Test | IGL keramische coating: nooit meer je fiets poetsen?

Het is weer eens nieuwe fietsdag! Ook deze keer ben je van plan om hem héél mooi te houden. Maar na een paar ritten treedt de gemakzucht  alweer in en ‘vergeet’ je hem regelmatig schoon te maken. Klinkt bekend? Wellicht is het dan slim om je fiets vóór de eerste rit te coaten, dan hoef je hem daarna ‘nooit meer te poetsen.’ Nou ja, nooit meer…. Minder. IGL Coatings belooft dat je fiets met hun keramische coating langer schoon blijft en makkelijker schoon krijgt. Lars ging er mee aan het werk!

Tekst en foto’s: Lars Vogelenzang

In 2019 spotte ik de coatings van IGL al eens op Bike Motion beurs (video). Zij leveren geen dikke krasbestendige folies, maar een keramische coating die frame, wielen, en alles wat je er mee coat hydrofoob maakt. Water, vuil en modder blijven dan minder aan de fiets hangen, je fiets neemt dus minder vuil op. En met een beetje water, spoel je dat wat er wel opzit eraf met water, zo is de belofte. Dat leek me wel wat voor mijn gloednieuwe gravelbike.

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

Wat voor spul is het eigenlijk?

IGL noemt het een keramische coating. De actieve stof in de coating is polydimethylsiloxane, aluminium chelate compound. IGL promoot z’n coatings als ‘eco’. Dat is natuurlijk relatief, want dit spul giet je natuurlijk niet in je aquarium. Navraag leert dat ze geen Volatile Organic Compounds (VOC’s) gebruiken, maar gebruik maken van de minst schadelijk mogelijke oplosmiddelen. De aangebrachte coating heeft uiteindelijk een hardheid van 8H. Dat betekent (ja, echt! (video)) dat een 8H potlood de coating niet zou kunnen bekrassen. Ik heb dat niet geprobeerd, overigens. De coating is echter niet bestand tegen continue wrijving. Op je tandwielen heeft het dus geen zin, en ook op (frame)delen waar je regelmatig met je kleding of lichaam langs schuurt, zal het snel verdwijnen. De coating kan zowel op glanzende als matte frames gebruikt worden. Op matte frames geeft het een lichte zijdeglans.

Coating zelf aanbrengen of uitbesteden?

De fabrikant beweert dat het aanbrengen supersimpel is. Daarom ging ik, net als bijna alle IGL-klanten, zelf aan de slag met een thuiskit. Maar omdat ik een prutser ben, kwam ik uiteindelijk toch bij distributeur dialedin-mtb.nl terecht. Daarover later meer. Lijkt de coating je wat, maar wil je het toch liever uitbesteden, dan kunnen zij je ook doorverwijzen naar een specialist.

Wat heb je nodig?

Allereerst heb je een IGL Coatings Bikekit nodig, die bevat het volgende:

  • IGL Coatings Precoat ontvetter, 60 ml spuitflacon;
  • IGL Ecocoat bike (de coating dus), 10 ml glazen druppelfles;
  • Rubber handschoenen;
  • Een klein doekje (‘application cloth’);
  • Een groen schuimblok (‘application block’);
  • Wattenstaafjes (‘application wands’);
  • IGL Coatings Air, 60 ml spuitflacon: Dat spuit je (na het wassen en voor het terugplaatsen) op je helmkussentjes, om ze fris te houden (niet getest).
  • Een handleiding.

Daarnaast heb je twee schone microvezeldoeken nodig, die moet je zelf nog even scoren.

Aanbrengen van de coating op je fiets

Geen zin om te lezen? Deze video toont je de basics. Wel zin om te lezen? Lees hieronder verder!

Uiteraard begin je met een brandschone fiets. Daarom is het handig (maar niet noodzakelijk) om de coating vóór de eerste rit op een nieuwe fiets aanbrengen. Beschermingsstickers op frame, cranks en andere onderdelen breng je ook vóór het coaten aan. Na het coaten zullen ze namelijk niet goed plakken, maar meer nog: heeft het coaten heeft dan natuurlijk ook geen nut. Vervolgens doe je de handschoenen aan en start je met de kit. Allereerst ontvet je alles wat je wilt coaten met de precoat. In feite is dit niets anders dan isopropylalcohol met wat kleurstof en een citrusgeurtje. Je sprayt het erop en wrijft het dan uit met je zelf gekochte microvezeldoek. Hierna ben je klaar om te coaten. De precoat die je over hebt kun je als remschijfreiniger opmaken.

Precoat = ontvetter. De sticker voor het bovenbuistasje zit er al op.

Dan het feitelijke aanbrengen van de coating: je druppelt een paar druppels coating op het meegeleverde doekje en smeert dat goed uit. Het meegeleverde blok is bedoeld om het doekje omheen te vouwen. Handig voor grote oppervlaktes zoals op auto’s, maar voor de fiets is het eigenlijk wat onhandig. Gebruik dus gerust alleen het doekje. Tip van IGL: wattenschijfjes werken ook prima, maar neem de dure, niet pluizende, zonder olie!

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

Dit is méér dan genoeg, druppel gerust zuinig.

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

Het blokje is niet ideaal voor de ronde framevormen…

…beter werk je dus met alleen het doekje.

“Volgens de distributeur gebruik je eerder teveel dan te weinig coating. Dus doe gerust zuinig aan.”

Werk op deze manier systematisch het hele frame af. Eerst bovenbuis, dan balhoofdgebied, et cetera. Zo voorkom je dat je wat overslaat. Op een mat frame kun je precies zien waar je geweest bent, want daar glanst de lak. Op een glimmend frame zie je dat minder goed, maar je kan met je ‘gehandschoende’ vinger voelen of ergens genoeg coating op zit. Is het stroef, dan zit er te weinig op. Is het glad, dan zit er genoeg op. Volgens de distributeur gebruik je eerder teveel dan te weinig coating. Dus doe gerust zuinig aan. Hele kleine gaatjes en hoekjes kun je coaten met de wattenstaafjes.

Op dit matte frame zie je precies waar je al geweest bent. Op een glad frame: voel met je handschoenen waar al wel en waar niet glad aanvoelt.

Zelfs al ben je minder zuinig, dan nog is het minieme 10 ml flesje meer dan genoeg voor eigenlijk de hele fiets. Zo blijkt ook uit mijn ervaring. Frame, vork, hoge velgen, cranks, stuurpen, zadelpen… eigenlijk heb ik bijna alles gecoat. Doe je alleen het frame, dan is de helft van het flesje vaak al zo’n beetje afdoende.

Overigens hoef je, ook al doen de handschoenen je wellicht anders vermoeden, je niet bang te zijn dat de coating rubbers en kunststoffen aantast. De coating blijft er niet eens goed op plakken, dus een beetje uitschieten is niet erg. Je hoeft dan ook niet per se onderdelen te demonteren voor het coaten, tenzij ze in de weg zitten om bij specifieke stukjes van je frame te komen met het doekje. Ik verwijderde alleen even de bidonhouders en bovenbuistas.

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

Demontage niet nodig, met het doekje kom je er eigenlijk altijd wel bij.

Prutser!

Zo, klaar met het coaten van de fiets? Nee. Er wacht nog één belangrijke stap die wat minder handig in de – inmiddels verbeterde – handleiding staat: Laat de coating 2 tot 5 minuten hechten en verwijder dan de overtollige coating met een tweede, schone microvezeldoek. Heb je de coating erg dik aangebracht aangebracht en blíjf je maar uitsmeren? Pak dan even een nieuwe doek, om zeker te weten dat alle overtollige coating eraf gaat.

Vergeet niet om goed uit te poetsen!

Had ik al gezegd dat ik een prutser was? Nou, hier is waarom. Het afnemen van de coating was dus de stap die ik oversloeg. Ondanks dat mijn oudere versie van de handleiding wat beknopt is, is dit mijn eigen stomme fout. Géén idee waar ik met mijn hoofd zat, maar het is me wel overkomen. Erg onprofessioneel. De coating was te dik, stofjes kleefden er aan vast tijdens het drogen en het resultaat was daarom super lelijk. Gelukkig hielp distributeur DialedIn me om de coating te verwijderen, en deed daarna voor hoe het wél moet, zoals je inmiddels hebt gezien.

Klaar! Ruim binnen het uur was het gefixt.

Goed, dit gaat jou dus zeker niet overkomen, en na het uitpoetsen ben je wél klaar. Voor de eerste rit moet je de coating twee uren laten drogen. Daarna is hij nog niet volledig uitgehard, maar wel te gebruiken én mag hij nat worden. IGL adviseert wel sterk om de fiets de eerste week niet te wassen, dan weet je zeker dat alles uitgehard is.

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

IGL beloofde een lichte zijdeglans en dat klopt. Het frame is nu niet meer mat-mat maar zijdeglans-mat. Ik vind het wel chique staan.

Hetzelfde geldt voor de velgen. Link mét, rechts zonder coating.

Eerste indrukken

De hydrofobische werking van de coating is duidelijk: water parelt eraf. Maar is die werking sterk genoeg om de fiets met een tuinslang schoon te krijgen? Mijn eerst ritten waren vorig voorjaar en ik verzamelde een paar weken vuil tijdens met name droge, maar zeker ook een wat nattere rit.

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

Zo, lekker vies!

“Vooralsnog luidt mijn oordeel dan ook: het helpt, vaak heb je geen extra schoonmaakmiddel nodig, maar een wondermiddel? Nee, dat is deze coating voor je fiets ook weer niet.”

En inderdaad, met een tuinslang valt het meeste vuil er makkelijk af. Dikke modder moet wel eerst goed nat worden voor het loslaat. En helemaal brandschoon wordt het niet altijd, afhankelijk van wat je voor vuil op je fiets geslingerd hebt gekregen. Bij mij vooral stof, zand en ‘zandmodder’. Klei ben ik gedurende de testperiode niet tegengekomen. Een doekje volstaat dan om het eraf te poetsen. Aangezien IGL echter aanraadt om de fiets na het schoonmaken wél af te drogen om watervlekjes te voorkomen, poets je dan gelijk het laatste vuil er wel mee af. En dat zonder het gebruik van schoonmaakmiddelen. Ben je meer een poetser of heb je géén stromend water op je wasplek, dan kun je als de fiets niet té smerig is natuurlijk ook poetsen met een sponsje en een emmer water. Ook dát heb ik geprobeerd en je veegt dan alle vuil er makkelijk af. Maar dan ben je dus alsnog aan het poetsen. Vooralsnog luidt mijn oordeel dan ook: het helpt, vaak heb je geen extra schoonmaakmiddel nodig, maar een wondermiddel? Nee, dat is deze coating voor je fiets ook weer niet.

Laat het goed nat worden…

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

…en ook grotere modderklonten verdwijnen.

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

Hier blijft toch wat vuil zitten. Je poetst het er echter makkelijk af.

Oók hier toont het doekje dat niet álles met de tuinslang verdwijnt.

Draaiende delen, niet gecoat, wél mooier met Ecoclean Multi

Goed, alle oppervlaktes van je fiets behandeld met de coating maak je dus iets makkelijker schoon. In mijn geval dus ook de velgen en cranks. Daar laat het vuil nu ook makkelijk los. Besef echter dat de ketting en alle tandwielen niét gecoat zijn… en dat vuil de levensduur en rendement van juist dié onderdelen ernstig verkort. Is je aandrijving vies, dan moet je die dus wél met de hand goed schoonmaken. Vaak gooi ik, als ik toch een emmertje fietssop maak, de ketting en soms de cassette erin. Nu met de coating gebruik ik zelden schoonmaakmiddel. En mijn smalle 13-speed ketting wil ik niet te vaak losklikken.

Ik ontving ook een flesje Ecoclean Multi. Het is een volgens de fabrikant een natuurlijke ontvetter voor de aandrijving, andere ingevette delen en zelfs remschijven. Die spray je eenvoudig op de betreffende onderdelen. Met het achterwiel eruit en de ketting op spanning met een geleiderolletje, krijg ik ze na inspuiten met water, een borstel en doeken goed schoon. Het is dus een andere manier van werken, maar voorlopig bevalt het!

IGL Coating – Bike coating – Fiets coating minder poetsen en schoonmaken

helemaal rechts: de Multi. Doet wat het belooft. Daarnaast Enhancer en Wash. Daar komen we zo nog kort op terug.

Ik moet hierbij wel een kanttekening plaatsen: Ik smeer met het was-achtige Squirt. Mijn ketting is dus droog aan de buitenkant, maar gesmeerd waar het moet (alléén tussen de schakels/rolletjes). De ketting neemt zo nauwelijks vuil aan en dat helpt enorm om de aandrijving schoon te houden en te maken. Ik hoef dus meestal niet zo erg te poetsen. Smeer jij je ketting met vette, plakkende spullen, dan is de kans groot dat je vaak met een vieze vette aandrijving rondrijdt, die je maar lastig schoon krijgt. Dus als je graag minder wilt poetsen, dan is mijn allerbelangrijkste tip: smeer met Squirt!

Levensduur en onderhoud: acht maanden verder…

IGL garandeert een werking van één jaar. De Nederlandse distributeur geeft aan dat de werking maximaal twee jaar is, als de fiets op de juiste manier gewassen wordt. Dat wil zeggen: zonder gebruik van reguliere fietsschoonmaakmiddelen zoals Peaty’s Loam Foam en Muc-off of ook het wat mildere Bionet van Cyclon. Die middelen tasten namelijk de coating aan. Het is niet zo dat de coating dan helemaal verdwijnt, maar de hydrofobische werking wél.

Wil je wel serieus poetsen, dan kun je IGL’s eigen Ecoclean Wash gebruiken, een op water gebaseerd middel die je 1:100 verdunt met water. Dat kan op de hele fiets gebruikt worden. Ook nu geldt: maak de fiets na de tijd altijd goed droog. Ik kreeg een klein flesje mee, heb een paar keer gebruikt, maar eerlijk gezegd wat minder dik aangemaakt dan voorgeschreven, ik merkte dan ook niet heel veel verschil tussen met of zonder schoonmaakmiddel.

Na zo’n zes maanden fietsen, lijkt de hydrofobische werking van de coating niet meer zo sterk als in nieuwstaat. Maar zie ik nog steeds wel een verschil met de niet-behandelde oppervlaktes. De fiets was ik, ook nu we nog in het modderseizoen zitten, met een emmer water, een sponsje, maar zonder schoonmaakmiddel.

Om de paar wasbeurten kun je de coating op je fiets onderhouden met IGL Coatings Enhancer. Het zou de hydrofobische werking van de coating nog verbeteren en meer – op een glimmende fiets – glans geven. Je sprayt dat op een microvezel doek, smeert het dan uit op het oppervlak, en poetst na met een droge microvezel doek. Ook daarvan kreeg ik een klein flesje mee. Strategisch aangebracht – op bijvoorbeeld de helft van een velg – zie ik een klein verschil in hydrofobische werking bij het schoonmaken van de fiets. Veel meer kan ik daar niet over zeggen.

Nooit meer poetsen?

De IGL coatingskit is niet extreem duur en makkelijk aan te brengen. Het maakt het schoonmaken van je fiets makkelijker, maar niet overbodig. De antwoord op de vraag in de titel van deze test is dus simpelweg een ‘nee’. Poetsen moet je dus nog steeds! Je brengt natuurlijk wel chemicaliën aan op je frame, maar bespaart water en schoonmaakmiddelen bij het schoonmaken. Bedenk wel dat je aandrijving niet te coaten is, en dat die het meeste onderhoud behoeft. Verlost van poetsen ben je goed beschouwd dus nooit. In mijn optiek heeft het coaten van je fiets dan ook pas écht meerwaarde als je ook bij je aandrijving kiest voor een smeermiddel dat sowieso minder vuil aantrekt. Als geheel kun je alleen op die manier besparen op je het poetsen; of dat nu is omdat je dat minder graag doet, het de tijd (of geld) niet waard vindt, of omdat je het milieu iets meer wilt ontzien.

Prijzen

Geplaatst in Reviews en getagd met , , , , .
Subscribe
Notify of
guest
4 Comments
oudste
nieuwste populairste
Inline Feedbacks
View all comments
Christophe
Christophe
1 jaar geleden

Met een titanium fiets heb je dit alvast niet nodig, dit poetst even gemakkelijk. Bijna volledig netjes door met water af te spuiten. Verder kan ik Boeshield T-9 adviseren voor de ketting, niet vettig en trekt weinig vuil aan, je kan er ook je ketting mee poetsen door gebruik op een vod. Squirt heeft volgens mijn ervaring te veel restvuil, het wordt een kleverig verzameling van prut en stof, na een tijd hangt er een dikke laag rondom het tandblad en tussen de cassette en pulleywheels.

Lars Vogelenzang
Lars Vogelenzang
1 jaar geleden
Reply to  Christophe

Hallo Christophe.

Dank voor je reactie. Die titaniumervaring deel ik. Mijn singlespeed. https://www.velozine.nl/reviews/project-pilot-singlespeed-deel-3/ poets ik überhaupt zelden.

Met Boeshield heb ik zelf geen ervaring, maar mijn ervaring met Squirt is wel écht goed hoor.

Groet Lars

Sjoerd
Sjoerd
1 jaar geleden

neem een siliconenspray van een knaak bij de action, spuit dit op een doekje en smeer hiermee je frame in. herhaal om de paar poetsbeurten. En je hebt afparelend vermogen voor een prikkie

Lars Vogelenzang
Lars Vogelenzang
1 jaar geleden
Reply to  Sjoerd

Hallo Sjoerd, dank voor je bericht. Ik kan me niet voorstellen dat dat net zo goed werkt als deze coating.
Het betekent ook dat je continu siliconenkit achter laat in het bos. Daarbij uiteraard opmerkende dat de geteste coating uiteindelijk ook in de omgeving verdwijnt…

Groet, Lars