Multitool-madness
Het zal je vast niet ontgaan zijn: er heerst op dit moment een totale multitool-madness! Freesfetisjisten en andere slimme techneuten creëren tegenwoordig óveral verstopplekken voor hun microgereedschap. Onder de bidonhouder, onder het zadel, in het frame, in de vorkbuis, in het stuur of in de trapas.
Voor het Taiwanese Granite Design zijn dit soort ‘verstopgereedschapjes’ de core-business. Het pakketje met Stash Tools dat ze afgelopen winter op de redactie lieten bezorgen bevatte daarom niet één, maar wel drie verschillende bike-tools. Een multitool voor in de balhoofdbuis en een kettingpons en een bandenplugset voor in de uiteinden van het stuur of in de trapas.
Mijn ervaring met multitools: hoe compacter, hoe meer compromissen ten aanzien van de functionaliteit. Dat maakt het ontwerpen van fietsgereedschap dat onzichtbaar opgeborgen moet kunnen worden en tegelijkertijd praktisch moet zijn tot een stevige uitdaging. De vraag is daarom: heeft Granite Design deze tegengestelde eisen met elkaar weten te verenigen?
Het antwoord op deze vraag vind je natuurlijk pas als de tools op de fiets zijn gemonteerd. Uit de serie Stash Tools probeerde ik de Stash Multi Tool, de Stash Chain Tool en de Stash Tire Plug. De eerste moet in de balhoofdbuis geplaatst worden, de laatste twee passen naar keuze in het uiteinde van je stuur of in de trapas. Ik loop ze hieronder alle drie even met je door.
Stash Multi Tool: makkelijk monteren
Het monteren van de Stash Multi Tool is appeltje-eitje. Althans: soort van. Het lastigste is eigenlijk het verwijderen van de star-nut uit de vorkbuis. De star-nut is de stervormige wig in de vorkbuis die noodzakelijk is om de balhoofdlagers op spanning te kunnen zetten. En die wig moet eruit om plaats te maken voor de cilindervormige multitool-behuizing annex balhoofdlagerspanner van Granite Design. Ik gebruik altijd een M6-draadeind dat ik eerst in de star-nut draai, om die laatste vervolgens met een hamer naar beneden toe uit de vorkbuis te tikken. Maar als je dat een hoop gedoe vindt, dan helpt je fietsenmaker je natuurlijk ook graag uit de brand.
Met de star-nut eruit is de klus verder snel geklaard. Aan de bovenkant de oranje huls in de vorkbuis schuiven, onderin de afsluitring plaatsen en vervolgens met de meegeleverde inbussleutel de bout aandraaien bij beide met elkaar verbindt en die tegelijkertijd de balhoofdlagers op spanning zet. Vervolgens schuif je de tool in de huls en klaar!
Gebruiksgemak
De Stash Multi Tool zelf is prettig licht: nog geen 60 gram. Een O-ring houdt ’m op z’n plek. Vast genoeg om niet te rammelen, los genoeg om ’m er snel uit te kunnen krijgen. Dat laatste is in mijn ogen een groot voordeel, met veel andere systemen is het soms nogal een gedoe het gereedschapje te pakken te krijgen. Het tooltje zelf omvat de inbussen 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, een T25-torx en een schroevendraaier met platte kop. Daarnaast zit er een los plaatje bij dat als spaaknippelspanner en ventielkernuitnemer kan dienen. Alle functies passen zeer precies, zodat er van speling nauwelijks tot geen sprake is. Dat komt de levensduur ten goede van zowel de tools zelf als van de boutjes die je er mee los- en vastschroeft.
Het gebruiksgemak is voor zo’n kleine tool heel behoorlijk, je kunt nog redelijk wat kracht zetten en vanwege het geringe formaat zijn verrassend veel lastige plekken toch bereikbaar. Denk daarbij aan bijvoorbeeld de stelboutjes op je derailleur. Maar zoiets als herpositioneren van een shifter op een Shimano I-Spec rem-schakelcombinatie is weer niet te doen. Dan heb je echt langere inbussen nodig.
Stash Chain Tool en Stash Tire Plug: monteren met haken en ogen
Zowel de Stash Chain Tool als de Stash Tire Plug zijn geschikt voor montage in zowel het uiteinde van het stuur als in de trapas. Om de tools passend te maken voor de verschillen in diameter zijn twee verschillende expansierubbertjes meegeleverd. Een grote voor montage in trapassen, een kleine voor in sturen. Die eerste, de grote, werkt feilloos in de Sram GPX-trapas op mijn eigen bike. Inschuiven, spanboutje paar slagen aandraaien en klaar.
Op die laatste, die met kleine diameter, is meer aan te merken. Het rubbertje past prima in goedkopere aluminium sturen met een relatief grote wanddikte. Maar met mijn lichtgewicht, dunwandige stuur van SQlab heeft het expansierubbertje meer moeite. Een extra, dikker rubbertje voor dit soort sturen zou fijn zijn; nu moet ik het spanboutje flink aandraaien om voldoende klemkracht te kunnen realiseren. Bijkomend nadeel is dat het klemrubbertje daarbij teveel vervormd, waardoor het aluminium afdekplaatje soms niet netjes in lijn straat met het stuur.
Carbon sturen zijn weer een heel ander verhaal. De binnendiameter van zowel een carbon Newmen-stuur als een carbon SQlab-stuur blijkt té klein, waardoor de tooljes niét passen. Dus mocht je de Granite Stash-tools binnenin een carbon-stuur willen monteren: de binnendiameter mag niet kleiner zijn dan 18 mm.
Gebruiksgemak
De Granite Design Stash Chain Tool is ondanks z’n zeer compacte formaat en lage gewicht van slechts 50 gram een volwassen kettingpons. In combinatie met de Stash Multi Tool kun je probleemloos genoeg kracht zetten om een pennetje uit een schakel te drukken. De kettingpons biedt bovendien ruimte aan een extra snelsluiting, die met een O-ringetje op z’n plaats wordt gehouden. Netjes!
De eveneens compacte en lichte (35 gram) Stash Tire Plug bestaat uit drie aluminium cilindertjes met aan de ene kant een plugnaald, aan de andere kant een ronde vijl om te gaten op te ruwen en middenin opbergruimte voor de pluggen zelf. Ik vond het prettig om bij het aanbrengen van pluggen m’n bikehandschoenen aan te houden; het handgreepje is namelijk aan de kleine kant. Niet dat ik de tool in de praktijk nodig heb gehad, maar ik heb voor dit soort gevallen een oude, reeds flink geperforeerde testband in m’n schuur hangen. In hoeverre de pluggen een lek effectief en snel afdichten kan ik niet zeggen, maar eerlijk gezegd komen al die pluggen min of meer op hetzelfde neer. Ik ga er dus vanuit dat ze – uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van het vloeibare dichtmiddel dat je gebruikt – eventuele gaten snel weer luchtdicht weten te krijgen.
Niet in alle gevallen snel
Ik had in eerste instantie de kettingpons in de trapas gemonteerd en de bandenplug-tool in het stuur. Ik heb dat later omgedraaid. Reden: je wilt bij een lekke band de pluggen en de plugnaald zo snel mogelijk bij de hand hebben. Maar bij montage van de Plug Tool in het stuur moet je, vóórdat je een plug in het gat kunt steken, éérst de multitool pakken en – in het geval van mijn SQlab-handvatten met gesloten uiteinden – vervolgens het handvat losschroeven en afnemen. Pas dán kun je de bandenplug-tool losschroeven en uitnemen. Tegen die tijd is alle lucht natuurlijk alláng uit je band. Overigens, dit kritiekpunt gaat niet op als je handvatten hebt met open uiteinden; je kunt dan natuurlijk wél redelijk snel bij de pluggen.
Conclusie
Ergens bovenin dit testverslag stel ik de vraag, of Granite Design bij z’n Stash Tools de tegengestelde eisen van formaat en functionaliteit met elkaar heeft weten te verenigen. Mijn antwoord is ja, best wel! Natuurlijk, compacte tools zijn ten aanzien van gebruiksvriendelijkheid áltijd een compromis. Maar dankzij de doordachte vormgeving valt bij de fraai verstopte gereedschapjes van Granite Design met die beperkingen heel goed te leven. Daar komt nog bij dat de materiaal- en afwerkingskwaliteit van zowel de tools als die van de houders gewoon goed is. Afgezien van een setje dikkere rubbertjes voor een betere passing in dunwandige aluminium sturen, haal je met Granite Design Stash Tools echt een topsetje in huis. Ook top qua prijs trouwens, want als je net als ik alle tools aan je bike wilt hangen ben je niet meer dan € 100,- kwijt.
Prijzen en informatie
- Granite Design Stash Multi Tool: € 55,-
- Granite Design Stash Chain Tool: € 25,-
- Granite Design Stash Tire Plug: € 20,-
Meer informatie: www.granite-design.com
Distributie in de Benelux: www.bike2b.be
Tekst en foto’s: Arjan Kruik