meer in een rechte lijn naar boven. In theorie kunnen hierdoor met name de wat grotere oneffenheden beter opgevangen worden.
Giant claimt dat Maestro verschillende voordelen in zich verenigd: souplesse, efficiëntie en een relatieve ongevoeligheid voor reminvloeden. Ik zal er niet omheen draaien: ik ben een fan van dit veersysteem. Telkens als ik op een dubbelgeveerde Giant rijd valt me op hoe prettig Maestro-vering rijdt. Maar de Trance X Advanced E+ Elite is méér dan alleen maar Maestro. Demper en voorvork zijn uitgerust met Live Valve, de elektronisch elektronisch aangestuurde demping van Fox.
Fox Live Valve
Live Valve-vering functioneert op basis van verschillende sensoren die duizend keer per seconde (!) een meting verrichten. Het gaat daarbij niet alleen om het meten van versnellingen door impacts van onderaf, maar tevens om vast te stellen of de fiets klimt of daalt en of de wielen al dan niet de grond raken. Een razendsnelle processor kan met behulp van de metingen de magnetische kleppen in de dempingscircuits van de voor- en achtervering sluiten of juist openen.
Het bovenstaande is natuurlijk een beetje gesimplificeerde weergave van de werking, maar grosso modo is het wel hoe Fox’ Live Valve werkt. Waarbij ik het belangrijkste vergeet: standaard staan de kleppen dicht! Dus als de sensoren geen oneffenheden signaleren blijven de circuits gesloten en voelt het onderstel snel en efficiënt aan. Pas als het systeem een bobbel of kuil traceert, gaan de circuits open en gaat de vering veren. Dat proces verloopt ongekend snel; het systeem reageert binnen drie milliseconden op de meting. Dat is dus een drieduizendste van een seconde! Afhankelijk van de gemeten impact, de hoek van de fiets ten opzichte van de ondergrond en de gekozen modus gaan de dempingscircuits langer of korter open.
Instellen met app
Voor het instellen van Live Valve-vering heb je geen master-titel van een technische universiteit nodig, maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Eerst draai je met een inbussleutelje de dempingscircuits op de vork en demper helemaal open, dan selecteer je de open-stand op het stelkastje onder de bovenbuis en vervolgens stel je net als bij iedere andere fully de luchtdruk in. Voor de juiste drukwaarden heb ik de Live Valve-app van Fox gebruikt, die aan de voorkant een sag, een negatieve veerweg adviseert van 15 procent en achter van 30 procent. Vervolgens stel je de rebound in, de demping van de uitgaande slag en draai je de circuits weer dicht. Klaar. Immers, de demping van de íngaande slag, de compression-damping, wordt door de elektronica geregeld.
Als het gaat om de compressiedemping biedt Live Valve vijf smaken: climb, firm, sport, comfort en open. Daarnaast is de gevoeligheid in elk van deze modi nog te finetunen met de app. De namen van de standen spreken voor zich, denk ik. Alleen de klimstand behoeft uitleg: hierin gedraagt de achterdemper zich semi-stug, exact zoals in de sportmodus, maar blijft de voorvork wel open staan. Voor ik met je bespreek wat Live Valve betekent voor de rijeigenschappen van de Trance X Advanced E+ Elite neem ik eerst nog even de onderdelen met je door.
Onderdelen
Transmissie
De nieuwe GX Eagle Transmission-derailleur, -cassette en -ketting die je op de foto's bij de test van de Trance X Advanced E+ Elite ziet, zitten er af fabriek niet op. Dat komt omdat we deze Giant gebruikt hebben als platform voor het testen van deze nieuwe groep van Sram. Uiteraard hebben we wel met het originele versnellingssysteem gereden. Ook draadloos Sram GX Eagle, maar dan van de vorige generatie, zonder direct mount, cassette mapping en multishift. En eerlijk gezegd ben ik daar ook heel tevreden over. Ja, natuurlijk is GX Eagle Transmission op nagenoeg álle vlakken beter. Maar dat is met de kennis van nu. Zónder die kennis is het met Sram GX Eagle AXS allesbehalve behelpen.
Mijn meest zwaarwegende bezwaar tegen Sram GX Eagle AXS is niet, zoals je misschien denkt, de onmogelijkheid om meerdere verzetten in één keer op te schakelen. Daar kun je prima aan wennen. Nee, het is eerder de geringe spanning op de clutch van de derailleur, waardoor de ketting veel onrustiger is dan bij mechanische systemen van Sram. En onrustiger dan bij de nieuwe Transmission-derailleurs, want ook die bewerkstelligen een aanzienlijk hogere kettingspanning.
Een ander AXS gerelateerd dingetje is de voeding van de derailleur. Giant gebruikt een los AXS-batterijtje. Dat werkt op zich prima, maar ze gaan wel leeg. En als je niet goed oplet op momenten dat dat helemaal niet goed uitkomt. Het zou praktischer zijn de benodigde stroom uit de accu van de motor te halen. Stroom zat en technisch is het mogelijk, zoals Trek laat zien op z'n e-mountainbike Rail. Minder batterijen is minder gedoe. En minder gedoe is meer fietsplezier.
Wielen en banden
De Trance X Advanced E+ Elite is zoals gezegd een mullet, een bike met groot 29 inch voorwiel en een kleiner 27.5 inch achterwiel. De wielen van dienst zijn Giants eigen TRX 2's, met carbon velgen met 30 millimeter binnenbreedte. M'n ervaringen met de carbon wielen van Giant waren in het verleden niet altijd even goed, maar de TRX 2's hebben zich goed gehouden, zeker als je bedenkt dat Giant er een paar gripvaste Maxxis-banden met relatief soepel (lees: kwetsbaar) EXO-karkas omheen heeft gelegd.
Bij een normale, zware e-mountainbike zou ik gezegd hebben dat een paar Maxxissen met het zwaardere maar sterkere EXO+ karkas beter zou zijn. Maar bij de Trance X Advanced E+ Elite ben ik daar niet zo zeker van. De geringe rollende massa draagt namelijk in positieve zin bij aan de rijbeleving. En het relatief soepele EXO-karkas plooit zich makkelijker naar de ondergrond, wat resulteert in meer grip en controle. Terwijl ik geen enkele keer heb lekgereden. Maar goed, ik weeg nog geen zeventig kilo, dus dat is wel iets dat je mee moet nemen in je overwegingen als je twijfelt tussen EXO en EXO+.
Remmen
Hierover kan ik kort zijn: de gemonteerde Sram Codes behoren tot m’n favoriete remmen. Okay, ik heb thuis ook een bike met Magura MT5-remmen en die bieden nog meer stopkracht. Maar de doseerbaarheid van de Codes is onovertroffen. En ze lopen in tegenstelling tot die Magura's niet de hele tijd aan. Bovendien: met de supergrote 220 millimeter remschijf op het voorwiel en een 200 millimeter schijf aan de achterkant kom je aan remkracht niks tekort. Kramp in je vingers? Oververhitte schijven? Niet met deze set-up. En m'n lage gewicht dan? Helemaal waar. Maar ook Arjan, die met z'n zware camerarugzak als snel op dik tachtig kilo komt, is enthousiast over de stopkracht van de Codes.
Hoe rijdt de Trance X Advanced E+ Elite 1?
Klimmen
Laat ik het goede nieuws gelijk maar brengen: de Trance X Advanced E+ Elite klimt geweldig. Het geheel van geometrie, motorondersteuning en veringen is meer dan de som der delen. Fox' Live Valve speelt hierin een belangrijke rol. Dankzij de elektronisch aangestuurde vering zakt de achterkant in steile beklimmingen namelijk niet in. En ook van deinen is geen sprake. Maar raakt het achterwiel een rots of wortel, dan zet Live Valve de vering open en blijft de tractie gehandhaafd. In de klimstand heeft Live Valve nog een extra troef: de voorvork kan in deze modus vrij bewegen, waardoor deze wat meer in z'n sag zit. Ook dat komt de klimkwaliteiten ten goede.
Maar alhoewel Live Valve z'n stempel op de klimeigenschappen van de fiets drukt, is er natuurlijk meer. Zoals de relatief steile geometrie, waardoor het voorwiel in steile beklimmingen niet gaat zoeken. Daardoor kan je veel nauwkeuriger de juiste lijn omhoog kiezen. Ik heb de Giant een paar keer een op een kunnen vergelijken met de Trek Rail. Waar deze laatste in steile secties als gevolg van z'n luie stuurhoek zo nu en dan z'n eigen route kiest of vanwege z'n enorme lengte een krappe haarspeldbocht niet haalt, daar rijd je met de Giant met twee vingers in je neus omhoog.
En dan is er nog de krachtige ondersteuning van de motor. Met een maximaal koppel van 85 newtonmeter is het op geen enkel moment behelpen, vooral niet omdat de motor ook bij lagere trapfrequenties blijft ondersteunen. Hier gaat het concept van een lichtgewicht e-mountainbike met een gewone, ongeknepen motor vol op. Tenminste, als je niet naar de accu-indicator op de display kijkt. Doe je dat wel, dan zie je tot je schrik dat het wel heel erg hard gaat met de stroom, zélfs als je het grootste deel van de tijd in de ecostand rijdt. Duizend hoogtemeters is haalbaar, meer dan dat is een hele uitdaging.
Flowtrails
Voor dit probleem zijn meerdere oplossingen. De simpelste is het terugschroeven van de ondersteuning met de Giant Ride Control-app. Minder ondersteuning is immers meer actieradius. Dat werkt goed als je samen met andere lichtgewicht e-mtb's rijdt, maar zitten je maatjes op een reguliere e-mountainbike en wil je op weg naar de top niet hoeven lossen, dan is het enige alternatief is het monteren van de range extender. Echter, naast 200 wattuur extra krijg je daarmee óók bijna anderhalve kilo extra massa aan boord.
Zo'n extra externe accu heeft daarom in principe niet mijn voorkeur. Vanwege z'n relatief geringe gewicht heeft de Trance X Advanced E+ Elite qua rijgevoel namelijk wel iets van een reguliere trailbike. Of beter: vanwege z'n gewicht, z'n relatief steile geometrie en de Live Valve-vering. Die maken van deze Giant op flowtrails en gematigd steile paden een van de lekkerste e-mountainbikes die ik toe nu toe gereden heb.
Natuurlijk, ook bijna twintig kilo massa is meer dan die van een spierfiets. Maar desondanks voelt de Trance X Advanced E+ Elite meer aan als een reguliere trailbike dan als een dikke e-mountainbike. Ook hier spreekt de vergelijking met de Trek Rail boekdelen Waar deze laatste op flowtrails log, lomp en bijna saai is, daar is de Trance X Advanced E+ Elite levendig en dynamisch, met lekker veel pop. Puur genieten!
Dalen
Okay dan. Klimmen is top, flowtrails zijn top, dan komt de tegenvaller natuurlijk bij het dalen. Dat zoú je denken. Maar het omgekeerde is waar: ook als het terrein ruiger wordt laat de Giant Trance X Advanced E+ Elite zich niet van z'n stuk brengen. Natuurlijk, eveneens door ons gereden, veel zwaardere e-mountainbikes als de eerder genoemde Trek Rail of de Specialized Turbo Levo trekken zich van keien, rotsen en wortels veel minder aan. Ze walsen er stoïcijns overheen. Maar waar de Specialized en de Trek hun luie geometrie en een royale hoeveelheid veerweg kunnen inzetten als troefkaarten, daar werpt de Giant levendigheid, pop en stuurprecisie in de strijd. Okay, je kunt met de Giant minder lomp rijden, maar wie goed z'n lijnen weet te kiezen kan onderweg naar beneden een veel grotere snelheid behalen dan je sec op grond van de geometrie zou verwachten.
Is de balhoofdbuis met 66 graden echt niet te steil dan? Nee, het verbaast mij ook, maar ik heb niet het gevoel gehad dat de balhoofdbuishoek niet lui genoeg is. Natuurlijk, ik zou er niet rouwig om zijn als-ie een tikkie vlakker was. Maar niet meer dan een tikkie, want dan zou je de fijne rijeigenschappen in beklimmingen en op flowtrails deels verloren gaan. Onderschat trouwens ook de Maestro-vering niet. Zoals me ook al is opgevallen bij de spierfietsen van Giant is dit veersysteem enorm capabel. Het is een fietsjournalistencliché, maar de achtervering van de Trance X Advanced E+ Elite voelt oprecht aan als meer dan 140 millimeter.
Overpeinzingen achteraf
Ondanks dat er weinig tot niets valt af te dingen op de rijeigenschappen van de Giant Trance X Advanced E+ Elite, vind ik het concept – wel veel koppel, maar een kleine accu – vrij lastig te plaatsen. Voor lange tochten door de bergen is de inhoud van de accu namelijk niet toereikend, tenzij je de ondersteuning flink terugschroeft of een extra accu op de onderbuis schroeft. Doe je het eerste, dan kan je je maatjes op hun reguliere e-mountainbikes niet meer bijhouden, doe je het tweede, dan verspeel je het voordeel van het lage gewicht.
Je kunt dat als een nadeel zien, maar ook als een voordeel. Zónder range extender leent de Trance X Advanced E+ Elite zich met name voor korte ritten. Met de krachtige ondersteuning lekker vlot omhoog, dankzij het lage gewicht lekker speels omlaag. Zo kun je binnen korte tijd heel veel hoogte- en dieptemeters pakken. En mét externe accu kan je op pad met een groepje dat op reguliere e-mountainbikes rijdt. Dat maakt de Trance X Advanced E+ Elite veel veelzijdiger dan andere lichtgewicht e-mountainbikes.
Dé ideale e-mountainbike dus? Dat niet. Een pure light assist e-mountainbike, als dat is wat je zoekt, weegt toch al snel een kilo of twee minder. En een volbloed full power e-bike rolt met minimaal 700 wattuur in de onderbuis de berg op. In beide gevallen is de Giant Trance X Advanced E+ Elite dus een compromis. Maar wél een compromis waarmee wat mij betreft prima te leven valt.
Conclusie
Het maakt eigenlijk niet uit over wat soort fietsen je praat, lichtgewicht kost áltijd een hoop geld. Ook voor de Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 moet je diep in de buidel tasten. Op één euro na tienduizend euro. En dan is dit nog niet eens het topmodel. Maar zo'n hoog bedrag betekent niet dat je geen waar voor je geld krijgt. Integendeel, ik denk dat de value-for-money die Giant met deze e-mountainbike levert best wel okay is. Ga maar na: zo'n beetje álles aan deze bike is van carbon en zowel het schakelen als het veren verloopt elektrisch.
Maar toch; het gewicht van 19,15 kilo stelt enigszins teleur. Ja, het is licht. Maar niet heel licht. Ter verdediging van deze e-mountainbike wil ik benadrukken dat-ie op de trail wel heel licht aanvoelt. Okay, dat is niet echt subjectief. Maar ik schrijf het op zoals ik het ervaar. Het geheel van geometrie, vering en aandrijving maakt van de Giant Trance X Advanced E+ Elite namelijk een van de best klimmende en meest speelse en levendige e-mountainbikes die ik tot nu toe gereden heb. Op ieder potje past een dekseltje en deze elektrische Giant is mijn deksel. Voor mij geen brute bak die alles plat walst, ik heb liever een bike die me vertelt wat er onder me gebeurt, die om stuurmanskunst vraagt en die ook beloont. Zo'n bike is de Trance X Advanced E+ Elite.
“Op ieder potje past een dekseltje en deze elektrische Giant is mijn deksel. Voor mij geen brute bak die alles platwalst, ik heb liever een bike die me vertelt wat er onder me gebeurt, die om stuurmanskunst vraagt en die ook beloont. Zo'n bike is de Trance X Advanced E+ Elite.”
Blijft natuurlijk de kwestie van de accu en de motor die niet altijd even goed matchen. De krachtige motor levert veel ondersteuning, maar vraagt ook veel stroom. En de kleine accu kan niet altijd in die behoefte voorzien. Of dat een probleem is ligt denk ik aan de berijder en aan wat die van z'n e-mountainbike verwacht. Was deze Giant Trance X Advanced E+ Elite mijn eigen e-bike, dan zou ik investeren in een range extender om daarmee lange tochten te kunnen rijden. En onder alle andere omstandigheden zou ik 'm rijden zoals-ie is, met kleine accu. Ja, dat betekent dat ik zelf harder en méér zal moeten trappen en zuiniger met de stroom zal moeten omgaan. Maar het betekent tevens dat ik beloond wordt met méér rijplezier.
Reactie van Giant:
"Het is spijtig dat de testrijder z'n Trance X Advanced E+ Elite geleverd heeft gekregen zonder de vulbussen en adapters om het Giant Contact SLR Trail Integrated-stuur te kunnen verstellen. Uiteraard krijgen kopers deze onderdelen er wel bij. We zijn ons ervan bewust dat geïntegreerde, niet verstelbare sturen bij een deel van het mountainbikepubliek weerstand oproepen. Aan de andere kant merken we ook dat zo'n geïntegreerd stuur vanwege het lage gewicht en het strakke uiterlijk bij een ander deel van de doelgroep juist een pluspunt is. Door een lichtgewicht geïntegreerd stuur te brengen dat – als enige in de fietsindustrie – meervoudig verstelbaar is, denken we dat we beide groepen optimaal tegemoet komen."
Giant Trance X Advanced E+ Elite 2023 | Prijs, specificaties en geometrie
Onderdelen, gewicht en prijs
Frame | ‘Advanced grade’ carbon |
Vork | Fox 36 Performance Elite Live Valve, Grip2-demper, 150 mm veerweg |
Achterdemper | Fox Float Performance Elite Live Valve, 140 mm veerweg |
Motor | Syncdrive Pro (Yamaha), 85 Nm |
Accu | Energypak Smart, 400 Wh |
Range extender | Energypak Plus, 200 Wh, € 649,- extra |
Bediening en display | Ridecontrol Ergo 3 en Ridecontrol Go |
Achterderailleur | Sram GX Eagle AXS, 12-speed |
Schakelaar | Sram AXS Rocker Paddle, 12-speed |
Crankset | Praxis Performance Carbon, 36t, 165 mm |
Cassette | Sram XG-1275, 10/52t |
Ketting | Sram GX Eagle |
Remmen | Sram Code R |
Remschijven (v/a) | Sram Centerline, 220/200 mm |
Wielen | Giant TRX 2, carbon, 30 mm binnenbreedte |
Voorband | Maxxis Minion DHF, EXO,29 x 2.5″ |
Achterband | Maxxis Dissector, EXO, 27.5 x 2.4″ |
Stuur | Giant Contact SLR Trail Integrated, carbon, 800 mm breed, 20 mm rise |
Stuurpen | Giant Contact SLR Trail, 45 mm |
Zadel | Giant Romero |
Zadelpen | Tranz-X Rad+, 140-170 mm verstelbereik |
Gewicht compleet | 19,51 kg (framemaat M) |
Prijs | € 9.999,- |
Garantie | Levenslang op frame, twee jaar op de motor en accu (voor de 1e eigenaar) |
Geometrie
Website fabrikant: giant-bicycles.com