Veel ontwikkeling de laatste jaren heeft zich gericht op stijve zolen, slimme sluitingen, laag gewicht en zolen waarmee je ook goed kunt lopen. En toch kan een schoen op al die zaken 10 punten scoren, maar het nog steeds niet voor je zijn.
De afgelopen maanden reed Coen met de nieuwste off-road schoenen van Giro: de Sector. Die hebben een bovenwerk uit één stuk. En dat maakt ze tot één van de fijnste schoenen die hij ooit aantrok.
Wat maakt de Sector bijzonder?
Dé ‘feature’ bij deze nieuwe Giro-schoenen is het uit één stuk gemaakte bovenwerk van zogenaamd Synchwire-materiaal. Dit is een technisch gaasachtig materiaal dat als groot voordeel heeft dat het zich makkelijker laat vormen én dat het heel goed ventileert.
Het vetersysteem van de schoen bestaat uit twee BOA-sluitingen waarbij de draad in de vorm van traditionele veters loopt. Door de twee sluitingen kun je voor en achter onafhankelijk van elkaar afstellen zodat de schoen zo goed mogelijk je voeten volgt. De tong van de schoen bevat daarbij een versteviging/verdikking, zodat de draden niet in je bovenvoet drukken, maar de druk gelijkmatig verdeeld wordt. Hoewel Giro in de collectie heel veel schoenen met een traditionele veter heeft, komt deze Sector alleen met de BOA-sluitingen.
Voor wie?
Giro deelt zijn schoenen in drie categorieen in: Road, Mountainbike en Triathlon. Deze Sector’s vallen in de middelste categorie. De veelzijdigheid van de schoenen leidt er echter toe dat deze ook als ‘perfect voor gravelbiken’ links en rechts in de media belanden. Of een schoen daarvoor echt anders zou moeten zijn, dan voor mountainbiken, daar kun je lang over praten. Maar dat ga ik niet doen.
Ik heb de Giro Sector schoenen namelijk dit jaar alleen op de mountainbike in Nederland gebruikt, vanwege een rondwarend virus. Daarmee meteen opgemerkt dat dit de eerste (XC)race-achtige schoen is, die ik ook mee zou willen nemen op buitenlandtrips waarbij het ruigere naar-beneden-rij-werk niet geschuwd wordt. Daarmee zouden de schoenen voor mij meteen de eersten zijn zonder Vibram(-achtige) zool, die mee zouden gaan. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, dus kan ook nog niet bevestigen uit ervaring of dat ook echt een goed idee is. De keren dat ik op lokale technische trails vaak in- en uitklik en met de schoenen los op pedalen reed, was er ruim voldoende grip van de rubberen buitenzool en gaven me een vergelijkbaar vertrouwen als specifieke all-mountain- of enduroschoenen.
Synchwire: comfortabel van de eerste meter
Wat ik wel kan bevestigen is dat, sinds ik deze schoenen heb, al mijn andere mountainbikeschoenen in de kast blijven staan. Of ik nou een flinke tocht rij van een aantal aaneengesloten mountainbikeroutes, in mijn achtertuin aan het bunnyhoppen ben, of op een pumptrack rijd: deze Giro’s zijn dè schoenen die ik aantrek. Ik heb geen enkele keer teruggegrepen naar schoenen waar ik in de periode hiervoor veel mee reed. Dat vind ik veelzeggend over hoe prettig deze schoenen mij (!) zitten.
Door de gaasstructuur vormen de schoenen zich makkelijk naar de bovenkant van je voet. Ook met deze schoenen merk ik natuurlijk dat ze na een paar ritjes nog lekkerder (“ingelopen”) beginnen zitten. Toch hoefde ik met deze schoenen niet eerst een paar ritten door de ‘stugheid heen’ om de soepelheid erin te krijgen. Vanaf het eerste moment waren ze soepel en zijn zo gebleven, en dat maakt ze dat ik ze erg comfortabel vind. Bovendien ademen ze dankzij het Synchwire-materiaal erg goed. En dat is op warmere dagen erg welkom.
Pasvorm
Pasvorm is voor schoenen wat voor een huis locatie is. Al het andere is ook belangrijk, maar de enige reden waarom je schoenen blijft aantrekken, is omdat ze simpelweg zo lekker zitten.
De pasvorm van deze Sector’s zit in mijn ervaring ergens tussen Shimano-breed en Sidi-smal in. In de lengte is het een kwestie van meten wat werkt, ik kwam uit op iets groter dan normaal. Mijn reguliere maat is 43, dat zou bij Giro voor mij te krap zijn. De geteste schoenen zijn maat 44, een 43,5 zou wellicht nog beter passen. De schoenen zijn namelijk beschikbaar in halve maten (tussen 42 – 46 respectievelijk 37 – 43 voor de damesvariant).
De zool is meer dan stijf genoeg. Niet dat ik perse een heel stugge zool wil hebben, want een beetje beweging in mijn voet vind ik persoonlijk wel prettig. Ik merkte echter duidelijk het verschil in trapefficiëntie ten opzichte van de minder stijve Giro Terraduro’s waarmee ik rondreed voordat deze schoenen op mijn deurmat belanden. Met deze Sector’s voel ik de power uit mijn benen veel directer doorkomen op het achterwiel.
De achilleshiel
Als ik één aspect moet noemen waar ik minder gelukkig mee ben, dan is het de standaard binnenzool in de schoenen. Die is weinig ondersteunend. In de specificaties staat weliswaar ‘3D molded footbed with medium arch support’, ik zou het zelf eerder minimum arch support noemen. Voor mij voelde de binnenzool te plat. Met name onder de voetboog aan de binnenkant miste ik gewoon ondersteuning. Een setje inlegzolen uit mijn andere schoenen deed echter wonderen.
Conclusie
Erg comfortabel. Met die twee woorden is de conclusie van deze Giro Sector schoenen wat mij betreft al grotendeels rond. Het enige waarin de Sector’s zich nog moeten bewijzen is hun duurzaamheid. Maar als de kwaliteit van de Giro-schoenen die ik hiervoor had enige hint zijn, durf ik de uitspraak wel aan dat de Sector’s lang rond mijn voeten zullen blijven zitten.
Specificaties Giro Sector
- Constructie: Synchwire bovenwerk uit één geheel, versterkt rond hiel en tenen;
- Sluiting: Dubbele Boa L6 draaiknoppen met 1 mm incrementele verstelling;
- Zool: Carbon-composiet, roestvaststalen plaat voor montage schoenplaatjes;
- Gewicht: 342 gram (Per schoen, maat 42, fabrieksopgave);
- Prijs: € 229,95
Website fabrikant: www.giro.com
Tekst & foto’s: Coen de Jongh
Toch wel belangrijk om weten: ze zijn geen greintje waterdicht, zelfs niet een beetje waterafstotend… Verder, inderdaad, lekkere schoenen.