Tekst en foto’s: Arjan Kruik
Introductie
Heb jij dat ook? Ben jij ook zo klaar met je rondje door het bos in de buurt en vooral met de drukte en het filerijden? Heb jij ook zo’n behoefte aan rust en ruimte, aan afgelegen wegen en verlaten bergpassen? Op pad met tent, slaapzak en brandertje en je echt nergens door laten tegenhouden? Ik zie dat wel zitten. Maar ja, corona.
Toch kan het geen kwaad nu alvast te dromen over wat straks waarschijnlijk weer tot de mogelijkheden behoort. En over de bike die daarvoor nodig is. Natuurlijk, je kunt je eigen mountain- of gravelbike uit de schuur trekken. Zeker in combinatie met het huidige aanbod aan bikepacking-tassen kom je ongetwijfeld een heel eind. Maar je kunt natuurlijk ook bij een specialist aankloppen. Het Duits-Nederlandse merk Idworx bijvoorbeeld, dat al twintig jaar state-of-the-art reisfietsen ontwikkelt. De oPinion BLT is hun offroad-model. Nagenoeg compromisloos als het gaat om de rijeigenschappen op onverharde wegen en paden, maar tevens voorzien van spatborden, naafdynamo, verlichting en andere accessoires die de fiets ook geschikt maken voor dagelijks gebruik.
BLT: Boulders, Logs and Trees
De afkorting BLT staat voor ‘Boulders, Logs and Trees’. “Dit was de naam van een trail op Cypress Mountain die ik vroeger, toen ik in Vancouver woonde, veel gereden heb,” vertelt Idworx’ Gerrit Gaastra als ik de oPinion BLT kom ophalen bij zijn hoofdkwartier in het Duitse Wachtberg. “Maar de BLT is met z’n stabiele geometrie, grote wielen en volumineuze banden duidelijk véél terreinwaardiger dan mijn mountainbikes uit die tijd!”
Zijn de meeste Idworxen die ik ooit onder m’n kont heb gehad royaal uitgerust met slimme en onderscheidende details, de BLT-uitvoering van de Idworx oPinion lijkt wel een opsomming te zijn van álle mogelijke technische innovaties die Gaastra en zijn technici in de afgelopen jaren hebben uitgedacht. Zoals een voorvork draadloze connector, geïntegreerde prefab kabelboom, steekas, geïntegreerde stuuruitslagbegrenzer, een speciale lamphouder en een usb-aansluiting in het balhoofd, om maar wat te noemen.
Pinion-versnellingsbak: Breed bereik, constante tussenstappen
De centraal geplaatste Pinion-versnellingsbak blijft een bijzonder product. Het 600% grote bereik van de Pinion C1.12 past goed bij het beoogde gebruik van de oPinion BLT, maar wie een nóg groter bereik wil kan tegen een meerprijs een Pinion P1.18 laten monteren. Die biedt een versnellingsbandbreedte van maar liefst 636%! Bovendien zijn bij deze bak de stappen tussen de versnellingen geen 17,5%, maar 11,5%. Ter vergelijking: op een 12-speed Sram Eagle-cassette zijn de tussenstappen gemiddeld 15%. Groot verschil daarbij is dat de stappen tussen de Pinion-verzetten zijn bij zowel de P1.18 als de C1.12 nagenoeg constant zijn, terwijl de tussenstappen bij een Sram Eagle-aandrijflijn variëren van 12% tot 20%.
Pinion: soepel en foutloos
Nog even een update voor Velozine-lezers die na de niet geheel vlekkeloze introductie van deze Duitse versnellingsbak afgehaakt zijn: het schakelniveau van Pinion evenaart inmiddels absoluut dat van de Rohloff-naafversnelling. Oftewel: de Pinion schakelt soepel en foutloos. Maar net als bij de Rohloff-naaf moet je ook bij de Pinion-bak bij het schakelen wél even de druk van de pedalen halen. Dat is wel even wennen, zeker als je een verstokte derailleurrijder bent. Hetzelfde geldt overigens ook voor draaischakelaar en ook voor de relatief lange vrije slag van de crank voordat de vrijloop oppakt.
Constante stapgrootte
Dat de stappen tussen de versnellingen gemiddeld groter zijn dan bij een 1x12 derailleursysteem blijkt vanwege de constante grootte van die tussenstappen in de praktijk nauwelijks een bezwaar. Natuurlijk, in beklimmingen met bepakking of met harde wind van voren zijn kleinere stapjes tussen de verschillende verzetten fijner, maar gezien de forse meerprijs van een Pinion P1.18 – die tussenstappen heeft van 11,5% – zou ik toch voor de Pinion C1.12 gaan. Daarmee bespaar je niet alleen 650,- euro, maar ook ruim een halve kilo gewicht.
Lange levensduur
Standaard wordt de oPinion BLT uitgerust met hardstalen kettingbladen (35t-39t) en een eveneens extra geharde KMC e1 EPT-ketting. Licht lopend, stil en uitermate degelijk. Volgens Gerrit Gaastra doet deze combinatie – mits goed onderhouden – qua levensduur niet onder voor een Gates-riem. De liefhebber kan als optie een CDX-riem van Gates laten monteren, maar het vertrouwwekkende gevoel van een topkwaliteit ketting en hardstalen kettingbladen is voor mij persoonlijk nog steeds onovertroffen. Ook aan de Pinion-bak zelf heb je trouwens geen omkijken, op een oliewissel iedere 10.000 kilometer na. Probeer zo weinig onderhoud maar eens te evenaren met een klassiek derailleursysteem!
Snel op asfalt en klinkers
Onze oPinion BLT is uitgerust met aluminium velgen met 25 mm binnenbreedte. Daaromheen liggen 57 mm brede Schwalbe G-One-banden in de Allround-uitvoering, met dubbele lekbescherming. Dat is volgens Gaastra een van de meest veelzijdige set-ups die je kunt hebben. Maar wie heftig terrein verwacht te moeten doorkruisen, kan op de optielijst ook een set 27,5 inch wielen met veertig millimeter brede velgen en 70 mm brede G-Ones aanvinken.
"Een e-biker die ik relatief relaxt met ruim 25 km/u passeerde, vroeg me even later bij de openstaande brug waar de accu verstopt was!"
Omdat we de oPinion BLT vanwege de coronasituatie niet in verre buitenlanden konden proberen, hebben wij voor de ‘gewone’ 29er-uitvoering gekozen. Zonder spijt, want het blijkt zowel off- als onroad een fijn setje. De banden rollen niet alleen heerlijk licht over bos- en gravelpaden en klinkers, maar ook over asfalt. Een e-biker die ik relatief relaxt met ruim 25 km/u passeerde, vroeg me even later bij de openstaande brug waar de accu verstopt was! Ik had de banden toen wel wat harder opgepompt. Daardoor knikken ze ook niet weg in snel genomen bochten. Ook in het terrein, zeker met een wat lagere luchtdruk, bieden deze fijngenopte banden voldoende grip. Althans, als het droog is. Met natte, kleiachtige ondergronden hebben ze meer moeite.
Optie: extra dikke Idworx-remschijven
Idworx biedt de mogelijkheid de oPinion BLT te voorzien van V2-schijfremmen van het Britse Hope, gecombineerd met twintig centimeter grote, door Idworx zelf ontwikkelde remschijven. Die zijn met een dikte van 3,2 mm bijna dubbel zo dik als gebruikelijk. Het idee achter deze 'Big Brakes': de combinatie van grotere diameter en extra dikte garandeert dat de remmen zelfs tijdens lange afdalingen met zware bepakking niet heetlopen. Bovendien blijven ze dankzij de extra dikte veel beter recht, wat best wel praktisch is voor een verwegreisfiets die de nodige laadruimtes van vliegtuigen van binnen zal zien.
Wie wat minder te besteden heeft en toch op zeker wil gaan qua stopkracht, kan overigens ook teruggrijpen op een paar Shimano XT-vierzuigerremmen in combinatie met grote 203 mm Shimano-schijven. Echter, op het moment van testen waren beide bovengenoemde types – de Hope V2 en Shimano XT – vanwege de coronatekorten niet leverbaar.
Basisremmerij: Shimano Deore
Onze oPinion BLT heeft daarom de basisremmerij: Shimano Deore-tweezuigerremmen met lange drievingerremgrepen en 180 mm remschijven. Dat remde gedurende de testperiode helemaal prima, maar ik zou zelf als ik met bepakking de bergen in zou gaan toch opteren voor minimaal 203 mm schijven voor en achter. Met 1,8 mm zijn de Shimano-remschijven namelijk relatief dun. Dat betekent niet alleen dat ze minder snel warmte afvoeren, maar ook dat ze eerder versleten zijn. Een alternatief voor grótere schijven is het monteren van díkkere exemplaren. Ik heb zelf goede ervaringen met de extra dikke remschijven van Galfer, Magura en Trickstuff. Allebei kan natuurlijk ook: groter én dikker.
Comfortstuur
Bij een geforceerde noodstop met bepakking wordt me direct duidelijk waarom Idworx de voorvork extra stevig heeft geconstrueerd. Immers; rond zeventig procent van de remkracht komt van het voorwiel. En als je plotseling in de ankers gaat je terwijl je met volle bepakking naar beneden blaast, dan krijgt de voorvork het flink voor zijn kiezen. Maar hij kan het hebben.
"Hierdoor stuurt de oPinion BLT ook op hoge snelheid en met bepakking zeer neutraal."
Het frame van extra stevige, oversized buizen trouwens ook. En hetzelfde geldt voor de wielen met steekassen en boost-naven. Ook de stalen, extra verstevigde achterdrager van Tubus is wiebelvrij. Hierdoor stuurt de oPinion BLT ook op hoge snelheid en met bepakking zeer neutraal. Echter, dankzij de hoge mate van stijfheid van frame, vork en wielen zijn het de banden die het leeuwendeel van het dempingswerk moeten verrichten. Dankzij hun grote volume en relatief soepele karkas slagen ze daar gelukkig goed in. Ook de dunne titanium zadelpen draagt voelbaar bij aan het rijcomfort. Hetzelfde geldt voor de Idworx Flex Bar, een stuur van composietmateriaal dat in ruw terrein de polsen merkbaar ontlast. Ook z’n vorm, met vrij veel buiging naar achteren, is erg prettig. Ik zou het stuur echter graag een tikkie breder willen hebben, met name voor meer controle in afdalingen over onverharde paden.
Offroad in verre landen. Of hier
Gedurende het maken van testkilometers – vanwege de coronabeperkingen noodgedwongen in Nederland – realiseer ik me telkens weer hoe veelzijdig de oPinion BLT is. Of het nou een sportieve offroad-rit over de Brabantse Wal is of op maandagochtend naar m’n kantoor, de BLT doet het allemaal zonder morren. Gemoedelijk als het kan, vlijmscherp als het nodig is. Nergens loop ik tegen beperkingen aan. Fijn, maar daardoor geeft-ie me wel het knagende gevoel dat ik deze fiets eigenlijk tekort doe, dat ik er niet écht uithaal wat erin zit. Sterker, ik heb het gevoel dat ik niet eens in de buurt kom! Maar dat is logisch, want de oPinion BLT is gemaakt voor het bepakt en bezakt doorkruisen van verre landen. De bergpassen van de Andes, de Australische outback, dat soort werk. Oftewel: de oPinion BLT wil en kan veel meer dan ik hem hier in Nederland en omgeving kan geven.
Conclusie
Of je nu met je broodtrommeltje naar je werk gaat of met veertig kilo bagage door Afgelegië toert, de Idworx oPinion BLT is er klaar voor. Het blijft bijzonder dat een klein bedrijf als Idworx de tijd en moeite neemt om dit soort speciale fietsen te ontwikkelen. Nog mooier is dat Idworx de expertise en drive heeft om deze ontwikkeling vervolgens foutloos uit te voeren. Er is werkelijk geen detail waarover niet grondig is nagedacht. Natuurlijk, er is altijd nog wel wat te wensen. Maar in de meeste gevallen kan de uitgebreide optielijst deze wensen vervullen. En anders wel de Idworx-dealer.
Alhoewel ze vrij prijzig zijn, zou ik zelf de carbon Idworx DaRim-velgen op mijn bestelformulier aanvinken, mocht ik in de gelegenheid verkeren een oPinion aan te schaffen. Die zijn breder en toch lichter. Over de sterkte heb ik geen enkele twijfel; gemonteerd onder de downhill-bikes van de wereldtop gaan carbon velgen tegenwoordig stukken langer mee dan aluminium velgen! Ook zou ik een iets breder stuur willen hebben. Het zal mijn mountainbikeachtergrond wel zijn, maar het 640 mm stuur en ik werden geen vrienden. Maar goed, dat is wellicht een kwestie van smaak. Dat geldt trouwens ook voor de kleur. Wit? Prima voor een trouwauto, maar niet voor een fiets. Maar gelukkig is de oPinion BLT er ook in stoer mat olijfgroen en – voor € 100,- minder! – in ingetogen zwart. Dát zou dan de mijne worden.
Idworx oPinion BLT: Specificaties, geometrie en prijzen
De BLT is er in drie verschillende framematen (46, 51 en 56 cm) in aluminium en titanium, met daarbij de keus tussen een Pinion-versnellingsbak of Rohloff-versnellingsnaaf. De door mij gereden Idworx oPinion BLT kost € 6.000,-. Een smak geld, terwijl dit niet eens de duurste BLT is. Als je gaat voor de titanium-uitvoering en álle vakjes in de online configurator van Idworx aanvinkt, kom je namelijk op € 10.870,-!
Heb je de loterij niet gewonnen en ben je ook geen topman bij Ahold? Ook dan hoef je de gedachte ooit een Idworx oPinion BLT te bezitten niet uit je hoofd te zetten. Vanaf € 5.295,- rijd je op een oPinion BLT met aluminium frame. Ja, dat zijn nog steeds bijna twee netto modale maandsalarissen, maar hé, je hebt het wel over Idworx. De kans is groot dat-ie een leven lang meegaat. En áls je er vanaf zou willen, dan is de afschrijving over het algemeen zeer gering.
Onderdelen Idworx oPinion BLT
Frame | Triple butted 6061 T6 aluminium |
Voorvork | Idworx, aluminium, 110/15 mm steekas |
Transmissie | Pinion P1.12 (1×12) |
Kettingbladen (v/a) | Idworx LongLife, 39-36t |
Ketting | KMC e1 EPT |
Crankset | Pinion 175 |
Schijfremmen | Shimano Deore, remklauw met 2 zuigers |
Schijven (v/a) | Shimano XT, Ø 180/180 mm |
Stuur | Idworx Flex Bar Advanced, 640 mm |
Stuurpen | DD, 100 mm |
Zadelpen | USE Sumo Titanium, Ø 27,2 mm |
Zadel | Idworx Trekking |
Naafdynamo | SON, stekkerloos |
Achternaaf | Pinion H2R |
Velgen | Idworx DaRim DII, 25 mm binnenbreedte |
Spaken | Sapim Race |
Banden (v/a) | Schwalbe G-One Allround, 75 mm |
Voorlamp | SON-Idworx Edelux II |
Achterlicht | B+M Toplight |
Spatborden | SKS A75R |
Bagagedragers (v/a) | Tubus Logo/Tubus Duo |
Prijs | € 6.000,- |
Gewicht | 15,5 kg |
Geometrie
Framemaat | 46 | ||||
Zitbuislengte | ST | 460 mm | Offset | O | 45 mm |
Bovenbuislengte | TT | 600 mm | Trail | T | – |
Reach | R | 425 mm | Balhoofdbuislengte | HT | 140 mm |
Stack | S | 585 mm | BB drop | BBD | 60 mm |
Zitbuishoek | STA | 73,5° | Liggende achtervork | CS | 470 mm |
Balhoofdbuishoek | HTA | 71° | Wielbasis | WB | 1145 mm |
Framemaat | 46 | |
Zitbuislengte | ST | 460 mm |
Bovenbuislengte | TT | 600 mm |
Reach | R | 425 mm |
Stack | S | 585 mm |
Zitbuishoek | STA | 73,5° |
Balhoofdbuishoek | HTA | 71° |
Offset | O | 45 mm |
Trail | T | – |
Balhoofdbuislengte | HT | 140 mm |
BB drop | BBD | 60 mm |
Liggende achtervork | CS | 470 mm |
Wielbasis | WB | 1145 mm |
Website fabrikant: www.idworx-bikes.de/nl
Mooie test.
Plagiaat of niet? https://www.idworx-bikes.de/wp-content/uploads/2017/05/Test_IdworxOpinion-bt3.pdf
Dag BLT Lover, Als voormalig hoofd- en eindredacteur van het fietsblad BIKE & trekking ben ik intensief betrokken geweest bij het testen van fietsen. Daar was ook een Idworx oPinion BLT bij. Ook heb ik langdurig op een gewone oPinion gereden. Bij het schrijven van de huidige test heb ik daarom niet alleen geput uit mijn recente ervaring met de oPinion BLT, maar heb ik uiteraard ook mijn eerdere ervaring met dit model meegenomen in mijn testverslag voor Velozine. Bij het testen van een compleet nieuwe fiets ga ik er bij voorkeur geheel blanco in, maar de eerdere ervaringen met… Lees meer »